
אני אתה והוא
קדם ‹ Forums ‹ כתיבה ספרותית ‹ אני אתה והוא
-
אני אתה והוא
פורסם ע"י תמי אפשטיין כללי on 23/02/2025 ב8:53 amאז מה אתן אומרות?
איך לכתוב? גוף ראשון? שני? שלישי?
הטרנדי זה הראשון, האם זה מתאים תמיד? האם זה נכון?
מה אומרות??
תהילה ב הגיבה לפני 4 שעות, 17 דקות 3 חברות · 2 תגובות -
2 תגובות
-
70
114
0
פעילה בקהילה
תלוי בסגנון הספר.
גוף ראשון הוא האהוב עליי (לקריאה ולא לכתיבה), אבל יש כמה דברים שבהם הוא
יותר מאתגר מגופים אחרים:
אפיון דמויות בגוף ראשון חייב להיות מושלם.
הדמות הראשית רואה את הסיפור מנקודת מבטה, וכל מה שהיא רואה מתפרש על ידיה לפי
האישיות שלה- גם אם הקורא אמור לפרש אותו אחרת. ולכן הסופרת צריכה לדעת איך
הדמות “רואה את העולם”, ולא רק איך היא מתנהגת.
דוגמא שטחית – הדמות שלנו אוהבת ממתקים. מאוד. ולכן אם היא תראה מבנים מסוימים
הם יזכירו לה ממתקים, אם אנשים מסוימים יאכלו ממתקים לידה הם אוטומטית יראו
אנשים טובים יותר, ואם מישהו יעיר לידה ש”שוקולד זה מגעיל” תהיה לה דחייה
ראשונית ממנו. מטופש, אבל העיקר הרעיון. וחייבים להיות כמה “charachter bumps”
כאלו כדי שהדמות תהיה אמינה, והסיפור יהיה מורכב מספיק ולא רק משל.גם הדמויות המשניות חייבות להיות מאופיינות עד הסוף הסוף,
כי גם אם בספר הדמות הראשית לא אוהבת את הדמות שונאת הממתקים,
הקורא אמור להיות מסוגל לקרוא בין השורות ולהבין שהדמות הזו – אפילו שהיא
שונאת ממתקים – היא דווקא דמות טובה מאוד שדואגת לדמות הראשית במישורים אחרים.אז בגוף ראשון – הבנייה של הדמויות היא מה שהופך את הספר לטוב, בעיניי.
אם הדמות הראשית מאופיינת חלקית, או שלאורך כל הספר הדמות הראשית חושבת על
הדברים שסביבה דברים בנאליים, או שהקורא לא מצליח להבין את הסיטואציות שקורות
לה יותר טוב ממנה עצמה –
חסר משהו בספר. -
1116
1192
0
פעילה בקהילה
אני אתחיל מאתה – לא יצא לי לקרוא, אבל לא ממש נשמע לי… אולי רק ז’אנר מאד ייחודי כמו בדוגמאות שהעלו בדיון הקודם וכשמדובר במספר מועט של דמויות או חזיתות.
אני – מכורה (בכתיבה בכל אופן). כן חושבת שנכון לצמצם, לא לכתוב את כל הסיפור בגוף ראשון אם חשובות זוויות וחזיתות נוספות. נקודה נוספת – כאשר הספר כתוב בגוף ראשון של כמה אנשים – עלול מאד לבלבל, אלא אם יש הבדל קיצוני בין הדמויות והן לא נפגשות באופן תדיר, מה שיוצר בלבול (קראתי חוות דעת על ספר שהיה כתוב שהתקשו לאחוז ראש בין שתי הדמויות הראשיות, די חבל…)
הוא – המוכר והידוע, גם אם ישן. אפשר לפצל לשניים – מצב בו יש כבר אני: לא חובה, תלוי בסגנון העלילה, במספר החזיתות ובדברים שלא ידועים לאני המספר. מצב בו אין אני – מן הסתם חובה, אחרת לא יהיה סיפור 🙂
אני יותר אישי, סוחף את הקוראים לדעותיו, מציג את האמת כפי שהיא נראית לו. לעיתים זה יכול לתעתע, כי אם אנחנו יודעים משהו שהדמות המספרת לא יודעת – אנחנו עלולים לכעוס עליה/על הבחירות שלה, ולא תמיד בצדק (כמובן יש מקרים שיהיה מוצדק, אבל הכעס עליה בזמנים כאלה – יהיה חמור יותר מעל הוא, דווקא בגלל החיבור החזק אליה). הוא מרוחק יותר, למרות שגם אותו אפשר לתאר במצב אני.
ופה מגיעים לפיצול של הוא, או ליתר דיוק ריבוי שלו.
הוא אחד – קטע שמסופר מנקודה של גוף שלישי, אבל מרוכז בדמות אחת. נותן ממש הרגשה של אני.
מספר יודע כל – הקטע מסופר בגוף שלישי אבל יכול להביא במקביל מבטים של כמה מן הדמויות.
אישית אוהבת יותר את ההוא אחד. מספר יודע כל עושה לי גרדת, אבל לעיתים מחוסר ברירה מוצאת את עצמי משתמשת בו.
Log in to reply.