מלי – שומרת השערים

קדם Forums כתיבה ספרותית מלי – שומרת השערים

  • מלי – שומרת השערים

    פורסם ע"י שני מילר  הייטק on 19/06/2025 ב2:27 pm

    מלי.

    כל כך אהבתי אותה

    וכשהלכתי ברחובות ירושלים

    חיפשתי אותה

    אולי היא בדיוק הולכת לציינג’

    גבוהה, מרשימה, לבושה טוב.

    קלילה חברותית, רגישה, נעימה, מלכותית.

    אף פעם לא מצאתי

    אבל בליבי מלי – תמיד היית.

    חשבתי עליך הרבה בלילות

    הולכת בדרכים נפתלות

    אוהבת הכי

    בורחת רחוק

    מריח של כסף דמים

    רוצה לחזור לעבר המתוק

    ימים מלאי פינוקים חמימים

    ימים שאבא מולך בליבך

    נושא אותך על כפיים

    הלכת רחוק

    ילדה אבודה

    ליבך נגע בשמיים.

    וכשביקשת מאמא מעט הזדהות

    ולא קיבלת לעולם

    לפני חופתך רק רצית אישור

    מאבא הכי בעולם

    ולא קיבלת.

    מחכה לתובנות שלכן 🙂

    נועה . הגיבה לפני 3 שבועות, 6 ימים 5 חברות · 8 תגובות
  • 8 תגובות
  • ת

    כללי
    חברה
    19/06/2025 ב5:19 pm

    עכשיו סקרנת אותי לקרוא את הספר.

    סייעתי בעבר לסטודנטית שניתחה את הספר לאור תיאוריות שונות, אבל את הספר עצמו לא קראתי

    אם מעניין מישהי, אוכל להעלות אותו (אחרי שאמצא אותו…)

    • נעמי – מלטשת מילים

      אומנות הבמה והפקות תוכן
      חברה
      19/06/2025 ב6:07 pm

      וואו, זה נשמע מרתק!

      אשמח יותר ממאוד אם תעלי את זה.

      • נועה .

        חשבונאות ויעוץ מס
        חברה
        20/06/2025 ב4:18 pm

        גם אני אשמח😊

    • ברכי שפירא

      צילום ומולטימדיה
      חברה
      19/06/2025 ב6:25 pm

      מעניין מאוד!

      נשמח שתעלי

  • ברכי שפירא

    צילום ומולטימדיה
    חברה
    19/06/2025 ב6:28 pm

    שיר ממש יפה!

    רק להרגשתי הפתיח שמביא את המקום של הכותבת מרגיש קצת מיותר

    או שתפרטי בשיר למה חשבת עליה הרבה בלילות, מהן נקודות הממשק שלכן

  • ת

    כללי
    חברה
    19/06/2025 ב7:15 pm

    הנה התייחסות לפן אחד בסיפור, והוא גיל ההתבגרות בו נתונה מלי, גיבורת הסיפור.

    רק מבקשת – שהתגובות לא תפנינה אלי. לא קראתי את הסיפור, הייתי אחראית רק לביסוס התיאורטי.

    גיל ההתבגרות הינו גיל של שינויים, חיפוש זהות ובניית האישיות. תהליך זה עלול להיות מבלבל, ואף לגרום לחרדה ואשמה, תחושות שעלולות לגרום לו לפעולות שליליות כמו מריבות, בריחה מהבית, ואף במקרים קשים התנהגות עבריינית. המתבגר יצלח גיל זה על סמך חוויות חיוביות מההורים וממערכת החינוך. לעיתים, המתבגר מגיב לעולם המבוגרים בחוסר אימון, הסמכות נפגעת והוא נעשה בקורתי כלפיהם.

    עם התבגרותה, החלה מלי להטיל ספקות ולחקור אחר עבודתו של אביה אותו אהבה והעריצה, ובו נתנה אימון מוחלט בילדותה. הספקות והבדיקות היו חלק מתהליך ההתבגרות, בו מלי החלה לפתח את זהותה העצמית, תהליך בו מתבררים לה נטיותיה והעדפותיה.

    הקונפליקט הקשה בו הייתה נתונה מלי בין העדפותיה- לעבוד עם אביה וחינוכה המוקדם, ובין הבקיעים שהתגלו בדמותם של הוריה והמרד הפנימי שבו חשה גרמו לה לאי שקט גדול מאד. סמכותם נפגעה במידת מה, כיוון שהחלה לפקפק אחר מעשי אביה ולהסתכל על התנהגות אמה בעיניים ביקורתיות. ואכן, תסיסה זו גרמה לה, בין השאר, לצאת ולמכור את תכשיטים שהוא קנה ובתמורה ל”כפר” על חטאיו של אביה ולהחזיר מחובותיו לאותם אנשים שלהם הלווה בריבית, כמו גם לוותר על חלק מההחזרים שאותם הלווים היו אמורים להחזיר, שלפי חשבונה היו גבוהים מהמותר.

    אי-השקט והלחץ גרמו לה ערב אחד גם לברוח מהבית. בתחילה ניסתה למצוא מחסה אצל אחיותיה, משהם סרבו היא ברחה לאן שנשאו אותה רגליה- לבית חולים. מכיוון שמלי גדלה בבית טוב ומגן, היא חזרה לביתה; וכיוון שהייתה אהובה ומוערכת ויש באמתחתה חוויות חיוביות רבות, היא מצליחה לבנות את אישיותה וגם את הביטחון העצמי שלה. הודות לכל אלה, היא מצליחה לצלוח תקופה זו בשלום. עם כל הביקורת שהייתה לה כלפיהם, עדיין היוו ההורים את העוגן המשמעותי בחייה ונוכחותם בחייה העסיקו את מלי רבות – בהתבגרותה ואף לאחר נישואיה: איזה דמות הורה תצמח ממנה? האם תדמה בהתנהגותה לאביה או לאמה?

    היא לא ניסתה לברוח שוב, אך אישיותה וסולם הערכים שלה שהיה שונה בתכלית, היה מקור לתחושת מועקה ומתח רב. בהמשך לכך, היא מבקשת להינשא בגיל צעיר עם בחור שלא תואם את הפרופיל של החתן האולטימטיבי בעיני אביה. זה השלים עם השינויים שחלו בה והיא נישאת לבחור כלבבה, שמתאים לסולם הערכים החדש שלה: עדין, תלמיד חכם שימשיך ללמוד גם לאחר נישואיו.

    נישואיה המוקדמים ובן הזוג שלה ביטאו ללא מילים את המרד של מלי בהוריה ובצורת החיים שלהם, עדות לאישיותה הנפרדת. תופעה זו באה לידי ביטוי בחברה החרדית, בה מרד הנעורים בא לידי ביטוי דווקא לאחר הנישואים, כיון שאז הילד מרגיש יותר בטוח לבצע שינויים בחייו. גם מבחינה מעשית, שינוי מהותי מתאפשר יותר ללא הפיקוח הצמוד של הוריו.

    מנגד, ה”מרד” של המתבגר, וגם בסיפורנו זה- המרד של מלי, הוא עדות מסוימת לחוזקו של האב שיוכל לעמוד בזעזוע שהילד גורם לו. בנוסף, ניתן לראות שהילד ימרוד במקרים של דמויות הוריות חזקות עד מקום שהאב יוכל להתמודד. עוצמתו של האב בהקשר זה באה לידי ביטוי בכך שעם כל השוני בחייה, אביה- ברוך ברון, קבל את בקשותיה ואף ניסה לתמוך בה בדרכו.

  • ת

    כללי
    חברה
    19/06/2025 ב7:28 pm

    הייתה עוד התייחסות, לאמא של מלי, לפי התיאוריה של “אם נעדרת”.

    המונח הזה מתאר מצב בו האם במשפחה אינה פעילה, לא נותנת מענה לקונפליקטים ולצרכים של הילדים, מנגד- לא מציבה גבולות, נותנת את כל הבמה לדמות האבהית, אין לה “קול הורי”.

    אמה של מלי בחרה להתעלם ולא להתייחס כלל לנושא העבודה של בעלה, ואף לכך שהוא דורש ממלי להתלוות אליו לעבודתו. גם כשהיה למלי קשה מאד להתמודד מול דרישות אביה לבדה- אמה לא נחלצה לעזרתה ולא התערבה, בחרה להתעלם.

    בהזדמנויות שמלי בקשה תמיכה שלא בנוכחות האב, האם סרבה להעניק לה את אותה תמיכה, אם מפני שהנושא עצמו היה קשה לה מצפונית ואם מכיוון שחששה מבעלה. היעדר דאגה או אמפתיה מצד האם גורם לילד רמת לחץ גבוהה יותר, כיוון שאינו יודע די צרכו להיזהר מסכנות, וכן להתבגרות מוקדמת:

    מלי חשה לחץ נפשי ורמת חרדה גבוהה מאד בתוך כל מארג הקונפליקטים- אך היעדר האמפתיה מצד אמה הקשה עליה מאד וגרם לה להתבגרות מוקדמת מדי, ויחד עם זאת, לחוות חרדות קשות. בהמשך, כשהעלילה מסתעפת ומלי מקבלת איומים על חייה והאמא מתעלמת לחלוטין מכל החוויה הזו שמלי עוברת – רמת החרדה והלחץ מתבטאים אף במצב הגופני- לחץ דם גבוה ומסוכן.

  • שני מילר

    הייטק
    חברה
    19/06/2025 ב8:30 pm

    לא התכוונתי לכתוב שיר,

    זה פשוט יצא ככה.

    רק רציתי להזמין אתכן לדון במלי – גיבורת הסיפור.

    התחקיר מעניין ויש מה להתעמק בו.

    יהיה כיף אם בנות יעלו נקודות מבט ותובנות אישיות

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן