אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק אורחת
-
אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק אורחת
אז…
אחת אחת
שתיים שתיים
מוכנות?
לקח לה הרבה זמן להגיע מהצפון…
(צפון הבית לסלונו…)
ונקבל בברכה את תמר בלוך
תסריטאית מוכשרת ומקצועית
למילים של תסריט וחנוכה
שלום חברות מוכשרות!
איזה כיף להפגש כאן !
אפרת הזמינה אותי לקפוץ לביקור והיכרות,
ולאמר כמה מילים. (באמת אפרת מה אפשר עוד לחדש אחריך?)
אז אני מכחכחת בגרון (אגב השעה עכשיו 4:33 לפנות בוקר, אז בטח צריך איזה קפה)
ו…נעים מאוד להכיר.
אני תמר בלוך
רעיונאית ותסריטאית
עוזרת למפיקות/כותבות/מוסדות וארגונים לדייק הפקות תכניות ותסריטים
להפקות שעובדות באמת.
עובדת יד ביד עם כותבות מוכשרות שמחפשות רעיונות, הברקות, ליווי והדרכה לתסריטים והפקות
שהן כותבות בעצמן
אולי נפגשנו כבר בבמות שונות תחת שם העט שלי א׳ריינר
(מזהה פה כמה קולגות מבמות משותפות- דש)
אבל לאחרונה די החלטתי לעשות סטופ לתחום העיתונות והסיפורת
ולהתמקד בעולם המוזר הזה.
תסריטאות שמו.
ולמה מוזר?
כי אחרי שאת נכנסת אליו באמת
את מקבלת ראש אחר.
לפעמים לוקח לי זמן להתנתק מהמשקפיים האלו שצנחו לי על האף שרואות בכל חתול שרץ ברחוב
סצנה או ארוע מחולל.
אז את יושבת?
פרגנת לך כמה דקות בין מסיבה וערב לביבות אחד למשנהו?
נתחייס לתסריטאות בזיקה לחנוכה, ונשמע מה יש לאלמנטים החנוכאיים ללמד אותנו.
נתחיל בסופגניה.
שומנית. ענקית. גורמת לנקיפות מצפון נוראיות ולצרבת לכל מי שמתקרב אליה.
ואיכססס הריבה הזו. גם מעל המקרר תגלי אותה בסוף
הי רגע, למה את אומרת ככה?
אני דווקא אוהבת אותה, איך שהיא, בודקת תמיד לאיזו מהקרטון יש הכי הרבה אבקת סוכר, יאממ.
כנראה הכל תלוי בכמות הסופגניות שדחפו לי בהיותי ילדה, בתנאי החיים (היום טרנדי הטבעי, מה
לעשות) המקובליות החברתיות, ובמשקל שלי (נושא רגיש, חבר״ה)
בסרט- אנחנו התסריטאיות יוצרות ״מקובלות״
הצופה- שבוי בידיים שלנו, המוסכמות שאנחנו יוצרות צריכות להיות אמינות לאורך כל העלילה.
כי אם דקה קודם אמרתי ״איכס״ על סופגניה שרוקדת בגינה, וחצי שעה אחרי זה שכחתי שם איזשהו
פרט, והגיבורה פתאום קיבלה את הסופגניה בשלוות נפש ואולי הציעה גם לחברה,
ולא היה לזה הסבר מניח את הדעת (רק שכחה שלי התסריטאית או החלקת פינות ו״לא נורא״;)
משהו לצופה חורק.
מרגיש לא אמיתי.
הוא לא יגיד את זה,
הוא אפילו לא ידע להניח את היד על הנקודה.
הוא רק ישען אחורה על הכסא במתנ״ס ויחפש פופקורן להמשיך לנשנש.
לדבר הזה קוראים ״נתק״
ובסרט טוב, אבל טוב באמת.
הפופקורן נשאר עמוק בתיק,
כי הצופים שבויים מהרגע הראשון- ועד הסוף,
אם נסתכל מהצד זה יראה ככה:
רכונים קדימה.
מחייכים, נעצבים, דומעים, כועסים, ובקיצור- חווים עם הדמות כל מה שהיא חווה.
הגיבורה- זה הם בעצמם, כשהיא מופתעת- הם גם, כשהיא כועסת- הם גם, וכשהיא הולכת ליפול הם
מחזיקים חזק את הכיסא ו….וואהו. לא נפלה בסוף. ברוך ד׳
וזה יקרה להם בכל פעם מחדש, באמת? איך?
וכאן עברנו לאלמנט החנוכאי הבא:
סביבון.
נכון כל פעם שתסובבו הוא יסתובב.
בלי פוזות פתאום.
בלי להחליט שלא בא לו (אלא אם כן הוא חשמלי- מהכל בזול- שמקרטע תחת ההתעללות של
הילדים)
כך זה סרט טוב.
כמה שתחליטי שהפעם את מסתכלת מהצד,
בודקת את הפופקורן של אלו שלידך,
מסתכלת על הפרצופים, מחליטה לבחון את הלוקיישנים.
והופ, בלי לשים לב את מוצאת את עצמך מסובבת, חווה, מתרגשת, כועסת וכולי.
שוב פעם, למרות שזו פעם ה…שאת רואה את הסרט הזה.
ואם (תוך כדי צפיה, לא במבט לאחור) הצלחת לבחון את הלוקיישנים, האיפור ,התלבושות ורמת
ההפקה – סימן שמשהו בתסריט שם לא מספיק עבד.
שמונה נרות-
קדוש מידי בשביל להקביל את זה לתסריט. רוחני, יהודי, זמן מסוגל.
אז לא נקביל חס וחלילה, רק נסתכל רגע על הידיים שמברכות ״על הניסים״ ומדליקות.
ביום הראשון אחד.
ביום השני אחד ושניים.
ביום השלישי אחד. ושניים. ושלושה.
ביום הרביעי….
אין קיצורי דרך.
כל יום את הראשון, ושוב את השני, ושוב את השלישי- ואת החדש…
מי שבנתה פעם תסריט יודעת שזה בדיוק כך.
עבודה סיזיפית, מדויקת, ו…תלויה.
כל יום מוביל ליום הבא, לכל התרחשות יש סיבה שגרמה לה, והתרחשות שתגלגל בגללה, אין איזה
נר אחד שעומד לו בדד, דקיק. אין.
ואם יש חור אחד ברצף ההתרחשיות, צריך לחזור ולבנות הכל מהתחלה.
הרבה פעמים כשמגיעים אלי ליעוץ אני שומעת את המשפט הזה: ״אז תמר, נשנה רק את זה וזה,
נחליף את איקס בוואי, וואי וואי, וזה יסדר את הכל…״
אבל לא, זה לא עובד
כי אם שינינו פרט (וחובה לשנות…ככה בונים תסריט טוב)
צריך לשנות את הפרט לפניו.
ולפניו.
ולפעמים את הסינופסיס כולו.
אוףףףףףףףף.
מתי יהיה פה כבר תסריט?????????
ואחרון חביב, בזיקה מעודדת
עם טיפ אמיתי שישאר בידיים-
כד קטן.
נחבא, כמעט ולא נראה, אבל משמעותי כל כך.
הרגש.
בתסריט הרגשות עוברים בתוך מנעד מדויק. קשת הרגשות מתחלפת בדיוק רב,
אחד הכללים הכי חשובים הוא המעבר בין הסצנות- ובין הרגשות,
כשעוברים בין סצנה לסצנה- אי אפשר לעבור מרגש לרגש, בצורה דרמתית.
אם סצנה ג׳ נגמרה באווירה טעונה- הסצנה הבאה (גם את תתרחק במקום אחר לגמרי) תתחיל
באותו סוג רגש פחות או יותר. (לא נעבור מידי לחתונה שמחה…)כמובן שיש כל הזמן שינויי רגשות,
ובתוך סצנה ג׳ וד׳ יכול להיות מנעד רגשות עשיר, אבל השינויים הרגשיים יתבצעו בתוך הסצנה
עצמה, כשהמעבר בין הסצנות- יהיה חלק, ותואם. זאת אומרת, סצנה ד׳; יכולה להסתיים באווירה
שמחה, ואז סצנה ה׳; תתחיל ברגש מאיר, וכן הלאה….
אבל העיקר…
שיהיה לכולכן חנוכה שמח ומאיר.
ותמשיכו להנות מהפוסטים המדויקים והחכמים של אפרת שאין כמוה
ואם משהי רוצה לשאול משהו, אפשר בשמחה באישי : t0548441744😉gmail.com
הרבה הצלחה בכל מעשה ידיכן!
Log in to reply.