הוראה מתקנת בקריאה
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ הוראה מתקנת בקריאה
-
הוראה מתקנת בקריאה
פורסם ע"י טובה גברא הוראה רכזות וחינוך on 15/08/2021 ב3:15 pmשלום לכולן,
האם מישהי מכירה כלי יעיל, מנסיון, לילד בכיתה א’ בת”ת, השולט במרבית לוח
הצירופים, אך קיים קושי משמעותי באורתוגרפיה- ראה שיכולת צילום המילים לקויה
אצלו באופן משמעותי.
לדוג’ אינו מזהה אף את המילים: “שלום” “כיתה” ללא פענוח, וכן קורא לעיתים
קרובות קריאה מנחשת, אך אינו נשען על מורפולויה או הגיון בניחוש.
אשמח לרעיונות, טיפים, או הפניה לשיטות היכולות לעזור בכך.
תודה!אלישבע הגיבה לפני 3 שנים 8 חברות · 33 תגובות -
33 תגובות
-
טובה,
כמה שאלות בשביל להבין את המקרה ולעזור לך-
1. הילד נמצא בבית ספר לחינוך מיוחד? כיתת חינוך מיוחד?
2. מה זה אומר שהוא מפענח מילים בסיסיות,
אם הראת לו את המילה “שלום” 10 פעמים הוא עדיו יפענח אותה כל פעם מחדש?
3. הזכרת את לוח הצירופים- על איזה לוח את מדברת.
4. באותיות הוא שולט בצרוה ב100%?
-
שלום וברכה,
רציתי לברר מדוע לא קיבלתי את השאלה ששלחתי לפני מספר ימים, ולא שום תגובה
בקשר אליה?
תודה רבה! -
טובה הגבתי לך
מצרפת פה את התשובה
טובה,
כמה שאלות בשביל להבין את המקרה ולעזור לך-
1. הילד נמצא בבית ספר לחינוך מיוחד? כיתת חינוך מיוחד?
2. מה זה אומר שהוא מפענח מילים בסיסיות,
אם הראת לו את המילה “שלום” 10 פעמים הוא עדיו יפענח אותה כל פעם מחדש?
3. הזכרת את לוח הצירופים- על איזה לוח את מדברת.
4. באותיות הוא שולט בצרוה ב100%?
-
1. הילד נמצא בכיתה רגילה בת”ת רגיל.
2. אם הראיתי לו את המילה שלום 10 פעמים- ייתכן שיזהה אותה באותו שיעור, אך בשיעור הבא כבר לא.
3. לוח צירופים- הכוונה לוח של אותיות שונות מנוקדות בכל התנועות- הוא שולט במרבית האותיות, (לעתים מחליף בין ד’-ז’) ובמרבית התנועות, השורוק-קובוץ עדיין אינם מבוססים לגמרי.
-
טובה היקרה
כשילד מגיע אלי עם בעיית קריאה.
אני ממליצה להורים שיעבור בדיקת ראיה ושמיעה.
מדובר פה על ילד שזו השנה השלישית שלו לחשיפה לאותיות.
כך שהוא אמור לדעת לקרוא,
במיוחד שאצל בנים בכיתה א’ אמורים לקרוא שוטף.
יכול להיות שכדאי להקנות לו את הקריאה בהוראה מתקנת.
אבל יכול להיות שזו בעיה טכנית כמו קשב וריכוז, ראיה וכו’.
לפני שמחליטים שיש לילד בעיה ביכולת צילום המילים חייבים לבדוק את הדברים שכתבתי כאן.
אם יש לך שאלה נוספת
אני פה לענות
-
הילד עבר בדיקת ראיה ושמיעה- תקין.
קשב- מטופל.
-
-
ואם אני מבינה את מורת שילוב בבית ספר
כדאי לוודא שהמינון שהוא מקבל הוא מספק וגם שהכדור עוזר.
ועוד שאלה את בעצם אומרת שעדין הקראה שלו מצרפת ולא שוטפת??
כי אם כן יש לי פתרון
-
-
אני מסכמת את מה שדובר עד עכשיו-
ילד בכיתה א’ הלומד בת”ת רגיל.
הילד מרכיב משקפיים, סובל מבעיית קשב- הכדור שלוקח לא מספיק עוזר.
הילד עדין קורא בצורה מפענחת ולא מצליח להגיע לקריאה שוטפת.
הרעיון שלי הוא כזה:
ללמד את הילד שהעיניים שלנו הם כמו מצלמה,
להדגים לו איך מצלמה עובדת, מצלמים ומיד התמונה מוצגת.
אם אני רוצה לראות את התמונה שצילמתי אתמול- המצלמה צריכה לחשוב? לא
אותו דבר אנחנו, אתה צריך לחשוב איך נראה אבא שלך?? אתה זוכר איך להגיע הביתה?
כך זה גם בקריאה, בכרטיס המצלמה שלך יש את כל האותיות, עכשיו אנחנו רוצים להכניס גם מילים.
ולהתחיל ללמד אותו משפט אחד למשל- אבא הלך לחנות
להראות לו את המילה אבא ואז ש”יצלם”
ואז לעשות כל מיני פעילויות מהמילים האלו.
אפשר להניח את 3 המילים האלו על הרצפה וכל פעם את אומרת מילה והוא קופץ על המילה.
אפשר לחפש את המילים בטקסט/ משחקי זכרון / מצגות
הכלל המנחה- בסוף השיעור יש לנו בכרטיס המצלמה 3 מילים
בסוף השיעור להכניס בתוך מחברת מיוחדת את שלושת המילים
ולדפדף במצלמה כל יום.
בשיעור אח”כ חוזרים על המילים ומוסיפים עוד כמה מילים לפי היכולת שלו,
ואז מגיעים לטקסט.
רעיון נוסף-
כשהילד קורא מילה אחרי שסים לקרוא אותה בצורה מצרפת.
להקיף את המילה, ולשאול מה קראנו?
אם למישהי יש עוד רעיונות מוזמנות בשמחה
זה לא סולו אלא מקהלה;)
-
מה מיוחד באטנט מאשר האחרים?
אני פשוט לא מספיק בענין של הטיפול בקש”ר… אשמח ללמוד.-
אטנט זה כדור שנכנס לאחרונה לסל הבריאות.
עם הרבה פחות תופעות לוואי שמצויות בכדורים אחרים.
מינון יותר נמוך לעומת קונצרטה .
והאפקטיביות שלו הרבה יותר גבוהה מאחרים.
מה שכן חלק מקופות החולים אינן מאשרות אטנט לפני ניסוי בתרופות אחרות.
-
-
תודה על המידע, דבורה!
רק שאני אבין מדויק: מדובר בעצם בכדור חדש – וזה החיסרון שלו?
(כי אני יודעת על כאלה שלוקחות אטנט, אך יותר על כאלה שלוקחות ריטלין
וקונצרטה).-
הוא לא כדור חדש.
הוא חדש בסל הבריאות.
הוא כדור הרבה יותר טוב מריטלין
ועלה הרבה, בשנתיים שלוש האחרונות הוא בסל
-
-
בס”ד
טובה, אם מדובר בתלמיד שאת עובדת איתו יחידני, אשמח לשתף –
יש משחק פשוט שאני מאוד אוהבת להעביר בשלב הזה:
כותבים על כרטיסים מילים שונות מקבוצה שאת רוצה לחזק, למשל: שתי הברות פתוחות, או הברה סגורה אחת וכד’.
מפזרים את הכרטיסים כשפניהם כלפי מעלה (גלויים).
את קוראת מילה, והוא צריך לזהות אותה.
אח”כ הוא קורא מילה – כדי שאת תחפשי אותה.
מה שקורה הוא – שכאן הוא מרגיש בפועל שזה לא מתאים לקרוא מצרף. הוא צריך לומר לך מילה כדי לחפש. לא מתאים שיאמר, תחפשי כי-תה, אלא כיתה. מקסימום – יקרא מצרף ‘בלב’ ויאמר לך את המילה בשלימות.
וכמובן – לוטו מילה תמונה וכד’.
אם השיום האוטומטי שלו איטי, והוא לא מתייחס להיבט המורפולוגי של המילה, אוכל להציע את ערכת “קריאה פלוס שיום”, שיש בה לוחות אימון מוכנים לשיפור השטף בקריאה ברמת מילה.
אם זה מעניין אותך, פני אליי באישי:
-
ראשית, תודה לכל המגיבות, אנסה אכן ליישם את העצות.
דבורה, קריאה מצרפת בגיל הזה היא אכן מאוד נפוצה, אך בד”כ רוב תלמידותי בגיל זה (בביה”ס אני עובדת עם בנות, הוא מגיע פרטי), מצלמות מילה לאחר מס’ פעמים של קריאה מפענחת, הזרחת המילה בטקסט, משחק זכרון וכדו’, הוא- לא.
לגבי הכדור- הם ניסו אטנט, ריטלין LA, ריטלין רגיל, בינתיים עדיין לא הגיעו למינון הנכון.
לגבי מיקוד ראיה- הם אכן בהמתנה לרופא עיניים.
-
תודה על הסיפורים
לגבי ויואנס
ראשית מדובר על כדור עם השפעה לטווח ארוך 10-12 שעות
שנית הפעולה שעושה שונה מרטלין, הוא לא מכניס את החומר הפעיל hethylphendidate אלא החומר שבו גורם תהליך פרוק אנזימטי בגוף- חומר גולמי המתפרק באמצעות אנזים שקיים בגוף שהוא מעלה את הדופמין
מחיר אחרי משלים כ180 ל 30 כדורים לא יודעת על המינונים
-
-
הכדור עדיין לא מספיק עוזר.
הקריאה שלו אכן עדיין מצרפת, אשמח לשמוע פתרון. -
טובה היקרה
השתדלי תמיד לענות בתוך הדיון עצמו
ולא לפתוח דיון חדש בנושא.
יש לך את המדריך למנויית המייל בלבד?
תוכלי לשלוח לי בקשה למיל [email protected] ואשלח לך בשמחה.
-
ובקשר לכדור…
כדור שלא מספיק עוזר זה כמו משקפים ים מספר שגוי.
כדאי לנסות משהו אחר.
אני אישית ראיתי שיפור גדול בקריאה עם תלמידים שהחליפו לATENT
-
תפקיד הכדור (ולא משנה איזה) הוא לאסוף את הקשב ולמקד אותו.
הטיפול התרופתי אינו כדור של הבנה או של שכל. יתכן בהחלט שהבעיה של הילד היא גם לקות למידה או אי פניות רגשית ללמידה ולא משנה כמה כדורים הוא יקח, הוא עדיין נמצא בחסר מבחינת יכולת הקליטה שלו.
במידה שהבעיה היחידה של הילד היא בעיית קש”ר, הוא יקלוט מיד את הנילמד עם נטילת הכדור.
לגבי קושי בקריאה, חשוב להבהיר נקודה נוספת, פרט לתרגול כמו כל רכישת מיומנות יש צורך בבדיקת ראיה.
הבנתי שבדיקת הראיה תקינה.
האם היא כללה גם בדיקת מיקוד ראיה? כאשר יש קושי בצילום של המילים זה נובע פעמים רובת במיקוד ראיה לקוי.
האם התקיים אבחון ששלל דיסלקציה?
מקווה שעזרתי!
-
מניסיוני כיועצת בית ספר, נוכחתי אכן לראות שאטנט הוא כדור יעיל מאד וכמו שכתבתם לעיל (איפשהו…) גם תופעות הלוואי שלו אינן דומות לטיפולך תרופתי אחר של קש”ר (ריטלין, קנצרטה וכו’).
-
אהובה היקרה,
דיסלקיצה לא מאובחנת בגיל הזה.
במיוחד שאני חושבת שעדין לא נבדקו הפרמטרים הבסיסים כמו מיקוד ראיה.
ואם הכדור לא עוזר- אז הוא לא אוסף את הקשב בצורה נכונה.
ועוד משהו מדובר בילד שקורא קריאה מצרפת- זה בכלל לא נדיר!
הוא פשוט צריך לעבור מקריאה מצרפת למהירה.
-
צודקת.
“ברח” לי הגיל…
הקריאה היא מיומנות נרכשת בין היתר על ידי תרגול מסיבי.
אם יש קשיים נוספים יש לטפל בהם במקביל.
-
מה זה “וויונס”
הוא בסל הבריאות?
אשמח שתספרי לנו עליו קצת.
-
הי טובה,
לפי מה שכתבת על התלמיד נראה שבעצם גם את האותיות הוא עדיין אינו מכיר בשליפה.
לכן אני חושבת שאולי עוד לפני או במקביל לצילום מילים, כדאי לעבוד על צילום האותיות והכרות עימם בשליפה מהירה. ממילא לאחמ”כ יהיה לו קל יותר לצלם מילה שלמה שזה כבר שלב מורכב יותר.
כמובן שבצילום המילים תדרגי לו מאוד-מתחילים במילים עם 2 הברות פתוחות ואח”כ 3 הברות ןכן הלאה…
בהברקה של המילים מדגישים לו שישים לב לצורה החיצונית שהמילה יוצרת. לדוגמא- במילה גן יש נ’ סופית ארוכה- עוברים עם האצבע על המסגרת של המילה, או אולי אפילו חותכים את המילה מסביב לאותיות כך שכל מילה יש לה את הצורה שלה. (אם נחתוך מסביב למילה גן ומסביב למילה הלך נגלה צורה שונה…)
פעילות נחמדה שאני עושה עם תלמידים שיש להם קושי בצילום המילים היא- שלאחר שהוא למד רשימת מילים בהברקה ושיחק עם זה פעמים רבות והוא כבר מכיר אותם כתמונה אני יוצרת לו סיפור נבנה מכל המילים לדוג’-
יוסי
יוסי הלך
יוסי הלך לגן וכו’
צורת הקריאה היא- צובעים את המילה יוסי בצבע מסוים, ואז מבקשים מהילד למצוא איפה עוד יש את המילה יוסי, הוא צובע את כל המילים יוסי באותו צבע וכך בכל המילים כנ”ל, כל מילה בצבע שונה. ואז בקריאה כל הזמן המורה אומרת: “שים לב זה אותה מילה אתה לא צריך לקרוא שוב, אתה מכיר אותה כתמונה” (והצבע מזכיר לו שזה אותה מילה)
-
מצרפת פה ספורים נבנים לדוגמא…
אותם הכינה חברתי לצוות רכזה השילוב שלי ר. גרינולד
-
Log in to reply.