קשב וריכוז בגיל 3
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ קשב וריכוז בגיל 3
-
קשב וריכוז בגיל 3
פורסם ע"י מירי כללי on 19/02/2023 ב9:21 pmערב טוב!
אשמח לעזרה מהמומחיות שביננו –
הגננת של הנסיכה בת השלוש עדכנה אותנו לאחרונה שבאבחון פנימי שהן ערכו לכל הילדות בגן (=אבחון פרטני ע”י הגננת) הילדונת לא עמדה בציפיות בהיבט של קשב וריכוז, ברמת חריגה לא דרמטית. לדוג’: אם באמצע סיפור מישהו דפק בדלת של הגן, היא מסתובבת לראות וצריך לקרוא לה ו”לתפוס” אותה בחזרה כדי שתהיה שוב קשובה.
ההמלצה של הגננת – למלא טפסים וללכת לאבחון מטעם קופת חולים – התפתחות הילד,
כדי שתקבל טיפול במסגרת הסל + שעות פרטניות במסגרת הגן בשנה הבאה
מדובר בילדה ילידת סוף דצמבר – הרגע נהייתה בת 3, ש”שופכת” את הדף קשר בבית, ככה שאני מבינה שבאופן כללי היא לגמרי מקשיבה ובעניינים, וכנראה מדובר בקושי נקודתי בהיבט של הסחת דעת מהפרעות סביבתיות (ילדה שבאופן כללי מאוד מאוד שמה לב לפרטים)
ניסיתי לשאול את הגננת האם ייתכן שבס”ה מדובר בפער סביר בהתחשב בזה שהיא הכי קטנה בגן, והתשובה שקבלתי היא שזה לא קשור לגיל, כי אמנם הילדה אכן קטנה יחסית אבל מכל הבחינות האחרות היא מתפקדת לא פחות מהחברות שגדולות ממנה בכמעט שנה…
התשובה הזו בין היתר הדליקה לי נורה אדומה בקשר ליכולת שלי להסתמך על המידע מהגן, כי ככל הידוע לי מאוד מאוד מצוי שיש פער בין מרכיבים שונים של ההתפתחות. יכולה להיות ילדה שהרמה הקוגנטיבית / שפתית / מוטורית שלה היא מעבר למצופה בהתאם לגיל, אבל מבחינה רגשית למשל היא תואמת גיל, מה שאמנם מייצר פער בין המדדים השונים אבל עדיין ההתפתחות הרגשית שלה תקינה ותואמת גיל. תשובה של גננת שמשקפת אי-הבנה בהיבט הבסיסי הזה, קצת מפריעה לי להסתמך על האינפורמציה וההמלצות שאני מקבלת ממנה…
הייתי שמחה לשמוע את חוות דעת המומחיות כאן –
האם גיל 3 זה כבר גיל שבודקים את נושא הקשב?
איך אני, כאמא, יכולה לדעת האם באמת התפקוד שלה בהיבט הזה תואם / לא תואם גיל?
היה ואכן מתברר שיש על מה לעבוד בהיבט הזה – מי אנשי המקצוע הרלוונטיים שיכולים לעזור? על איזה סוג טיפול אנחנו מדברים? (גם את זה ניסיתי לשאול את הגננת והיא ידעה רק לענות על ההיבט הטכני של מילוי טפסים לצורך אבחון. מי האיש מקצוע המאבחן? לא קבלתי תשובה…)
בשורה תחתונה, יצאתי לגמרי מבולבלת
הגננת אומרת שמדובר בחריגה לא מהותית, מצד שני – רצה קדימה לאבחון ושעות פרטניות בתוך הגן
באופן עקרוני, אין לי שום התנגדות לכל טיפול שיכול לעזור לילדה ולקדם אותה, ואני אפילו בעד. אין דבר יותר יעיל מלפתור בעיות כשהן קטנות (בהנחה שהן אכן קיימות…) אבל במקרה הזה אני מרגישה לגמרי אבודה 🙁
לא מרגישה רגועה בכלל עם המידע שמתקבל מהגן
ומנסה להבין טוב יותר את המצב
כל מידע רלוונטי – יתקבל בברכה!
רעות אנסבכר הגיבה לפני 1 שנה, 9 חודשים 14 חברות · 34 תגובות -
34 תגובות
-
איך כל שאר התפקודים שלה? איך היא בתקשורת? איך היא בהתפתחות הרגשית?
-
מכל שאר הבחינות היא מתפקדת בסדר גמור, למיטב הבנתי
סופר-תקשורתית, יודעת להסביר את עצמה מצוין, שותפה פעילה למשחקים עם חברות…
יודעת גם לבכות משטויות לפעמים… אבל לא נראה לי שברמה חריגה
(שוב – איך אני יכולה לדעת מה חריג? האינדיקציה היחידה שלי זה האחות שמעליה + שכנה שקצת יותר גדולה ממנה, וממה שאני מצליחה להתרשם – לא רואה הבדלים דרמטיים מהבחינה הזאת, אם בכלל)
גם על זה שאלתי את הגננת והיא אומרת שבכל ההיבטים האחרים היא 100% +. לוקחת בערבון מוגבל…
-
-
לגננת אין שום סמכות חוקית לאבחן ילדה!!!!!!
מה שהיא עושה הוא לא נכון מלבד המעבר על החוק.
אפשר לכוון הורים לכיוון של קשב.
אבל כל נוירולוג שתלכי אליו בגיל הזה ישלח אותך ל…..
בכל מקרה כדורים להפרעת קשב לא ניתנים לפני גיל 6,
במקרים חריגים מאוד ניתנים כבר בגיל 5.
אני מעלה פה שאלה אחרת,
איך יכול להיות שבגן גיל 3 דופקים בדלת ורק ילדה אחת מסתובבת לראות.
לי זה מדליק נורה אדומה,
אולי הגננת מידי קשוחה לילדות????
אגב,
דברים כאלו קוראים בד”כ אצל צוות מתחיל (מחילה מכולם)
הן מגיעות לגן ומתחילות “לחפש” את הילדים שלמדו עליהם.
אה הילד הזה הוא עם הפרעת קשב, והואעם אילמות סלקטיבית
, הוא נראה לי עם בעית התנהגות ועוד ועוד….
-
תודה דבורה!
אולי באמת לא הייתי מדוייקת במינוחים –
הגננת לא אמרה שיש לילדה בעיית קשב
אלא המליצה לפנות לאבחון ע”ס אבחון פנימי שהראה שיש מה לבדוק
היא גם ממש לא מדברת על כיוון של כדורים אלא עזרה במסגרת טיפולים של התפתחות הילד (איזה בדיוק?)
לגבי השאלה שלך, איך זה שרק ילדה אחת מסתובבת כשנפתחת הדלת –
קודם כל, הדלת של הגן די רחוקה מהאזור של ה”ריכוז” אז ילדה שלא ערנית לסביבה עשויה לפספס פתיחת דלת
אבל הדגש של הגננת היה לא על זה שהיא מסתובבת אלא על זה שצריך לקרוא לה בשם כדי להחזיר אותה לריכוז
וכמו שציינת, כיון שמדובר בגננת יחסית מתחילה (שנה שלישית במקצוע נראה לי) אני לא רגועה בכלל מלהסתמך על חוות הדעת שלה
אבל כן הייתי רוצה להבין – איך אני יכולה לדעת מהן הציפיות מילדה בת 3 בהיבט של מוסחות –
נורמלי שצריך לקרוא לה בשם כדי שהיא תסובב את הראש בחזרה או שאולי באמת זה קצת חריג?
ואם זה באמת חריג – איזה כלים יש להתפתחות הילד, שלא ברמת טיפול תרופתי? מי הגורם המקצועי שמאבחן קושי כזה?
אני מכירה את התפתחות הילד מהתחום של ריפוי בעיסוק /פיזיותרפיה / קלינאית תקשורת / …. אבל לא ממש מבינה על איזה טיפול מדברת הגננת, כשברור לכולם שטיפול תרופתי זה ממש לא הכיוון
אם צריך – אני הכי בעד בעולם לעזור לה, אם יש כלים / תרגילים שיכולים למקד אותה
רק לא באמת מצליחה להבין אם צריך, ואם כן – מה בדיוק אני אמורה לעשות בענין…
תודה לכל אחת שמקדישה מזמנה!
-
-
אני הייתי אומרת לגננת להרגיע את עצמה
וכרגע אין לנו עניין לטפל
מה שכן לא יאשרו לך שום שעות פרטניות שתהיי רגועה
בשביל שהיא תירגע באמת –
תגידי לה שאין לאבחון שלה שום תוקף חוץ מעבירה על החוק
ואת רוצה לשלוח אותה לאבחון מקצועי
שיהיו תשובות תעדכני ….
(אולי תשלחי לה תה צמחים לפורים:)
קשה מאד לאבחן הפרעות קשב וריכוז בגיל הזה…
-
ואם את רוצה להיות רגועה
תוציאי הפניה מרופא ילדים לאבחון
תקבעי תור למכון להתפתחות הילד
ותחכי לפחות 1/2 שנה
אח”כ תראי אם ה רלוונטי
-
תודה!
הגננת יודעת שאין תוקף לאבחון שלה, איך שהבנתי זה נעשה נטו מתוך רצון טוב,
במטרה לזהות קשיים בגן במידה וקיימים
(אני לא מבינה בחוקי / לא חוקי, אבל באמת לא הכרתי מדיניות כזו מגנים אחרים)
מה שכן –
נניח ואנחנו מחליטים ללכת לאבחון מקצועי (זה מה שהגננת ממליצה) –
מי הגורם המקצועי שמאבחן בתחום הקשב, במכוני התפתחות הילד?
בדגש על זה שמאוד ברור לכולם שאנחנו לא מדברים על רמה של טיפול תרופתי
-
-
חחחחחחח סליחה שזה הצחיק אותי באמת סליחה
ילדה בת 3 יכולה להסתובב כשפותחים את הדלת (ואפילו מתבקש כמו שדבורה אמרה) ונקרא לה בשם המתוק שלה כדי להמשיך את הסיפור והכל טוב
תנו לחמודות לחיות
די עם האוניברסיטה מגיל 0 וצורך בריכוז מוחלט ואין סופי מגיל מינוס 9 חוד’
וסתם שתדעי שילדים שבאמת באמת צריכים ומדליקים ממש נורות אדומות ובורדו צריכים לעבור כ”כ הרבה כדי שיאשרו להם משו כך שמודיעה לך מראש שאם את הולכת עם הסיפור שלך לרופא הוא צוחק וממשיך לתיק הבא
יאלה משנכנס אדר מרבים בשמחה
תני לילדה גם להשתולל ולא רק להסתובב
ותאחלי לגננת בהצלחה
[אל תדאגי גם היא תצחק ותשחרר עוד כמה שנים]
😀
-
אויש איך הצחקת אותי עכשיו
באמת שזה היה נשמע לי הגזמה
אבל בגלל שאני כ”כ מתוסבכת על הילדה המתוקה הזאת (אובייקטיבי לחלוטין, כן? 😉)
היה לי חשוב להבין טוב יותר על מה מדובר
ואם יש סיבה למסיבה או שבאמת הגננת הלכה קצת קדימה
אני כן מבינה שהיא ראתה פער כלשהו ביחס לילדות אחרות (או חלק מהן), אחרת היא היתה שולחת את כל הגן, וזה לא קרה כמובן, אבל באותה מידה הגיוני לי לחלוטין שילדה בת 3 וילדה בת 4 לא אמורות לתפקד אותו דבר, גם אם הן באותו גן…
-
-
ילדה בגיל שלוש- שאת אמא שלה לא רואה קושי
מתפקדת, לימודית, חברתית, רגשית, מתמודדת
עם מצבים, על מה אבחון?!
פעם הגננת של הבת שלי שלחה אותי ל”אבחון”-
ילדה בת 5 ישבתי עם המרפא בעיסוק, עם הפסיכולוגית,
הקלינאית תקשורת, ועוד כמה …
וכולם הסתכלו על בתי בונה בקוביות
עונה על שאלות , מציירת על הדף,
וכו’… בסוף אחרי שכל אחד אמר את דברו
שאלה אותי הפסיכולוגית- מנהלת הפגישה
למי זה מפריע איך שהיא מתנהגת? למה באת לפה?
אמרתי לה שהגננת אמרה שכדאי
אז הפסיכולוגית אמרה שאם זה מפריע לגננת אז שהיא תלך לטפל בעצמה…
אם לילדה ולאמא שלה הכל טוב! מזל שזו הייתה הקטנה שלי ובאמת לא התרגשתי
אלא אמרתי לעצמי לא יועיל לא יזיק
ונראה שגם היה לי זמן פנוי וקצת שיעמום😉
וכן, בדיוק כמו שאמרה דבורה אבחונים של מתחילות- לגמרי!
-
תודה בת-אל!
האמת, שאני בעצמי לא מבינה על מה האבחון
אבל, הנסיכה הזו היא בס”ה ילדה שניה בבית
והאחות שמעליה – לא אינדיקציה לכלום
יכולה להעביר שיעור למבוגרים בנושאי קשב, תקשורת ועוד כמה
ככה שאני לא ב-א-מ-ת יכולה לדעת האם ההתנהלות שלה תואמת גיל או לא
ובדיוק לכן בקשתי את עזרתכן האדיבה להבין על מה אנחנו מדברים ואם יש סיבה לחגיגה
ואני חוזרת לשאלה הבסיסית, כדי שלא אצטרך להטריד פה את כולן אחת ל…
איך באמת אני יכולה לדעת האם ההתפתחות תואמת גיל?
מאוד נוח לי לשאול כאן ולקבל ככ הרבה תגובות מרגיעות
אבל חוץ מזה, הייתי ממש שמחה לדעת אם יש מקורות מידע אמינים שיכולים לעזור לקבל כיוון ראשוני לגבי שלבי התפתחות תקינים ביחס לגיל
אם מישהי יכולה להפנות אותי למקור כזה – יעזור לי מאוד!
-
הגננת אמרה לך בפרוש שההתפתחות שלה תקינה,
רק הקשב..
כך שב”ה הכל בסדר.
וכמו שכתבתי לך בהתחלה זה מאוד אופייני אצל גננות חדשות.
תהני מהילדה שלך😍
נ.ב לגבי הפנית ילדים להתפתחות הילד,
אני לא חושבת שאפילו יתנו לך תור.
התהליך הוא שהגננת ואת ממלאות שאלונים.
ואז מגישים בקשה, אם כתוב שהכל בסדר בשאלון,
למה שיקרא לך?
-
-
-
סליחה, אבל נשמע לי ממש הזוי הדיון הזה… הגננת הצליחה להלחיץ אותך בלי שום סיבה. ילדה בת 3!! בגלל שהסתובבה לכיוון הדלת והיה צריך לקרוא לה כדי שתסובב את הראש חזרה לריכוז צריכה אבחון לקשב?? גם בגיל מאוחר יותר זה לא מצדיק הפניה. במיוחד אם הילדה 100%
בכל השאר….. תניחי לה ותרפי גם את, אין לך מה להילחץ, הכל בסדר ונורמלי לחלוטין, ילדים הם לא רובוטים…. הרבה נחת!! -
יקרה,
אם את בכל זאת רוצה להגיע לאיש מקצוע-
תבקשי מקופת החולים שאלונים של התפתחות, תמלאי את והגננת, ואם יאשרו לך(אם הפרטים שמלאת יעוררו אצלם נורה אדומה) הם יאשרו לך אבחון, שם תראה אותה כנראה מרפאה בעיסוק, הן עובדות על תפקודי קשב (לא בגיל הזה… אבל מבינות בקשב) תוכלי לשמוע את דעתה….
מלא נחת
ןבאמת לא נראה שיש לך מה לדאוג……
-
תודה לכולכן על התגובות!
מעדכנת ששוחחתי עכשיו עם המפקחת של הגנים (מגיעה לגן כל שבוע)
וסכמנו שהיא תתרשם באופן אישי וישיר בביקור הבא שלה בגן 🙂(אגב, הרקע הוא שאושר להם עכשיו תקציב של שעות שילוב והכלה, אז מחפשים פרטנרים…
אין לי שום התנגדות לשעות הכלה במסגרת הגן, אם זה יעזור לילדה לסגור פער בין ההתפתחות הקוגנטיבית לרגשית, ככל וקיים פער כזה, אבל מכאן ועד ריצה לאבחונים מיותרים…)
-
השנה אשרו שעות הכלה והשתלבות לכלל הגנים בגילאי 3 ו-4.
ואין צורך במילוי טפסים או באבחונים כדי לממש אותם,
זה נתון לשיקול דעת הפיקוח והגננת.
אבחונים באופן כללי- אני ממליצה לגשת רק אם יש מטרה מסויימת להשיג באמצעותם.
את אומרת שהיא מתפקדת מצוין בשאר התחומים ורק נושא הקשב טעון מעקב,
אם הכל טוב- אז הכל טוב.
אני ממליצה על טיפול בקשב רק אם רואים קושי בתפקוד או צבירת פערים לימודיים או רגשיים.
-
תודה אפרת!
בשיחה עם המפקחת הבנתי באמת שלגבי שעות הכלה זה לא מצריך שום תהליך, נטו שיקול דעת של הגננת
ולגבי אבחון – בינתיים נחכה להתרשמות של המפקחת
בכל אופן יותר שנים בתחום מהגננת ככה שחוות דעת שלה לכאורה תתן לי כיוון יותר משקף
לגבי פערים – נראה לי שכבר ציינתי – בגלל שמדובר בילדה מאוד מאוד חכמה, בהחלט שקיים פער בין ההתפתחות הרגשית לקוגנטיבית, כיון שקוגנטיבית היא אובר-גיל
אבל זה לא מ-מ-ש קשור למוסחות…
ובאמת שאין לי התנגדות שתקבל שעות הכלה במסגרת הגן אם זה יוכל לעזור לה לצמצם את הפער הזה בין הרגשי לקוגנטיבי (שזה באמת דבר שיכול להיות מאוד לא נחמד לילדה, מניסיון אישי 😉)
-
-
התעיינתי בנשוא ,כי גם לילד שלי המליצו שנה שעברה- 3.5 על אבחון קש”ר .
כמו שתארת הילד הכי קטן בכיתה וחכם מאוד, אבל עם פער בין היכלוות הרגשיות לשכליות.
הרבה טען , שכמובן בגיל זה לא נותנים ריטלין , אבל אפשר לתת תרגלים שעוזרים לקש”ר , לא יודעת מהם התרגילים האלה.. אשמח לשמוע מהם.
תכל’ס זה עזר לנו להבין שיש פער רגשי , לקחנו אותו לטיפול רגשי והילד עשה קפיצה קדימה.
המטפלת דווקא אמרה , שהיא רואה בו את החוזקות של קש”ר , יצרתיות ורגישות , אבל פחות קשיי קשב …
בנתיים מחכים שיגדל, בכל מקרה אם היא קטנה בגיל אין ספק שהיא מתמודדת אז למה לא לתת לה שעות שיעזרו לה ?
בטח אם זה לא דורש ממך שום מאמץ ?
אני לא הייתי מתווכחת ומבקשת להסתכל אלא חוטפת ואומרת תודה.
תוספת צומי בגנים הענקיים לא מזיקה לשום ילד..
-
לגבי שעות במסגרת הגן – אין לי שום התנגדות
אבל אני ממש לא משועממת בשביל לרוץ לאבחונים מיותרים מעבר לזה
לגבי טיפול רגשי – בס”ה את ממליצה? היית מרוצה?
אני לא שוללת אופציה כזו ודווקא מענין אותי לשמוע יותר פרטים
-
אגיד לך את האמת.
מבחינתי היה מושלם תמיד- ילד בכור ומדהים.
אבל מאנשים מסביב שמעתי מחמאות שעשה קפיצה קדימה :),
והוא נהנה מאוד ומחכה לשעה הזו כל השבוע
זה כן דורש הרבה זמן , לקחת , להחזיר, והיא משלבת גם הדרכת הורים
וכמובן כסף אחרי ההשתתפות של הקופה זה בערך 400 שח לחודש
מה זה שעת ההכלה בגן ? לא עם אשת מקצוע?
-
השתתפות של הקופה זה במסגרת הסל או שצריך איזשהו תהליך אישור ספציפי?
-
זה דרך התפתחות הילד,
דרך השב”ן
תלוי בקופה שלך -יש כאלו שעובדים עם מכונים מסוימים וצריך להוציא התחייבות ויש כאלו שאת הולכת למי שאת בחורת ומביאה קבלה
-
תודה!
התהליך הוא כמו כל טיפול במסגרת התפתחות הילד –
שאלון גננת + הורים ואז אבחון?
-
לא חושבת.
לי אישרו מיד ללא שום אבחון
תפני למזכירה בקופת חולים תגידי שאת רוצה טיפול רגשי לילדה והיא תנחה אותך בפרצדורה.
-
-
-
-
-
-
שימו לב שהיום קשה מאוד לגייס לעבודה גם מורות הכלה והשתלבות (גננות שיח בגירסה הקודמת)
ולכן לא תמיד מי שתשב עם הילד/ה שלכם תהיה מקצועית…
אבל להזיק- זה לא.
גם אם הילד שלכם הולך לאבחונים או לטיפולים מכל סוג, קריטי מאוד היא צורת ההתייחסות שלכם:
האם יש לכם ספק לגבי הילד שלכם? האם יש לכם חששות לגבי מה יהיה איתו בהמשך/האם אתם בחיפוש אחרי האבחנה ולמצוא מה הבעיה שלו?
האמון שלכם שהוא אהוב, מסוגל, יכול ומצליח קריטי להתפתחות התקינה ולחוסן הרגשי שלו.
כל טיפול הוא רק סוג של התאמת משקפיים ללקות ראייה ותו לא.
מה שצריך לעמוד מול העיניים שלנו כל הזמן: מהם החוזקות והכישורים, במה הוא טוב ואיך הוא מועיל ותורם לנו ולסביבה.
כשיש פער בין התפקוד הקוגנטיבי לתפקוד הרגשי, כדאי להתבונן בכמה נקודות חשובות:
איך הילד שלכם מגיב למצבי תסכול?
איך הוא פותר בעיות חברתיות?
כמה תחושת המסוגלות שלו גבוהה?
איך הוא מתמודד עם מעברים ושינויים/אירועים לא צפויים?
-
תודה אפרת!
אנחנו מדברים על ילדה מדהימה וכובשת
שאמנם על פניו הדיבורים של הגננת על מוסחות לא ממש מלחיצים
אבל יכול להיות שדווקא יהיה לה טוב לקבל עזרה ממוקדת בפן הרגשי
כדי שהיא תהיה עוד יותר מדהימה (אם יש דבר כזה…😉)
-
-
שלום מירי, אשמח להגיב מהצד של הגננת.
אני גננת כבר כמה וכמה שנים בקדם מכינה- גיל 3 בנים.
נכון שאצל בנים זה קצת שונה כי אצל בנים תמיד פחות רגוע מאצל הבנות, אבל אני מדברת כרגע על עניין הקשב.
אני גם באתי מתחום החינוך המיוחד, ותאמיני לי שלאף גננת במיוחד בגני מכינה בנים- אין זמן ועניין לחפש סתם בעיות אצל הילדים.
אני מסכימה עם העניין שאין לגננת סמכות לאבחן, אבל בכל שנה הפיקוח עורך בתחילת השנה מיפוי ילדים ע”י מסמכים שהגננת אמורה למלא.
זה מעין אבחון דמה- שמידה ויש איזשהי בעיה הגננת יכולה להפנות את ההורים הלאה- לרופא משפחה, התפתחות הילד וכו’…
המטרה היא להפנות את ההורים והילד לקבל עזרה וכלים כדי לתת מענה לקשיים -בגיל כמה שיותר מוקדם.
נכון שלא כל פעם שהילד מוסח ולא מיושב זה מצביע על בעיה, בעיית קשב אפשר לאבחן רק במעקב, אבחון וידע מתאים.
מניסיוני- כמה שיותר מוקדם- כך יותר טוב.
הכי נוח- לנו , הגננות- לעצום את העיניים ולהתעלם, אך אנחנו באמת מתמסרות לעניין וממלאות עשרות (!!!!) טפסים רק כדי לגרום לילד להצליח ולא ליפול בין הכיסאות. כי כשלא מטפלים בגיל הצעיר- הבעיה טופחת- וכשעבדתי בתחום החינוך המיוחד- היו מגיעים אלי כל הילדים בני 8,9,10 שבמכינה התעלמו או לא מספיק טיפלו בהם- ועכשיו הקשיים רק מתעצמים והם לא מצליחים להתרכז, ללמוד, לקרוא וכן על זו הדרך.
ככל שעולה הגיל הילדים נדרשים לעמוד במטלות רבות יותר, החומר הלימודי הופך לקשה ומורכב יותר ויותר- אז בעיה אפילו קטנה שאלא טיפלנו בה כשהייתה קטנה- תופחת בהתאם לקשיים שהילד צריך להתמודד איתם במשך השנים.
כל ההקניה של הלמידה הבסיסית מתבצעת בגיל הזה- אפילו שזה גיל נורא צעיר, אז נכון שלא נותנים ריטלין בגיל כ”כ צעיר, ונכון שמחכים הרבה זמן לתורים של התפתחות הילד- אבל במקרה שבאמת ישנה בעיה- זה יכול להציל את הילד.
איך פעם אמרתי לאחת האימהות- לא תהיה מאושרת ממני אם יתגלה שהכל בסדר עם הילד.
תמיד עדיף לבדוק- מקסימום נתבדה.
הרי מה הרצון שלי? שיהיה לו טוב- ושח”ו בגלל התעלמות שלי, או חוסר בטיפול והכוונה- הילד הזה יכול לא למצוא את עצמו בשנים הבאות.
בבדיקות האלו בודקים ראיה, שמיעה- שבמקרים רבים היו חלק מהבעיה או הבעיה עצמה, בודקים כל מיני קשיים אחרים שדווקא בגיל הצעיר יש להם מענה יותר מהגיל הבוגר.
אני לא נכנסת לפרטים של הסיפור על הבת שלך- אבל תאמיני בכל ליבך שהגננת עושה את זה אך ורק לטובתה של ביתך- כי ברוב המקרים את התוצאות של הטיפול/אבחון וכו’ רואים רק בסוף שנה או בשנה הבאה כך שבאמת אין לנו הגננות-שום תועלת מכך חוץ מהרצון להועיל לילדי ישראל.
אחת האימהות אצלי בגן שהפניתי אותה להמשך טיפול- בקשה ממני למלא כמה שיותר טפסים כדי שתוכל להשתמש בכל הכלים והעזרה שרק נותנים לה.
היא כ”כ שמחה והודתה לי ששמתי לב לילד שלה, והייתי ערה לקשיים שלו- שזה לא תמיד דבר מובן מאליו בגן מרובה ילדים.
הכל זה עניין של הסתכלות- נכון שלא צריך למהר ולומר על כל ילד שיש לו בעיה, ונכון שצריך הרבה ידע, הכוונה וסבלנות היות ומדובר בנשמות- אבל אף פעם לא מזיק לבדוק.
לשם דוגמא- אם לילדה שלך הייתה כואבת הבטן והייתי מתעלמת מכך- היית כועסת עלי, נכון?
אז למה זה שונה כשמדובר בנפש של הילד- שהיא הרבה יותר רגישה- והנזקים- אם ח”ו הם נעשים- הם נשארים לטווח מאוד ארוך?!
ואני לא מדברת על קשיים לימודיים שיכולים להתעורר בהמשך.
לסיכום- תנו אמון באנשי הצוות, ותשמחו שהילד שלכם נמצא בידיים אכפתיות ודואגות.
ובד בבד- שתפו פעולה-חכו בסבלנות – ותזכרו שאף ילד לא מקבל סל עזרה- אם אין לו באמת צורך בכך.
והגננות שבינינו יודעות כמה קשה לקבל אישור בוועדות על קבלת סל לילד/מורת שילוב/גן שפה וכו’.
בהצלחה רבה לכולן.
-
דעתי בנוגע לאבחון בעיית קשב – רק כשזה מפריע לחיים!
אין סיבה לאבחן ולשים כותרת כשהילדה חייה טוב ומתפקדת מצוין
במיוחד במיוחד שמדובר בילדה בת שלוש בסך הכל… תנו לה לחיות טוב ומשוחרר בדרך שלה
זה אפילו לא גיל בית ספר עדיין…
כל הכבוד לך על האחריות, את אמא נהדרת!
-
רעות אני מסכימה איתך אבל לא במאה אחוזים
ספציפית כאן את צודקת.
לא צריך לאבחן בגיל שלוש וגם לא בגיל חמש
ובטח לא לקחת ריטלין אם זה לא ממש מפריע לחיים תקינים
אבל יש משהו באבחון שהוא מאוד ממקד את הבעיה (אני מדברת על גילאים גדולים יותר)
זה כבר לא הילדה החצופה והחולמנית שמגישה מבחנים ריקים ומסתובבת בשיעורים בחוץ
זו פשוט ילדה עם קש”ר
והאחריות על ההתנהגות שלה, קצת קצת קצת יורדת ממנה
והיא מבינה איך אפשר כן לנסות לעבוד ולמתן את המתנה שהקב”ה נתן לה
אני לא חושבת שצריך להמנע בכח מאבחון
ואם יש חשד כלשהו (גיל 6+) אין סיבה לחכות ולחכות שהילדה תגדל ותהפוך לבחורה או אישה שמתוסכלת מעצמה ובטוחה שהיא רעה ועצלנית וחוצפנית וחסרת שליטה עצמית ועוד כל מיני דברים לא נחמדים
וכנראה שבשלב זה או אחר היא עצמה תרצה מאוד להתאבחן, ופשוט חבל על כל השנים של הסבל שאין להן שום הצדק ושום שום סיבה
-
מסכימה איתך בהחלט!
ממש לא התכוונתי להמנע מאבחון
כתבתי שאני ללכת אליו אם זה מפריע להתנהלות בחיים
ואני מתכוונת גם לילדה שלא מצליחה להכין מערכת והילקוט שלה הפוך….. שהיא לא מצליחה לזכור אף פעם להצביע לפני שהיא עונה תשובה, שהיא לא זוכרת להכין שיעורי בית ובשיעורים שקועה בעולם אחר….
גם אם חוץ מזה בעיקרון הכל בסדר והיא ילדה מקסימה וכו’ זה נקרא בעיני מפריע לחיים
לא צריך להפוך שולחות ולהיות מחוץ כל השיעורים כדי שזה יחשב למפריע.
ואז – אדרבה, לאבחן הר ככל האפשר ולמצוא את הפתרון המתאים ביותר לילדה
אחרת היא סתם תצבור תסכולים ואשמה וכאב.
-
-
-
תודה לכולכן על התגובות
מחמם את הלב להרגיש את ההשתתפות והרצון לעזור!
@7d7d2fbb6b23bb2e7c50491d6b83e5d3 , אולי לא הדגשתי את זה מספיק –
אני הכי בעד בעולם לעזור לילד במה שרק אפשר,
ובדיוק כמו שאת מתארת, כשחשבתי שלילדה (אחרת) יש קושי מוטורי, באמת בקשתי מהגננת שתמלא את השאלון בצורה הכי קיצונית שיש, כדי שיאשרו לה כמה שיותר עזרה
מה שכן, במקרה הזה אני קצת מתקשה לקבל את חוות דעתה של הגננת כמות שהיא,
ולא כי אני חושבת שהיא משועממת או מחפשת בעיות, אלא כיון שבס”ה מדובר בגננת צעירה ולא מאוד מנוסה
ובילדה שהיא קטנה בגיל
ולכן בקשתי לשמוע את דעותיכן המחכימות והמנוסות – האם ההתנהלות שהגננת מתארת תואמת גיל, או שיש כאן באמת משהו חריג שמצריך בירור
ובהחלט עזרתן לי לקבל כיוון!
-
הגננת השתמשה במינוח לא מקצועי כנראה מבלבול
היא התכוונה למיפוי או לשימת לב פרטנית וכמובן לא לאבחון מקצועי
חוץ מזה היא בטח רצתה רק לעזור כי לפי התאורים שלך ילדה מקסימה כזו כובשת גם גננות.
Log in to reply.