תמונת הגשטלט
-
תמונת הגשטלט
מעלה את הטיפ ששלחתי היום לרשימת התפוצה שלנו:
שלום לך,
האם ילד קורא
תמיד מבין?
מסתבר שלא.
לעיתים ילד קורא,
מפענח בצורה מדויקת
את הסימנים הגרפיים
של האותיות
והוגה נכון את המילים.
עם זאת
תמונת הגשטלט שלו
לקויה.
הוא אינו מצליח
לערוך במוחו תמונה
שלמה,
כך שההבנה של הטקסט
כמכלול פגומה.
מהם הגורמים לכך?
אוצר מילים דל
הבנת הנקרא ברמה נמוכה
הבנת הנשמע ברמה נמוכה
כושר ביטוי בעל פה ברמה נמוכה
הבעה בכתב ברמה נמוכה
חוסר ניסיון
התנסויות קודמות
מהם הסימפטומים
המזהים את העדר היכולת
ליצור תמונת גשטלט
שלמה?
קושי ביישום הוראות
קושי בהבנת סיבה ותוצאה
רמה נמוכה של חוש הומור
קושי בהבעה בכתב –
האיות והניקוד נראים מעולים,
המילים נכתבות ללא שגיאות כתיב,
אבל התוכן אינו מדויק ואינו מסודר,
הכתיבה מעורפלת, אינה רציפה ואינה חדה.
נראה כאילו הכותב יוצר קטע
על נושאים אחדים המצורפים זה לזה
ללא חתירה לרעיון אחד מגובש.
הסיבות והסימפטומים
הם כפזל השלובים
זה בזה.
ייתכן שחלק מהם
מקורו בסיבות גנטיות
וייתכן שחלק –
בשל העדר גירויים
בשנות הילדות.
בעבר הילדים
היו שומעים סיפורים ממבוגרים
או ממקורות שמע שונים,
ואלו עוררו את הייצוג הפנימי
של המאורעות.
כיום
אנשים מסתכלים בתמונות מוכנות,
שמשחררות אותם מהצורך
לייצר את התמונה
במוח.
לא די בכך
שהמסך נותן
את התמונות,
אלא הוא גם
גוזל את הזמן
שהיה בעבר כדי לשמוע
סיפורים ולדבר
זה עם זה.
הישיבה מול המסך
היא שעה
של בטלה ושל ניוון.
כך קורה,
שהיכולת לייצר
את תמונת הגשטלט
אינה מתפתחת כראוי.
האם בעיה היא אוצר מילים לקוי
או בעיה ביצירת תמונת שלם?
אכן,
יש אנשים שיש להם
אוצר מילים רחב,
והם אינם מסוגלים
להבין את הקטע
ברמה טובה.
לעומתם
יש אנשים שמקודדים נכון
את מה שקראו,
אך מתקשים בהבנת הנקרא.
הם “רוכבים” על המילים,
מילה אחר מילה,
אבל לא תופסים
את השלם.
הם “נתקעים” בעצים
ואינם רואים
את היער.
נראה שיש
השלכה הדדית
בין אוצר המילים
לבין תמונת השלם:
מחד גיסא,
אוצר מילים דל
אינו מאפשר יצירה
של תמונה שלמה,
בפרט
אם המילים החסרות
נוגעות לעיקרו של הקטע.
לעומת זאת
אם חסרות לילד מילים שוליות,
אף אם הן רבות,
הוא יוכל ליצור תמונת גשטלט.
מאידך גיסא,
יצירת תמונה שלמה
משליכה גם על
אוצר המילים.
הילד משלים מילים חסרות
לפי ההקשר הרחב
של התמונה.
מה ניתן אפוא לעשות?
קודם כול,
הבשורה היא
שניתן לעשות.
על הפעולות הרחבות
נדבר בטיפ הבא.
פעולה אחת מיידית –
לפני שהתלמיד קורא טקסט,
כדאי למורה להקריא אותו
לתלמיד ברצף
ובאנטונציה נכונה.
לאחר הקריאה,
יש לשאול אותו
שאלות המעודדות
את יצירת התמונה.
Log in to reply.