הפרעת קשב – למידה מיטיבית .תמיד זה יהיה שני קווים מקבלים שלא יפגשו ? לא—!!
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ הפרעת קשב – למידה מיטיבית .תמיד זה יהיה שני קווים מקבלים שלא יפגשו ? לא—!!
-
הפרעת קשב – למידה מיטיבית .תמיד זה יהיה שני קווים מקבלים שלא יפגשו ? לא—!!
פורסם ע"י דבורה חזקיה- נעים בלמידה הוראה רכזות וחינוך on 20/11/2022 ב9:33 amבוקר טוב
גאה השבוע להזמין את גברת אילה פיילעט בעלת קליניקה בירושלים
אבחון וטיפול לילדים ולנערות ADHD בעזרת אימון מוחי משולב אימון אישי
תדבר השבוע על איך נבין את התלמיד ? איך נדע מה עובר לו בראש ?
איך נצליח ליצור מוטיבציה ללמוד , אפילו אם זה המקצוע הכי לא אהוב?…
ליצור הרגלי למידה נכונים .כך שהשיעור יעבור בהרגשה חוויות ומקדמת
גם לך וגם לתלמיד\ה.
מה עושים כדי לגייס אותם לשתף פעולה ?
אילה פיילעט – סוד הקשב- אימון מוחי משולב אימון אישי לADHD הגיבה לפני 1 שנה, 12 חודשים 5 חברות · 11 תגובות -
11 תגובות
-
הפרעת קשב – למידה מיטבית -תמיד זה יהיה שני קווים מקבלים שלא יפגשו ? לא—!!
שבוע טוב לך יקרה
נעים להכיר
שמי אילה פיילעט בעלת קליניקה בירושלים
לאבחון וטיפול לילדים ונערות ADHD
בעזרת אימון מוחי משולב אימון אישי
השבוע נדבר על איך נבין את התלמיד ? איך נדע מה עובר לו בראש ?
איך נצליח ליצור מוטיבציה ללמוד , אפילו אם זה המקצוע הכי לא אהוב?…
ליצור הרגלי למידה נכונים .כך שהשיעור יעבור בהרגשה חוויות ומקדמת
גם לך וגם לתלמיד\ה.
מה עושים כדי לגייס אותם לשתף פעולה ?
– – –
כל זאת ועוד בשבוע שלפנינו 😊
היום נדבר על –
מהי בעצם הפרעת קשב?
שמדברים עליה בלי סוף …
האם זה משהו שהמציאו אותו כדי לתת לגיטימציה
להתנהגויות שונות
או שאכן קיימת כזו התמודדות ?
הפרעת קשב זו לא המצאה
היא אחת ההפרעות השכיחות והמוכרות ביותר
הפרעת קשב היא לקות שמקורה אורגני.
מדובר בשינוי במבנה ובתפקוד של המח.המח מלא בפעילות חשמלית –
כמין רשתות חשמליות המעבירות שדרים ביניהן.
המסרים מועברים מנוירון לנוירון ע”י חומרים שונים .
המוכר יותר ביניהם הוא הדופמין.
אצל ילדי הקשב נצפה חסר בחומר מוליך זה,או בחומרים אחרים.
ומה קורה כשיש בעיה בהולכה במערכת החשמל הביתית?
תהיה בעיה בהפעלת המכשירים.
בדיוק כך גם במוחם של ילדי הקשב.
מה זה אומר?
המערכת החשמלית אצל ילדים עם קשיי קשב רגישה לשינויים
למה ?
כי בשעת ההולכה העצבית החומר המועבר (דופמין או אחד מחבריו)
נספג חזרה לשדר העצב כלומר החומר שאמור לעבור לנוירון הבא
“התבלבל” בדרך ונספג בחזרה במקום ממנו יצא.
זה אומר שהשליחות שלו לא בוצעה.
השדר לא עבר לנוירון המתאים, וממילא…. השדר לא עבר.
ההוראה לא נקלטה. והמוח נשאר כביכול רדום.
ממילא לא פעל האדם/ הילד כמצופה וכנדרש.
מדהים, נכון? אפילו מעורר רחמים. מה עובר על הילדים שלנו….
כשאנו מבינים את התהליך הפשטני והכל כך לא פשוט הזה,
נופל לנו פתאום האסימון החשוב הזה:
הילד אינו עצלן, אינו חוצפן, אינו חסר התנהגות.הוא פשוט לא קבל כראוי את ההוראה
מקור הקושי שלו הוא פיזיולוגי- נוירולוגי,ואינו נובע מרצון טוב/ רע כלל.
התפקיד שלנו כמורות מאמנות הוא לנסות לעזור להם למלא את החסר הזה
ועל זה נדבר בפעם הבאה …
מוזמנת לשתף
שבוע מקסים
-
בואי נדבר על כלי אדיר
שעזר לי באופן אישי … ומשנה את כל ההתייחסות .
במהלך החיים
אנו חווים כישלונות ואכזבות
והתגובה האוטומטית?
הלקאה עצמית
למה לא עשיתי, למה כן, למה לא חשבתי …
והתוצאה?
בחלק מהמקרים (במיוחד אצל ילדי הקשב)
הכל מתפוצץ ומתנפץ. זהו. אין לי סיכוי.
במהלך העבודה בקליניקה אני עובדת עם המתאמנים
שכשחווים תחושה של כישלון או אכזבה,
במקום לומר: איזה כישלון, איזה מעצבן, וכו’
עוצרים. מקבלים ומזהים את הרגש,
ושואלים את עצמי …
מה לא עבד לי –?
השאלה הזו מביאה אותנו להסתכל ולחפש פתרונות
וכן, גם במקומות של הצלחות
לשאול ולבדוק מה כן עבד לי?
הדגש הוא על הפעולה אני עשיתי, (והצלחתי או נכשלתי…)
אבל זה לא אני! ואין סיבה לפוצץ את הכל…
יש לך את היכלות להשפיע על התלמיד\ה שלך?! לייצר אצלו הרגלי חשיבה חדשים
מוזמנת לנסות את זה השבוע ולשתף אותנו
-
לגבי השאלה מה לא עבד לי-
איך מגיעים למקום הרגוע לדבר על זה? הרי התסכול וההלקאה העצמית גורמים הרבה פעמים להתפרצות
אולי דוגמא תעזור לי להבין?
-
יקרה
שאלה מצוינת יש כאן 2 דברים
א. זמן הפיצוץ שבו זה לא הזמן ליצור שיח של מה לא עבד\כן עבד
מה שהילד צריך כרגע זה לנסות להחזיר אותו לכאן ולעכשיו
עי הצטרפות והבולה להיות אתו בכאב להקשיב לו ילד קטן יותר -מומלץ לחבק אותו חזק -מאד מרגיעה !
ולנערים וילדים גדולים יותר (ואפילו לנו לפעמים:) -זה לעבור חדר לעזוב את הזירה )
תתדמיני שהילד נכנס הביתה כמו רוח סערה ואת עונה לו בקול רגוע מה קרה ? מחריף את הפיצוץ בדרך כלל
תצטרפי אליו לכאב לכעס לאכזבה וואו אני ממש מבינה אותך זה באמת מעצבן …
ומשם תוכלי להוביל אותו (יכול להיות שזה ייקח זמן ) להובלה –
ב. ל- מה לא עבד ?
ניקח דוגמא :
הילד חוזר הביתה נכשלתי במבחן בגמרא שלמדתי אליו כל כך הרבה הוא פורץ בבכי מתוסכל
למה אני בכלל לומד אני כזה טיפש לא מוצלח …
אחרי ההצטרפות נשאל אותו
מוישי בא נעבור על המבחן ונראה מה אנחנו יכולים ללמוד מזה לפעם הבאה
זה בסדר שזה קורה כי אפשר ללמוד לתקן לפעם הבאה .
זה מוריד את העוצמה של אני לא מוצלח -לפעולה- מה אני צריך לעשות \לתקן
וכמו שכבתי ניתן לתרגל את השריר הזה (-כן זה כמו כל שריר שצריך להתאמן עליו עד שזה נעשה יותר בקלות ובאוטומט ) גם בזמנים שדברים כן עבדו -לדבר על הפעולה במקום על האני
-
איך לעבור את הגשר בצורה נכונה !!!
רוצה לערוך לך הכרות עם הגשר
גשר נמצא בתוך מח שלך ,
את חוצה אותו במהלך היום אין ספור פעמים
הגשר מחבר בין החלק הימני והשמאלי של המוח (האמספרות)
בצד ימין את אוספת חוויות, הנאות, זמנים של כיף ורוממות
ממלאה את הבטריה
כשאת עוברת לצד שמאל, המוח מתחיל להתעסק
בחשבונאות, תכנונים, אנליזה
הבטריה מתחילה להתרוקן….
כדי למלא אותה שוב-
כל שעליך לעשות הוא לחזור חזרה, לעבור את הגשר שוב לצד ימין
והסיבה פשוטה-
שתקבלי עוד אנרגיה לעשות דברים שדורשים מאמץ
לעיתים את נשארת בצד שמאל ומתעקשת לא לעבור את הגשר
יום שלם של מטלות מנטליות: לחשוב, לתכנן, להספיק, לעבוד…
מה יקרה לך בסוף יום כזה? קריסה!
לפעמים את נשארת בצד ימין, יום שלם של כיף, בלאגן,
אוכל טוב, נחמד! באמת! אבל באיזשהו שלב זה נמאס…
החכמה היא ללכת הלוך חזור בגשר ולהעניק מצד אחד לשני
אם תעצרי לזמן הנאה יהיה לך יותר אנרגיה, מוטיבציה ובטרייה להצליח במשימות
זמן של כיף הוא קריטי לילדי הקשב!!!
להצלחת המטלות שדורשות ממנו מאמץ
במיוחד לילד עם בעיית קשב וריכוז שקשה לו עוד יותר להתרכז במטלות
הדורשות מאמץ מנטלי כמו שפה / חשבון .(הנמצאות בצד שמאל)
כדאי לתת לילד זמן של הנאה במהלך הפגישה
ואף רצוי לתכנן אותה מראש.
-בעוד רבע שעה ניתן הפסקה של 3 דקות של התעמלות \סתם שיחה \שתיה
ואם את מורה בכיתה רצוי לעשות סימן הסכם עם הילד\ה מאותגר הקשב
ולתת לו לצאת להסתובב בחוץ 5 דקות לרוץ את בית הספר-
ולחזור מפוקס – בצד שמאול של הגשר לשיעור !
בכל מפגש אימוני בקליניקה אני שואלת את המתאמנים\ות המדהימים
מה הם מבטיחים לעצמם לכייף עד לפגישה הבאה שלנו .
וזה יכול להיות משהו שאני עושה אותו כבר ממילא -כמו שתיית כוס קפה אבל להחליט שאני נהנה מזה .
פרקטיקה –מוזמנת לנסות לתת לעצמך היום זמן של הנאה משהו שעושה לך כיף רוגע טוב.
שתפי איך הרגשת אחרי
יום מקסים
שלך אילה
-
מחכים מאוד! תודה רבה!
רציתי לשאול, בתור מורה לכיתה עם מתמודדות רבות בתחום הקשב, איך אפשר לעמוד בהספק הלימודי ומצד שני לתת את האפשרות של הגשר כמו שאמרת…
אשמח לרעיונות של דברים פשוטים ועוזרים תו”כ השיעור ובלי לקחת מידי הרבה זמן ממנו…
-
-
שבוע טוב יקרות
לצערי שבוע שעבר תפסה אותנו שפעת משפחתית 🙁
ממשיכים והיום נדבר על איך לתת פידבק בצורה יעילה
נתת לכיתה \תלמיד\ה משימה ואת רוצה לפרגן לו על כך ברור
אז -איך עושים את זה בצורה הכי אפקטיבית
אחרי ביצוע הפעולה יש לתת משוב מידי, כאשר המחמאה צריכה
להיות מותאמת לפעולה שהתלמיד ביצע. אנחנו רגילים לתת
מחמאות כלליות, על האישיות – “אתה מקסים,
אלוף…” וכדומה. מה זה מלמד את הילד? שהוא
ומקסים ואלוף רק כאשר הוא עושה מה שאומרים לו…
ילד צריך להרגיש אהוב ומקסים תמיד!
ללא קשר למעשיו ולהתנהגותו!
המחמאות שאנחנו רוצות לתת לתלמיד
לאחר ביצוע משימה, אלו
מחמאות שילמדו אותו להכיר ביכולות שלו –
“איזה יופי מלאתי את התרגיל !”,
“איך אתה מקשיב יפה להסבר על החומש !”
ויתרה מכך – הפידבק הזה צריך להגיע מתוכם! עלינו ללמד אותם
להרגיש את ההצלחה בעצמם, כיוון שביטחונם העצמי נמוך והם
נוטים לא להאמין למחמאות.
אספי עם התלמיד במהלך השיעור(פרטי) הצלחות קונקרטיות ולמדי אותו
לדבר במונחים של רכישת מיומנויות המבטאות הצלחה.
כדאי מאוד להכין עם הילד מחברת, בה תכתבו יחד את כל ההצלחות שלו, הדפים הכתובים
מחזקים את האמירה בעל פה ונכנסים לתת המודע ומאפשרים לילד לחזור ולהסתכל
על היכולות שלו ועל הכישרונות שלו, כאשר הוא צריך חיזוק,
ולשאוב מהם כוח.
והלוואי ונהיה שליחות טובות
-
שרה יקרה
אני מבינה את שאלתך
ולכן קודם כל חשוב בתחילת השיעור לתת לתלמידות במיוחד עם הפרעת קשב
סדר (ועדיף רשום על הלוח) מה הולך להיות השיעור + תכנון להפוגה הנאה .
א. לתת 2 דקות להפוגת שתיה באמצע השיעור – ולתכנן מתי זה יהיה .
ב. לקבוע 5\2 דקות בסוף השיעור – זמן חופשי \זמן שבו ילדה אחת משתפת על נושא מסוים כמו (השגחה פרטית שהייתה לה חוייה שהיתה לה השבוע וכו )מהוות העצמה אדירה לתלמידה .
כמו כן לגבי בת ספציפית
אני זוכרת שלי היה סימן עם אחת המחנכות -שכשרציתי לצאת להתאוורר היה לנו סימן עם היד
הייתי מסמנת לה עם היד ויוצאת להתאווררות וחוזרת …
מזומנת להעלות רעיונות נוספים להפוגות קצרות במהלך השיעור מבלי לפגוע ברצף שלו
-
הי איילה שלחתי לך הודעה בפרטי אשמח לתשובה,
זה דחוף לי ואני מחפשת כבר הרבה זמן..
המון תודות!😀
-
קשר עיו
איך עושים אותו בצורה נכונה ולמה הוא כל כך משמעותי !
כמובן התפקיד שלך הוא להתאים את זה לכל לגיל בצורת הדיבור באופן שמתאים לו\ה
טבעם של ילדים\ נערים הוא היותם שקועים במה שהם עושים.
על מנת להביא אותם לידי הקשבה, חשוב ליצור איתם קשר עין.
כשאת פונה אל התלמיד בשאלה או בבקשה, עשי שני דברים:
א. הסתכלי לו בעיניים
אמרי לו: “אני רוצה שתסתכל עלי!”
כך את מעבירה אותו מריכוז מוחלט בעיסוקיו, להקשבה אלייך.
ב. בקשי ממנו לחזור על דברייך
על מנת לוודא שהם הובנו כראוי.
יתרון נוסף ביצירת קשר עין, הוא נתינת בטחון לילד.
>>>לדוגמא:
יוסי (שם בדוי), בן 8, הגיע אלי לטיפול. ילד מתוק עם עיניים
המביעות רצון לקשר, אך הוא מופנם ולא יוצר תקשורת. במהלך
הפגישות, הפניתי אליו שאלות והוא, כולו מכונס, ענה בקול
כמעט בלתי נשמע. הבטתי בעיניו ואמרתי
לו:
“יוסי, הסתכל אלי!, חשוב לי לשמוע את התשובה שלך!”
לאט לאט, הוא הרים את עיניו לעברי.
התבוננתי בו. ניצוץ קטן נדלק לו בעי־ניים. זו הייתה נקודת
מפנה בטיפול.
יצירת קשר עין
היא קריטית
לילדים עם קשיי קשב וריכוז ורמת מוסחות גבוהה.
כאשר את מלמדת אותו ליצור
קשר עין תקין, את מאמנת אותו
להיות ממוקד.
ניתן לקחת חלק קצר מזמן השיעור ולתרגל משחק קשר עין
מסתכלים אחד על השני ומחכים מי מוזיז ראשון את העינים \מי צוחק ראשון וכו
המשחק יוצר כיף וענין וכן מלמד להיות ממוקד
ולהבין מהו קשר עין נכון
לא חזק מידי ממש אל תוך גלגל העין לאורך זמן
ולא מתפזר מידי שמביט לכל הכיוונים תוך כדי .
לפעמים מה שצריך לעשות זה פשוט להסביר באופן מוחשי עי המשחק איך עושים את זה נכון !!
בהצלחה
-
שלום יקרות
סוף שבוע טוב
תודה לכן על השיתופים באישי מעריכה אתכן על היישום המהיר
שתפי אותנו את –
מה דיבר אליך הכי
מה את רוצה לקחת משבוע הזה – ממה שנכתב כאן- וליישם
כי השלב הבא מן הכח (ידע = כח ) אל הפועל הוא פשוט לנסות את זה…
מחכה לשמוע אותך .
מסר אחרון אך בהחלט חביב ובעיקר משמעותי !
השבוע היתה לי פגישה בקליניקה
עם מיכל (שם בדוי כמובן ) מתאמנת מדהימה בת 12
נערה מלאת רגש ואנרגיה -ורצון אמיתי להתקדם
אילה –”תביני “היא משתפת.
אני פשוט עצלנית , בלי שליטה הכל יוצא לי מהפה מהידיים בלי לחשוב .זה מתסכל אותי
זה אני! אין לי מה לעשות “
רשימת תיאורי המקרה מתחילה להתארך
ואני מקשיבה ומבינה ….
מיכל מאובחנת עם הפרעת קשב וריכוז
הגיעה אלי לתהליך של אימון אישי משולב אימון מוחי בקליניקה בירושלים
בכדי לשפר את יכולות השליטה .
האימפולסיביות, (פעולה ללא חשיבה ). ממש מזיקה לה ביום יום
ויכולות סדר וארגון
חלק מתהליך האימון אישי
אנחנו לומדות להכיר את הפרעת הקשב
לזהות אותה .
מי את ?
מה עושה אצלי ?
איפה את פוגשת אותי?
ובעיקר את לא אני …
את חלק
ברגע שאני מכירה אותך אני יודעת להתסכל עליך מבחוץ .ולדבר איתך
וכן יש לי כל כך הרבה מעלות ודברים שאני סופר חזקה בהם.
את התהליך הזה עשיתי עם מיכל בפגישה
בדרך חווייתית מלווה במצגת שמספרת על משהי אחרת שיש לה הפרעת קשב
מיכל ישר זיהתה את עצמה
הייתן צריכות לראות את העיניים שלה
משהו שם נרגע…
משהו שם קבל הבנה עצמי, קבלה עצמית.
זאת השליחות שלי!
בתור ילדה הבטחתי לאמא המדהימה שלי
אני יעזור לילדים עם הפרעת קשב לראות שאפשר ללמוד להתגבר לשלוט
ובעיקר להיות מודעים
כי אחרי שלב המודעות מגיעה הקבלה ואז אפשר להתקדם הלאה …
לקבל את האסטרטגיות האימונית וליישמן
מורה יקרה
נתקלת בתלמיד\ה עם הפרעת קשב מאובחנת
חשוב שתצרי קשר עם האמא .
תוכלי להציג לה את משל המאזנים
מצד אחד של המאזנים יש את האני עצלנית טיפשה לא מוצלחת
ומצד השני -יש לי הפרעת קשב —ואני יכולה ללמוד להתגבר עליה בעזרת השם
איזה צד במואזנים עד בוחרת שהילדה \תלמידה שלך תהיה ?
שבת שלום אילה
והלוואי ונזכה להיות שליחות טובות!!
נ.ב -מחכה לשיתוף שלך …
Log in to reply.