אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק 5
-
אל תקראו את התסריט מהסוף: פרק 5
בס״ד
שבוע טוב ומבורך מאוד!!
יישר כוח על התשובות
ועל ההתגמשות עם השבוע!
ראשית כל, רוצה לענות לך תהילה, על ההערה הנפלאה
(היא נפלאה <b style=””>גם מעצם היותה הערה), מזמינה את כולן לדון!
כתבת שלפעמים ספר משפיע עלייך יותר מסרט
כי בספר את יכולה לקרא משפטים חזקים, תובנות, ולקחת אותן
והסרט כולו עלילה שבסוף זורקים לך כמה משפטי מסר שפחות משפיעים
הבנתי אותך נכון?
מקווה. דייקי אותי לקראת הפוסט הבא, אם לא…
אז האמת שלא עשיתי מחקר על רמת ההשפעה של סרט מול ספר.
מעניין לעשות. אך גם אם בעיניי רמת ההשפעה של סרט חזקה מספר, אפשר להתווכח איתי.
בכל אופן אני לא התכוונתי לדמות את הסרט לטיפול ברמת ההשפעה, אלא באופן ההשפעה.
ספר = הרצאה = מודע
סרט = טיפול = תת מודע
הערוצים בהם פונים הספר וההרצאה דומים.
שניהם עיקרם מילים שפונות ל… (זה מבחן!) לערוץ הקוגניטיבי (יפה מאוד!)
ולכן ההשפעה שלהם היא מודעת. את קוראת / שומעת משפטים, לוקחת אותם ללב באופן אקטיבי
וככה מרגישה שלמדת, התחזקת, השתפרת ואפילו התרוממת.
האם זה עומד במבחן המציאות תמיד?
מאוד תלוי בעבודה אקטיבית שלך.
מאוד תלוי במודעות שלך לעצמך וביכולת המשמעת העצמית שלך.
(כמובן שיש גם בהרצאה ובספר רבדים שפונים לתת מודע, אבל השפעתם פחותה משמעותית)
לעומת זאת, סרט וגם טיפול פונים אל התת מודע.
הטיפול – דרך המשמעות של המילים, של המטפלת, של האוירה בחדר ועוד
(שימו לב – לא המילים משפיעות אלא המשמעות שלהן!)
והסרט – דרך המשמעות של הויזואל (ונרחיב על זה הרבה הרבה בהמשך בעז״ה)
המשמעות של המילים והויזואל עוקפת את המודע ומשפיעה ישירות על התת מודע.
המסרים שעוברים בהם, הם לא משפט שאת צריכה לעשות איתו עבודה מודעת,
אלא הם נכנסים ישירות לתת מודע שלך באופן הדרגתי, עקבי, ואמין
לכן אנחנו לא כל כך מרגישות אותם.
(מעניין. בדיוק לאחרונה אמרה לי מישהי שכבר בזוהר כתוב
על התמונות שיש לאדם בראש, שהן השפה הראשונית שלו
והן צפות לו במצבים משמעותיים עמוקים, כשאין לו מילים….)
ספר = הרצאה = דידקטיקה
סרט = טיפול = אנטי-דידקטיקה
דידקטיקה זו גישה של בית ספר. יש מורה שבא ללמד תלמיד.
טוב, לא עם כזו היררכיה מודגשת, אבל גם בספר וגם בהרצאה יש סוג של פערים
בין המרצה הכל יודע או הסופר הכל יודע לבין המאזין או הקורא שלא יודע.
(שוב שימו לב לערוץ הקוגניטיבי – הקטע של ה״יודע״…)
זוהי גישה פטרונית במידה מסויימת. רצויה.
כי אנו כבני אדם מהוגנים, שאמונים על הכנעה למי שיודע יותר מאיתנו,
ניגשים מראש לספר עם רצון לדעת ולא רק לחוות (וכועסים כאשר דברים נראים לנו תלושים)
ואני לא מתכוונת להרצאות או ספרי קודש, כן? הם ברור דרגה מעל ולא צריך להיות מהוגן בשביל זה
לעומת זאת, גישה של סרט (וגם טיפול) היא אנטי דידקטית.
התסריטאי משתדל ככל יכולתו שלא להנכיח את עצמו, אלא לתת לצופה לחוות לבד!! את התהליך
אין פה מורה ותלמיד, יש פה מישהו שפותח מרחב להרגיש!
לעבור תהליך בעצמו ולצאת אחרת מהמסע…
זהו, האמת שיש עוד דימויים, אבל נראה לי שצריך גם להכין שבת מתישהו…
לכן בינתיים אענה בקצרה על שאלתי מהפוסט הקודם
ובעז״ה ארחיב על הנקודות בשבועות הבאים.
ובכן: למה אנשים הולכים לסרט?
1. בשביל חוויית הריגוש
2. בשביל חוויה של מסע לעולם אחר
3. בשביל חוויית החוקיות עם משמעות
4. בשביל חוויית השותפות
5. בשביל חוויית ההתמסרות והאיבוד שליטה.
אל תיבהלו. נבין את זה יותר טוב בהמשך בעז״ה.
בשלב זה, השאלה שלי היא –
למה בכלל חשוב לדעת למה אנשים הולכים לסרט
לך כתסריטאית ולך כאחת מהקהל שצופה?
Log in to reply.