אתגר כתיבה – כשפרוטגוניסט ואנטגוניסט נפגשים

קדם Forums כתיבה ספרותית אתגר כתיבה – כשפרוטגוניסט ואנטגוניסט נפגשים

  • אתגר כתיבה – כשפרוטגוניסט ואנטגוניסט נפגשים

    פורסם ע"י ת. עקבי  הייטק on 29/06/2025 ב12:19 pm

    נתחיל במושגים בספרות:

    פרוטגוניסט – הגיבור. הדמות הראשית שכולנו נושאים לה עיניים.

    אנטגוניסט – דמות ראשית מנוגדת לפרוטגוניסט. בלעדיה היו החיים קלים יותר. בסיועה הספר מניע לנו תהליכים.

    וכעת – לאתגר.

    בכל סרט, מחזה והצגה, ישנן דמויות ששוקקות חיים גם מחוץ לעלילה. כשהמסך יורד, הן נוטשות את המבטים הנזעמים, מוחות את הדמעות מהלחיים, מסירות פאה ואיפור ומחזירות למקומם פריטי לבוש מפונפנים.

    בספר, במילה האחרונה המוקלדת, פורחות הדמויות יחד עם האותיות, נחתמות לקובץ נוסף בתיקיית סיפורים ואפילו לא מעלות על קצה דעתן את הרגע ההוא בו הן יוצאו לאור, יקבלו צבע, כריכה וריח דפוס ויתחילו להתקיים בתודעת הקוראים.

    בספר, אין הורדת מסך. אין לחיצות ידיים. אין קידה מלאת רושם. ואין מפגש דמויות

    עד היום.

    בחרו לכן דמות פרוטגוניסט ודמות אנטגוניסט. הציבו מולן מראיין. תנו להן להביע את הזעם על בחירות רעותן, את הכאב, התקווה והחששות. תעשו את זה עם כפפות נקיות, עד הרגע ש…. הכול מתפוצץ.

    הפיצוץ יכול להתבטא בהתפרצות כעס, בחיבוק מלא דמעות, בהפניית גב אדישה ובחוסר שיתוף פעולה. תהיו מקוריות, ובד בבד – אמינות למקור.

    דוגמאות פרו ואנטי:

    ממלכה במבחן – יש מלא. איסתרק ויוסף הם הדוגמא הקלה.

    דופליקטים – דני וזירו

    הקיר הרביעי – (לא קראתי, רק מתגובות) – בקה ואמא/אבא שלה

    מרגל להשכרה – אייל וההוא ששיגע אותו בהתנקשות (לא זוכרת את שמו, ההוא מהאחווה)

    להי נאהר – לינאר ו’הנמרה’


    להלן תבנית: (הדוגמא שלי לקוחה מעלילה שאני כותבת, היה יותר קל לי ומהיר. תביאו אתן משהו מספר מודפס)

    מראיין: (מסרק בלורית ומוחא כף) שלום נט, שלום אלי. נעים לפגוש אתכם!

    נט: (מורח חיוך גדול מדי, מלכסן מבט לאלי) נעים גם לי! מאד!

    אלי: (משלב ידיים, ציני לחלוטין) ממש נעים. מי הטיפש שארגן את הראיון הזה, אה?

    נט: (מצקצק) לא יפה, אלי יקר. מילא תגיד לי את זה בשקט, אבל כשכולם שומעים?!

    אלי: (מתעלם)

    מראיין: (מגחך) כולם בהחלט שומעים, אז בואו נשכח ממתחים וכעסים וניגש לעניין לשמו התכנסנו הנה.

    אלי: (מעיר באגביות שקטה) עניין מיותר בהחלט.

    נט: שתוק!

    מראיין: שתקו שניכם. אפילו לא התחלתי!

    אלי: (מקבע מבט בנורה מתנדנדת, פוער עיניים)

    נט: (שולף סכינים ומוסיף באמצעותן נעימת רקע)

    מראיין: אפשר לספר הרבה על ההרפתקאות של שניכם, אבל אני דווקא הייתי רוצה להתחיל מהסוף, מזו המתוכננת.

    אלי: (מוריד עיניים) ברצינות?! בשביל זה קראת לי? למה מישהו שאל אותי אי פעם מה אני מתכנן באמת?!

    נט: (מחזיר סכין אחת לנדן, מצמצם מבט) אף אחד. מה אתה מתכנן באמת, אח קטן?

    אלי: (מצחקק) אתה לא באמת מצפה שאומר לך.

    נט: (מחזיר סכין שניה) כולי אוזן.

    אלי: (חמור סבר) מסכן, איפה השניה?!

    נט: (מטיל ראש אחורה) הנה הוא שוב מתחיל!

    אלי: (מושך כתף) מבחינתי, אני יכול גם לסיים. (נעמד)

    מראיין: (מניע ראש בין השניים) מה לסיים? איפה לסיים? לא התחלנו!!

    נט: (מושך את אלי לישיבה) שב!

    אלי: (צונח על הכיסא, נושף כעס)

    מראיין: (מתקתק) נט?

    נט: עזוב תכנונים, מסובך לי ובעייתי לשתף פה, מול כולם. מה שכן ההרפתקה הולכת להיות לוהטת.

    אלי: (מגלגל עיניים) יותר מדי לוהטת. ונוצצת. שכחת נוצצת.

    נט: (מקפיץ גבות) נוצצת, אוהו נוצצת!

    אלי: (מעקם שפה למראיין) זה כל מה שמעניין אותו בחיים שלו, המסכן.

    נט: (שולף שוב סכינים) אתה יודע, אלי יקר, גם הסכינים שלי נוצצות.

    אלי: (נעמד) הוא מאיים. הלכתי.

    מראיין: (נועץ מבט בגב המתרחק, מחזיר לנט) אז… זה רק אתה ואני?!

    נט: (נעמד) לא. זה רק אני. (מגחך בקול. והולך)



    rachel_f הגיבה לפני 4 שעות, 9 דקות 3 חברות · 4 תגובות
  • 4 תגובות
  • רחל פישביין

    הייטק
    חברה
    29/06/2025 ב12:26 pm
    479
    760
    0
    פעילה בקהילה

    זה צריך להיות בצורה כזאת של תסריט, או שאפשר “סתם” דו שיח?

    • ת. עקבי

      הייטק
      חברה
      29/06/2025 ב12:28 pm
      1885
      1800
      0
      פעילה בקהילה

      אפשר סתם דו-שיח, אבל רוב הטקסט אמור להתמקד בשיח עצמו.

  • ת. עקבי

    הייטק
    חברה
    29/06/2025 ב12:30 pm
    1885
    1800
    0
    פעילה בקהילה

    לתגובות, שאלות, משובים ושאר התפרעויות – אתגר כתיבה – כשפרוטגוניסט ואנטגוניסט נפגשים – תגובות

  • rachel_f

    כללי
    חברה
    29/06/2025 ב2:06 pm
    2
    4
    0
    חברה חדשה

    המיקרופון נחנק בין כפותי המזיעות. הגרון שלי יבש, ובכל זאת מצליח להשמיע קול, לדקלם את המשפטים הרשומים בדף שבכיסי.

    “חברות יקרות, התכנסנו כאן היום לראיון היסטורי עם שתי נשים מעוררות השראה, שעשו מסע ארוך שמדלג מארה”ב לישראל, בין הרובע היהודי לשכונת רמות פולין.

    קבלו אותן!”

    אישה לא גבוהה נכנסת בצעד מהוסס. היא מביטה לכל הכיוונים עד שמזהה את המקום שלה, וממהרת להתיישב בשולחן הכבוד.

    אחריה נכנסת אישה רזה ומרשימה, בצעד בוטח ניגשת היישר אל המקום הנכון.

    הן לוחצות ידיים בחמימות.

    “הכרנה את ברברה זילבר, גיבורת הספר פרח בר!” האישה הראשונה מעבירה יד במבוכה על פאתה הקצרה. לאחר רגע היא קמה וקדה עמוקות כלפי הקהל, כשהיא מחייכת לשלישיית בנות נרגשת היושבת בשורה הראשונה. שתיים מהן בעלות דמיון מדהים, השלישית שונה, אך ללא ספק חלק מהן.

    “וזוהי כמובן אביבה בן עמי, חברתה הטובה של ברברה!”

    הקהל נעמד על רגליו כשהאישה הרזה מחייכת קלות, ושבה להתבונן בי בציפיה.

    התרועות מהקהל נותנות לי מרווח נשימה לעכל את הסיטואציה. ברברה ואביבה נראות בדיוק כפי שדימיינתי אותן כל השנים.

    “ברברה ואביבה האהובות, כולנו שמחות לראותכן ומברכות על הזכות לשמוע את הגיגיכן. הראיון אומנם מתוכנן אך גמיש לשינויים לפי הלך הרוח שלכן ושל הקהל. נתחיל?”

    שתי הנשים מביטות זו על זו, מהנהנות בקצב אחיד.

    “ברברה, שאלה אלייך. איך הרגשת כשאביבה הגיעה אלייך בוקר אחרי השבע ברכות עם רשימה של הצעות עבודה שגזרה עבורך מהעיתון?”

    אביבה נראית משועשעת.

    “אהממ, הייתי מופתעת. הייתי נדהמת. אביבה, כמו תמיד, הקדימה אותי בצעד אחד, כך נלכדתי במצב שלא יכולתי לסרב”.

    “אביבה, ספרי לנו מה עמד מאחורי הצעד הזה.”

    “כמובן, המניע היה הדאגה העמוקה לברברה. ידעתי שהיא מעצמה לא תעשה שום צעד בלי שיכריחו אותה, והייתי בספק אם חיים הוא האדם שיתן לה את הדחיפה למצוא עבודה”.

    “ומה את חושבת היום, במבט לאחור?”

    אביבה מישירה מבט.

    “עברתי הרבה בעשרות שנים שעברו מאז. למדתי שאומנם יש לי היכולת לתמרן אחרים ולהשפיע על הבחירות שלהם. אבל התוצאות עלולות להיות הרות אסון”. מבטה מצטעף. בוודאי היא נזכרת בשנה בה שהתה לבדה בארה”ב כאישה צעירה, וכמה היה עליה להתאמץ אחר כך כדי לשקם את היחסים עם בעלה.

    “ברברה, מה את חושבת היום, על מה שקרה באותו יום?”

    “אני בטוחה שאביבה התכוונה לטוב. אם היא לא היתה מציבה לי מראה של המציאות, מי יודע כמה זמן היה חולף עד שהייתי נרשמת לאולפן ללימודי עברית, ועד שהייתי מתחילה את העבודה. הלחץ שלה חסך לי זמן ארוך של שיעמום והתלבטות מה הדבר הנכון לעשות.”

    “תודה ברברה, תודה אביבה. נמשיך לשאלה הבאה:

    ברברה, איך את מתארת את החלק של אביבה באימוץ של רוני?”

    “הו, אביבה היא האחראית הבלעדית לכך שזה קרה. לי נשאר רק לשכנע את חיים. זה לא היה קל. אבל בלעדי אביבה, שום דבר מזה לא היה קורה”.

    “אביבה, מה את זוכרת מאותם ימים?”

    “למעשה, בכלל לא תיכננתי שזילבר יקחו אותו. רק התעניינתי אצל ברברה אם היא מכירה זוג שמקבל ילדים לאומנה. היא כבר הלכה עם זה רחוק, וטוב שכך. בלעדי רוני לא היינו ממשיכים לשמור איתם על קשר, והנסיבות לא היו מתגלגלות כך שאשלים עם בעלי בצורה כל כך טבעית”.

    “ברברה, מה את אומרת על דבריה של אביבה?”

    “כן, כן, זה נכון. היא לא חשבה שנרצה לעשות את זה, היינו נשואים בסך הכל מספר חודשים. אבל אני בטוחה שבלעדיה כל זה לא היה קורה”.

    “ברברה, ספרי לנו על זיכרון שלא תשכחי לעולם מאותה תקופה”

    “הו, יש כל כך הרבה. אני חושבת שלעולם לא אשכח איך חיים דפק בדלת של הבית שלנו בארה”ב ללא הודעה מוקדמת. רק אחר כך התברר לי שגם בזה אביבה היתה מעורבת”.

    “אביבה, תורך”

    “לעולם לא אשכח את הרגע שבה הדלת נסגרה מאחורי ברברה והילדים ואני נשארתי סוף סוף עם דני, כדי לבנות לבד, מחדש, את הבית הפרטי שלנו”.

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן