האם ילד שקורא חסין משגיאות כתיב?
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ האם ילד שקורא חסין משגיאות כתיב?
-
האם ילד שקורא חסין משגיאות כתיב?
פורסם ע"י דבורה חזקיה- נעים בלמידה הוראה רכזות וחינוך on 23/01/2024 ב10:50 amאשמח לקרוא את הדעות של המקצועיות כאן
דבורה חזקיה- נעים בלמידה הגיבה לפני 9 חודשים, 3 שבועות 12 חברות · 20 תגובות -
20 תגובות
-
לא הייתי אומרת חסין
אבל ילד שקורא הרבה נחשף כל הזמן למילים חדשות
ובד”כ ידבר טוב יותר וכן יהיו לו הרבה פחות שגיאות
-
לא הוא לא חסין.
יש לי תלמידות שקוראות סביר ומעלה
ויש להן המון שגיאות כתיב.
משהו במעבד האורתוגרפי לא עובד מספיק טוב
ולכן המח לא “מצלם” את המילה כמו שאנחנו כרגיל עושות,
ולא מצליח לאיית את המילה נכון בשעת הכתיבה.
-
אני לא מקצועית אבל יש לי בת בת 9 שקוראת המון!!! (3 ספרים עבי כרס בשבוע…) ויודעת לנתח מצוין מה שהיא קוראת, הבנת הנקרא ברמה גובהה כולל ניואנסים, אבל יש לה מלא מלא שגיאות כתיב במילים הכי בסיסיות, היא יכולה לכתוב לאגיה במקום להגיע. אז כנראה שזה לא קשור…
ואגב מישהי אמרה לי שלא מטפלים בזה לפני גיל 12, זה נכון? -
א.ק.-מטפלים ועוד איך!-איך המורה שלה בודקת לה מבחנים?
תעבדי אתה הרבה על מודעות פונולוגית, צליל פותח, סוגר,אנליזה וסינטזה במילה
ילדים שכותבים ומעתיקים הרבה חסינים משגיאות כתיב
רק שלצערנו היום בבית הספר בקושי כותבים וגם שעור כתיב וכתב יצא מהלקסיקון,,הרב זה שכפולים
-
המורה העירה על שגיאות כתיב אבל ממש בדרך אגב, האמת שהתפלאתי,
יש מודעות פונולוגית גבוהה, היא לא שוכחת אותיות, יודעת לפרק מילה לעיצורים, נדמה לי שטעויות בין א’ לע’ לא קשורות למודעות פונולגית,
ממה שאני זוכרת בקלוש מהלימודים שלי שעבודה על כתיב היא קשה וסיזיפית, משפחות מילים, כללי כתיב וכו’
זה לא משהו שאמור לבא עם הגיל כשמדובר בילד תקין ואפילו מוכשר מעל לממוצע?
-
-
תתפלאי לשמוע אבל לא
ובדרך כלל באבחון שגיאות כתיב אנחנו בודקים מודעות פונולוגית תקינה
האם שאת שאומרת לה להחליף אות שלישית במילה עם אות אחרת ואיזו מילה יצאה לה היא גם מצליחה?
בשיטת ציפי מאק בכל ואפן עובדים הרבה על העתקה של מילים
-
שגיאות של השמטות (כמו לדוגמא תתל במקום תלתל וכדומה)
או שגיאות של בלבול בין אותיות עם צליל דומה (לקח-נקח)
קשורות למעבד הפונולוגי במח
יש גם שגיאות שקשורות לחוסר הבנה -המעבד הסמנטי (הקשרי) במח.
אך ברוב הפעמים ילד שכן קורא ומבין היטב את המשמעות, וכן שוגה באיות,
זה לא קשור למודעות פונולוגית ולכן לא יעזור חיזוק המעבד הפונולוגי אצלו…אין צורך,
כי זה קשור למעבד האורתוגרפי -ועליו צריך להיות המיקוד במקרה כזה.
(ויכול להיות קשור גם למורפולוגיה-הבנת וידיעת כללים-חוקים שונים ומבנים בשפה העברית)
לא תמיד זה בא עם הגיל גם עם ילדים מוכשרים, בודאי שאפשר ואף רצוי לעבוד עם זה לפני גיל 12…
ואגב זה ממש לא חייבת להיות עבודה סיזיפית וקשה, במיוחד אם היא ילדה
מוכשרת עם יכולות.
-
כמו שכבר כתבו- לא חסין בכלל!
גם הבת שלי, בת 12, חכמה ומוכשרת, קוראת המון המון! והשגיאות כתיב חוגגות…
במשך השנים התייעצתי עם המורות באסיפת הורים אבל אף אחת לא ידעה לתת לי תוכנית עבודה קונקרטית ומעשית לטיפול,
אחת המורות אמרה לי שבשנים האחרונות היא נתקלת בזה המון, וגם בכיתות הגבוהות- ו’ ז’ ח’…..
מה שכן, יש לי צד גדול שזה גם ענין של בשלות כי לאחרונה ב”ה אני רואה שיפור גדול!
-
לגבי השגיאות האורתוגרפיות והגיל: במהלך לימודי הלשון בכיתות הגבוהות, יש
התייחסות מסויימת לכתיב מדויק. שגיאות כמו להצתרך במקום להצטרך – אמורות
להיפתר בכיתה ט’ (כמובן, אם התלמידה מקשיבה ומתרגלת ומכינה שיעורי בית). ואגב,
שגיאות כתיב כאלה מורידות ציון במבחנים בלשון (גם בהבעה, לא רק בדקדוק). וכן
הסיומות של המוספיות – שמרתי (ולא שמרטי).
בלימוד הניקוד, אמורות להיפתר בעיות נוספות של אימות קריאה מיותרות, כי אמורים
לשים דגש על חולם מלא/חסר, שורוק או קובוץ, ועוד.
תלמידה מוכשרת וחרוצה אמורה להגיע לסוף כיתה ג’ סמינר עם הרבה פחות שגיאות
כתיב על רקע אורתוגרפי.
אולם חבל להמתין עד אז! מלבד זאת, קיימות שגיאות נוספות שלא נפתרות במסגרת
שיעורי הדקדוק ואפשר ללמד אותן בקלות יחסית, ממש לא עבודה סיזיפית וקשה – כן
עבודה שדורשת תרגול.
ואגב הערה: חלק משגיאות הכתיב מקורן בחוסר שימת לב – וכאן יש טעם לבדוק האם
כשהתלמידה שמה לב למה שהיא כותבת היא שוגה. ויש דרכים לשפר את זה. -
כותבים תרגום אונקלוס לפי שמיעה-הקרא איטית לא את כל המילה מראש
או מילים בשפות זרות שנכתבות בעברית
היא צריכה להקשיב לכל הברה לפני שהיא כותבת
כי היא לא יכולה לנחש את המילה מראש
-
בס״ד
לכל מי שהשתכנעה לגבי העבודה האורתוגרפית-מורפולוגית לשיפור הכתיב בגיל בוגר – אפשר לפנות אליי בפרטי לקבל הצעה לכלים פרקטיים איך לעשות את זה שלב אחר שלב במיקוד על הצורך הספציפי של כל תלמיד/ה.
מצרפת תוכן עניינים שאפשר להיעזר בו גם בלי לרכוש את הערכה – כתוכנית עבודה לכללים מורפולוגיים לשירות הכתיב.
-
לגבי חוסר שימת לב: פשוט עובדים על תשומת לב מדויקת וריכוז. (טוב, זה לא באמת
כזה פשוט…)
באופן כללי ההבחנה החזותית חשובה, ומשחק כמו “הלך לי קלף” יכול להיות מתאים.
(יש שם גם את הענין של הבחנה חזותית וגם ענין של זמן). גם משחק ”דאבל”.
למעשה, מה שאני עשיתי עם תלמידות תיכון ועזר לגבי הענין של שימת לב (כמובן
שגיאות מסוגים אחרים נפתרו בדרכים אחרות…):
נתתי לתלמידה לכתוב קטע (הקראתי לה חומר בהיסטוריה שרלוונטי למבחן הקרוב /
עצות ללמידה / סתם דברים שמעניינים אותה אישית…) והיא כתבה.
כשהיא סיימה, נתתי לה להקיף בעיגול מילים שגויות, ולתקן אותן. ואז סימנתי מה
נכון ומה לא נכון (מילה שהיא סימנה כשגויה והיתה נכונה / מילה שהיא תיקנה לא
נכון / וכדו’…)
דבר נוסף שעשיתי כשהיא הסתבכה לתקן (כלומר, זיהתה נכון שיש שגיאה – אבל לא
ידעה איך הצורה הנכונה): כתבתי לה את המילה בכל האפשרויות הרלוונטיות.
לדוג’: לראות, לרעות, לראוט, לרהוט, לרהות, לרעוט…
היא מחקה מילים לא תקינות בכלל, הקיפה את הצורה הנכונה, ושוחחנו על המשמעות של
מילים נכונות בכתיב שונה. -
בס״ד
מעניין מה כולן חושבות על הצגת מילים שגויות לתיקון – האם זה לא עלול להצטלם כמילה תקנית בטעות?
מסכימה מאוד שכדאי לצאת מתוך טקסט שהתלמידה כתבה, כמובן – לא לשגע אותה על כל מילה שגויה, אבל כן לעבוד באופן ממוקד על מה שהיא שוגה, ולא לחשוף אותה לשגיאות מיותרות.
-
גם אני התלבטתי בשאלה הזו, אבל אני כן מציגה מילים שגויות.
התלמיד צריך לזהות שזו מילה שגויה ואז לסמן עליה <b class=””>איקס, המטרה העיקרית של הפעילות היא לפתח ולחזק את המיומנות הזו של זיהוי מילה שגויה, שהרי גם אדם מיומן ותקין משתמש בעיקר באסטרטגיה זו בכתיבה.
הפעולה הזו של סימון האיקס יוצרת ‘איקס’ אקטיבי במח, ולדעתי אין חשש שהמילה ‘תצטלם’ כך.
ומהנסיון זה עובד. לפעמים אנחנו גם צוחקים על השגיאה: “זה נראה מוזר! כך לא כותבים את המילה…”
או מסבירים למה זה לא נכון. (לפי מילה מוכרת אחרת מאותה משפחה, או לפי כלל דקדוקי שלמדנו).
בהמשך, כאשר הילד רכש את האסטרטגיה – אנחנו לומדים לעצור לפני אות קשה ולנסות להיזכר איך נראית המילה.
זה בהחלט תהליך.
-
-
מה אם יכולה לעשות עם בת,
שאין לה סבלנות לכתוב הרבה,
על מנת לטפל בשגיאות הכתיב שלה
באופן קצר ויעיל?-
יש את הספר של ש גלר “סיפור הכתיב” (2 חלקים
לקנות ולעבוד יום יום בדיוק לפי הספר עד
להשגת תוצאות
-
אפשר לשקף לה איך זה נראה מבחוץ.
וכמה זה לא יכבד אותה אם יהיו לך שגיאות כתיב.
אני לא מאמינה שאפשר להצליח אם הילדה לא רוצה.
תנסי בכל מיני דרכים ליצור איתה שיתוף פעולה
-
-
את יכולה גם לתת לה להקליד בוורד לפי שמיעה
מתי שזה שגוי זה מסמן
ואז היא צריכה לבחור את המילה הנכונה מתוך הרשימה
(קשה להגיד,אבל זה דבר ידוע שילדים שמגיבים הרבה ברשתות החברתיות אין להם שגיאות כתיב…)
Log in to reply.