דיון: כתיבה בתור מונולוג אישי \ מבט מבחוץ

קדם Forums כתיבה ספרותית דיון: כתיבה בתור מונולוג אישי \ מבט מבחוץ

  • דיון: כתיבה בתור מונולוג אישי \ מבט מבחוץ

    פורסם ע"י יהודית סלומונס  צילום ומולטימדיה on 08/07/2024 ב12:00 am

    מוזמנת לשפוך את דעתך כאן,

    האם את חושבת שעדיף לכתוב מנקודת מבט של המספר, או תיאור מבחוץ.

    מתי כך ומתי כך, ולמה…

    יהיה מרתק 🙂

    שרה לרנר הגיבה לפני 4 חודשים, 2 שבועות 4 חברות · 3 תגובות
  • 3 תגובות
  • תהילה ב

    הייטק
    חברה
    08/07/2024 ב12:32 am

    בהחלט מרתק.

    טוב, אני מניחה שאני נגועה ואולי זה די ברור מה העדפה שלי…

    נקודת מספר – לדעתי מהמם, יש הרבה מקום להכניס שנינות, השוואות והמון רגש עד הפרטים הקטנים ממש.

    אממה – לפעמים כשעושים זאת, הפוקוס נלקח משאר הדמויות, העלילה אינה מובנת לגמרי כי הרי הכל מתואר מזווית ראיה מאד ספציפית, שאינה רואה את החלקים הנסתרים. אם המספר יחשוב על מישהו שהוא רע – לקוראים לא יהיה פקפוק בכך שהוא רע. כמובן שלהיפך בדמויות שנראות טובות בעיני המספר.

    לא חושבת שיש אפשרות לקבוע מתי לעשות כך ומתי כך. זה נטו בחירה של הסופר. מה שכן, אני הייתי מצפה (ומיישמת) שאם בוחרים בגופות משולבים, כלומר: גם וגם, את הקטעים שכוללים פעילות כלשהיא של הדמות המספרת חייב המספר לתאר, אחרת זה חוטא לסיפור (בעיני). לגבי מספר דמויות מספרות – חושבת שיבלבל. וכמובן אם מדובר רק בגוף נסתר – אז פה אין כללים, אפשר להשתגע 🙂

    בסופו של דבר, לדעתי זה פשוט ענין של טעם וריח.

    אגב, קראתי ספר שנכתב מצד הדמות המספרת ובשלב כלשהוא המספר הודיע (!) שהוא הופך לספר את ההמשך בגוף שלישי, רק אחר כך הוא חזר לספר בגוף ראשון והסביר (!) שזה בגלל שכל מה שהיה מתואר בגוף השלישי עשה התאום שלו, ולא הוא עצמו. הרגשתי שעובדים עלי. זה היה ממש לא זה.

  • מרים סולובייציק

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    08/07/2024 ב12:33 am

    אני חושבת ששתי הצורות עשויות להיות יפות ומשכנעות.

    גם הצורה של גוף ראשון, וגם הצורה של גוף שלישי.

    אם הספר כתוב היטב אין זה משנה באיזו צורה כותבים.

    ייתכן שיש נושאים שיותר יפה לכתוב בגוף ראשון,

    ויש נושאים שיותר יפה לכתוב בגוף שלישי.

  • שרה לרנר

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    08/07/2024 ב10:31 am

    שאלה טובה.

    יש אופציה נוספת שנקראת “גוף שלישי המדמה גוף ראשון”. מיה קינן, לדוגמא, משתמשת בו המון בספרים שלה, אם תשמנה לב. סדרת ממלכה במבחן כתובה בעיקר כך.

    המשמעות היא שאת כותבת בנוסח של גוף שלישי, אבל מתמקדת בכל קטע בנקודת מבט של גיבור אחד, ומספרת אותו – לא עליו. זה נראה לי סוג של יישום לעיקרון של “Show, dont tell”. את לא מספרת על יוסי, את מספרת את יוסי.

    בדרך הזו, את פחות או יותר רוקדת על כל החתונות.

    למי שמעוניינת, יש כאן הסבר נחמד על איך זה עובד.

    https://www.lironfine.com/blog/uncategorized/%D7%98%D7%99%D7%A4-%D7%94%D7%9B%D7%AA%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%99-%D7%92%D7%95%D7%A3-%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%A9%D7%9E%D7%93%D7%9E%D7%94-%D7%92%D7%95%D7%A3-%D7%A8/%20%5B/label%5D

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן