משחקים ורעיונות מהנים ללימוד חשבון
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ משחקים ורעיונות מהנים ללימוד חשבון
-
משחקים ורעיונות מהנים ללימוד חשבון
פורסם ע"י דבורה חזקיה- נעים בלמידה הוראה רכזות וחינוך on 03/10/2021 ב7:42 pmערב טוב,
אשמח לקבל רעיונות, משחקים וטיפים ללמד שבירת עשרת וחיבור עד 20 בצורה חווייתית.
תודה!
דבורה חזקיה- נעים בלמידה הגיבה לפני 3 שנים, 1 חודש 3 חברות · 10 תגובות -
10 תגובות
-
השיטות המוכרות… תבניות ביצים של עשר… וכדו’. יש בספרי חשבון לכיתות ב’.
דבר נחמד: להכין שני כרטיסים שבכל אחד מהם עשר (או כרטיס אחד עם שתי ‘עשרות’
נפרדות), ממדבקות, בצורה כזו:
לוקחים שתי מדבקות בצבעים שונים, ומדביקים אותן זו לזו רק עד החצי. ואת החצי
שנשאר מדביקים על הכרטיס. כך יוצרים עשרה עיגולים, וזה נהיה כמו פייטים
מתחלפים… מקווה שהובנתי.
מעמידים את כל המדבקות, ומשכיבים לפי התרגיל – נניח:7+8. משכיבים 7 מדבקות,
והשאר עומדות.
בודקים כמה נשארות עומדות – 3, ומשכיבים אותן לצבע השני. ובעשרת השניה בודקים
כמה חסר עדיין (5) וגם אותן משכיבים על אותו צבע, ונוצר 7+8 בשני צבעים,
וסה”כ 15 שוכבים (ועוד 5 נשארים עומדים והם לא רלוונטיים לתרגיל).
דבר נוסף, הכנתי בעבר ‘דומינו’ של שבירת עשרת, גם של חיבור וגם של חיסור.
מצרפת. (כמובן, לא לשימוש מסחרי ;))
מצאתי אצלי גם דפים נוספים בנושא, קיבלתי אותם עם רשות לשימוש עצמי – אין לי
מושג מה לגבי זכויות יוצרים.
בהצלחה!
מצורף גם קובץ וורד, לא זוכרת מתי יצרתי אותו, והגיוני מאד שהוא צריך הגהה…-
-
היום לימדתי את התלמידה שלי עם הרעיון של רות והיה ממש מוצלח!
מצרפת פה קובץ עם התבניות לתועלת כולן.
רציתי לשאול את דעתכן,
השימוש בכל העזרים האלו- תבניות LAY, אצבעות, ציר מספרים.
לא מגביל את הילד/ה .
מרגיש לי שלא עובדים על הבנה חשבונית- שזה הכי קריטי.
מה דעתכן?
השימוש בעזרים מומלץ או לא?
-
-
-
זו שאלה חשובה, לדעתי.
באופן אישי, אני חושבת שהשימוש בעזרים הוא חיובי מאד.
מהי ההבנה החשבונית? היא משהו נרכש?
אם לא – אז כמובן, חובה להשתמש בעזרים. כי מה אשם התלמיד שאין לו הבנה כזו?
מגיע לו חווית כישלון?
אם כן – מצוין, יש דרך לרכוש. והדרך הזו עוברת *דרך* העזרים. הם שלב ביניים עד
הבנה חשבונית.
דוגמא – לוח הכפל:
אין ספק, שהמטרה הסופית היא שהתלמידה תדע את לוח הכפל בע”פ. וזה דבר שלא קשור
בכלל להבנה חשבונית אלא לשינון, שינון, שינון! אמנם יש טריקים, אבל אין תחליף
לשינון ולידיעה בע”פ. על הבסיס הזה (וברמה האישית אני בעד אצבעות, כי לא
לחינם ה’ ברא לנו אותן ;)), ניתן לפתח הבנה חשבונית גבוהה יותר, כמו חוק
הפילוג 12 כפול 3: 10 כפול 3, ולהוסיף לזה 2 כפול 3. יש את אלה שכבר בכיתות
ג-ד תגענה להבנה מעצמן, ויש את אלה שתגענה לזה אחרי מעט הכוונה רק בכיתה ז’.
אבל בסופו של דבר, ההבנה החשבונית – הבסיסית – תתפתח.
שבירת עשרת: בתחילה מדגימים דרך העזרים והתבניות וכו’, אבל אח”כ אפשר בהחלט
‘לדמיין’ את התבנית בראש. כל תלמיד והרמה שלו, אבל אני מצפה מתלמיד לקוי למידה
להגיע להבנה חשבונית ברמה מסוימת – והיא פחותה משאר בני גילו, הלא כן?
חילוק: הבנת משמעות החילוק (וזו הבנה חשבונית) – זו פעולת חילוק. יש לי
סוכריות, ואני מחלקת לילדים בקייטנה. יש לי כיתה, ואני מחלקת לקבוצות. וכן
הלאה. וכל תרגיל חילוק הוא ‘סיפור’: יש לי 36 סוכריות ביד, ואני מחלקת ל-12
ילדים בקייטנה. כמה כל ילד מקבל? כמובן אפשר לצייר וכו’, אבל כשהסיפור מובן,
קל יותר לחשב ולהבין. כמו כן, זה בסיס להבנת שאלות מילוליות גם בשברים וכדו’.
הערה קטנה: אני עובדת עם תלמידות מהחינוך הרגיל ולא המיוחד, כיתות ה’ ומעלה.
מתקשות, בהחלט, אבל לא הוראה מתקנת ממש.
אלה שעובדות עם קהל יעד שונה, תחשובנה אולי שונה ממני. אשמח להפריית הדיון! -
אני מצפה מילדה בכיתה ב’
שתבין ש 5= ___+3
בלי אצבעות.
הבנה חשבונית של תהליך החיבור.
ההבנה לא מונעת מהעובדה שהיא עדין לא יודעת את התשובה.
אבל לא תוכי
-
מה עם ‘סיפור’? יש לך 3 ש”ח ועוד 5 ש”ח, כמה יש לך?
עכשיו, מה שקורה הוא (לא משנה המספרים) יש לך 3 ש”ח, ואת צריכה עוד כמה שקלים
כדי לקנות את הממתק/משחק שעולה 8 ש”ח. כמה חסר לך?-
לגבי לימוד באמצעות תבניות ליי אני כן רואה שהעבודה הטכנית בשיטה היא לא מחייבת הבנה חשבונית
כמובן שיש בזה חוקיות וסדרתיות וילד עם הבנה חשבונית כן יוכל גם בזה להגיע להבנה
-
-
מישהי מכירה שיטה שמחלקת את כל החיבור והחיסור בתחום ה-20
לדוג’
תרגילי תאומים
ואז תרגיל אחד למטה ואחד למעלה גם יודעים
תרגילים 10+
זה לדעתי מכסה כמעט את כל התרגילים.
אם מישהי מכריה אשמח לדעת
-
-
לא,
אני שואלת אם יש כזו שיטה.
-
Log in to reply.