אחיזת עפרון
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ אחיזת עפרון
-
אחיזת עפרון
פורסם ע"י ציפי לוין הוראה רכזות וחינוך on 12/09/2022 ב8:56 pmאשמח לרעיונות חדשים
איך אתן מדגימות לילדים את אחיזת העפרון הנכונה
מחפשת כל מיני המחשות מענינות שגורמות לילדים לשתף פעולה…
תמר אהרוני מרפאה בעיסוק הגיבה לפני 6 חודשים, 2 שבועות 11 חברות · 18 תגובות -
18 תגובות
-
-
הי גם אותי זה מעניין
וגם אשמח לדעת באיזה גיל כבר חייב להחזיק נכון….
תודה מראש 😊
-
-
אצלנו הפיזיותרפיסטית עשתה משהו נורא חמוד
היא ציירה לילדים קשת על האצבע והאגודל שהתחברות במפגש האצבעות ואז ציירה להם שני עלים אלו.
בקיצור, שסוגרים את האצבעות על העיפרון בצורה נכונה מתקבל דג.
תנסי לדמיין את זה 🙂
ואז היא רק אומרת (או אנחנו, הגננות) לילדים תעשו דג והם סוגרים אוטומטית ומסתכלים בסיפוק על צורת הדג שנוצרה (זה גם נראה קצת כמו מספרים.. אז זה מתאים… :))
-
עוד רעיון שפגשתי –
לשים מדבקה בקצה של העפרון / לורד / צבע / ….
ולהגיד לילד לשים על המדבקה 3 אצבעות (אגודל, אצבע, אמה)
כשהאגודל הוא “למטה”
עובד מדהים (מניסיון עם ילדה בת 4 עם אחיזה מחרידה)
-
יש גומי כזה שמלבישים על העיפרון והוא בצורה מיוחדת לאחיזה נכונה
-
אחיזת כלי כתיבה חשובה מאד.
יש לי שני סרטונים בהן הוא מקיף את הנושא. אני לא מצליחה להעלות אותם לכאן.
אני מצרפת קישורים (שאין לי מושג אם הם יעלו לכן).
בכל מקרה, מי שרוצה אוכל לשלוח לה אותם במייל.
בסרטונים הוא מסביר, שיש דרכים רבות לאחיזה נכונה מאשר אחיזה שאינה נכונה. בסרטונים הוא אף מדגים איך הוא עובד עם ילד על אחיזה נכונה של כלי כתיבה וכמובן… טיפים!
https://www.youtube.com/watch?v=8lxe1GpwwOU
https://www.youtube.com/watch?v=cAjqojC5ozo
-
-
אין בעיה.
תיארתי לעצמי שיש עוד כמה כאלה,
כתבתי שאתן יכולות לתת לי כתובת מייל ואשלח לכן את שני הסרטונים בשני מיילים.
בשמחה רבה!
כבר שלחתי כמה סרטונים.
-
-
שלום לכולן,
סליחה על התגובה המאוחרת 🙂
אני עכשיו רואה אותה. עונה בכל זאת, מתארת לעצמי שבוודאי תהיה רלוונטית גם עכשיו.
אז ככה, פעם הגישה היתה שישנן מספר צורות אחיזה שהן נכונות ואליהן צריך לכוון את הילדים.
אז נכון שיש שלבים בהתפתחות האחיזה החל מהינקות ועד גילאי 6 פחות או יותר, ויש אפילו יותר תלוי לאיזה שימושים/כישורים צריך. (כמובן שאפשר לפתח עוד בגילאים יותר מאוחרים כשרוצים לעבודות מאד מאד עדינות ומדוייקות).
הרעיון הכללי הוא שאת העפרון מחזיקים בין 2-3 אצבעות (כן, גם ב2 אצבעות זה יכול להיות תקין) כשאחת מהן היא האגודל והשתיים הנוספות לרוב הן האצבע המורה והקמיצה, אך לא חייב.
מה שרוצים לראות, וזה גם המדד לאחיזה נכונה/תקינה זה מספר דברים (חלק מהדברים רלוונטיים יותר מכיתה א’ והלאה):*בין אגודל לאצבע נוצר מעין עיגול, והאצבעות לא מחוברות ביניהן.
*התנועה בזמן הכתיבה/ציור מתחילה משרש כף היד. ניתן לראות בעת הכתיבה האם כל היד משתתפת בתנועת הכתיבה (כתף, זרוע, מרפק, אמה) או רק כף היד זזה בתנועות קטנות ועדינות.
*כתב ברור וקריא
*קצב הכתיבה סביר
*מאמץ סביר בכתיבה, ולא התעייפות מהירה אחרי כתיבה מועטה
*כתב בהיר ללא הפעלת כח רבה
בהצלחה רבה,
מקווה שעזרתי.
תמר
-
אפשר לשאול למה כ”כ חשוב לדעת להחזיק נכון עיפרון מה רע שכותבים איך שנכתב?
ואם לא אוחזים עיפרון לפי כל הכללים שכתבת זאת בעיה? ומה אפשר לעשות כדי לשפר את זה?
שואלת מהתעניינות בנושא
-
מהניסיון האישי שלי –
אחיזה לא נכונה זה:
1. הרבה יותר מאמץ בכתיבה, היד מתעייפת מהר יותר
2. קצב כתיבה איטי
היום זה לא מפריע לי בכלל, אבל כתלמידה – זה היה מאתגר
בעיקר במבחנים שבהם צריך לכתוב הרבה, בזמן מוגבל
-
כמו שכתבתי הגישה היום שונה מפעם,
והיום כבר לא “מתקנים” אחיזות כל עוד הן משרתות את האדם הכותב.אם תשימי לב, בכוכביות למטה פרטתי מה זה אחיזה שמשרתת את בעליה לעומת שלא…
מי שיש לו קושי יודע, ובעיקר מרגיש, לא צריך “לדעת” לאחוז נכון. צריך שיהיה נעים עד כיף ולא חלילה סביר עד כדי נסבל.
(במילים אחרות קוראים לזה “אחיזה תפקודית”).
מקווה שעכשיו הדברים יותר מובנים.
בהצלחה!
-
-
-
תמר!!!
ברוכה השבה
התגעגעתי…..
-
ברוכה הנמצאת!
כיף לקבל כזו תגובה חמה….
את יודעת שהיום אני יותר קרובה אליך, גרה בקרית אתא, עובדת ברכסים…
-
לא אני לא מאמינה!!!!
חיבת לבוא לבקר😉
-
איפה ממוקם המכון שלך?
אני עובדת במעש של צהר ליד המועצה, וגם בבי”ס דרכי חיים של צהר שלא מזמן עבר לגבעה למעלה איפה שבי”ס צהר נמצא…
את מוזמנת גם לבוא אליי
-
-
-
-
שמעתי בהשתלמות בעבודה שכיום לא נכון לכנות זאת כ’אחיזה תקינה’-שיש לה כביכול אופציה אחת
אלא כ’אחיזה תפקודית’. כמובן שאחיזה תפקודית אינה אחיזה שגורמת לקצב איטי או לכאבים כלשהם בשורש כף היד או להתעייפות מהירה.
ההמלצה שלי מניסיון עם תלמידיי כבר הכמה שנים היא לכתוב בעזרת פונפון.
האצבעות האחרונות: אמה קמיצה וזרת סוגרות על הפונפון כמין איגרוף ושתי האצבעות הנותרות מחזיקות את העיפרון.
לכאורה אם תנסו את זה ברגע הראשון זה יראה הכי רחוק מאחיזה תפקודית אך שמנה לב שלאחר כמה שניות היד מוצאת לעצמה תנוחה טובה ותפקודית.
בשלב זה של השנה יש לי תלמידים שכבר אינם משתמשים בפונפון הם ביססו את האחיזה וכתיבתם נעשית במהירות עם תוצרים נאים וללא מאמץ. שווה לנסות!
Log in to reply.