אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק אורחת

קדם Forums כתיבה ספרותית אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק אורחת

  • אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק אורחת

    פורסם ע"י אפרת ת  אומנות הבמה והפקות תוכן on 30/12/2024 ב11:52 pm

    אז…

    אחת אחת

    שתיים שתיים

    מוכנות?

    לקח לה הרבה זמן להגיע מהצפון…

    (צפון הבית לסלונו…)

    ונקבל בברכה את תמר בלוך

    תסריטאית מוכשרת ומקצועית

    למילים של תסריט וחנוכה

    שלום חברות מוכשרות!

    איזה כיף להפגש כאן !

    אפרת הזמינה אותי לקפוץ לביקור והיכרות,

    ולאמר כמה מילים. (באמת אפרת מה אפשר עוד לחדש אחריך?)

    אז אני מכחכחת בגרון (אגב השעה עכשיו 4:33 לפנות בוקר, אז בטח צריך איזה קפה)

    ו…נעים מאוד להכיר.

    אני תמר בלוך

    רעיונאית ותסריטאית

    עוזרת למפיקות/כותבות/מוסדות וארגונים לדייק הפקות תכניות ותסריטים

    להפקות שעובדות באמת.

    עובדת יד ביד עם כותבות מוכשרות שמחפשות רעיונות, הברקות, ליווי והדרכה לתסריטים והפקות

    שהן כותבות בעצמן

    אולי נפגשנו כבר בבמות שונות תחת שם העט שלי א׳ריינר

    (מזהה פה כמה קולגות מבמות משותפות- דש)

    אבל לאחרונה די החלטתי לעשות סטופ לתחום העיתונות והסיפורת

    ולהתמקד בעולם המוזר הזה.

    תסריטאות שמו.

    ולמה מוזר?

    כי אחרי שאת נכנסת אליו באמת

    את מקבלת ראש אחר.

    לפעמים לוקח לי זמן להתנתק מהמשקפיים האלו שצנחו לי על האף שרואות בכל חתול שרץ ברחוב

    סצנה או ארוע מחולל.

    אז את יושבת?

    פרגנת לך כמה דקות בין מסיבה וערב לביבות אחד למשנהו?

    נתחייס לתסריטאות בזיקה לחנוכה, ונשמע מה יש לאלמנטים החנוכאיים ללמד אותנו.

    נתחיל בסופגניה.

    שומנית. ענקית. גורמת לנקיפות מצפון נוראיות ולצרבת לכל מי שמתקרב אליה.

    ואיכססס הריבה הזו. גם מעל המקרר תגלי אותה בסוף

    הי רגע, למה את אומרת ככה?

    אני דווקא אוהבת אותה, איך שהיא, בודקת תמיד לאיזו מהקרטון יש הכי הרבה אבקת סוכר, יאממ.

    כנראה הכל תלוי בכמות הסופגניות שדחפו לי בהיותי ילדה, בתנאי החיים (היום טרנדי הטבעי, מה

    לעשות) המקובליות החברתיות, ובמשקל שלי (נושא רגיש, חבר״ה)

    בסרט- אנחנו התסריטאיות יוצרות ״מקובלות״

    הצופה- שבוי בידיים שלנו, המוסכמות שאנחנו יוצרות צריכות להיות אמינות לאורך כל העלילה.

    כי אם דקה קודם אמרתי ״איכס״ על סופגניה שרוקדת בגינה, וחצי שעה אחרי זה שכחתי שם איזשהו

    פרט, והגיבורה פתאום קיבלה את הסופגניה בשלוות נפש ואולי הציעה גם לחברה,

    ולא היה לזה הסבר מניח את הדעת (רק שכחה שלי התסריטאית או החלקת פינות ו״לא נורא״;)

    משהו לצופה חורק.

    מרגיש לא אמיתי.

    הוא לא יגיד את זה,

    הוא אפילו לא ידע להניח את היד על הנקודה.

    הוא רק ישען אחורה על הכסא במתנ״ס ויחפש פופקורן להמשיך לנשנש.

    לדבר הזה קוראים ״נתק״

    ובסרט טוב, אבל טוב באמת.

    הפופקורן נשאר עמוק בתיק,

    כי הצופים שבויים מהרגע הראשון- ועד הסוף,

    אם נסתכל מהצד זה יראה ככה:

    רכונים קדימה.

    מחייכים, נעצבים, דומעים, כועסים, ובקיצור- חווים עם הדמות כל מה שהיא חווה.

    הגיבורה- זה הם בעצמם, כשהיא מופתעת- הם גם, כשהיא כועסת- הם גם, וכשהיא הולכת ליפול הם

    מחזיקים חזק את הכיסא ו….וואהו. לא נפלה בסוף. ברוך ד׳

    וזה יקרה להם בכל פעם מחדש, באמת? איך?

    וכאן עברנו לאלמנט החנוכאי הבא:

    סביבון.

    נכון כל פעם שתסובבו הוא יסתובב.

    בלי פוזות פתאום.

    בלי להחליט שלא בא לו (אלא אם כן הוא חשמלי- מהכל בזול- שמקרטע תחת ההתעללות של

    הילדים)

    כך זה סרט טוב.

    כמה שתחליטי שהפעם את מסתכלת מהצד,

    בודקת את הפופקורן של אלו שלידך,

    מסתכלת על הפרצופים, מחליטה לבחון את הלוקיישנים.

    והופ, בלי לשים לב את מוצאת את עצמך מסובבת, חווה, מתרגשת, כועסת וכולי.

    שוב פעם, למרות שזו פעם ה…שאת רואה את הסרט הזה.

    ואם (תוך כדי צפיה, לא במבט לאחור) הצלחת לבחון את הלוקיישנים, האיפור ,התלבושות ורמת

    ההפקה – סימן שמשהו בתסריט שם לא מספיק עבד.

    שמונה נרות-

    קדוש מידי בשביל להקביל את זה לתסריט. רוחני, יהודי, זמן מסוגל.

    אז לא נקביל חס וחלילה, רק נסתכל רגע על הידיים שמברכות ״על הניסים״ ומדליקות.

    ביום הראשון אחד.

    ביום השני אחד ושניים.

    ביום השלישי אחד. ושניים. ושלושה.

    ביום הרביעי….

    אין קיצורי דרך.

    כל יום את הראשון, ושוב את השני, ושוב את השלישי- ואת החדש…

    מי שבנתה פעם תסריט יודעת שזה בדיוק כך.

    עבודה סיזיפית, מדויקת, ו…תלויה.

    כל יום מוביל ליום הבא, לכל התרחשות יש סיבה שגרמה לה, והתרחשות שתגלגל בגללה, אין איזה

    נר אחד שעומד לו בדד, דקיק. אין.

    ואם יש חור אחד ברצף ההתרחשיות, צריך לחזור ולבנות הכל מהתחלה.

    הרבה פעמים כשמגיעים אלי ליעוץ אני שומעת את המשפט הזה: ״אז תמר, נשנה רק את זה וזה,

    נחליף את איקס בוואי, וואי וואי, וזה יסדר את הכל…״

    אבל לא, זה לא עובד

    כי אם שינינו פרט (וחובה לשנות…ככה בונים תסריט טוב)

    צריך לשנות את הפרט לפניו.

    ולפניו.

    ולפעמים את הסינופסיס כולו.

    אוףףףףףףףף.

    מתי יהיה פה כבר תסריט?????????

    ואחרון חביב, בזיקה מעודדת

    עם טיפ אמיתי שישאר בידיים-

    כד קטן.

    נחבא, כמעט ולא נראה, אבל משמעותי כל כך.

    הרגש.

    בתסריט הרגשות עוברים בתוך מנעד מדויק. קשת הרגשות מתחלפת בדיוק רב,

    אחד הכללים הכי חשובים הוא המעבר בין הסצנות- ובין הרגשות,

    כשעוברים בין סצנה לסצנה- אי אפשר לעבור מרגש לרגש, בצורה דרמתית.

    אם סצנה ג׳ נגמרה באווירה טעונה- הסצנה הבאה (גם את תתרחק במקום אחר לגמרי) תתחיל

    באותו סוג רגש פחות או יותר. (לא נעבור מידי לחתונה שמחה…)כמובן שיש כל הזמן שינויי רגשות,

    ובתוך סצנה ג׳ וד׳ יכול להיות מנעד רגשות עשיר, אבל השינויים הרגשיים יתבצעו בתוך הסצנה

    עצמה, כשהמעבר בין הסצנות- יהיה חלק, ותואם. זאת אומרת, סצנה ד׳; יכולה להסתיים באווירה

    שמחה, ואז סצנה ה׳; תתחיל ברגש מאיר, וכן הלאה….

    אבל העיקר…

    שיהיה לכולכן חנוכה שמח ומאיר.

    ותמשיכו להנות מהפוסטים המדויקים והחכמים של אפרת שאין כמוה

    ואם משהי רוצה לשאול משהו, אפשר בשמחה באישי : t0548441744😉gmail.com

    הרבה הצלחה בכל מעשה ידיכן!

  • 5 תגובות
  • תמי אפשטיין

    כללי
    חברה
    31/12/2024 ב12:04 am
    315
    672
    פעילה בקהילה

    תודה, תמר ואפרת.

    היו אלמנטים זהים לחלוטין בכתיבת סיפור. רקאומרת

    • אפרת ת

      אומנות הבמה והפקות תוכן
      חברה
      31/12/2024 ב9:35 am
      41
      48
      חברה חדשה

      נכון, תמי. התוצאה דומה ממש

      כמו שאמרתן – ספר טוב יוצר סרט בראש

      אבל הדרך שונה, הערוצים אחרים.

      שימו לב לדיוקים כאן

      וכן ראו בפוסט הקודם (פרק 6).

  • תמר בלוך רעיונאית ותסריטאית

    אומנות הבמה והפקות תוכן
    חברה
    02/01/2025 ב12:18 pm
    12
    8
    חברה חדשה

    שלום חברות, וכיף שוב להפגש פה 😉

    תמי, עונה לך שוב בזיקה לחנוכה על ההבדלים בין ספר לבין תסריט,

    ואני יכולה לאמר לך כאחת שעבדה בכמה מערכות עיתונים, והוציאה כמה ספרים (ללקוחות פרטיים לא פורסמו לציבור)

    שהעיקרון בין ספר לתסריט הוא אותו עיקרון ואותה מטרה- העברת מסר דרך חוויה (נאום מורה להבעה הסוגה האומנותית למי שבעניין…) אבל הדרך, הגישה, האופי, האופן, שונים. (אגב תסריטאות מקפיצה מאוד כתיבה ספרותית!) ואפשר לסכם את זה בכך שעקרונות התסריט יכולים בהחלט לשדרג ספרים

    אך בשום פנים ואופן אי אפשר לגשת לכתיבת תסריט כמו שנגשים לכתיבת ספר…. (ויעידו סופרות גדולות ומוצלחות שנפלו בכתיבה תסריטאית)

    חושבת שכתיבת ספר זו עבודת אומנות, צריך בה גאונות, חכמה, רגש, צריך לבנות ספר נכון כדי שהוא ישאב, לא חושבת שתסריטים מורידים מספרים, זה פשוט ז’אנר אחר…

    ולפני שנעבור להבדלים, מעלה כאן סקר קצר ומשתלם מאוד (1350 שח לתסריט, 1200 שח לפגישות יעוץ או 400 שח לחשבון הבנק) המיועד למפיקות או נשות מקצוע (גם כותבות) העוסקות בתחום הבמה והתכניות, אם רלוונטי לך או שאת רוצה לפרגן אותו הלאה, אז בבקשה, הוא בתוקף עד היום- זאת חנוכה https://forms.gle/PongedfeSdgD8w9DA



    אז הנה עוד כמה הבדלים בזיקה לחנוכה, בין ספר לתסריט:

    1. על הניסים..: ✨

    סרט יוצר לצופה תחושה של מציאות. אם הרכב הגיע משום מקום, זה מעקצץ לו, אם פתאום משהו אמר למשהו אחר משפט בלי מניע מאחורה- זה מפריע, כשבספר- עולם ספרותי אינסופי אומנותי ועשיר, הקורא ‘סולח’ לסופרת המוכשרת, ולפעמים אפילו לא שם לב לסטיות הקטנות הללו, ל’הוא שהופיע פתאום’ ו’למשאית שחתכה נתיב בלי הודעה מוקדמת’ וכו וכו’ מסכימות איתי? כשהקורא שבוי בספר, הוא שבוי בחוויה העמוקה, בזירות, בסגירת העלילה, כשצופה רואה סרט, הוא מרגיש במציאות, הוא לא חושב שהוא צולל לעולם אחר (למרות שכמו שאמרה אפרת, זה המטרות שלו בצפיה בסרט) המושג הזה נקרא בשפה מקצועית ‘סצנה אלוקית’ כאילו בשביל לסדר את העלילה מצניחים איזשהו ‘נס’ משומקום, בסרט הצופה לא סולח להתרחשויות מהסוג הזה. כי בתסריט מקצועי הכל מתרחש כביכול במציאת עצמה, הצופה מרגיש שהוא הלך ברחוב וזה מה שהוא ראה, והכל בנוי נדבך על נדבך, ואי אפשר שדברים יקראו ‘פתאום’ בלי הסבר מהותי ומשמעותי המניח את הדעת. וכאן עברנו לשלב הבא

    2. פכים קטנים: 🏺

    בספר הסופרת מתזזת בין אנשים/ זירות/התרחשויות/ שנים/ פרק משלים פרק, ‘הלפני’ משלים את ה’אחרי’ והכל משתלב ביחד במארג מושלם,

    בסרט, אין את הפינוק הזה! הכל פנוי פך אחרי פך נדבך אחרי נדבך ואם משהו לא מסתדר…צריך לזרוק לפח….אי אפשר …להסתדר עם החור’ בפרקים הבאים…אי אפשר פתאום ‘להשלים פרטים’ אי אפשר להוסיף טקסט חזק של מחשבות ורגשות, אי אפשר ‘לשמוע’ מה הבן אדם השני אומר וחושב, אלא הכל בנוי על רצף של פעולות, פך אחרי פך, נדבך אחרי נדבך, בלי אפשרות ל’ברוח’ לזירות אחרות באמצע. אז אם דברנו על פכים תשלחו לנו פרחים 😉 💐 כי זה לא קל…חור אחד קטן בפך יכול להחזיר את התסריט לנקודת האפס שלו!!

    <font color=”#888888″></font>

    3 השמן שצריך להספיק לשמונה ימים-🕯

    בתסריט מקצועי אין כמעט מקום לדיאלוגים!! אני לא יכולה להסתמך על השמן סליחה על המילים שלי שיכסו. ו’ידליקו’ כי זה לא עובד. בסרט הצופה לא רואה בכלל את המילים, לא שומע אותן, ובסוגריים- אם תסריט לא בנוי טוב לא יעזור כמה הוא כתוב יפה, ולהיפך, אם תסריט הוא בלי מילים בכלל, אך בנוי נכון, הוא יעבוד, הוא ירגש, הוא ירתק, ויהיה אפשר לראות אותו שוב ושוב (אחד הפרמטרים לתסריט טוב (ואולי גם לספר טוב) זה שהוא מתאים לטווח רחב של גילאים- למרות שזה לא מקצועי ליעד אותו מראש לטווח כזה אך בפועל אם הוא טוב, גם אמא תהנה מסרט של ילדות, והדבר השני: שאפשר לצפות בו שוב ושוב ובכל פעם חווים אותו מחדש)

    • תהילה ב

      הייטק
      חברה
      02/01/2025 ב12:43 pm
      141
      172
      פעילה בקהילה

      לדעתי צריך להוריד את ההשוואה בין ספרים לתסריט, במקום לקחת אותי למקום של למידה זה לוקח אותי להכחשה…

      1. לא מסכימה. הרבה זמן לא יצא לי לראות סרטים, אבל זכורה לי סיטואציה ש:שרה נגד כולם (אם כך קוראים לסרט הישן הזה), שבו שרה נכנסת למקום כלשהו ורואה מולה את האויב. לא ידענו שזה יקרה, לא ציפינו לזה, צרחנו כהוגן וממש לא התעצבנו על התסריטאית (שבכלל לא ידענו על מיקומה). גם בסרט יש הפתעות, והן מבורכות!

      ואם משווים לספר – אז ספר שיהיו בו חורים, אני אולי אמשיך לקרוא אבל זו בהחלט תהיה הפעם האחרונה. סתם דוג’: כתבתי קטע לספר לפני כחודש פלוס, מפה לשם עריכות, עניינים, המשכתי את הקטע רק השבוע, סיימתי ושלחתי לקבוצת ביקורת. חצי שעה אחר כך אחזתי משהו אחד: דמות, אמנם שולית אבל קיימת בקטע לצד הגיבור, נשכחה ממני לחלוטין! נראה לך שהשארתי את זה ככה? וודאי שלא! מהר מהר לתקן ולשפצר…
      2. לא היה מובן האמירה של: אי אפשר לסגור פערים בפרק הבא, בספר כן. לא ראיתי, אבל שמעתי תגובות על סלנטו 2 שהיו מלא דברים בסרט שנראו כמו חורים ובסוף נסגרו יפה… אז אם אפשר להסביר… כמובן שגם בספר אי אפשר להגיד את זה, אפשר לחזור לפרק בו צץ החור ולשכתב מחדש, אבל לסגור מאוחר יותר? מוזר לי.

      3. אני מניחה שאת מתכוונת לכלל הידוע: אל תספרו לי על הסיטואציה, תנו לי לחוש אותה.

  • תמר בלוך רעיונאית ותסריטאית

    אומנות הבמה והפקות תוכן
    חברה
    02/01/2025 ב1:02 pm
    12
    8
    חברה חדשה

    אני חושבת שאת צודקת.

    נעצור בזה 😉

    כולן מוכשרות, כל אחת מקצוענית במה שהיא עוסקת בו,

    ואם נכנס לדיונים זה לא יגמר לעולם 😉

    אני ואפרת הגענו מתוך היכרות עמוקה עם עולם התסריטים, והכאב על הזלזול של העולם,

    היה לנו אכפת על החשיבה המנפנפת של ‘תסריט זה כלום’ או ‘תסריט זה כמה כללים’ או המציאות הנפוצה של קורסים של הכתיבה יוצרת שמכניסים על הדרך גם תסריטים….. היה חשוב לנו להבהיר שתסריט זה עולם בפני עצמו.

    ספר הוא עולם.

    הוא אומנות.

    צריך לדעת היטב לכתוב אותו נכון.

    וכנ”ל גם סרט

    הוא עולם.

    הוא אומנות.

    וצריך לדעת היטב איך לכתוב אותו נכון…

    מלא הצלחה לכולכן!

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן