ילידת חשוון בגן חובה – לעלות לכיתה א’ ?!?!
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ ילידת חשוון בגן חובה – לעלות לכיתה א’ ?!?!
-
ילידת חשוון בגן חובה – לעלות לכיתה א’ ?!?!
פורסם ע"י אפרת כהן כללי on 21/11/2022 ב1:16 amהבת שלי נולדה בסוף חודש חשוון
והיא כעת בגן חובה
כיצד אהיה בטוחה שהיא מוכנה לעלות לכיתה א’
כי לאחרונה שמעתי שכבר לא משאירים עוד שנה …..
מירי הגיבה לפני 2 שנים 9 חברות · 14 תגובות -
14 תגובות
-
אפרת יקרה,
קודם כל, זה בסדר להעלות לכיתה א’ ילדה שנולדה בחשוון. זה לא מוקדם מידי עבורה.
שנית, חשוב לך ממש עכשיו לדעת אם היא תוכל לעלות לא בשנה הבאה? אנחנו בסוף חשוון.
יש לה עוד זמן קצתל להתבשל בגן ורק אז תוכלי לקבל החלטה שקולה יותר, לא?
שלישית, מזל טוב ליומולדת של הפשוש!
-
כן כדאי לך לעקוב על ענינים כגון מוטוריקה עדינה ואולי לחשוב על פניה לריפוי בעיסוק אם יש צורך
וכן – חברתית תעקבי ותראי אם יש צורך לכוון אותה לחברות שתוציא ממנה רק טוב
בהתאם לרמת בנות גילה ולא בתור בדיקה אם מתאימה לא כעת
-
אמא שלי השאירה אותי ואת אחותי שנה
וזה היה נהדר, מרוויחים עוד שנה של לימודים, משהו שלא כל אחת יכולה לקבל,
יש לזה רק אבל רק מעלות, לעומת אם את מעלה, יכול להיות גם חסרונות, הבנת?
בכל אופן נתון לשיקולך!
בהצלחה🙂
-
תרשי לי קצת לערער על הקביעה שלהשאיר שנה זה “רק מעלות”?
ילדה שמיצתה את הגן
ומוכנה מכל בחינה לעלות לכיתה א’
אני לא רואה שום תועלת בלהשאיר אותה שנה בגן
מה יצא לה מזה?
אני לא אומרת שאת לא צודקת, כי אני לא עוסקת בתחום ואין לי את הכלים המקצועיים להכריע,
אלא רק מציבה סימן שאלה על הקביעה הזו
מומחיות,
מה אומרות?
(רלוונטי לי מאוד *2… לא הרגע, אבל בהמשך)
-
אפרת יקרה,
באמת הגישה המקצועית בשנים האחרונות היא לא לאשר הישארות שנה בגן חובה, בגלל הניסיון המצטבר שהראה שקשיים לא נפתרים עם שנה נוספת בגן.
אני מחריגה , ישנם מקרים שאני כן ממליצה להשאיר שנה – אם זה מאפשר לנו לקדם את הילדה בתחום מסויים.
בכל מקרה, כדאי לך לחכות מספר חודשים ואם את עדיין מתלבטת- תפני לשירות הפסיכולוגי באזור שלך, הם עושים מבדקים כאלה ובסמכותם לאשר הישארות שנה. בכל מקרה המבדקים האלה לא מתקיימים עכשיו אלה במחצית השנייה של השנה.
כאמא, חשוב שתקחי את כל ההיבטים בחשבון: איך היא בתחום החברתי- איך ישפיע עליה להישאר? רמת החשיבה והשפה תואמת גיל? האם ישנם קשיים מוטוריים?
בכל מקרה, אל תשכחי ששנה תמימה לפנייך, להתקדם, לשפר ולעבוד על המיומנויות הנדרשות.
בהצלחה רבה!
-
אפרת,
את כותבת:
הגישה המקצועית בשנים האחרונות היא לא לאשר הישארות שנה בגן חובה, בגלל הניסיון המצטבר שהראה שקשיים לא נפתרים עם שנה נוספת בגן.
זה נכון גם לגבי ילידי סוף דצמבר?
(בעברי – סוף כסלו, ולפעמים אפילו אמצע-סוף טבת, תלוי בשנים)
-
כן, זה לא תלוי גיל אלא תלוי התפתחות ויכולות.
יש ילדות קטנות בשנתון שמראות קפיצה משמעותית במהלך השנה.
הגיל הוא לא המדד.
נשאיר ילדה רק כאשר ברור לנו ששנה נוספת בגן תיתן לנו חלון הזדמנויות לעבודה ולקידום בתחום הנצרך.
-
-
-
כשרוצים לעלות ילדה לכיתה א’
צריך לבדוק מוכנות בכמה היבטים:
כותבת פה על קצה המזלג
מוכנות לימודית-נמצאת בקצב הלימודי הנכון (יש לי אבחון מוכנות שהורים מעבירים לילדים)
מוכנות רגשית וחברתית-
היכולת לשבת בכיסא 45 דקות * 5 שיעורים ביום,
לדעת לפתור בעיות, לעמוד בעומסים של ש”ב ולחץ לימודי.
אם יש קשיים באחד מהנושאים הנ”ל,
כדאי לבדוק האם מומלץ להשאיר עוד שנה.
-
יש עוד הערה חשובה,
אם בוחרים להשאיר שנה, לנצל אותה לקידום!!
לא הזמן שחולף הוא המטיב (בד”כ) האופציה להשארת שנה זה בעצם לקבל תקופה לקידום
ללא צבירת פערים במקביל
נפגשתי עם הורים שנתקלו בבעיות, השאירו שנה וקיוו שהזמן שחולף יעזור, (בבעיות
קשב, שפה, קריאה, וכו’) ולא טיפלו כלום בפועל, ויצא שבסוף הילד עלה לכיתה א’,
ואז לאחר מספר חודשים הבעיות זעקו ללב השמים, הילד בינתיים חוה תסכול, אי
מסוגלות וצבר פערים…
כ”כ פיספוס!!
נצלו את הזמן בעזרה במסגרת הקופה, עזרה פרטית וכ’… -
יש לי שלושה בנות בנובמבר-דצמבר.
את הראשונה השארתי וראיתי בזה תועלת גדולה
ולמרות זאת את השניה ככל הנראה לא אשאיר.
את השלישית מוקדם מדי לדעת…
מה שבטוח תני מקום של כבוד לאינטואיציה האימהית שלך.כי גם אם הדעה המקצועית תאמר לך שאין שום בעיה והילדה בשלה
עדיין יש דברים שרק את כאמא יכולה לשים לב
ולדעתי בכל התלבטות עדיף להשאיר! נראה לך שיזיק לשחק שנה נוספת בפינת הבובות?
-
נראה לך שיזיק לשחק שנה נוספת בפינת הבובות?
האמת שהשבוע שאלתי את עצמי את השאלה הזאת
כאמא ל-2 ילידות סוף-דצמבר, הגדולה מביניהם – אנרגטית במיוחד, ובלי עין הרע חכמה מאוד! (עד כמה שניתן לראות על ילדה בת 3…)
עדיין מוקדם לחשוב מה יהיה איתה מכל יתר הבחינות שרלוונטיות לקבל החלטה האם להעלות לכתה א’ או להשאיר שנה, ובכל אופן מסקרן אותי ממש, ואולי למומחיות כאן תהיה תשובה (קצת ארוך, מזהירה מראש!):
בתחילת הדרך, השנים שעוברות משפרות את יכולת הלמידה שלנו
יש דברים שילד קטן לא מסוגל לתפוס וילד גדול יותר – כן
באיזשהו שלב (מתי באמת?) אנחנו מגיעים לשלב שבו אנחנו תיאורטית יכולים לתפוס כל דבר,
אבל אז זה כבר ענין של קצב + ידע קודם
לדוג’, ילדה ממוצעת בכיתה א’ לא בשלה כנראה לעשות חישובים של שורשים ומשוואות, ולא רק בגלל שחסר לה ידע קודם (ככה אני חושבת, תקנו אותי אם אני טועה)
אבל תלמידה במסלול מתמטיקה שנה א’, תיאורטית יכולה להתמודד נהדר עם חומר שנלמד בשנה ב’, רק שטכנית, חסר לה ידע קודם ולכן היא עדיין לא לומדת את החומר הזה בפועל.
איך כל זה קשור לדיון המעניין שהתפתח פה?
ילדה שמבחינה קוגנטיבית בשלה לחלוטין להפנים את החומר הלימודי של כיתה א’ – קריאה, חשבון וכו’
מה תהיה ההשפעה על הפן הקוגנטיבי במידה ונשאיר אותה שנה –
האם כשהיא תגיע לכיתה א’, מבחינה קוגנטיבית היא תהיה כבר בשלה לקלוט חומר של כיתה ב’, ואז החומר הלימודי ישעמם אותה, או שלא אמור להיות הבדל דרמטי, בהשוואה למצב שבו היינו מעלים אותה לכתה א’ בלי להשאיר שנה?
אם כן – הפער הזה ייעלם מתישהו? מתי?….
בעיני – ילדה שמשתעממת בכיתה זה שיקול משמעותי, בטח אם מדובר בילדה אנרגטית…
-
זה לא קשור רק לכישרון (אצלנו למשל זה בכלל לא הכיוון)
זה נכון שגם אבל ממש לא רק
זה מאד תלוי בגישה של ההורים, צריך לזכור שזה לא רק הענין של להשאיר עוד שנה בגן
אלא גם לשנים אח”כ, אני ממש שמחה שאמא שלי השאירה אותי
הרווחתי עוד שנה של לימודים, רווח עצום!! (השאירה כי כולם בעבר עשו את זה, בלי לחשוב מידי)
-
לרגע לא אומרת שזה קשור רק לכישרון
אם היה קשור רק לכישרון – היה קל מאוד להחליט אם להשאיר או לא
אני שואלת משהו אחר לגמרי –
האם ילדה שהיא מאוד מוכשרת, ובכל אופן משאירים אותה שנה בגלל סיבות אחרות
זה לא גורם לה אח”כ להשתעמם בלימודים
ואז במובן מסויים יצא שכרו בהפסדו
-
Log in to reply.