לימוד קריאה לילדה בכתה ז’- עולה לח’
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ לימוד קריאה לילדה בכתה ז’- עולה לח’
-
לימוד קריאה לילדה בכתה ז’- עולה לח’
פורסם ע"י פנינה כהן הוראה רכזות וחינוך on 28/06/2022 ב9:56 amשלום לכולן!!!
אשמח לדעת איך ללמד ילדה בכיתה ז’ קריאה בדחיפות!!!!!!!!!
הילדה לא קוראת בשטף ומתבלבלת בכיתה ז’
מה עושים?
היא ילדה שמדברת באנגלית בבית ולכן צברה פער…
תודה!
y.y הגיבה לפני 2 שנים, 4 חודשים 14 חברות · 23 תגובות -
23 תגובות
-
אם יש לכן חומרים או קישורים לאתרים אשמח לדעת
תודה!
-
שלום פנינה,
נראה לי שכדאי שהילדה תעבור הוראה מתקנת בקריאה.
הוראה מתקנת בונים לפי מצב הילדה,
כך שלא יעזור לך קישורים לאתרים.
תבני קודם תוכנית ואז תפשי חומר.
בהצלחה!
-
אני מורה מתקנת,
העניין הוא שאני עובדת עם כיתות נמוכות
ואני די מתחילה בתחום, ולכן הייתי רוצה לשמוע על רעיונות ללמידה לילדות גדולות יותר, שיתאים לגילן
אשמח לעזרה!
-
ממליצה לך דבר ראשון לערוך לה אבחון מסודר של כל אבני היסוד.
ארי האבחון תהיה לך תמונה ברורה מה היא יודעת ומה לא.
ומהנקודה הזו תמשיכי.
לדוג’ אם באבחון גילית שהיא יודעת מצוין את תנועות קמץ, פתח חיריק,
ואת השאר לא.
תתחילי בהקניית סגול.
רק שימי לב שיכול להיות שיהיה לה קשה מבחינה רגשית.
בהצלחה!
-
-
-
-
פנינה שלום, הייתי רוצה מעט יותר פרטים,
האם זו תלמידה שמשולבת או תלמידה רגילה בכיתה?
באיזו מסגרת יעבדו איתה? שיעורים פרטיים או שיעורי הוראה מתקנת?
הבנתי שהקושי יושב על שפתי או שישנם קשיי נוספים?
באילו שיטות עבדו איתה?
ישנן שיטות מגוונות לבוגרות, שיושבות כל אחת על מנגנונים שונים. -
לא פשוט ללמד ילדה שעולה לכיתה ח’ קריאה מנוקדת. הטקסטים בכתה אינם מנוקדים. מעבר לזה טקסטים מנוקדים הם בעלי נמוכה מבחינת אוצר מילים ומורכבות ביחס למה שהיא חווה ביומיום הבית ספרי שלה. חשוב להבין הרבה דברים על המקום הרגשי ועל המוכנות שלה, לוודא מה מצב אוצר המילים שלה בעברית (ובאנגלית) על מנת לשלול הנמכה כללית או קשיי שיום ושליפה. חסרים נתונים על קצב הקריאה ודיוק הקריאה כולל ניתוח שגיאות בקריאה מנוקדת לא מנוקדת של מילים ושל טקסטים.. כל אלו הם נתונים קריטיים על מנת לבנות תכנית עבודה יעילה.
-
המנחה שלי עבדה עם ילדה לפי ספר “קוראות הבית” ספר עם עבודה חזקה על דיוק ופיתוח שטף קריאה
-
של מי הספר? לאילו כיתות הוא מתאים?
איפה ניתן להשיג אותו?
תודה רבה!
-
-
בכזה מצב של ילדה בכתה ז עם בעיות בשליפה ודיוק הייתי עובדת איתה רק בשיטה של נוירודינמי פיתוח מנגנוני המח של שולי שרייבר,
-
אולי יעזור לך,
אני עובדת בגמילה משגיאות כתיב, יכולה להמליץ לך גם על עבודה דרך הכתיב,
יתכן שדווקא עבודה דרך הכתיב, על מורפולוגיה ומבנים בשפה יגבירו את השטף, בלי שתחוש הנמכת רמה.
בכל מקרה עבודה על מבנים בשפה היא עבודה ברמה ומקדמת מאוד שטף ודיוק.
-
אני הייתי עובדת חזק בעבודה מורפולוגית,
בהסתמכות על לקרוא מן השורש (דר’ לביא ארטמן)
אהל חשוב לבדוק אם אין קושי משמעותי פונולוגי,
כי אם יש העבודה המורפולוגית הרבה פחות יעילה כל עוד הפונולוגיה נמוכה. אפשר
כמו שאמרו פה לשלב עבודה של נוירודינמיקה, שבה יש הרבה עבודה פונולוגית ברמה
גבוהה. -
שיטת לקרוא מן השורש ובדת על כל נושא זה,
אני הצגתי לתלמידות שאנחנו עובדות על דקדוק של כיתה ח’ שהוא 7 הבנינים,
ואז עבדנו על בנין קל עם המוספיות שלו, והשורש בזמן עבר
ואח”כ עברנו לשאר הזמנים. והמוספיות של כל זמן וכל בנין
אחרי בנין קל, התל’ מבינה את העיון וזה רץ יותר -
מצטרפת לאלישבע.
לקרוא מן השרש מעולה אבל צריך להכיר את השיטה.
-
עבודה דרך שבעת הבנינים עלולה להות מלאה קצת לתלמדה שעדיין לא קוראת אציין שמעירה זאת בלי להכיר את השיטה של אלטמן על בוריה
מה שטוב בעבודה דרך שגיאות זה שיש טיפים ותומכי זיכרון למורפולוגיה הבסיסית בלי שזה יגבה כמעט אנרגיות….
-למי ששאלה איך עובדים…-
רוב העבודה היא עם ססמאות- (קיימות סיסמאות יעילות מאד). למורפולוגיה
ותומכים לאורתוגרפיה.
כמובן, שבשביל עבודה על שגיאות חייבים עבודת מודעות
ן
-
יכולה לתת דוגמא לסיסמה?
משהוא כמו: בסוף מילה כשאה שומעים ה שותקת נזכור לשים?
-
כל העבודה יפה, נערה בכתה ז’ זה לקות שצריך לחזק את מנגנוני המח, וזה רק דרך נוירודינמיקה, כמובן עם טובת התלמידה מולך, חבל על כל יום, מתוך נסיון
-
בס”ד
בדיוק שני הדיוורים האחרונים שלי ברשימת התפוצה עסקו בנושא הזה של קריאה+כתיב בהקשר לעיבוד המורפולוגי. תוכלי למצוא כאן תוכן מעניין רלוונטי, וכן כמה קבצים שהמערכת אפשרה לצרף כהדגמה. אם זה יכול לעזור – תכתבו ואשלח עוד כמה.
-
בס”ד
אגב, עכשיו שמתי לב שכתבת שהיא דוברת אנגלית בבית. אז לידע כללי – שימי לב – לפי מחקרים, קושי מורפולוגי בעברית אינו יושב על פער שפתי של דוברי שתי שפות. נמצא שהפערים המשמעותיים בין ילדים דוברי עברית בלבד, לבין ילדים דוברי שתי שפות הוא באוצר המילים, אבל את המורפולוגיה הם קולטים באותה מידה (בדיוק כמו ילד קטן שיכול לעשות שגיאות חמודות על בסיס עיבוד מורפולוגי בריא). יוצא מכך, שאם יש קושי בקריאה על בסיס קושי מורפולוגי, אין מה לתלות זאת במצב השפתי, אלא בלקות אוביקטיבית.
-
השיטה של לביא ארטמן דומה יחסית לנוירודינמיקה,
יש עקרונות משותפים וצורת אימון דומה
שילוב של שתיהם הקפיץ את ההתקדמות בקריאה אצל התלמידות שלי.
וגם קיבע את ההישגים בלי נסיגות בגלל עצירות בתרגול.
אם את מצליחה לסיים את הקריאה לפני הסמינר- זו הצלה!
הרבה הצלחה!!!!!!!!!!!
-
נ.ב.
יכולה לשתף 2 מנחות לקריאה בדרך הזו שעבדתי איתם,
אם את מעוניינת- תשלחי הודעה בפרטי.
-
-
סתם מהצד –
מבחינת זה שצריך לנהוג בחכמה שהיא לא תתבייש וכו’
שמעתי פעם על מורה אחת שלימדה תלמידה בסמינר קריאה, והביאה לה לנקד את יוזבד (הוא היה אז חדש)…
יש פה גם משלב גבוה מאוד, גם למידה שלא מביישת ואפילו די מחמיאה ובעזרת ה’ גם הצלחה:)
תצליחי בעבודת הקודש😃
-
גם אני משלבת את ‘לקרוא מן השורש’- (לביא ארטמן) יחד עם נוירודינאמיקה
זה מדהים!!
Log in to reply.