שיחה ממתינה 👁🗨- את יודעת לכתוב?
קדם ‹ Forums ‹ כתיבה ספרותית ‹ שיחה ממתינה 👁🗨- את יודעת לכתוב?
-
שיחה ממתינה 👁🗨- את יודעת לכתוב?
פורסם ע"י רות רוט הוראה רכזות וחינוך on 26/03/2024 ב11:09 pmלפני שאני מעלה את הנושא עצמו על שולחן הניתוחים… מבקשת סיעור מוחות קטן.
תכתבי לי כל ביטוי/מבע שכולל בתוכו את המילה כתיבה (המילה עצמה! לא מילים מאותו שורש).
לדוג’: כתיבה ספרותית.מחכה לקרוא, ולהעלות את הדיון. הולך להיות מעניין, אי”ה…
שירה כהן הגיבה לפני 4 חודשים, 2 שבועות 32 חברות · 132 תגובות -
132 תגובות
-
כתיבה אקדמית, כתיבה יוצרת, כתיבה יפה, כתיבה נוגעת,
-
עט כתיבה
כתיבה וחתימה טובה
שמיעה וכתיבה -
-
שאלה שהיא אמירה בפני עצמה
כתיבת סת”ם או סתם כתיבה?
-
-
ננסה להתקדם הלאה…
אספתי את כל המושגים שהועלו, וחילקתי אותם לשלוש קבוצות. חידה: לפי מה חילקתי?
ולאיזו קבוצה הייתן מוסיפות את המושגים: 1) כתיבה ביקורתית 2) כתיבה אומנותית
3) כתיבה ספרותית 4) מכשיר כתיבה
קבוצה 1: כתיבה אקדמית, כתיבה טיפולית, כתיבה יוצרת, כתיבה יצירתית, כתיבה
עיונית, כתיבה שיווקית, תרפיה בכתיבה
קבוצה 2: כתיבה אישית, כתיבה יפה, כתיבה נוגעת, כתיבה נסערת, כתיבה עיוורת (מה
זה בכלל?), כתיבה תמה
קבוצה 3: כתיבה וחתימה טובה, כתיבת אותיות (בספר תורה), כתיבת סת”ם או סתם
כתיבה?, עט כתיבה, שולחן כתיבה, שמיעה וכתיבה
בלי נדר, בתגובה הבאה שלי הסוד מתגלה: מה הנושא לדיון?-
מנסה גם:
1. תיאור סגנון הכתיבה, כלומר תחת איזו קטגורייה הכתיבה נכנסת. (בעצם, מהי מטרת הכתיבה, מבחינת הכותב) (לכאן הייתי מוסיפה כתיבה ספרותית)
2. תיאור הכתיבה, מבחינה אישית, כלומר, היכן הכתיבה נגעה בי, מה אני מרגישה כלפיי הנכתב. (לכאן הייתי מוסיפה כתיבה ביקורתית, כתיבה אומנותית)
3. צירופים עם המילה כתיבה (לכאן הייתי מוסיפה מכשיר כתיבה)
-
-
כל צירוף עם המילה כתיבה. לא משנה מה התוכן, העיקר המילה.
-
אם אין תגובות שמנסות לענות על השאלה – לפי מה חילקתי את תחומי הכתיבה – אני לא ממשיכה לדיון עצמו!
ראו הוזהרתן…-
בס”ד
מנסה:
כתיבה מקצועית – שכל
כתיבה רגשית – רגש
כתיבה רוחנית – רוח
-
-
אולי:
קבוצה 1 מבחינה מקצועית
קבוצה 2 תיאור הכתיבה (אגב עיוורת הכוונה לדעת לכתוב בלי להציץ במקלדת ככה שזה אולי לא קשור לפה)
קבוצה 3 כתיבה כללית, לא משהו שנוגע בדרך כלל לפורום…
-
אהמ, @RutRot האיום שלך עבד… גם אני מנסה:
- כתיבה שמשרתת מטרה מסוימת (כתיבה ספרותית לקטגוריה הזו)
- כתיבה אישית, שמשמשת ביטוי עצמי ופורקן (לכאן הייתי מכניסה את כתיבה ביקורתית וכתיבה אומנתית)
- סתם צירופים עם המילה כתיבה (ולכן – מכשיר כתיבה שייך לכאן)
עכשיו אני מנחשת שהדיון יעסוק בשאלה האלמותית: למה בעצם לכתוב?!
-
תמר, איזה כיף שהאיום שלי עבד! אני חושבת להתחיל לשנות את הגישה החינוכית
שלי… (אל תדאגי, לא באמת. כלומר, אם את מרחמת על אלה שאני מופקדת על חינוכם).
ממש נהניתי מההגדרות שלך, אם כי עדיין יש מה לדייק…
ולגבי באיזו שאלה יעסוק הדיון: למה לכתוב – זו שאלה נדושה. דנו ודשנו בה
מספיק…
הפעם יש לי מסר אחר להעביר.
עוד תגובה אחת שמנסה להבין את החלוקה, ואני מסבירה את הכל… -
מנסה גם:
1. תיאור סגנון הכתיבה, כלומר תחת איזו קטגורייה הכתיבה נכנסת. (בעצם, מהי מטרת הכתיבה, מבחינת הכותב) (לכאן הייתי מוסיפה כתיבה ספרותית)
2. תיאור הכתיבה, מבחינה אישית, כלומר, היכן הכתיבה נגעה בי, מה אני מרגישה כלפיי הנכתב. (לכאן הייתי מוסיפה כתיבה ביקורתית, כתיבה אומנותית)
3. צירופים עם המילה כתיבה (לכאן הייתי מוסיפה מכשיר כתיבה)
-
סליחה על ההמתנה הארוכה (שיחה ממתינה, לא?)
הייתי רוצה להתקדם.
למעשה, כשמדברים על “כתיבה”, יש כמה סוגים.
יש כתיבה שהיא נלווית למשהו, היא לא העיקר. וזו הקבוצה הראשונה. לשם שייכות
כתיבה ביקורתית, כתיבה אומנותית וכתיבה ספרותית.
יש את קבוצה 2, שבה יש כתיבה – והיא העיקר, ויש משהו שנלווה אליה.
ומכשיר כתיבה כמובן שייך לקבוצה השלישית – צירופי מילים עם המילה כתיבה, בלי
קשר למושג “כתיבה”.
הייתי רוצה לדון על מטרות הקהילה שלנו והשיתופים בה,
וכן לשמוע מה דעתכן על ההיגד: “בשביל כתיבה שיווקית צריך שיווק ולא כתיבה”.-
מממ?
לא הבנתי…
כנראה עמוק מידי.
נשמע מעניין!
-
וואו. אהבתי את החלוקה!
מאמר/ כתבה נכנסים בשמחה יתירה לקטגוריה הראשונה…
את משתמשת במילים כאמצעי. לא כמטרה בפני עצמה…
כשאת כותבת על מנת לכתוב, את לא חושבת על פרסום או על ציון. את כותבת. המילים הם העיקר ולא התוצאה.
זו חלוקה מעניינת וחידשה לי.
את בעצם יכולה לכתוב בעיתונים וכו’ בלי לדעת לכתוב!
כי כתיבה אמיתית היא מגיעה מבפנים. היא כתיבה אישית/ נוגעת וכו’ ולא תמיד בעיתונים את פוגשת את הכתיבה הנקיה הזו.
צדקתי רות?
-
גולדי, נראה לי שהבנת אותי (אם אני הבנתי אותך).
אנסה להסביר יותר את הענין לתועלת אלה שלא הצליחו לרדת לסוף דעתי.
(וכמאמר הפתגם: כשיורדים לעומק דעתו של אדם, יש לקחת בחשבון שצריך גם לעלות
ממנה).
מתזכרת את חלוקת הקבוצות:
קבוצה 1: כתיבה אקדמית, כתיבה טיפולית, כתיבה יוצרת, כתיבה יצירתית, כתיבה
עיונית, כתיבה שיווקית, תרפיה בכתיבה
קבוצה 2: כתיבה אישית, כתיבה יפה, כתיבה נוגעת, כתיבה נסערת, כתיבה עיוורת (מה
זה בכלל?), כתיבה תמה
קבוצה 3: כתיבה וחתימה טובה, כתיבת אותיות (בספר תורה), כתיבת סת”ם או סתם
כתיבה?, עט כתיבה, שולחן כתיבה, שמיעה וכתיבה
ולענייננו:
כיום, כתיבה היא מקצוע, כמו כל מקצוע אחר.
ומקצוע – לומדים בבית הספר. (המסורתי, הדיגיטלי או של החיים. לא משנה הסדר).
כדי שמישהי תהיה מתכנתת, לא מספיק שתהיה לה “גישה לתחום” ו”כישרון פנטסטי”
וגם לא “למדתי כזה לבד, הבנתי…”
גם אם האיי-קיו הוא 180.
(אפשר ללמוד תכנות לבד, בטח! וכל אחת גם לומדת מהניסיון.
אבל אני חושבת שהרעיון הבסיסי מוסכם: אי אפשר להיכנס לשוק בלי הכשרה מסודרת).
גם בכתיבה יש הרבה מה ללמוד. “גישה לתחום” ו”כישרון” וכו’, לא מספיקים.
מנגד, כתיבה היא אומנות –
כדי שמישהי תהיה ציירת מליגת-על, היא צריכה קודם כל גישה וכישרון וידע בסיסי,
וכשהיא תעבור הכשרה מסודרת ומקצועית ברמה גבוהה, היא תוכל להגיע
לשמים-הם-לא-הגבול.
כך שבכתיבה יש את השילוב של מקצוע ואומנות. וצריך לדעת מה היחס ביניהם.
יש מטרות לכתיבה, וכדי לכתוב עבודות אקדמיות צריך ללמוד את האקדמיה ולא את
הכתיבה.
בשביל “כתיבה טיפולית” צריך את הטיפול ולא את הכתיבה.
בשביל לכתוב כתיבה שיווקית צריך ללמוד שיווק.
לא כל מישהי שלמדה לכתוב בכיתה א’ ואחר כך למדה להקליד, יכולה לפרסם דברים
כתובים.
לעומת זאת יש כתיבה סתמית מאוד.
כתיבה שלמדנו בכיתה א’,
וכל מי שלא סובל מנכות פיזית (שיתוק, לדוג’) או נוירולוגית (לקות למידה)
שמפריעה לו ללמוד לכתוב – יודע.
יודע לכתוב מכתבים, מתרגל כתיבה תמה, וכשהוא נסער – יכול להוציא על הדף את
הקשקושים שבפנים.
זה עדיין לא הופך אף אחת ל”משוררת”, “סופרת” או מתאימה להיות כזו.
המקסימום שכתיבה מקבוצה 2 יכולה להביא זה את הכישרון (וגם באופן מאוד מאוד
מאוד חלקי).
הקהילה שלנו היא קהילה של *כתיבה ספרותית*.
אז נכון שנכנסות לכאן סוגות אומנותיות נוספות,
ובכל אופן – נצא מנקודת הנחה שכתיבה מקבוצה 1 דורשת יותר מגישה וכישרון.
בלי לדעת ספרות – אי אפשר לכתוב סיפור.
בלי להבין מהו שיר ולדעת לנתח שירים – אי אפשר לכתוב שיר. (אני מתכוונת לשיר
ששווה קריאה)
(הסתייגות, לפני שאקבל תגובות שאני פוגעת ובוטה: לדעת לזהות חרוזים זה סוג של
ניתוח שיר.
רמה מינימלית, אבל מביא ידע.
מי שלא יכולה בשום פנים לכתוב שיר, זו מישהי שאין לה מושג איך מזהים שיר,
וכל קטע של שורות קצרות מוגדר אצלה כ’שיר’, גם אם זה כתיבה למכולת או הוראות
לעוגה…)
*בלי לב ונפש ורגש – אי אפשר לכתוב כתיבה אומנותית.*אז נעשה איזשהו תיאום ציפיות…?!
כתיבה טיפולית, לדוגמא, היא מחוץ לתחום כאן בקהילה מבחינתי. היא מתאימה לקהילת
הטיפול.
כתיבה שיווקית מתאימה לקופירייטינג. כתיבה אקדמית לקהילת ההוראה.
בקיצור, עכשיו יותר מובן?
ואם הגעת עד כאן – אז: תודה על הסבלנות וסליחה על ההתיגעות בקריאה. -
מעניין מה שאת כותבת, אני חשבתי שבתחום האומנותי יש הרבה מה לסמוך על כשרון מולד.
אין סופרות שכתבו ספרים בלי שלמדו ספרות או כתיבה יוצרת? לא בסתירה לכך שלימודים אמורים לשכלל מאד את המקצוע.
יש לי דודה ציירת, הציור הראשון שנסתה לשווק נמכר ב 2000$ לסוחר (הקונה הסופי משלם יותר) ומשם המחיר רק עולה ועולה, והיא לא למדה מעולם ציור בצורה מקצועית.
Log in to reply.