מה את יודעת על אבחון מוקסו?
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ מה את יודעת על אבחון מוקסו?
-
מה את יודעת על אבחון מוקסו?
פורסם ע"י דבורה חזקיה- נעים בלמידה הוראה רכזות וחינוך on 14/07/2022 ב11:35 amטובה גברא היקרה,
פינתה לנו מזמנה ונותנת לנו סקירה מעמיקה על אבחון מוקסו.
תודה טובה!
דבורה חזקיה- נעים בלמידה הגיבה לפני 2 שנים, 4 חודשים 3 חברות · 5 תגובות -
5 תגובות
-
שלום לכן, שמי טובה גברא, אני בתפקידי מורת שילוב, מורה בכיתות חנ”מ, מאבחנת
דידקטית, ומעבירה מבחני מוקסו מזה 8 שנים (כמעט מאז שהחל השימוש בהם).התבקשתי לשתף אתכן מעט לגבי מבחני המוקסו.
כפי הנראה, רובכן בוודאי שמעתן על מבחן המוקסו, ההולך ותופס תאוצה בשנים
האחרונות, ואולי מעוניינות לדעת עליו מעט יותר.אז מהו באמת מבחן המוקסו? למי הוא מיועד? מדוע יש נוירולוגים הדורשים אותו
ויש המתנגדים לו בתוקף? מתי מומלץ לפנות למבדק זה?ננסה לענות כאן מעט על שאלות אלו, ועוד. ואם תשארנה לכן שאלות- תוכלנה לשלוח
ואשתדל לענות.לפני תיאור המבדק חשוב להבהיר: מבדק המקצוע *לא בא לשמש כתחליף לאיש מקצוע,*
אלא ככלי עזר *נוסף*, לבירור היתכנות הפרעת קשב וריכוז. ככלי עזר נוסף יש לו
מעלות רבות, עליהן נרחיב בהמשך, אך בשום אופן הוא אינו מהווה תחליף לפניה
לנוירולוג/ רופא ילדים המתמחה בהפרעת קשב/ פסיכיאטר.מתי מומלץ לפנות למבדק המוקסו?
1. אם בנכם/ ביתכם נכשלים בלימודים, ואתם מרגישים שיש להם יכולות, אבל הם
מתפספסים, הם פעם יודעים, ופעם לא, לפעמים הם נראים חולמניים מעט/ בוהים/
מנותקים, אתם צריכים לפעמים לחזור על אותה הוראה מספר פעמים, ולא בגלל בעיה
בהבנה, או חוסר רצון לבצע.2. ייתכן שקיימות גם בעיות התארגנות, מרבה לאבד דברים, מתקשה לשמור על סדר
וארגון בחדרו/ה ובחפצים אישיים, קשיים בעמידה בלוחות זמנים.אם מרבית הפרטים באחד מהסעיפים הקודמים נכונים לגבי הילד/ה שלכם- ייתכן שסובל
מבעיית קשב וריכוז, אף אם אינו קפיצי, ויש מקום לבירור מעמיק יותר של נושא
הקשב.פעמים רבות ילדים מסוג זה יהיו קשים יותר לאיתור כיוון שהם ילדים טובים
ונוחים, אינם מפריעים למורים בשיעורים וממילא אינם מושכים תשומת לב. הורים
רבים מתלבטים האם לילדם לקות למידה או קשיי קשב, בהתלבטות זו מבחן המוקסו יכול
לסייע רבות.3. סוג נוסף של ילדים שהמוקסו יכול לסייע בזיהויים אלו ילדים תנועתיים,
שובבים ותוססים, ששובבותם משפיעה על תפקודם הלימודי וההתנהגותי. במקרים אלו
מבחן המוקסו יכול לסייע בהבחנה האם מדובר פשוט בילד פעיל ואנרגטי הזקוק
לגבולות, או שמדובר בבעיה אמתית המצריכה בירור מעמיק יותר.תיאור המבדק:
מבחן המוקסו הינו מבחן קשב ממוחשב שאורך בין 14-20 דקות (תלוי בגיל הנבדק),
ומטרתו לתת תמונה על מצב הקשב של הנבדק תוך התייחסות ל4 מדדים: קשב, תזמון,
אימפןלסיביות, היפראקטיביות.במבחן מוצגת לפני הנבדק תמונה, ועליו ללחוץ בכל פעם בה רואה את אותה התמונה,
תוך התעלמות מתמונות דומות, רעשי רקע, ותמונות מסיחות.המבדק מחולק למספר שלבים- בתחילת המבדק אין מסיחים כלל, בהמשך נוספים מסיחים
מסוגים שונים, ובסוף המבדק שוב אין מסיחים.בפענוח המבדק נבדוק האם היה לנבדק קושי באחד מ-4 מדדי הקשב, ואם כן- האם הקושי
התגבר לאורך המטלה, או שדווקא היה שיפור, וכן האם מסיחים שונים הגבירו את
הקושי, או דווקא הפחיתו.עד כאן תיאור המבדק.
צריך לשים לב שמבדק המוקסו הוא בעצם סיטואציית מעבדה. לנתון זה מעלות וחסרונות.
המעלות של מבדק המוקסו: א. היותו כלי נייטרלי שאינו מושפע מנטיות של מורה זה
או אחר.ב. הבחנה בין קושי בקשב לקשיי למידה. ישנם ילדים עם קשיי קשב שאינם מתאפיינים
בהיפר אקטיביות, בילדים אלו קשה לעיתים קרובות לעשות הבחנה מבדלת- האם הילד
מתקשה להבין את הנלמד בשיעור עקב קשיי קשב, או כתוצאה מלקות למידה. כאן מבדק
המוקסו יכול לסייע רבות באבחנה המבדלת.לעיתים ניתן לגלות באמצעות מבדק המוקסו אף היתכנות לקשיי תחושה.
ג. יש ילדים שיתפקדו במוסד הלימודים כילדים היפראקטיביים מסיבות שונות, למרות
שאין להם הפרעת קשב, לעיתים מבדק המוקסו יסייע בהבחנה זו.ד. ישנה אופציה לבצע את מבדק המוקסו פעמיים בהפרש של שעה וחצי- שעתיים, הראשון
ללא תרופה, והשני- תחת השפעה תרופתית, ולבדוק עד כמה הטיפול התרופתי אכן יעיל.חשוב לציין שכדי להפיק את התועלת ממבדק המוקסו, חשוב שמי שמפענח את המבדק יהיה
אדם מקצועי שיודע אכן לקרוא את הגרפים ולהבין אותם, אחרת עלולים למסקנות
שגויות, ואף הפוכות.בררו כמה נסיון יש לעורך המבדק, והאם ברשותו תעודת מפענח מוקסו בכיר.
(דוגמא לנזק פענוח לא מקצועי: ייתכן שלנבדק אורך זמן להסתגל למטלות חדשות,
ולכן ייצא בלתי תקין במדדים, אך נראה שיפור בהשוואה בין תחילת המבדק לסופו.
במקרה זה הסבירות להפרעת קשב היא נמוכה, אך מפענח בלתי מקצועי, ייראה מדדים
בלתי תקינים, ויאמר שיש הפרעת קשב).חסרונות של מבדק המוקסו:
א. כפי שכבר ציינו המבדק נעשה בתנאי מעבדה, ולכן:
ייתכן שהנבדק היה עייף/ מוטרד/ לא מרוכז מסיבה אחרת, למבדק המוקסו אין דרך
לדעת מהי הסיבה לחוסר הריכוז. אם ברגע המבדק הנבדק לא היה קשוב- תוצאת המבדק
תהיה הפרעת קשב, אף אם בזמנים אחרים הנבדק מסוגל להיות מרוכז מאוד.לכן יש חשיבות גדולה לביצוע המבדק בתנאים אופטימליים- בשעות הבוקר, לאחר שינה
טובה, וכאשר הנבדק במיטבו.ב. המבדק אף פעם לא יעמוד בפני עצמו אלא יהווה כלי עזר לאבחנה כפי שציינו
בהתחלה, כיון שאין תחליף לשאלון מקיף ולקבלת תמונה מלאה על המתרחש בכיתה
ובבית.ג. יש מכונים שונים שמעבירים את מבדקי המוקסו על ידי טכנאים שלא עברו
הכשרה מספקת כדי להוזיל עלויות, ואז, כמו כל אבחון לא מקצועי התוצאות עלולות
להיות שגויות.ד. במידה וערכתם רק מבחן אחד- קחו בחשבון שהמבדק מעט פחות אפקטיבי.
לשאלות נוספות- תוכלו לפנות כאן, או, לשאלות אישיות תוכלו לפנות אלי
לטל:0527148331, אם אוכל- אשמח לעזור. -
שאלות:
לגבי ביצוע המבדק פעמיים בלי ועם טיפול: האם אפשר ועושים גם בימים שונים? כלומר יום אחד ללא טיפול ולאחר כמה ימים עם טיפול תרופתי?
איך יש לילד שמגיע לאבחון לפני שפנה לנוירולוג/ איש מקצוע ריטלין או חלופותיו? (ואם לוקח מאח איך יודע מינון)
החכמתי מהדוגמא שנתת על טעות בפענוח האם מנסיונך תוכלי לתת עוד דוגמא לטעויות של חוסר מקצועיות בפענוח?
-
אי אפשר לבצע את המבדק בשני ימים שונים, כיוון שבצורה כזו הוא מאבד מאמינותו-
ייתכן שילד נסער מאיזושהי סיבה באחד מהימים, ויום אחר נינוח יותר, ייום אחד
עייף יותר, ועוד, לכן חשוב מאוד שהמבדקים יתבצעו באותו יום. כמובן שכמו בכל
דבר- ייתכנו חריגות.
לשאלתך איך ניתן לבצע מבדק עם ריטלין לפני הפנייה לנוירולוג- פונים לרופא
ילדים, ומבקשים מרשם לכדור אחד לפי משקל הילד, לצורך ביצוע מבדק מוקסו.
לגבי הבקשה לדוגמאות נוספות של פענוח בלתי מקצועי- ערכתי פעם, בתחיל דרכי מבדק
מוקסו כפול לילדה שיצאה בלתי תקינה במבדק הראשון.
במבדק השני היה שיפור משמעותי. לכאורה- בעיית קשב, והריטלין משפר תוצאות.
לאחר שישבתי לפענח את התוצאות הבחנתי שבמבדק הראשון אמנם יצאה בלתי תקינה, אך
נצפה שיפור בסוף המבדק, ואם כך- צפוי שבמבדק השני תתפקד טוב יותר, בלי קשר
לריטלין, כיון שכבר מכירה את המטלה.
וכלל לא ברור שהריטלין הוא זה ששיפר את תוצאות המבדק.
ערכתי מבדק שלישי! ללא ריטלין, *והיה שיפור גם במבדק זה,* מה שאומר שלא
הריטלין שיפר תוצאות, אלא ההיכרות עם המבדק. בעקבות כך הסיכום היה שהסבירות
להפרעת קשב נמוכה, וכפי הנראה קשייה נובעים בצורך בהסתגלות למטלות חדשות.
(צורך זה יכול לנבוע מקשיים רגשיים, מקשיי למידה- קושי בהבנת המטלה, וגורמים
נוספים)
הערת אגב- זו הייתה הפעם האחרונה בה ערכתי 2 מבדקים לנבדק שהראה שיפור בסוף
המבדק.
ישנם דוגמאות רבות נוספו לצוורך בפענוח מקצועי, אך מורכב מידי להסבירם על במה
זו. -
-
תודה טובה היקרה,
החכמת אותי מאוד בנושא.
אם יש למישהי עוד שאלה- מוזמנת לשאול את טובה.
נ.ב- רוצה גם לכתוב על נושא מסוים?
כתבי לי!
-
Log in to reply.