למה את צריכה ללמוד תסריטאות: פרולוג 2
קדם ‹ Forums ‹ כתיבה ספרותית ‹ למה את צריכה ללמוד תסריטאות: פרולוג 2
-
למה את צריכה ללמוד תסריטאות: פרולוג 2
פורסם ע"י אפרת ת אומנות הבמה והפקות תוכן on 01/11/2024 ב2:10 pmשבוע טוב!
לפני שאני עוברת לפרק הבא –
אני רוצה לתת הבהרה קטנה לגבי בקשתי
שלא לנקוב בשמות מפיקות / סרטים / תסריטאיות מוכרות.
(זו תהיה התמודדות גם שלי, שלא תחשבו…)
בגדול קוראים לזה רכילות או אבק רכילות
גם אם את מציינת את השם בתור דוגמה למשהו טוב
זה עלול לגרור דיונים שיגיבו להיפך, או יסתייגו
כי לכולנו דעות שונות וטעמים שונים…
ו… הולכים לצוף פה נושאים שתתחילו לבדוק אותם
וחשוב לי שתפקחו עיניים ותהיו ביקורתיות
גם בסרטים של נשים סופר וותיקות
אז… עדיף שלא נתחיל לדבר על אף אחת…
אז יאלה,
קדימה לפרק הבא!
אפרת ת הגיבה לפני 1 שעה, 43 דקות 1 חברה · 2 תגובות -
2 תגובות
-
אז ככה<font face=”Tinos, serif”>,</font>
שאלנו – מה בין חלקה של
תסריטאית לחלקה של מפיקה בסרט<font face=”Tinos, serif”>?</font>שאלת הרשות היתה – למה
תפקידה פחות נחשב<font face=”Tinos, serif”>?</font>נהנתי לקרא את התשובות
בפרט שהן נכתבו באוירה
מפרגנת לשני הצדדיםאני רוצה להתייחס בתחילה
דווקא להגדרה <font face=”Tinos, serif”>”</font>סטיגמה<font face=”Tinos, serif”>”.</font>האמת<font face=”Tinos, serif”>, </font>יש
בה משהו<font face=”Tinos, serif”>, </font>רק שזה לא
מספיק מעמיק<font face=”Tinos, serif”>.</font>תשאלי את עצמך – למה
נותנים את הסטיגמה<font face=”Tinos, serif”>? </font>ודאי
יש לכך בסיס<font face=”Tinos, serif”>!</font>כמו שלא ידביקו סטיגמה
של עצלנית לילדה שקטה שתולה עיניים
במורה ומכינה שיעורי ביתאלא לילדה טמפרמנטית
ושכחנית שצריכה דרכי למידה אחרות
כדי לקלוט חומר<font face=”Tinos, serif”>…</font>בקיצור – יש סיבות למה
אנשים מגבשים דעה על משהו מסוייםוהן נעוצות במאפיינים
הבסיסיים של אותו משהו <font face=”Tinos, serif”>(</font>רק
כנראה מוגזמים או מעוותים<font face=”Tinos, serif”>)</font>תמר, תמי ותהילה<font face=”Tinos, serif”> </font>התייחסתן יפה לכמה ממאפייני המקצוע!
התשובות בעזרת דימויים מוכיחות על פוטנציאל לחשיבה תסריטאית
תמר, אהבתי את ההגדרה – פחות נחשב – פחות חושבים עליו
ונכון. התסריטאי הוא האדריכל, היצרן, ונמצא מאחורי הקלעים
אבל בואו ניתן לזה עוד ממד עומק!
אגב, תמי, עם המילה ״חוטים״<font face=”Tinos, serif”> </font>ממש
נגעת בהגדרה שלי<font face=”Tinos, serif”>, </font>אבל
כמעטבעיני – מפיקה נמשלת
לטכנאי והתסריטאית – לחשמלאי (או למהנדס חשמל)<font face=”Tinos, serif”>.</font><font face=”Tinos, serif”>(</font>סליחה
על הדוגמאות הגבריות<font face=”Tinos, serif”>, </font>אבל
אלה הכי המחישו לי<font face=”Tinos, serif”>…)</font>ואסביר
את<font face=”Tinos, serif”>, </font>כעקרת
בית<font face=”Tinos, serif”>, </font>זקוקה לחפצים
שישרתו אותך ואת צרכי המגורים שלך ויאפשרו
לך לחיות בטוב<font face=”Tinos, serif”>(</font>נמשל<font face=”Tinos, serif”>:
</font>את<font face=”Tinos, serif”>, </font>כצופה<font face=”Tinos, serif”>,
</font>מגיעה לסרט שאמור לענות על הציפיות
המודעות והתת מודעות שלך<font face=”Tinos, serif”>,
</font>כמו שיבואר בהמשך בעז<font face=”Tinos, serif”>”</font>ה<font face=”Tinos, serif”>)</font>לצורך כך<font face=”Tinos, serif”>,
</font>מבחינת האיבזור<font face=”Tinos, serif”>, </font>את
צריכה מקרר<font face=”Tinos, serif”>, </font>מזגן<font face=”Tinos, serif”>,
</font>תנור<font face=”Tinos, serif”>, </font>גז<font face=”Tinos, serif”>,
</font>מכונת כביסה – מכשירים חשמליים<font face=”Tinos, serif”>(</font>נמשל<font face=”Tinos, serif”>:
</font>הצופה זקוק לסיפור<font face=”Tinos, serif”>,
</font>דמויות<font face=”Tinos, serif”>, </font>לוקיישנים<font face=”Tinos, serif”>,
</font>תלבושות<font face=”Tinos, serif”>, </font>תאורה
ועוד<font face=”Tinos, serif”>)</font>לפיכך את מזמינה<font face=”Tinos, serif”>…
</font>טכנאי<font face=”Tinos, serif”>! </font>ומשלמת לו
היטב היטב<font face=”Tinos, serif”>…</font>הוא מביא את המקרר<font face=”Tinos, serif”>,
</font>מזגן<font face=”Tinos, serif”>, </font>תנור וכל מה
שאת צריכה ומניח אותם במקום שלהם בבית<font face=”Tinos, serif”>.</font><font face=”Tinos, serif”>(</font>צריכות
נמשל<font face=”Tinos, serif”>? </font>הוא דואג שיהיה
סיפור<font face=”Tinos, serif”>, </font>גם אם לא משנה
לו איזה<font face=”Tinos, serif”>, </font>דואג לשחקניות<font face=”Tinos, serif”>,
</font>לתלבושות<font face=”Tinos, serif”>, </font>תפאורה<font face=”Tinos, serif”>,
</font>תאורה<font face=”Tinos, serif”>, </font>ימי צילום<font face=”Tinos, serif”>,
</font>סאונד<font face=”Tinos, serif”>……… </font>ומניח
אותם <font face=”Tinos, serif”>”</font>במקומם<font face=”Tinos, serif”>”)</font>כעת מול עינייך בית שאמור
<font face=”Tinos, serif”>”</font>לעבוד<font face=”Tinos, serif”>”.</font>אבל הוא לא<font face=”Tinos, serif”>.
</font>או שהוא מקרטע<font face=”Tinos, serif”>.</font>אז את מזמינה<font face=”Tinos, serif”>…
</font>חשמלאי<font face=”Tinos, serif”>!</font>חשמלאי מומחה באנרגיה המוזרמת בחוטים שבתוך
הקירות –הוא מעביר את האנרגיה
מתחנת הכוח אל השקע דרך חוטי
החשמלעליו לדאוג שיהיה חיבור
חזק לתחנת הכוחשהחוטים הנכונים יהיו
מחוברים זה לזהוחוטים אחרים שדווקא לא
יהיו מחובריםכדי שלא יהיה קצר או
פיצוץ חלילהשכמות האנרגיה תתאים
למכשירים ולא תסכן את הדייריםשהמערכת תגיע לכל מקום
בבית ותתגלה בנקודות מסויימותבקיצור – מדובר בעבודה
מסועפת<font face=”Tinos, serif”>, </font>מורכבת ורגישה מאוד מאודלהזרים אנרגיה ממקור
האנרגיה <font face=”Tinos, serif”>(</font>הלב של האנושות<font face=”Tinos, serif”>)</font>אל השקע <font face=”Tinos, serif”>(</font>אל
המילים<font face=”Tinos, serif”>)</font>דרך מערכת חשמלית מועדת
לפיצוציםכדי שמכשירי החשמל שהתקין
הטכנאי יוכלו לעבוד<font face=”Tinos, serif”>!!</font>וכל מה שאת רואה כלפי
חוץ – זה שקע<font face=”Tinos, serif”>……..</font><font face=”Tinos, serif”>(</font>כלומר<font face=”Tinos, serif”>,
</font>התסריט המורכב ממילים הוא רק <font face=”Tinos, serif”>5%
</font>מעבודתה של תסריטאית<font face=”Tinos, serif”>!</font>כל השאר נמצא במערכת
המסועפת שבתוך ה<font face=”Tinos, serif”>”</font>קירות<font face=”Tinos, serif”>”
– </font>עליה נרחיב בהמשך<font face=”Tinos, serif”>)</font>ככה שלמען האמת – חשמל
ללא מכונה – קיים<font face=”Tinos, serif”>,</font>זורם<font face=”Tinos, serif”>, </font>אבל
לא בא לידי ביטוי<font face=”Tinos, serif”>.</font>מכונה ללא חשמל – פשוט
לא עובדת<font face=”Tinos, serif”>!</font>לא משרתת אותך באופן
שהיא אמורה לשרת<font face=”Tinos, serif”>…</font><font face=”Tinos, serif”>(</font>הבמאי<font face=”Tinos, serif”>,
</font>אגב<font face=”Tinos, serif”>, </font>הוא מפעיל
מערכת החשמל בתוך המכונה וגם הוא
קריטי<font face=”Tinos, serif”>!)</font>יתרה מזאת –
כאשר יש בעיה והסרט לא
<font face=”Tinos, serif”>”</font>עבד<font face=”Tinos, serif”>” </font>לרוב הבעיה היא של
התסריטאי<font face=”Tinos, serif”>, </font>לא של
המפיק<font face=”Tinos, serif”>.</font>כי סרט בנוי טוב <font face=”Tinos, serif”>(</font>בכוונה
לא כתבתי <font face=”Tinos, serif”>”</font>כתוב<font face=”Tinos, serif”>”)
</font>אמור לעבוד גם אם הצילום
לא איכותי<font face=”Tinos, serif”>, </font>התלבושות פשוטות
והלוקיישנים שגרתיים<font face=”Tinos, serif”>(</font>כמו
שלא משנה רמת המקרר<font face=”Tinos, serif”>, </font>הוא
יעבוד כאשר יש לו חשמל<font face=”Tinos, serif”>)</font><font face=”Arial”>כמובן שככל
שיש שיתוף פעולה בין כלל הגורמים העוצמה
יותר חזקה</font><font face=”Tinos, serif”>, </font><font face=”Arial”>אבל
עצם הסרט קיים כאשר תסריט הוא טוב </font><font face=”Tinos, serif”>(</font><font face=”Arial”>ושוב
– גם הבימוי</font><font face=”Tinos, serif”>!). </font><font face=”Arial”>עולם הפוך</font><font face=”Tinos, serif”>,
</font><font face=”Arial”>אה</font><font face=”Tinos, serif”>?</font>מאמינה שאחרי המסע שנעבור
יחד<font face=”Tinos, serif”>,</font>נבין יותר את המשמעות<font face=”Tinos, serif”> של ״סרט שעובד״</font>
<font face=”Tinos, serif”>ואת תפקיד התסריטאי…</font>
אבל יש עוד סיבה שעבודת
התסריטאי אינה ניכרתוהיא פשוטה – <font face=”Arial”>סרט
אינו מורכב ממילים</font><font face=”Tinos, serif”>!!!</font><font face=”Arial”>וכאן קצת
גלשתי לאחת התשובות לשאלה הבאה</font><font face=”Arial”>מה ההבדל בין
ספר לסרט</font><font face=”Tinos, serif”>?</font>סליחה על האריכות
מוזמנות לשאול ולענות<font face=”Tinos, serif”>!</font>
-
יואו אני רואה שהכל הפך לכיתובים באנגלית
אפתח דיון חדש בעז״ה…
Log in to reply.