שינויים במדיניות השארת שנה נוספת בגן חובה?
קדם ‹ Forums ‹ הוראה למידה ועזרים ‹ שינויים במדיניות השארת שנה נוספת בגן חובה?
-
שינויים במדיניות השארת שנה נוספת בגן חובה?
פורסם ע"י מירי כללי on 23/11/2024 ב8:54 pmשמעתי היום בשם אחת המפקחות בבית יעקב,
שהחל מהשנה, השארת שנה נוספת בגן חובה, גם לילידות נובמבר-דצמבר
תהיה כרוכה בתהליך של אבחון ולא-זוכרת מה עוד בדיוק
ותתאפשר רק במקרים קיצוניים ממש, לפי קריטריונים מאוד מחמירים
חשוב לי ממש לדעת:
1. האם אכן כך צפוי להיות? יהיה ככ קשה לקבל אישור להשאיר שנה נוספת בגן חובה?
2. במידה ואכן זה הצפי, מי הגורם המקצועי שיוכל לתת לי כיום חוו”ד על ילדה בגן חובה, מהבחינה הזאת, וכן מי הכתובת לעבודה על פיתוח מיומנויות חברתיות לילדת גן חובה, כהכנה לכיתה א’
(ילדה מהממת ב”ה, מוכשרת וחברותית, אבל לא מהאלה עם עודף מרפקים וביטחון עצמי
ועל הצד שלא נוכל בכל מקרה להשאיר, חשוב לי לשפשף אותה קצת לפני שמנחיתה אותה לכיתה א’, להתמודד עם 30 חברות חדשות שחלקן עשויות להיות גדולות ממנה בשנה+)
מירי הגיבה לפני 1 שבוע, 2 ימים 14 חברות · 66 תגובות -
66 תגובות
-
6חברה חדשה
ממי שמעת את זה?
אני בשוק!!!!!!!!!!!!
דיברתי שבוע הבא עם הגננת של הבת שלי ולא אמרה לי מילה,
הפוך אמרה שמומלץ להשאיר שנה נוספת בכל מצב,
כי יש משמעות מאד גדולה לגיל…
אודה למי שיש מקור מוסמך שתעדכן בדחיפות
-
57166פעילה בקהילה
אני שמעתי מגיסתי שהיא גננת
וזו ההודעה שהשאירה המפקחת שלה בקו העדכונים לגננות
אמרה שהיא מעדכנת על זה עכשיו, את הגננות של כל שכבות הגיל
כדי שגננות ישנו גישה ולא יגידו ש”הזמן יעשה את שלו” ו”מקסימום תשאירו שנה בגן חובה) אלא יציפו מה שאפשר, מוקדם ככל האפשר, כדי לתת זמן הערכות להורים לשפר את המוכנות לכיתה א’ ולא יבנו על להשאיר שנה
אני מניחה שמפקחת לא היתה משאירה הודעה כזו סתם כדי להלחיץ…
(גם לי זה סופר-קריטי, כי הבת שלי ילידת סוף-דצמבר)
-
6חברה חדשה
וואו,
אודה שתעדכני אותי בכל מידע שדיהיה לך,
כי זה קריטי בשבילי,
ילדה ילידת אמצע נובמבר חכמה ומוכשרת אבל בהחלט לא קל לה עם בנות עוצמתיות שגדולות ממנה בשנה,
והנחמה שלי כל הזמן הייתה שתישאר שנה נוספת בגן ולפחות בבית ספר תהיה מהגדולות.
-
62חברה חדשה
מנסיון שלי עם ילדה כזו מאוד עוזר ספורט טיפולי
-
57166פעילה בקהילה
פרטני בדווקא או גם קבוצתי?
מעניין להבין – איך זה עוזר?
-
-
5010פעילה בקהילה
אני עונה מהמקום של גננת בגן חנ”מ לא בטוח שזה נכון לגבי חינוך רגיל אז קחנה
בעירבון מוגבל. החל משנה שעברה המפקחת מטפטפת לנו כל הזמן שנגמרו ימי עידן
הלהישאר עוד שנה ומספיק כבר עם ההורים האלו שרוצים שהילד שלהם יעשה בר
מצוה בגן ילדים (ציטוט מדויק שלה) משנה שעברה היא לא מאשרת בכלל הישארות של
ילדי חודש ספטמבר. אוקטובר מקבלים אישור חריג מאוד אחרי כמה ועדות (לא שמעתי
עד עכשיו על אף אחד שקיבל כזה אישור) וילדי חודש נובמבר דצמבר מחויבים בחוו”ד
של פסיכולוג מטעם הרשות (אני חושבת) שכוללת צפיה + שאלון גננת. אני באופן אישי
השארתי כך ילד שנה אחת וזה היה רציני ביותר. המפקחת מטעם הרשת עזרה לי למלא את
השאלון נראה לי שהייתי צריכה גם להגיש דו”ח חינוכי התפתחותי והגיעה פסיכולוגית
חיצונית וצפתה בו וכו’… זה היה לפני שנתיים כלומר לא שנה שעברה אליה בשנה
שלפניה שנה”ל תשפ”ג שנה שעברה כבר הבנתי שהחמירו את ההנחיות (לא היה לי עוד
ילד להשאיר, אז לא התנסתי בזה) והשנה הבנתי שאפילו יותר החמירו. בהצלחה רבה
רבה. אגב, אחותי ילידת ספטמבר וילדונת חכמה אבל מאוד עדינה אמא שלי נורא דאגה
עליה ובשנת תשפ”ג הייתה בגן חובה ולבסוף הוחלט כן להעלות אותה ודווקא זה היה
מאוד חכם. לא משווה כמובן לילדות דצמבר אבל עם תמיכה נכונה זה יכול להיות
דווקא מבורך-
57166פעילה בקהילה
תודה שירה!
התהליך שאת מתארת כשיו לגבי ילידי נובמבר-דצמבר בחנ”מ,
זה בדיוק מה שהיה נשמע שהולך להיות עכשיו בחינוך הרגיל… על הצד שהמפקחת אמרה מה שאמרה מתוך ידיעה ולא על בסיס שמועות באוויר
אם יש למישהי מידע מבוסס לגבי החינוך הרגיל – אשמח מאוד לשמוע!
-
-
57166פעילה בקהילה
מעבירה מה שכתבה לי גננת בגן חובה:
שבוע טוב מירי, כן זה אכן כמו ששמעת.
אני גננת בחובה וזה העידכון שקיבלתי מהפיקוח.
נובמבר דצמבר רק עם אישור השרות הפסיכולוגי .
ילידות ספטמבר אוקטובר אין כלל אפשרות. ברור שזה יעורר סערה… יש ילדות שלא בשלות…יהיה קשה לגננות, למורות של א’, לאימהות, לילדות המתקשות…
המטרה שלהם שכל הקטנות יעלו ומימלא יהיה קבוצה צעירה.
בתכלס, בגן חובה העבודה תהיה לתת עזרה כמה שיותר..בתחום שהילדה צריכה, לטפל בקושי הספציפי, להפנות לעזרה …במקום שתגדל בנחת…
-
1828חברה חדשה
מבירור אצל חברה שהיא פסיכולוגית חינוכית באגף שפ”י ירושלים:
הישארות שנה היא אך ורק באישור פסיכולוג חינוכי מהאגף
ברשויות בהן אין באגף (כמו בבית שמש) על ההורים להמציא אישור זה לבד
במקרים חריגים ניתן להשאיר ילידי אוקטובר ספטמבר
ההחלטה היא עם מכלול שיקולים כמו מספר מקומות בגנים לעומת בית הספר
ושיקולים גם של הרשות.
ובבקשה לא לפנות אלי באישי בשביל לקבל מידע עליה זה לא הכוונה…
-
2854חברה חדשה
באמת זה מצב אבסורדי, שגן חובה מכיל אחוז ניכר של בנות שנשארות,
ואז זה יוצר מצב שבמקום שהגננת תיהיה פנויה לתת טיפול לכל הילדות היא עסוקה בעיקר עם הבנות שנשארו,
הן יותר גדולות והן כבר שנה שניה בגן חובה מה שיוצר מצב מאוד לא בריא בגן
וגם ברגע שבנות נשארות – שוב אין חיתוך של שנתון והכיתות נהיות קבוצה רב גילאית
-
57166פעילה בקהילה
נכון לגמרי
הבעיה העיקרית היא בשנה של התפר
שבה ילידות נובמבר-דצמבר יצטרכו לגרור את ההתמודדות עם שכבה רב גילאית לכל שנות הבי”ס
-
-
6חברה חדשה
אבל אצלנו בשכונה יש גני חובה פלוס,
מיועד לבנות שנשארות שנה,
למה לבטל את זה??
מבחינתי זה הזיה וחוסר מחשבה
-
57166פעילה בקהילה
אז אצלנו אין
ובגן של הבית שלי למשל, יש השנה קבוצה של חדשות, רובן המוחלט נשארו שנה או ילידות ינואר
וזה ממש הפר את האיזון בגן וממקד את תשומת הלב של הגננת…
בכל מקרה
דברתי עכשיו עם גננת בחובה שאמרה לי שעדין לא יצא חוזר מנכל אז לא ב100% שזה כך יהיה
וכן שיש להן הערב אסיפת גננות חובה, והיא תעדכן אותי אם יהיו חידושים
-
-
6חברה חדשה
אודה לך על כל עידכון,
אני אנסה גם לבדוק מול הגננת של הבת שלי,
ואגב החוסר איזון הזה יישאר גם בבית ספר,
אז מה זה עוזר?
-
57166פעילה בקהילה
חוסר האיזון יישאר בבית ספר רק בשנה של המעבר
אחר כך, במקום שיהיו בבית ספר ילידות תשרי-אלול (בגדול)
זה יהיה ילידות טבת-כסלו
הפערי גילאים יישמרו, רק שילדות יכנסו לבית ספר קטנות יותר, וזה קשה
כי בקשר למיומנויות חברתיות ותפקודיות, גיל 6 הוא בהחלט איזשהו ציון דרך מבחינת בשלות
ויהיו לא מעט ילדות שיצטרכו להתמודד עם המעבר לבית ספר לפני שהגיעו לשם
-
-
84חברה חדשה
אני עובדת בגן חובה ולצערנו זה ההודעה שקיבלנו…זה באמת הזוי למה עושים דבר דבר כזה יש בנות שחייבות עוד שנה גם בפן הלימודי ובח שבפן הרגשי…אנחנו מנסות ככל האפשר מעכשיו והלאה להשקיע הכי שאפשר בבנות האלה כדי שיוכלו לעלות לא’ במקסימום האפשרי…זה באמת מאתגר…שיהיה בהצלחה למחנכות של כיתה א’…
-
6חברה חדשה
עדן,
ומה יהיה התהליך להשאיר שנה נוספת בגן חובה
-
57166פעילה בקהילה
קבלו עדכון:
באסיפת גננות בגני חובה הערב נאמר שההחלטה של משרד החינוך היא סופית, למרות שהם מודעים לכל הקשיים והאתגרים שהיא מייצרת
כך שכרגע מה שנשאר לנו לעשות זה רק לראות איך אפשר לקדם את הילדה במקסימום כדי שתגיע מוכנה לכיתה א’
אלא אם מדובר במצב שבו באופן מובהק וברור הילדה לא כשירה לעלות שנה
יכול לקרות, אבל בהיקפים הרבה יותר קטנים ממה שהיה
אני מניחה שהצפי הוא שאם עד היום, ילידות אלול לצורך הענין, כמעט כולן עלו לא’, בודדות נשארו
אז זה מה שרוצים שיהיה המצב עכשיו, אבל עם ילידות כסלו…
-
5010פעילה בקהילה
אני רוצה לכתוב פה משהו, לא בהתייחסות אלייך מירי יקרה ולא לאף אמא ספציפית
אבל כן נקודה שצריך לעניות דעתי לתת עליה את תשומת לב. כגננת בגן תקשורת אני
נתקלת כל שנה מחדש במושג הזה של הישארות שנה בגן חובה וכאן אני רוצה לזעוק:
אמהות יקרות, יש המון קשיים שלא נפתרים מאליהם גם אם נשארים שנה. לעיתים הם
אפילו מחמירים. יצא לי לא פעם לשמוע אמהות שהגננת מנסה בעדינות לרמוז שיש
קשיים תקשורתיים והמקסימום שהאמא מוכנה זה להשאיר שנה. הלוו? זה לא יפתור את
הבעיה זה רק יחמיר אותה. הילדה המתוקה שלך תצבור עוד ועוד תסכולים. גן תקשורת
הוא רב גילאי כך שאני רואה כל שנה בבירור את אותה תופעה. ילדים שנכנסים קטנים
לגן תקשורת ואני מדברת על גן ראשון מקסימום שני, הם עם הרבה פחות בעיות רגשיות
הנלוות לקושי התקשורתי באופן משמעותי!!!! מאוד!!! דבר ידוע הוא בקרב גננות גני
תקשורת שילדים של גן חובה הם הכי קשים – למה? הם צברו המון חוויות שליליות
בגנים הרגילים ועכשיו לכי תפתרי את כל הבעיות הנ”ל. מה שאני באה להגיד זה לא:
תרוצי לאבחן את הילדה שלך ותכניסי אותה לגן תקשורת. ממש לא. אלא: יכול להיות
שמעז יצא המתוק, ובעיקבות ההנחיה של משרד החינוך אמהות יתחילו לטפל /לאבחן
ולמנוע בזמן קשיים ואני מדברת לא רק על גן חובה אלא בעיקר על גילאים נמוכים
יותר ולא שיגידו: טוב הכי הרבה היא תישאר שנה… זאת חשיבה שתיכנס לכל המערכת-
57166פעילה בקהילה
חד משמעית!
הבעיה היא לא עם הילדים שאצלם יש קושי אמיתי שמצריך עבודה
אלא כאלה שפשוט עדין לא בשלים, נטו בגלל הגיל, ולא בכלל איזשהו קושי אמיתי שמצריך טיפול בכל מקרה
-
-
1118חברה חדשה
לי יש ילדה ילידת נובמבר, עכשיו היא בכיתה א’ אחרי שנתיים בגן חובה
ואין לכן מושג כמה השנה הנוספת תרמה לה.
לפי מה שאני משערת- גם אם העניין חינוכי במקור- הרי שצ’יק צ’ק זה יהפוך לעניין תקציבי. לדעתי הרשויות המקומיות לא רוצות לממן כ”כ הרבה שנים של לימודי גן.
-
6חברה חדשה
מצטרפת לריקי ריקי,
לבת שלי אין שום בעיה גם לדעת הגננת,
אבל בהחלט ששנה נוספת בגן חובה תעזור לה מאד,
לגיל יש משמעות.
השאלה כמה יהיה קשוח להשאיר
-
2854חברה חדשה
מרשות לי לענות כאמא שלא השאירה את הבת שלה שנה?
הבת שלי היתה בגן קדם חובה עם 20 בנות, ואז לגן חובה הוסיפו להן 10!! בנות שנשארו שנה, 1/3 גן גדולות מהן ומכירות כבר את כל חוויות גן חובה, ומעיזות יותר…
זה הרס להן את מבנה הגן, זה דרש מהגננות המון מאמץ על משמעת עם בנות גדולות יותר,
כשהבת שלי החליפה בן האותיות, הגננת לא היתה שם לגלות את זה ולעזור לה, והיא סחבה את הבעיה הזו לכיתה א’.
אז עם כל הכבוד לבנות שעדיין לא מספיק מפותחות, אי אפשר שזה יבוא על חשבון בנות אחרות.
מילא היו פותחים גן ייחודי לבנות שנשארות.
כי גם בת אחת שנשארת זה הרבה, אז כיום שזה כבר ממש לא אחת או שניים..
-
2חברה חדשה
כילידת ספטמבר שהייתה הכי קטנה בכיתה הרבה שנים, אני שמחה מאד שההורים שלי העלו אותי בזמן ולא השאירו שנה, ככה סיימתי סמינר לפני גיל 20 והיה מקסים!
אני מצטרפת לשירה שכתבה לגביי ילדים עם קשיים, גם אני עובדת בגן תקשורת ונתקלת בילדים שנשארו שנה כי אולי זה יעזור ובאמצע השנה השניה בחובה עוברים אלינו כי פתאום מבינים שזה משהו מהותי יותר.
בסופו של דבר אם יורידו את הגיל פשוט השנתון יהיה צעיר יותר ולמורות של כיתה א’ תהיה עבודה עם ילדות קטנות יותר.
ברוב הבעיות- שנה נוספת בחובה – לא פותרת את הבעיה (ולפעמים רק מקשה מבחינה רגשית- כי יש תחושה של הילדה שהיא גם הכי גדולה וגם לא מבינה וכו’) ואם אין בעיה- אין סיבה להשאיר. החשיבה של לתת לילדה “להתפנק” עוד שנה בגן משפיעה על הצורה שבה הילדה תופסת את הבית ספר- אם הבית ספר הוא כל כך מפחיד- למה כדאי לעלות לשם?-
57166פעילה בקהילה
יהודית – יש הבדל ענק בין ילידת ספטמבר לילידת דצמבר
אני גם הייתי כמוך (31.8, למדייקים), והרגשתי עם זה מצוין, אבל זה לא דומה לילידות נובמבר-דצמבר
(ואגב, עד היום אמא שלי טוענת שהיא לא בטוחה שזה היה צעד חכם, למרות שקראתי שוטף עוד לפני גיל 5)
יש לא מעט מיומנויות, כמו חברתיות ותפקודיות, שהגיל שבו נחשב שהן מבשילות בד”כ זה סביבות 6
אז נכון שזה לא קורה בבום ביומולדת, ויש כאלה שמגיעות לזה מוקדם יותר, אבל ילדה בת 5.5, חד משמעית לא אמורה להיות כשירה להתמודד עם דרישות של בית ספר. לא סתם עולים לכיתה א’ בגיל 6 ולא בגיל 4…
אז נכון שיש כאלה שכן מסוגלות, אם כי, במרבית המקרים גם הן יצטרכו להשקיע הרבה יותר מאמצים בשביל זה
אבל לקבוע שבאופן רוחבי מעלים את כל הקטנטנות לבי”ס? בעיני החלטה מקוממת.
מבינה לגמרי את ההיגיון ביצירת שנתון אחיד, אבל למה למען ד’ החיתוך של השנתון לא תואם למועדי תחילת שנת הלימודים?
(ואגב, הבעיה הזו קיימת כבר בגן ראשון…)
-
2חברה חדשה
אני אתייחס למה שכתבת: לא סתם עולים לא’ בגיל 6 ולא בגיל 4- זה נכון אבל אם כל הבנות יעלו לא’ בין גיל 5.9-6.8 (שזה השנתון) אז הלמידה תהיה מותאמת לגיל 6 (שזה הממוצע) עם התאמות למטה ולא כמו שהיום שהלמידה מותאמת לגיל 7 כמעט…
-
57166פעילה בקהילה
אני רוצה לראות שמתאימים את תוכנית הלימודים
ומעבר לזה, כמו שכבר רשמתי פה בתגובות אחרות – הלמידה היא רק נקודה אחת מתוך…
לא נתחיל לראות פינת בובות בבית ספר, וגם לא שיעורים מקוצרים, נכון? ילדה בת 5.5+ לא אמורה להתמודד עם 5 שיעורים * 45 דק’, זה לא תואם גיל
ולא משנה בכלל מה התוכן של השיעורים האלה
היא גם לא אמורה להתמודד עם הדרישות התפקודיות (להוציא את המחברת המתאימה, למצוא איפה כותבים עכשיו, לעבור ממטלה למטלה…)
זה מיומנויות שהן לא למידה “טהורה” אבל הן קריטיות לא פחות, ולא מתאימות לילדה שלא מלאו לה 6 (למעט מקרים חריגים)
כותבת את זה אחרי הרבה מאוד שיחות עם מחנכות בא’ + מורות מקדמות
שאומרות שבלי להסתכל על תאריכי לידה הן יודעות לזהות מי הקטנות בכיתה, לפי הפרמטרים האלה…
-
2854חברה חדשה
צודקת,
ובאופן כללי בתי ספר לא מתאימים לילדים,
ראי את כמות הרטלין / אטנט וכו.. שילדים צריכים לקחת.
גם בכיתות הגבוהות, צריך לתת דגש על שחרור , פיתוח מיומנות חברתית, חיזוק ביטחון עצמי וגופני, למידה באופן מעשי ולא רק תאורטי, ועוד.
במקום להתאים את הילדים (בעזרת תרופות) לתוכנית הלימודית , צריך להתאים את תוכנית הלימודים לילדים.
-
-
-
-
-
3416חברה חדשה
מסכימה לגמרי
יש לי בת חכמה ב”ה נולדה ב1 בגן היתה הגדולה בגן ובאמת היה הרבה פערים גם חכמה מעבר וגם הגדולה
בגן חובה כבר היו הרבה שנשארו עכשיו בכיתה א’ הדרישות מעבר ללימדה דורשות ממנה
ילדה בת5.5 ממוצעת באמת זה מאד קשוח
אם כל הכבוד שבגן חובה זה מאבד מהאיזון של הגן…
-
57166פעילה בקהילה
אני ספציפית מדבר על ילידת דצמבר חכמה במיוחד, מבחינת למידה היא ברף העליון של הגן, למרות שהיא הכי קטנה (למען האמת, יש לי 2 כאלה, אחת בחובה ואחת בגן ראשון)
ועם כל היכולות הקוגנטיביות, עדין זה מאתגר מאוד!
אם נדבר על גן ראשון – רק ההתמודדות עם גמילה… ילדה שנולדה בטבת, למה למען ד’ צריך להלחיץ אותה לסיים עם האירוע באב?, לשבת בריכוז, לעשות יצירות לפי ההוראות, זה ממש לא תואם גיל!
אני רואה את ההבדל המטורף בין תחילת שנה לעכשיו, ומתקשה להבין מי חשב שילדה בת שנתיים וחצי אמורה להתמודד עם דרישות של גן?
-
115116פעילה בקהילה
מירי, זה תלוי בילד.
יש לי ילד שעוד פחות מחודש בע”ה נחגוג לו חלאקה.
הוא בגן חיידר. מהקטנים, אם לא הקטן. וזו היתה ההחלטה הכי חכמה שלנו. הגננת בגנון טענה שהוא מיצה את השלב (נכנס לשם בגיל קטן מהנורמה, והיה ה’מלך’, כלשונה. ניהל את הגן והחברים – כולל הגדולים ממנו בשנה)
לא רוצה לתת דוגמאות, כי זה בהחלט מתנות שמים. אבל אם הוא היה בת – היו שמים לו בשקט 4 לפי ההתנהלות (כבר שנה אנשים שואלים אותנו למה הוא עוד לא מסופר) ובגן חיידר יש דרישות יותר מגן בנות (מבחינת למידה, למשל, ולא רק).
חסד ד’ שהוא נולד בסוף דצמבר ולא חודש אח”כ.
דווקא הדרישות של החיידר מעניקות לו סיפוק שלא היה לו בגנון. הוא פשוט פורח. בגנון היה לו משעמם (ואגב, הוא נכנס לגנון בגיל מאד קטן. מאד. הגננת לא רצתה לקבל אותו והתחננתי, למרות שמאד נהניתי ב’פיצי גנון’. הרגשתי שהוא משועמם מדי. היא הסכימה לעשות ניסיון, בחשש גדול. ניסיון שהפתיע אותה בענק).
יש ילדים שזקוקים ללמידה הזו.
-
57166פעילה בקהילה
חד משמעית תלוי ילד
רק שגם ילד זה מכלול…
יש ילד שמתפקד נהדר לימודית, אבל חברתי קשה, יש שלהפך, ויש כמו אצלי, שהכל מצוין, רק שבקטע של הגמילה אנחנו אוכלים קש רציני
אם בשביל זה היה נכון להשאיר שנה? לא יודעת. שאלה טובה
אבל עדין, אם נדבר על הרוב הנורמלי,
חד משמעית מאמינה בזה שחיתוך לפי 1.9 ולא לפי 1.1 הוא הרבה יותר הגיוני
ושיתנו ועדת חריגים בשביל להכניס קטן, במקום בשביל להשאיר שנה…
-
115116פעילה בקהילה
אחת הבעיות בכיתות הטרוגניות.
כל אחד מושך לכיוון שלו, ובטוח שהוא הצודק. אין לי הכרעה בנושא (יש לי ילדה ילידת אב. היא נהנית מאד בגן. לדעתי היתה יכולה בכיף ענק להסתדר מכל הבחינות גם כשהיא הקטנה בגיל. היא לומדת מאחיה הקטן את האותיות, יודעת לזהות, עושה לי תרגילי חשבון וב”ה מאד חברותית. מצד שני, יש לי תינוק יליד תשרי, שאני מרגישה שהוא אופי אחר. יותר עדין וזקוק לקצב שלו)
-
57166פעילה בקהילה
כל עוד אנחנו בכיתות הטרוגניות, תמיד יהיו חריגים
השאלה היא עם החיתוך שנקבע לוכד בתוכו את הרוב הסטנדרטי, או לא
די ברור לי שאם נעשה מחקר עומק על ילידי דצמבר למשל, נגלה שלרובם המוחלט טוב יותר להשאר שנה נוספת בגן, גם אם הם מסוגלים להתמודד עם הדרישות של כיתה א’
והאחוז של אלה שלא מסוגלים בשום אופן לעלות לא’, גבוה משמעותית מאחוז הילדים שממש תזיק להם שנה נוספת בגן חובה, ולכן, בעיני, הרבה יותר נכון והגיוני לקבוע באופן גורף שילידי דצמבר לא עולים לא’, ובמקרים חריגים לאפשר להעלות שנה, במקום המצב האבסורדי הנוכחי שבו באופן גורף הם אמורים לעלות…
מה יהיו ממצאי בדיקה כזו על ילידי נובמבר? ואוקטובר? לא יודעת
כל עוד החתך גילאים שנקבע לא מבוסס על בדיקת עומק כזו, קשה לי מאוד לקבל אותו.
-
115116פעילה בקהילה
את יכולה לומר את זה על כל חתך גיל.
לכן יש חיידרים מסוימים שאצלם הכיתות מחולקות לפי חצאי שנים (תשרי אדר, ניסן אלול)
אנחנו סופרים את החודשים לפי העברי, לכן זה נשמע לך מופקע. לאמא חילוניה ישמע מופקע חלוקה לפי תשרי.
להורים שלי יש שתי בנות ילידות חשוון בהפרש של שנתיים. אחת הם העלו והשניה השאירו. למה? כי אז שכנעו כך, שונתיים אח”כ הסבירו את ההפך.
לאחר מעשה? (אחת נשואה והשניה בו’ סמינר) אמא שלי בעצמה טוענת שלא יודעת מה היתה עושה אם היתה לה עוד ילידת חשוון.
-
57166פעילה בקהילה
נשמע לי מופקע לא בגלל שאנחנו סופרים לפי תאריך עברי
אלא בגלל שזה לא תואם לתאריכי שנת הלימודים
אם שנת לימודים מתחילה ב-1.9, מה ההיגיון שהחלוקת גילאים תהיה לפי תאריך שונה?
והמציאות בשטח מוכיחה שהחלוקה הזו לפי ינואר-דצמבר לא באמת הגיונית
תעשי בדיקה כמה ילידות דצמבר עולות שנה מבחירה וכמה נשארות…
-
-
-
-
-
-
5010פעילה בקהילה
א. חוקית היום בגן ראשון אין חובה על הילדים להיות גמולים וגם בגן רגיל על פי
חוזר מנכ”ל חובה על הסייעת לטפל בילדים מלוכלכים. (לא שזה כיף לה, אבל אם זה
יהיה נורמה היא תבוא לעבודה על דעת זה) חברה שלי סיפרה שבגן של הבן שלה 11
מהילדים לא גמולים מתוך 26, כי הם מאוד קטנים.
ב. כילדה חכמה מאוד ילידת אפריל, אני יכולה להגיד לך שהסיוט הכי גדול לילד חכם
זה לשבת בשקט בריכוז כשהגננת מלמדת משהו שהוא כבר יודע. לאמא שלי לא הייתה
ברירה היא לא יכלה להקפיץ אותי. אבל אם את אומרת שהבת שלך גם ככה הכי גבוהה
בגן זה דווקא טוב בשבילה לעלות לבית הספר ולא להשתעמם ולפתח התנהגויות
שליליות. אני באופן אישי חלמתי כל כיתה א’ כי כבר ידעתי לקרוא, הפרעתי למורה
ואחר כך סחבתי שנים את הפער שלא יודעת להבחין בין חולם לשורוק כי כשלמדו את זה
כבר הייתי רגילה לחלום ולא ידעתי להבחין שזה חומר שאני לא יודעת… וגם המורה
לא חשבה לבדוק את הבת הכי חכמה בכיתה אם היא יודעת את ההבדל (קראתי גם המון
קריאה מפצה וגלובלית כך שהבנתי מתוך הקשר את המילה…)-
57166פעילה בקהילה
תודה שירה על התגובה המפורטת!
א. נכון שחוקית אין חובה להעלות גמולים לגן ראשון
אבל עובדתית, בגנים אין תנאים להחלפה, והסייעות בהרבה מקרים בכלל לא אומרים להם מראש שהן יצטרכו לעשות את זה, בטח שלא בצהרון
ככה שזה לא ממש פתרון
ב. את צודקת לגמרי לגבי הקטע של להשתעמם בכיתה, לילדה חכמה
מצד שני, היכולות החברתיות הן לא פחות, ולדעתי אפילו יותר חשובות
כשהילדה היא מאוד חכמה, פער לימודי יהיה בכל מקרה… והתנהגותית זה מאוד תלוי באופי של הילדה. לא כל ילדה חכמה תעשה בעיות.
(אני אישית, ילידת סוף אוגוסט, קראתי כבר בקדם חובה, היתה לי אופציה לקפוץ בגלל זה? אבל הייתי ילדה מאוד ממושמעת, המחברות והספרים שלי של כיתה א’ היו צבועים מעל ומעבר בגלל הזמן המיותר שהיה לי, והכל היה בסדר)
-
2854חברה חדשה
וואו כמה ויכוחים היו לי בנושא הזה של הגמילה,
בגני בנים (גנים שרשומים כגן ערוני – כן, מקבלים תקציב מהעיריה) לא הסכימו לקבל שיש ילדים לא גמולים אחרי חנוכה, ועל פקשושים היו קוראים להורים ואם הם לא יכלו להגיע השאירו את הילד מלוכלך, בטענה שהסייעות לא אמורות לטפל בזה.
בילד הראשון שעשה בעיות ספגתי, אבל הבנתי שמי ששילם את המחיר זה הילד, זה עשה לו נזקים נפשיים,
בילד השני הדפסתי את חוזר מנכ”ל לגננת שתקרא…
זה עזר חלקית..
באמת חובה על כל גננת או סייעת להבין אם מתאים לה העבודה הזו כי זה בהחלט חלק מהתפקיד!
-
64חברה חדשה
לא הבנתי. לסייעת ולגננת אין מספיק עבודה סיזיפית שהן צריכות גם להחליף טיטולים? נראה לכן הגיוני?
מה הבעיה לגמול ילד בן שנתיים וחצי? עד מתי לסחוב אותו לא גמול? הרי בלי הדד ליין של גן הוא יגיע לגיל 4 ויותר לא גמול…
לא מעניין אותי החוק, אם הייתי צריכה להיות סייעת בגן, הייתי מסרבת לכך בכל תוקף!
ואולי היחס המזלזל הזה בסייעות, שצריכות לעשות את העבודות הקשות הללו, זה הסיבה שאף אחת לא רוצה להיות סייעת בגן, לתשומת ליבכן.
-
57166פעילה בקהילה
בהחלט שיש להן עבודה, רבה מאוד!
מצד שני, ממש לא כל ילד בן שנתיים וחצי בשל לגמילה
אוכלת עכשיו קש רציני עם בובה בגן ראשון, ילידת סוף דצמבר, שלא היתה מוכנה בשום אופן לשמוע על שירותים בגיל שנתיים וחצי
בלית ברירה, בדיוק בגלל שהסייעות אצלנו בגן לא מוכנות להחליף טיטולים (לא נכנסת לשאלה אם זה מוצדק או לא), כן גמלנו אותה, ועד היום אנחנו משלמים את המחיר, כשרק עכשיו היא ב”ה מתחילה להתייצב, אחרי חודשים טובים של סבל לה ולכולם
אני לא אומרת שבהכרח הפיתרון הוא שהסייעות כן יחליפו טיטולים, בעיני הרבה יותר נכון שפשוט ישנו את חתך התאריכים ויעלו לגן רק ילדות שנולדו עד ה-31.8, אבל כל עוד זה לא המצב, ממש לא נכון להגיד שיגמלו את הילדים וזהו, זה פשוט לא עובד
-
64חברה חדשה
שואלת באמת מהתעניינות: להשאיר שנה נוספת במעון / גנון / פעוטון לא באופציה?
הרי מה אם היתה נולדת חודש אחד אחרי?
בבנים יותר ממהרים להעלות, אבל בבנות לא עדיף להשאיר בגנון במקום להשאיר שנה בגן חובה?
-
2854חברה חדשה
זה לא עוזר,
המוסדות אוטומטית ישבצו לך את הילד לפי הגיל, כך שהוא יפסיד את הגן של גיל 3
ואם לא התנסית בקושי לגמול ילד בגיל שנתיים וחצי תגידי מליון פעם תודה לד’
-
64חברה חדשה
התנסיתי בהחלט, ולא עם ילד אחד (אחרת לא הייתי כותבת..)
ודווקא בגלל הדד ליין של גן גיל 3, היה לי ברור שזה חייב להעשות עד סיום השנה, כי אין אופציה אחרת.
יודעת שקיימים ילדים שלא מצליחים להגמל לפני הגן, אבל זה צריך להיות מיעוט שבמיעוט, אולי אחד לגן, ולא משהו רווח שכל אמא תאמר לעצמה “מה בוער לגמול, הסייעת כבר תחליף לו”
וזה עוד בלי לדבר על התדמית השלילית שזה יוצר על הילד בעיני החברים…
-
2854חברה חדשה
יהודית,
אם זה היה מפריע לילד התדמית בעיני החברים – הוא היה רץ להגמל,
יש לי ילד אחד כזה, שלא רצה להגמל ואז יום אחד החליט שהוא לא רוצה טיטול, ותוך יום היה גמול- כי חבר אמר לו משהו,
א- ב-ל יש כאלו שזה לא מפריע להם – ולכן זה גם לא יפגע בהם!
-
115116פעילה בקהילה
זה לא כזה שחור ולבן.
יש ילדים שהתדמית מפריעה להם, אבל אזור הנוחות שווה להם את זה. יש כאלו שהחשש מאובדן שליטה מאפיל על ההיבט החברתי.
כן חושבת שכדאי להדליק את הרצון כבר בגיל צעיר. לטפטף את הרעיון כמה חודשים לפני הביצוע בפועל. למקסם את הרווחים כתוצאה מכך, ולא רק את ההכרח (אתה חייב להפסיק אם טיטול כי עולים לגן).
כבר מגיל שנתיים- שנתיים וחודש אני מפמפמת עם כל החלפת טיטול ש’עוד מעט X יהיה גדול והוא לא יעשה בטיטול. רק בשירותים כמו גדול. כמו אבא ואמא וXYZ’ (שיירת האחים שלפניו). ההטמעה הזו, להרגשתי, מאד קריטית ומעניקה את שלב העיכול הנצרך.
-
57166פעילה בקהילה
צר לי לאכזב
אבל כל התיאוריות היפות האלה לא עומדות במבחן המציאות אצל כל הילדים
אני גם דברתי כמוכן עד לפני כמה חודשים
כולל גמילה של ילידת סוף כסלו שב”ה עברה חלק לפני המעבר לגן
עד שהגענו לילדה הנוכחית, ופתאום הבנתי שלא הכל כל כך ברור ופשוט…
מגיל שנתיים טפטפנו לה שעוד מעט את הולכת להיות גדולה וכו’, חיכינו עם היישום לתקופה הכי רגועה שמצאנו, להורים ולילדה, הכל לפי כל הכללים וההמלצות והכל, ותכלס – לא עבד!!! לא ע-ב-דדדד!!!
רק מה, שאז הילדה כבר לא הסכימה לחזור לטיטול, אז נאלצנו לשלוח אותה לגן ככה, חצי גמולה, ואתן יכולות לדמיין לבד איך זה היה נראה (האמת, לא באמת יכולות. זה היה אחד הסיוטים של חיי, יותר מפעם אחת הודעתי לאמא שלי שאני שולחת אליה את הילדה לאומנה עד שבענין הזה מסתדר, מרוב שזה הגיע לסיטואציות לא הגיוניות)
ומהניסיון הקשוח שלי אני מצהירה ש-לא. לא כל ילד בן שנתיים וחצי בשל לגמילה. נקודה.
-
115116פעילה בקהילה
ברור. מי דיבר אחרת?
לא כל הילדים מסוגלים, ועוד יותר לא כל ההורים מסוגלים.
-
64חברה חדשה
עדיין חושבת שבשום אופן סייעת לא אמורה להחליף טיטולים, יגיד חוזר המנכ”ל מה שיגיד (ואגב זו לא ההחלטה התמוהה היחידה שלו, וד”ל).
מסכימה שיש ילדים שלא בשלים, מכירה אותם מקרוב, דעתי שמקומם הוא במעון/גנון ולא בגן.
-
2854חברה חדשה
וגם על דעת הרופאים את חולקת???
מבחינה רפואית ילד עד גיל 5 לא חייב להיות גמול, וזה הכי טבעי ונורמלי שיפקשש חופשי.
-
64חברה חדשה
קודם כל, כן:)
דעתם של הרופאים היא לא תורה למשה מסיני במיוחד שהם עצמם לא מציגים דעה אחידה בכל נושא שהוא. כלומר, דעתם היא לא חד משמעית.
שנית, לא שמעתי על כך מאף רופא שהוא, וגם גוגל מראה אחרת
אבל באמת לא רואה טעם להמשיך את הויכוח הזה.
בעיני, לא יפה ולא ראוי לתת לסייעות עבודה נוספת של החלפת טיטולים. יכולה לחלוק עלי, בכיף.
-
1410חברה חדשה
אז מה את כן מציעה? אני שואלת באמת מהתעניינות, לא נתקלתי במצב כזה ב”ה, כי הילדים שלי לא גבוליים מבחינת הגיל
אני רק קוראת פה שאימהות כותבות שא”א להשאיר ילד שנה נוספת במעון , אז מה את מציעה לאם לעשות אם בנה עדיין לא בשל לגמילה אך אין אפשרות להשאירו שנה נוספת במעון? אני מנסה באמת להבין…
את לא יכולה רק להגיד שאי אפשר להפיל את זה על הסייעות בלי לתת פתרון אחר טוב יותר -
64חברה חדשה
כתבתי קודם.
ילדים שיעשו 3 לאחר תחילת שנה”ל, יכולים להכנס למעון. חוץ מזה, יש גנונים פרטיים. ובהמשך יש דרכים לסדר את הרישום, לא אפרט פה.
יודעת מנסיון, לא על סמך השערה.
-
57166פעילה בקהילה
בדקתי את הנושא
להכניס למעון ילד שיעשה 3 אחרי תחילת שנת הלימודים זה:
א. אפשרי רק למעוכבי התפתחות או ילדי רווחה
ב. לא מתוקצב
ג. על בסיס מקום פנוי
אז חוץ מהענין שלי למשל אין אפשרות לשלם אלפיים ומשהו שקל לחודש, למשך שנה, רק בשביל העוד חודש-חודשיים שילד צריך בשביל לגדול, הפתרון הזה הוא בעייתי מעוד אלף בחינות
קחי למשל ילד שנולד באוקטובר, שיש לו קושי נקודתי בגמילה, ורק בגלל הקושי הזה תתקעי אותו עכשיו שנה שלמה עם זאטוטים שהפער ביניהם גדול מאוד מכל שאר הבחינות
זה לא כזה פשוט בכלל!
-
2854חברה חדשה
יהודית יקרה,
אף אחד לא מוסיף על העבודה של הסיעות,
זה היה תפקידן מאז שהוסיפו חוק חינוך חינם מגיל 3 (ולא 4)
זה שהן לא עשו / ידעו את תפקידן זה בעיה אחרת.
-
115116פעילה בקהילה
אישית, גמלתי בגילאים צעירים מאד, בלי קשר לגן.
מגעיל אותי החלפת טיטולים בגיל בוגר.
אבל שוב, זה גם עניין של בשלות (לדעתי – של האמא). כשאמא שלי שאלה אותי למנה אני לא גומלת את הבן שלי (שהיה בן שנתיים וביקש ללכת לשירותים) עניתי לה שאני לא בשלה לכך…
-
-
-
-
2854חברה חדשה
לא הבנתי,
מטפלת במעון או במשפחתון גם עושה עבודה סזיפטית,
גם אחות בבית חולים,
או סייעות במרכז סיעודי.
וגם מוהל לפעמים צריך להחליף טיטול..
זה לא מגיע מזלזול – זה חלק מהתפקיד, וכשניגשים לתפקיד צריך להסכים לכל החלקים שלו.
-
-
-
2חברה חדשה
כמו שכבר כתבו פה- הבעיה תהיה השנה שיהיה פער גדול כי יש ילדות שנשארו שנה ויש ילדות שעולות בלי אפשרות להישאר, אבל בהמשך זה יסדר את הענינים – כי כל שנתון יכיל בדיוק שנה ויתאימו את התוכן לגיל הממוצע (יכול להיות שאם יהיו הרבה קטנות בכיתה א’ – לפני גיל 6 יתחילו ללמוד קריאה באמצע השנה) כי כרגע ילדה חכמה יהיה לה קשה חברתית רק בגלל שיש בנות שגדולות ממנה ביותר משנה כי הן נשארו שנה.
אולי קצת קשה להתרגל לרעיון אבל בסופו של דבר זה פותר את הבעיה של מחזורים רב- שנתיים
ומתחברת לרעיון שיתאימו את השנתון לשנת הלימודים- באמת אולי יהיה מוצלח יותר… -
5010פעילה בקהילה
יש שינוי לאט לאט בנושא הזה… אני חושבת שיש לזה הרבה יותר מודעות ובפירוש
סייעות שמגיעות לעבוד בגן ראשון מוכנות נפשית להחליף… ספציפית בצהרון באמת
אין חובה חוקית להחליף ובאמת יש לי אחות ילידת דצמבר שעדיין לא גמולה סופית
ומאוד סובלת גם היא וגם אמא שלי מזה… אבל אני חושבת שלנו כהורים יש יכולת
לגייס את הצוות לעזור לנו עם הגמילה ואני אומרת את זה כגננת בגן תקשורת שהיו
לי ילדים מאוד קשים שבשמחה עשיתי דברים שעם ילדים אחרים היה לי מאוד קשה
לעשות. כמה טיפים קטנים שאני בטוחה שיכולים לעזור לכל אמא: (באהבה ממני)
א. תלבישי את הילד מטופח. לא יוקרתי, מטופח. בגדים תואמים, נקיים, חמודים,
עושים לנו הגננות חשק לעבוד עם הילדים שלכם גם כשהם מלוכלכים בדברים פחות
נעימים.
ב. תדאגי שתמיד אבל תמיד יהיה בתיק של הילד לפחות 3 בגדים תחתונים להחלפה ו2
סטים עליונים. נשמע לך הרבה, אני יודעת. אבל שווה לפחות להתאמץ לחתור לשם.
והכי חשוב, מגבונים. אין בגנים תקציב למגבונים, אם את ממש רוצה לפנק תשלחי גם
כפפות ושקיות הקפאה לבגדים המלוכלכים. אין לך מושג איך זה מקל על הגננות ועושה
רושם שגם האמא מתאמצת ואנחנו לא לבד במערכה.
ג. הכי חשוב – תפנקי את הצוות מדי פעם במכתב חם ומעריך ופינוק טעים, לא משהו
יקר, מספיק אפילו חבילת קליק בשביל הסייעת שתמיד מחליפה לילד שלך ומילים
מעריכות סתם כך באמצע השנה כדי לתת כח. יכולה להעיד שאמהות שפינקו אפילו בדבר
מאכל ביתי (לא כל הגננות יאכלו, אני כן :)) היחס לילדים שלהן שונה.
אנחנו הצוות החינוכי לא מלאך והדברים האלו משפיעים עלינו – תשחדו אותנו….
את באה אפילו לקחת את הילד? תגידי כמה מילים טובות, איך אני מעריכה שאתן
מפטפלות בזה אפילו שזה לא נעים אני בטוחה שבזכותכן בסוף הוא יהיה גמו ועוד…-
57166פעילה בקהילה
לצערי כותבת מניסיון עכשוי, עם בת ילידת דצמבר שאנחנו והיא סובלים קשות מזה שנאלצנו לגמול אותה מוקדם, והיא ילדה סופר-מטופחת ונעימה, אני מתגמלת את הצוות המון, תמיד יש לה בגן סט בגדים נקיים להחלפה, ועדיין…
לא מאחלת לאף אחת לעבור תקופה מסייטת כמו שעברנו איתה עד לא מזמן (ואני מקווה שכבר מאחורינו)
הסייעות בשום אופן לא מוכנות להחליף טיטולים (בקושי לנקות אותה בשירותים אחרי שהולכת…), גם לא בבוקר
ואני ממש לא בטוחה שלא היה טוב יותר לילדה להשאר שנה נוספת במעון, לעבור תהליך גמילה נורמלי ותואם לקצב שלה, ולעלות לגן בשלה ויבשה, עם כל זה שהיא ילדה סופר-חכמה, עם ביטחון עצמי בשמים ויכולות חברתיות מפותחות
-
-
5010פעילה בקהילה
נראה לי אם יש לך כסף לזה זה לא בעיה….
אבל יתכן שאני טועה… -
2חברה חדשה
אני באמת לא יודעת מה עדיף, ילד שמשתעמם בכיתה (הבכור שלי)
או ילדה קטנה בגן
הבת שלי ילידת אוקטובר, בגן ראשון, חכמה מעל הממוצע, מתוקה וכובשת כזאת שחברה של כל הילדות הגדולות (הן במתחם גנים אחד לכולם),
ועדיין, עדיין, הלוואי והייתי יכולה לתת לה עוד שנה להבשיל, לגדול, ולו רק בשביל שתהיה לה עוד שנה לשחק חופשי בלי כללים והדרכות ומחויבויות
וכן, גם בעניין הגמילה, היא נגמלה ממש מוקדם, אבל מרגיש לי שבגלל זה עד היום היא מרשה לעצמה לפספס, לדעתי בגלל שלא חיכיתי שהיא תהיה בשלה לעניין אלא פשוט החלטתי שאני בשלה וגמלתי אותה, והיא שיתפה פעולה כי היא טיפוס הישגי כזה ורוצה להצליח, אבל לא באמת היתה בשלה לכך.
את הבכור שלי ניסיתי, ראיתי שלא הלך, חיכיתי עוד – בגיל 3 הוא נגמל תוך יומיים יום ולילה בלי פספוס אחד, בגלל שהוא היה לגמרי בשל לנושא
חושבת כמו מירי שאם השנתונים היו מחולקים לפי תקופת השנה (אלול עד אלול) כולם כולל כולם היו נתרמים מכך הרבה יותר! לא יודעת מה הרמה אצל בנות, אבל אצל הבן שלי אם המצב היה כזה ברור לי שהיו מעלים את הרמה הלימודית והוא לא היה משתעמם כל כך
יש כאן מישהי שמקושרת למשרד החינוך להציע להם את השינוי? 😉
-
6חברה חדשה
אבל מה עוזר להשאיר במעון או גן פרטי,
שנה אח”כ יעלו לגן 4-5 ולא לגן הראשון,
ואני יודעת את זה בברור שאין אפשרות להכניס לגן 3-4 שנה אחרי אלא אם כן יש לילדה בעיה אמיתית,
וזה לא פשוט כי יש דברים שהם ענין של בשלות ולדעתי ילדה בת 5.5 לא בשלה לכיתה א’ מבחינה רגשית.
וכן ילדה בת 2.5 לא תמיד בשלה לגמילה וזה מוכח,
שאני הלכתי לרופא עם הבת שלי ילידת נובמבר שפספסה בגן עד חנוכה אמר לי שעד גיל 3.5 לא בודקים שום דבר וזה נורמלי, מה שלא נורמלי שהיד חייב להיגמל בגיל זה.
-
57166פעילה בקהילה
לא עוזר בכלל!
להיפך – לדעתי רק מחריף את הבעיה הכללית של פער הגילאים
יש לי 2 ילידות דצמבר
אחת היתה במעון בקבוצת פעוטות, היתה שם הגדולה והמובילה, אבל משם עלתה לגן ל-ב-ד
וההתמודדות עם 30 חבר’ה שחלקן גדולות ממנה בכמעט שנה, כפול ממנה בגובה, ועוצמתיות מאוד – היתה לה לא קלה בכלל
את השניה, מראש הכנסנו כבר במעון לקבוצה של גדולים יותר. שם היא היתה הקטנה בקבוצה, אבל בגלל שזה מעון ולא גן, פער הגילאים היה בטווח של עד חצי שנה. משם היא עלתה עכשיו לגן, ביחד עם קבוצה מהמעון, והעובדה ששנה שלמה היא התחככה בגדולים + עלתה עם הרבה פרצופים מוכרים, הפכה את המעבר להרבה יותר קל ופשוט.
אם היינו משאירים אותה שנה נוספת במעון, בגלל הקטע של הגמילה, ואז מצניחים אותה להיות התינוקת בגן מגובש של גילאי 4-5, נשמע לי כמו סוג של קטסטרופה
-
Log in to reply.