יש לך מקור למחקרים שמדברים על ההרס שספר הקומיקס עושים לילדים שלנו?

קדם Forums הוראה למידה ועזרים יש לך מקור למחקרים שמדברים על ההרס שספר הקומיקס עושים לילדים שלנו?

  • יש לך מקור למחקרים שמדברים על ההרס שספר הקומיקס עושים לילדים שלנו?

    פורסם ע"י תמר שכטר  צילום ומולטימדיה on 15/10/2021 ב7:26 am

    אני חושבת לעשות פרויקט בעיצוב מדיה על עידוד הקריאה.
    ולהלחם בספרי הקומיקס.

    ראית פעם משהו שכתב נגד הקומיקס?
    ראית אולי דיון על המצב של החוסר התפתחות בעקבות כך?

    או מיזמים שעוסקים בנידון? אפילו בחו”ל?

    אני צריכה כמה שיותר חומר וגם באחוזים.
    ממש ממש ממש אשמח כל מידע \ קישור \מסמך.. או כל מה שיש לכם להציע

    תמר שכטר הגיבה לפני 3 שנים, 1 חודש 6 חברות · 19 תגובות
  • 19 תגובות
  • דבורה חזקיה- נעים בלמידה

    הוראה רכזות וחינוך
    מובילה
    15/10/2021 ב8:15 am
    מנהלת קהילה בקדם

    אני לא מכירה מחקרים כאלו,

    ואני לא בטוחה לגבי ההרס שלהם,

    זה מקפצה מאוד טובה עבור ילדים שנרתעו מקריאה ולאט לאט חוזרים לקרוא.

    אבל פה אני מדברת על מיומנויות קריאה.

    את מדברת מבחינה חינוכית??

  • תמר שכטר

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    15/10/2021 ב12:42 pm

    למען האמת לא כל כך מכירה ילדים כמו שאת אומרת… אבל מאמינה שאת יודעת יותר ממני. אדרבא אוכל להתייעץ איתך 🙂 (אם תסכימי..)
    אני מדברת על מיזם שיעודד הפחתת קומיקס ועם נדבר על הצד החיובי אז בעצם להגביר את הקריאה.
    אז למה אני חושבת שצריך להפחית קומיקס?
    *כי הוא חוסם את הדמיון של הילד
    *מגביל לו את השפה רק בשפה נמוכה של קומיקס(ברוב הספרים)
    *ולילדים כאלו נגרם הרבה שגיאות כתיב בעקבות חוסר קריאה או קריאה של קטעים קצרים מידי בשונה מספר רגיל.

    *אפשר גם להיכנס לכל הקטע שהעלילות שם מאוד פשוטות. ספר של 50 עמודים כולל ציורים לא יכול לספק תוכן כמו ספר קריאה רגיל באותו מספר עמודים..

    אם יש כאן מישהי שלא מסכימה איתי אשמח ממש לשמוע למה! ואם יש לה הוכחות נגד או בעד מאוד יעזור לי !

    אני צריכה לחקור את הנושא טוב טוב.

    תודה לכן!!

  • דבורה חזקיה- נעים בלמידה

    הוראה רכזות וחינוך
    מובילה
    15/10/2021 ב1:01 pm
    מנהלת קהילה בקדם

    תמר,

    מה המטרה שלך במחקר?

    • תמר שכטר

      צילום ומולטימדיה
      חברה
      15/10/2021 ב3:59 pm

      לראות רקע ונתונים.
      שאני יוכל לדבר לגמרי לקהל שלי …

      בעצם זה השאלות שאני צריכה לשאול על הנושא.

      מתי התחילה הבעיה?

      מה היה לפני?
      לאן זה הולך בעתיד?

      מה מרגישים כל הנוגעים בדבר?

      מה חושבים על כך בקהילות שונות?

      שמות של אנשים שהתעסקו בנושא, מה עשו? ולמה?

      להיתפס לחברות, לקרוא על יוזמות ולשאול למה? מה המטרה?

      זה רק מחקר ראשוני. וקצת קשה למצוא תשובות לכל השאלות ברחבי האינטרנט…
      ומעבר לזה צריכה לעשות הרבה מחקרים עם כל הנוגעים בדבר .. מורות ילדים ספרניות..

      הבוחנים מאוד רשמיים ומתעכבים ממש על המחקר.

      נותנים לנו עד חנוכה לעשות רק את המחקר…

      • דבורה חזקיה- נעים בלמידה

        הוראה רכזות וחינוך
        מובילה
        16/10/2021 ב8:38 pm
        מנהלת קהילה בקדם

        זה בעצם עבודה לתואר שני??

        • תמר שכטר

          צילום ומולטימדיה
          חברה
          16/10/2021 ב9:03 pm

          לא

          זה פרויקט גמר בעיצוב מדיה.

          וכמו שאמרתי הם ממש מקפידים ברמה שאת רוב מי שפוסלים או מורידים לה ציון זה נטו על המחקר שהוא לא מספיק מעמיק.

          • דבורה חזקיה- נעים בלמידה

            הוראה רכזות וחינוך
            מובילה
            16/10/2021 ב9:12 pm
            מנהלת קהילה בקדם

            אני לא יודעת עד כמה יהיה לך מחקר עדכני בנושא.

            ברור שעדיף שילדים יקראו ספרים רגילים מקומיקס.

            אבל, אם יש לי ספר קומיקס לעומת סרט, העדיפות ברורה.

            או לא לקרוא בכלל.

            אני חושבת שהדור המהיר שלנו מתבטא גם בזה- כמה שפחות מילים ויתר דמיון.

            ואגב, בספרים לבוגרים יש הרבה מלל, לא כמו שצריך אבל בתכלס הילד קורא הרבה מאוד.

            אבל זו דעתי האישית.

            יש פה הרבה עובדות הוראה מקסימות ומנוסות שיכול להיות שחולקות עלי.

            • תמר שכטר

              צילום ומולטימדיה
              חברה
              16/10/2021 ב9:21 pm

              תודה דבורה כל מידע כאן ממש עוזר לי !

              ובפרוש חיפשתי גם כאלה בדעות כמוך ולא רק שיסכימו איתי.

              זה נכון מה שאת אומרת שזה עדיף על סרטים ועל הדור המהיר!

              ממש מסכימה איתך

              אני יגיד לך מה שחשבתי לעשות.

              תכננתי לארגן מיזם שיעודד קריאה, וכך ישר יופחת הקריאה של הקומיקסים

              בעצם אני מתכננת שיהיה מדבקות שהם קלפים כאלה (מה שמכניסים לאלבומי מדבקות..)

              על כל קלף כתוב חידה שעליהם יודעים לענות רק אם קוראים את הספר.

              התשובות כתובות באלבום ועל כל תשובה מדביקים את השאלה.

              מי שיודע את התשובות עונה בקו ואז יערכו הגרלה כל שבוע.

              הזוכים יתפרסמו בעיתון השכונתי.

              וגם כל מי שלוקח ספרים מהספריה יקבל חבילת קלפים .

              כמובן שיהיה אפשר לקנות גם בחנויות המכולת..
              אח”כ מי שישלים את האלבום יכנס להגרלה על פרסים יקרי ערך כמו כל האלבומים האלו..

              כל שאלה שיש לך על הנושא משהו שלא נראה התכנותי ויכול להתקע במהלך הדרך.. אשמח שתגידי לי שאדע לעלות על הבעיות באמת.

              תודה ענקית לך!!! באמת מעריכה!!
              וכן אשמח לשמוע גם את הדעות החולקות בנושא.!

  • רות רוט

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    16/10/2021 ב11:30 pm

    דעתי היא שהקומיקסים הורידו את הרמה הספרותית. וישנם נזקים רבים לקומיקסים
    (ובאופן כללי לספרות רדודה).
    הרעיון של המיזם שלך יפה מאד, תמר, אבל שאלה קטנה: מהיכן המימון?
    (או שאולי בשביל פרויקט הגמר מספיק לך להציע רעיון בלי לבצע אותו בפועל?)
    לגבי הזוכים – אם את הולכת על כיוון של שכונה, אז שהזוכים יפורסמו בעלון
    שכונתי. אבל אני מניחה שהמיזם יהיה מעשי יותר בשת”פ עם בתי-ספר, מועדונים
    עירוניים וכדו’.
    לגבי התועלת של הקומיקס: נכון שעדיף לקרוא קומיקס מאשר לצפות בסרט,
    מצד שני – לפעמים אין הבדל כזה גדול… כשמדובר בקומיקסים ממש גרועים.
    למה אני מתכוונת ”ממש גרועים”? הרבה לפני ההיבט החינוכי, ניקח את ההיבט
    הלימודי: בכמה קומיקסים יש שגיאות היסטוריות, ואפילו גסות מאד? כמה כותבי
    קומיקס ערכו תחקיר ראוי לשמו לפני הזכרת מושגים כלשהם? הידע נכנס בצורה
    מעוותת. בספרים טעויות מעין אלו מצויות פחות (אם כי, כמובן, יש גם בספרי קריאה
    רגילים ובעיקר בספרות לא מקצועית – כל מיני ‘חיפופים’ בתחום המחקר).
    מההיבט הלימודי בלבד, אולי עדיף סרט מקצועי מאשר קומיקס לא-מקצועי-בעליל?
    מעבר לזה, קומיקסים עם מלל רב נקראים בדרך כלל פחות. אם ניקח לדוג’ את סדרת
    ה’קומיקסבא’ – סידרה מקסימה וחינוכית. מבין קוראי הספרים שאני מכירה (והם
    רבים), אין אחד שקורא את המסר. גם אני מדלגת עליו פעמים רבות… למה? כי הוא
    משעמם! כי כשקוראים קומיקס רוצים רק את החלק המעניין!
    לעומת זאת, הספרים של גדי פולק בסידרת המשלים (סוף מעשה, א גאנצע מעשה, מעשה
    שלא היה, וכו’) – מכניסים את התוכן בקצרה, בצורה פרופורציונית ויחסית למשל.
    ובצורה מעניינת בהחלט.
    כמו כן, הקומיקסים של אלי וגולד – מלאים בידע מדויק, מתוחקר… ובהחלט שווים
    כל רגע של עיון בהם. ספרים שאפשר לקרוא אותם שוב ושוב, והציורים באמת משלימים
    את המלל בצורה חכמה.
    מה דעתכן?

    • תמר שכטר

      צילום ומולטימדיה
      חברה
      16/10/2021 ב11:46 pm

      אני רואה שלא כתבתי אבל כל הרעיון שזה יהיה מצד המתנ”ס וככה גם יקבלו תקציבים

      תודה לך על התגובה!
      ובאמת אני לא צריכה לעשות את זה באמת אבל זה צריך להיות הגיוני ברמה מלאה! ברמה שאם פתאום באלי לעשות את זה אני יכולה בלי שום מניעים

      וגם לכן אני צריכה לעשות מחקר מעמיק כל כך לראות כמה זה יעיל וכמה יש צורך בזה.

  • גיטי קוגל

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    16/10/2021 ב11:57 pm

    אני מאד מסכימה עם כל מה שכתבת, רות.

    נתקלתי לאחרונה בספר מתוך סדרה ידועה של קומיקס על השואה (עיוות בפני עצמו!!) ונחרדתי

    אם ילדים יצאו בעקבות הספר הזה מכחישי שואה אני לא אתפלא…

    המוזלמנים במחנות מוצגים שם כגיבורים שהצליחו בקלות להתגבר על הנאצים, לחטוף להם את הנשק, לברוח מהמחנה וכו’ וכו’ בתוספת ציורים שמעבירים את המסר הזה בדיוק – הנאצים חלשים ומפוחדים מפני היהודים הגיבורים והחזקים… פשוט עצוב ומעוות

    גם אני מאד אוהבת את הקומיקסים של אלי וגולד כי הם אינטלגנטיים, אמינים ומעבירים המון המון ידע, גם יהודי וגם כללי וגם הסיפור הוא מעניין וארוך בניגוד להרבה קומיקסים רדודים אחרים.

    ולגבי הקומיקסים של גדי פולק אז יש בהם גם את המעלה של הציור האומנותי והמדויק (ולעקוב אחרי כל דמות מתחילת הספר ועד סופו זו בכלל חויה)

    וזה מביא לעוד נקודה חשובה – סגנון הציורים בקומיקסים רבים הוא נורא: גס, אלים ופעמים רבות לא הגיוני בצורה קיצונית, וגם לזה יש נזק בפני עצמו.

    וחוץ מהכל ספרים תמיד נחשבו לתעסוקה חינוכית, ברגע שילד קורא קומיקס זו לא תעסוקה, בכמה דקות גומרים את הספר… היו כאלו שניסו לעשות קומיקס משולב, שפרק אחד מצויר והפרק הבא כתוב בצורה רגילה כדי לגרות את הילדים לקרוא, מעניין אם זה הצליח..

    אולי תבדקי בספריות אם יש עבודות B.A או עבודות מחקר אחרות על הנושא הזה כדי להגיע למידע יותר מקצועי ולא סתם הגיגים של נשים לא מהתחום..

    בהצלחה

    • פריידי אשכנזי

      כללי
      חברה
      17/10/2021 ב6:44 pm

      אני חושבת לעניות דעתי שגם משרד החינוך ומנהלי מוסדות יעודדו את הענין

      בעלי רב לכיתה ג’ והא אמר שאין בכיתה שלו ילד שכותב תקין

      ושהקורונה גרמה שהתלמידים שלו נמצאים ברמה של אמצא כיתה ב’

      בכתיב וכתב וכו’ אם למשרד החינוך יהיה חשוב הענין כמו זהירות בדרכים זה יהיה מושלם

      אך לצינון ההתלהבות כמו שאי אפשר לומר לאמא שמראה לילדים שלה סרטים להפסיק

      כי זה הורס לילד שלה את יכולת הלמידה (כמובן שילד שרואה פעם ב זה לא הורס כמו ילדים שזה הבייביסיטר הקבוע שלהם)

      לעודד אותו לקרא ספרים רגילים אפשר אך אי אפשר לקחת לילד את הקומיקס

  • תמר שכטר

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    17/10/2021 ב7:01 pm

    כל התגובות שאתן כותבות כאן ממש עוזרות לי!

    ועכשיו אני רוצה לראות אם הפתרון שלי פותר.

    בינתיים לפי איך שאני קוראת את התגובות שלכם מרגיש לי שעניתי לכם על כל מה שאתם מעלות..

    בוא נגיד פריידי את צודקת בקטע שאי אפשר להוריד את הקומיקס וצריך לעודד קריאה וזה בעצם מה שאני מתכננת לעשות…
    ככה זה עונה לך? או שהיית חושבת על רעיון מיזם אחר?
    ואם כן אז למה מה שאמרתי זה לא תשובה..
    אשמח לתגובה כדי שאוכל להתקדם.
    אני צריכה לשמוע מה אתם חושבות על זה .
    אם זה יעיל ופותר ברמה מקסימלית? או לא?

    תודה תודה תודה!!!

  • שילת ועקנין ועקנין

    גרפיקה
    חברה
    17/10/2021 ב7:48 pm

    אם זה פרוייקט אז עופי על זה

    אבל תכל’ס יש כ”כ הרבה דברים שצריכים שינוי ככה שהקומיקס לדעתי הוא לא בוער..

    באופן כללי תחשבי על ילדים שלא היו קוראים בכלל בדור לפני הקומיקס – לא קוראים בכלל!!

    משנכנס הקומיקס אז ילדים שלא היו קוראים בכלל התחילו לקרוא קומיקסים גם אם לא ממש קוראים

    וזה ממש לא תחליף לספרים הטובים והמשובחים שיש במגזר שלנו! מי שאוהב לקרוא יקרא בכל מצב, גם ילדים.

    אם תקחי לילדים את הקומיקס נראלך שהם יתחילו לקרוא? לעניות דעתי ממש לא הם פשוט לא יקראו בכלל.. הם גם לא יקראו וגם לקחת להם חלק מחיי הצבע…

    לדוגמא – אחי הקטן בן שלוש יושב שעוותת עם ספר קומיקס וממציא לעצמו סיפורים ומדבר עם עצמו – ככה שבנוגע לפיתוח היצירתיות אני חולקת על אלא שכתבו..

    מה גם שסיפורים מעוותים על השואה וסתם בקטע אמוני יכול להיות גם בספרים עבי קרס – לתשומת לב..

    ואלימות בכלל …

    לעומת זאת אני כחובבת ספרים (לא קומיקסים!) מושבעת יכולה להעיד שה’קומיקסבא’ נתן לי המון המון מסרים וידע רחב וענק בכל התחום של משלי מגידים אפילו שלא תמיד היה לי כח לקרוא את המסר, זה היה מובן מהסיפור…

    אם היה לי פרוייקט הייתי לוקחת תחום ריגשי שצריך פיתוח איזה נקודה כואבת שיש אצל ילדים

    שהיה לי פרוייקט גמר של שנה א’ בלימודים לקחתי את הנושא של העצמה לילדים יצרתי ערכה של טיפול רגשי לילדים ע”י ההורים. זה היה מהמם!! עד היום אני נהנת להסתכל על זה.. מחקרים על נושאים כאלה לא חסרים..

    גם מבחינה עיצובית יהיה לך קל לעצב אותו? נגיד את בעד קריאה רציפה ולא קומיקסים אז העיצוב לדוגמא יהיה בהתאם.. ויכול להיות שלא 🙂

    המון הצלחה..

  • תמר שכטר

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    17/10/2021 ב9:51 pm

    תודה שילת על התגובה.

    לגבי הנושא הנבחר כמו שציינתי זה לאחר פסילה של 4 נושאים. ולהתחיל עכשיו עם נושא אחר לחזור הרבה תהליכים אחורה וגם לחכות להפגש עם המורה לקבל אישור זה קצת לא לעניין. ולכן אני ישאר עליו.

    בכל אופן היא מאוד התלהבה ואמרה שזה נושא מגוון ולא משהו שחרשו עליו.

    ובאמת הפרויקט שלך נשמע יפה!

  • תמר שכטר

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    20/10/2021 ב10:56 pm

    טוב באמת אין לי מילים לכולכן!!!!

    מממש מממש עזרתם

    אבלל

    הגעתי לשיעור עם כל החומר הנ”ל

    ואז המרכזת אמרה שזה לא מספיק וזה רעיון מידי תינוקי כאילו לילדים וכך יש סיכוי שיצא דברים לא רמה ,

    ואני יכולה לעשות אבל היא לא חושבת שזה יגיע ליותר מ80 אחוז.. 🙁

    אז ירדתי מזה

    עכשיו אני בתהליך על חשיבה למשהו אחר אני באמצע לחקור אותו

    אבל באמת שתודה לכם

    וזה ממש נדיר מה שהולך כאן !!
    איך שכולכן ניסתם לעזור!

    אלופותתתתתת

    • דבורה חזקיה- נעים בלמידה

      הוראה רכזות וחינוך
      מובילה
      24/10/2021 ב12:26 am
      מנהלת קהילה בקדם

      אויש, איזה חבל

      אני היתי ממליצה לך לחפש נושאים שלא באים להפוך את העולם.

      כי אז הרבה יותר קשה לשכנע את הצוות הבוחן.

      וגם תמיד יהיה למישהו הערות על זה.

      אם לדוגמא תקחי את הנושא של עידוד הקריאה בלי לפסול את הקומיקס זה יכול יותר להתקבל.

      בכללי, אני חושבת שברגע שרוצים לשים איקס על הרגל שכולנו חיות אותו זה יוצר אנטי טבעי.

      בהצלחה

  • תמר שכטר

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    24/10/2021 ב12:54 am

    היא פסלה לי כי זה פרויקט שמדבר לילדים.. ואז כל העיצוב יהיה ברמה נמוכה שמתאימה לילדים ופחות משהו משתולל…
    והבוחנים יותר אוהבים עיצובים ‘חכמים’ כאלה מסובכים יותר שלא יתאימו לילדים..
    וכן רוצים רעיון חברתי שישנה את העולם.. 🙂

    כרגע אני חושבת על קטע אחר לגמרי.
    להזכיר לאנשים מקומות שכבר לא קיימים.. שבנו במקומם דברים אחרים.
    כמו תנובה שעכשיו במקומו ממוקם כל תנובת הארץ ורב שפע..
    או שדה התעופה שהיה בכנפי נשרים פעם..
    וכזה סוג סתם אם יש לכם רעיונות אני אשמח..
    אני יפתח כנראה נושא חדש שאני יראה שהיא מאשרת לי 🙂

    באמת באמת תודה לכם!!

    אתם הזויות איך שאת עוזרות!!

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן