כתבתי פוסט על זה ברשימת תפוצה שלי:
זה יכול לקרות לכולם,
גם במשפחות ‘הכי טובות’…
את יושבת לתומך עם הבת שלך,
אתן מדפדפות בספרון ילדים,
מפטפטות על הציורים,
ועל הדרך את מבקשת ממנה להצביע על אותיות,
ונהנית לשמוע איך היא קולחת ומשפריצה ידע.
פתאום—
משהו נתקע.
זאת יכולה להיות הק’, הפ’ או הע’,
אות מסוימת שמשום מה לא נקלטה…
אולי בדיוק כשלמדו עליה בגן, הבת שלך היתה חסרה?
או עייפה מהרגיל?
לא משנה הסיבה,
חשוב יותר שתפסת בזמן את “החור בהשכלה”…
נו, אבל עכשיו מה עושים?
איך מלמדים ילדה אות בישראל,
בלי שאת גננת או מורה לגיל הרך?
קודם כל, את יכולה להיות רגועה,
בשביל זה אני פה
להסביר לך כמה זה פשוט.
וכמה לא נצרך ידע מוקדם,
קיבצתי לך כמה רעיונות יצירתיים,
שיעזרו לילדה שלך לזכור את האות שחשוב לך להקנות לה.
ביצירת חוויה לימודית אני תמיד משתדלת לשלב חוויה רב חושית,
ולכן גם כאן-
נכיר את האות דרך כמה חושים, כדי שהקליטה וההטמעה תהיינה מיטביות.
א- הליכה על האות
1. נצייר את האות בענק על הרצפה בטוש מחיק,
והילדה צריכה ללכת על האות לאט ומדויק…
2. עכשיו המשימה היא ללכת בעיניים עצומות על האות… הצלחת?…
3. נבקש מהילדה שתכתוב בעצמה את האות על הרצפה!
ב- יצירת האות מחומרים
1. לבנות את האות בעזרת קליקס.
2. ליצור את האות עם בצק / פלסטלינה.
3. ליצור את האות מגפרורים / מנקה מקטרות
ג. מדבקות
לשרטט על הדף את האות
והילדה צריכה להדביק מדבקות על קווי המתאר של האות.
ד. חול –
קצת מלכלך אבל שווה-
הילדה טובלת את האצבע בדבק נוזלי,
ו’משרטטת’ בעזרת הדבק את האות בגודל ענק, על דף גדול.
לאחר כן לוקחים חול או אבקה צבעונית,
ומפזרים על הדבק.
קיבלנו את האות המשורטטת…
ה. כתיבה
לאחר כל הפעולות האלו, שכפי ששמת לב,
היו ב”מרחב הפתוח”,
זה הזמן לעבור לדף,
בתחילה לכתוב את האות בענק ולאחר מכן בהדרגה להקטין את גודל האות.
אחרי סדרת פעילויות חוויתית כזו- אין סיכוי שהילדה שלך לא תדע מה זה ת’
בהצלחה!!
תמיד בהנעה,
דבורה חזקיה.