מעניין אותי לקרוא מה דעתך
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ מעניין אותי לקרוא מה דעתך
-
מעניין אותי לקרוא מה דעתך
פורסם ע"י דבורה חזקיה- נעים בלמידה הוראה רכזות וחינוך on 09/06/2022 ב2:31 pmעד כמה חשוב לך לשלוח לתלמידות דפים שמעוצבים יפה?
אשמח לקרוא כל דעה
תודה
איריס כהן הגיבה לפני 2 שנים, 4 חודשים 14 חברות · 20 תגובות -
20 תגובות
-
יש משהו יפה ומושך את העיין כשהדף מעוצב …
אך בכל מקרה גם עם עיצוב וגם בלי עיצוב
כדאי שהדף ייהיה נקי…
לא מדי עמוס…
-
מה ז”א עד כמה זה חשוב?
ברור שחשוב מאד שהדפים יהיו נעימים וקריאים.
אבל אם את מתכוונת למעוצבים מבחינה גרפית ברמה גבוהה – אז לי זה לא חשוב. -
לי אישית מאוד חשוב לשלוח דפים מעוצבים לתלמידים.
לדעתי המראה של הטקסט עוזר לחיבוב וקליטת החומר (למי שיש זכרון ראייתי)
כשהוא נעים לעין, אסתטי ומאוורר.
-
כאשר השכפולים מוצבים יפה, מקצועי וטוב התלמידות יותר פנויות ללמידה ממנו,
יותר נהנות ללמוד ממנו, וממילא מפנימות את החומר שרצית להעביר טוב יותר. -
גם אני חושבת שלמידה מתוך דפים במראה מסודר ונעים שווה ומועילה פי כמה מלמידה בצורה פחות טובה לעין,
בתור גרפיקאית, אין צורך בעיצוב גרנדיוזי לשכפול, אבל צריך עיצוב נעים ועדין ושהתוכן יהיה העיקר בו.
לא הייתי כותבת “חייב” על אף שאני חושבת שזה די נחוץ לשם הבנת והפנמת החומר…
מנסיון שלי בתור תלמידה…
-
לי עצמי בתור תלמידה היה הרבה יותר נחמד לעבוד עם דפים מוקלדים, עם מסגרת, עם כתב יפה….
וכשאני עובדת עם תלמידים אני לא מסוגלת לצלם דפים מספרים ישנים ולהשאיר אותם כך.
אם הדף לא מעוצב- אין לי שום בעיה לשבת בעצמי ולהקליד אותו מחדש… ואני רואה את ההבדל בשיעור.
לא למדתי גרפיקה והדפים שאיתם אני עובדת בדרך כלל בשחור לבן ופשוטים מאד, אבל לדעתי ברגע שמוסיפים לדף איור חמוד או מסגרת- תוך שניות משכללים את העבודה וגורמים לתלמיד לעבוד ביתר נינוחות.
-
אני אישית זוכרת את עצמי כתלמידה מסודרת שכל שכפול גוזרת ומדביקה מיד במחברת, אני זוכרת שכשמורה היתה מביאה צילום של שכפול ישן ועד מצולם עקום ולא ברור זה היה מאד מפריע לי. היה חשוב לי הסדר והאסתטיקה הנראית לעין.
זוכרת שכשמסרתי שיעורים תמיד הקפדתי על פונט ברור וקריא, תואם גיל, מסגרת חמודה דקה שתתחום את השכפול לטובת המסודרות והגוזרות (כמוני… 🙂 ) והייתי מציעה גם לעזור לחברות בהכנת שכפולים כי זה עניין חשוב בעיני.
-
אפילו דובי חמוד על דף של משימת כתיבה עושה את זה
כך שגם אם אין חובה של עיצוב מקצועי
החוויה של התלמיד חשובה ונוצרת מדף אסטטי וחמוד
למרות שהגיוני שזה מעלה מוטיבציה לחלק מהתלמידות
-
תודה על כל תגובה,
אשמח לתגובות נוספות
-
-
אני חושבת שהרעיון של דף מעוצב הוא לא עצוב אלא שמירה על דף נקי, לא עמוס, פונט קריא אולי גם מסגרת דקה ואיור עדין.
באופן כללי לאחרונה רב החומר של הוראה מתקנת הוא נעים לעין ואסטטי ומותאם.
אני לא כ”כ טורחת להקליד לתלמידים שלי את הדפים מחדש אם זה מספר ישן,
פשוט מהסיבה שההורים אצלינו לא כ”כ רואים את הקלסרים של הילדים לצערי…
למרות שאני כמעט ולא מצלמת מספרים כאלו.
אבל כן משתדלת לגזור את הדף לחלקים במקרה שהוא עמוס מדי (שזאת הבעיה ברב ספרי הלמוד הרגילים).
אבל מי שמכינה חומרים כדאי מאוד שאכן תקפיד על נראות מותאמת לילדים מתקשים.
-
לדעתי, זו אינה שאלה, אלא תשובה! מה השאלה בכלל??
לא אחזור על דברי קודמותיי, שאני מסכימה עימן לחלוטין.
יש טענה רווחת, “אני לא יכולה להכין דפים כמוך, אין לי מחשב בבית”. הטענה הזו אינה נכונה, כי מה שצריך כאן זה מעט אכפתיות והרבה בין אדם לחברו.
חשוב לשים לב לעמוד ‘מאוורר’ ולא עמוס, גופן שמתאים גם לאותיות קטנות ולא לשלטים, צבעים רכים ונעימים לעין (גם תוכן שמודפס ללא צבע יכול להיות מאיר עיניים), תוכן ממצה ולא מפולת של חומר בנושאים שונים.
נקודה חשובה נוספת הוא גודל הדף. קל לנו יותר לכתוב על דף של A4 כי כך הוא יוצא במחשב ובהדפסה. המחברות של התלמידות (ביסודי בכל אופן) הן בגודל A5 וכשהן מקבלות דף גדול הן צריכות לקפל אותו ואז יש בלגן במחברת בכלל, המחברת עבה ומסורבלת יותר והתוכן אינו נגיש לעין. חלוקה של העמוד לשניים לרוחב יוצרת דף קטן, חמוד, ונדבק בדיוק לגודל המחברת. אולי זה נשמע הערה טכנית אך היא חשובה ביותר.
איורים בצד הם דרך מצויינת לשמש כתומכי זיכרון. למשל: כמורה לתחביר צרפתי לראש העמוד איור שמתאר את סוג המשפט הנילמד, הסברתי את האיור, והדבר סייע לבנות להבין בין סוגי המשפטים. יתרה מכך הקפדתי להשאיר רווח מספיק כדי שיהיה לתלמידות היכן לכתוב את הניתוח של המשפט. אני מצרפת דפים לדוגמה.
אגב, הדברים נכונים, כמובן, גם לתיכון. העובדה שהילדה הקטנה גדלה אינו סותר את הצורך שלה לקבל דף יפה ונעים לעין.
-
אהובה
יש לך מאגר איורים או שזה מגוגל בחינם?
כי להתאים איור לסוגי משפטים… זו מומחיות!
לא לכולן יש מאגרים כמו של גרפיקאיות, מה עושים?
-
נראה לך שאני יודעת מאיזה מאגר יש לי אותם??? 😅
כל תמונה או איור טוב מתקבל בברכה.
השיוך? הוא באמת דורש חשיבה ויצירתיות.
-
-
ומה עם זכויות היוצרים על האיורים?
מותר לקחת מאיפה שרוצים?-
בדרך כלל אם התמונות שנלקחו הן אינן למטרת רווח זה אחרת.
בעיקרון אלו מאגרים שמסתובבים ללא שם מיוחד.
לקיחת תמונה למשל לשילוב בחוברת או בספר בתמונה שיש עליה זכויות יוצרים זה בעייתי קצת.
אבל הכל מסתובב בכל מקום.
הם לוקחים את זה בחשבון, מן הסתם.אם תוכלי להאיר את עיני בעניין אשמח מאד.
בכל ההרצאות והסדנאות שלי אני עובדת עם מצגות, שמן הסתם משולבות בהן תמונות.
תודה רבה
-
-
אני באמצע לכתוב מאמר בנושא… כשהוא יהיה גמור אי”ה הוא יעלה באזור התוכן
המקצועי בקדם, ואשתדל לעדכן. מקווה להתפנות לכך בתחילת החופשה.
בכל אופן כל עוד לא תבעו אותך הכל בסדר 😉-
תודה על התגובות,
יש פה מישהי שיש לה מה להוסיף?
כל תגובה חשובה לי!
-
-
יכולה להוסיף לך סיפור 🙂
יצרתי לאחרונה כמה מחברות למידה לביה”ס: לפורים, לפסח, לספירת העומר ושבועות.
השכפולים שקבלתי בהם השתמשו עד לשנה זו היו מזעזעים בכל קנה מידה אפשרי: רמת מלל, עיצוב, רמת קריאות, סוג פונט. אני אומרת לך מאיזה כיון שלא תסתכלי אין להבין איך מורות השתמשו בזה וממשיכות להשתמש בשכפולים האלו.
המורה שלה עשיתי את העבודה אומרת לי: חח אין לך מושג איך השוק הזה עובד זה שכפולים שרצים ממורה למורה נדירות המורות שטורחות לשנות. השכפולים של לפני 25 שנה עדין בשוק!!!
אז עבדנו על כל התחומים….
התגובות היו מעל ומעבר! הבנות למדו ונהנו ללמוד
ולדברי המורה: היה חויה ללמד וללמוד מהמחברת!
אז נכון, לא כל אחת תלך לגרפיקאית מקצועית אבל בהחלט באחריות המורה לפתוח וורד ולהתחיל להקליד מחדש, להוסיף מסגרת ואיזה איור נחמד וזהו- המצב כבר יהיה טוב.
כמורה- אין שכפול שלא עצבתי מחדש כמובן וראיתי בחוש איך היחס של התלמידות שונה לדפים ולחומר שלי….
בהצלחות לכולנו!!
בתיק עבודות שלי תוכלי לראות טעימה מ2 החוברות האחרונות….
😊
-
לא יודעת מה כולם הגיבו, אבל תרשינה לי לחלוק עליכן.
לדעתי, ומנסיוני פחות חשוב כמה יפה השכפול מעוצב מקצועי ועל רמה, ויותר- שיהיה
מאוורר, לא עמוס מידי, מסודר, וברור לבנות.
מנסיוני בתור מורת שילוב ומורה בכיתות חנ”מ, ראיתי שהיו שכפולים בכתב יד, אבל
נעימים לעין, ההוראות שלהם היו ברורות, והמטלה לא היתה מורכבת מידי, והבנות
נהנו מאוד למלא אותם.
השכפולים שלי באופן אישי מוקלדים, אבל פשוטים מאוד, ולא מעוצבים מי יודע מה,
והבנות ממש, אבל ממש אוהבות להשלים בהם, כי הם ברורים, ומותאמים לרמתן.
לעומת זאת ראיתי שכפולים, ספרי לימוד, וכרטיסי ניווט שהושקע הון בהכנתם, יש
בהם איורים של ציירים ידועים, אבל, הם פשוט- ע-מ-ו-ס-י-ם, והבנות ממש נרתעות
מהם.
לא אצרף דוגמאות להמחשה, בגלל לשה”ר😉, אך כך אני רואה את הדברים. -
בס”ד
זוכרת שאחותי, שגם היא עוסקת בהוראה מתקנת, קיבלה את המפקחת לביקור שיעור. היא הוציאה דף לבן, צבעי פנדה והחלה להעביר את השיעור דרך כתיבה וציור. המפקחת הזדעזעה – איך אפשר ללמוד כשהדפים לא מוכנים מראש, מוקלדים ומעוצבים? אבל אחותי לא התרגשה, זה עניין של גישה…
אני עובדת עם תלמידים צעירים, שם לפעמים השכפולים נכתבים תוך כדי שיעור לפי הצורך. אבל אח”כ, כשברור לי הרעיון – אני מקלידה ושומרת, עד שמגיעה הזמן – מוציאה לאור חוברת. עם התלמידות הבוגרות, דפים בכתב יד כמעט ‘לא עוברים סף’. אני מעדיפה לחכות יום, להקליד ולשלוח במייל שידפיסו להן מאשר לכתוב בכתב יד.
טיפ נוסף שאני ‘מוכרת’ חינם לתועלת ילדי ישראל – הוא בעניין הקווים להשלמה. תעשו טובה ותבנו לקוי ההשלמה גם תקרה! כלומר, שלא יהיה רק קו תחתי, אלא גם קו עליון התוחם את השורה. אין לכם מושג עד כמה הוא נדרש לארגון הכתב, בכיתות א’ – ג’ במיוחד. את הטיפ הזה קניתי מהרב של כיתה ב’ אצלנו בת”ת, כשהחל ללמד את הספר הראשון שחיברתי: “הלשון שלי – בעולם המילים”. מאז אני תמיד מקפידה על שורה מלאה של השלמה.
ובקשר לעומס בספרים? כשמתלוננים על כך בספרי “שבילים” אני אומרת שאכן זו בעיה אשיותית. קשה לי לבזבז – זמן/מקום/כסף. אני טיפוס שאוהב לנצל כל מה שאפשר. צריכה ‘להילחם’ בנטייה הזו. אולי צריכה פשוט להכניס לתת המודע שלהשאיר מקום ריק זה לא בזבוז, כי צריך אותו…
Log in to reply.