

טיפול יעוץ אימון והנחיה
מטפלות באומנויות, פסיכולוגיות, עו”סיות, מנחות, מדריכות, מרצות, מאמנות, יועצות, ברוכות הבאות! ... פירוט נוסף
איך בונים נשמה באהבת חינם – גם כשהיא נסדקת
-
איך בונים נשמה באהבת חינם – גם כשהיא נסדקת
כללים מעשיים למטפלות, הורים ומחנכות
(ע”פ הספר “היוצאים” מאת פאראנאק מרגוליס)
<hr>
שברי לוחות – שברי לב
חז”ל לימדו:
חורבן הבית בא בגלל שנאת חינם.
אבל גם היום – בתים נחרבים בשקט,
כשהילד בבית מתחיל ללכת בדרך שונה – והלב ננעל.הספר “היוצאים” שופך אור על הכאב של בני נוער שעזבו את הדרך.
לא מתוך כפירה אידיאולוגית – אלא מתוך כאב, ניכור, וחוסר שייכות.“ילד שלא מרגיש ששומעים אותו – הולך למקום שיקשיב לו.”
<hr>
️ אז איך מרבים אהבת חינם – בפועל?
1. תתחילי מהלב – לא מהגבול
שאלי את עצמך:
-
מה עובר עליו?
-
מה מציק לו עד כדי כך שהוא מוכן לשרוף גשרים?
-
מה אני יכולה לשדר, כדי שירגיש שייך – גם כשהוא בוחר אחרת?
<hr>
2. שיח במקום שליטה
כמטפלות וכמדריכות – נדריך הורים וצוותים לומר:
-
לא: “למה אתה עושה לנו את זה?”
-
כן: “אני רוצה להבין אותך. אתה יקר לי.”
<hr>
3. גבול מתוך קשר – לא מנתק
מרגוליס: “ילדים עוזבים כשמרגישים שאם הם שואלים או בוחרים אחרת – אין להם מקום.”
-
לא: “אם תתנהג ככה, לא אכיר בך יותר.”
-
כן: “גם אם בחרת אחרת – אני תמיד ההורה האוהב שלך.”
<hr>
4. לזהות את הקול שבקצה
בתוך כל כיתה, קהילה או משפחה – יש מי שנדחק לשוליים.
בימים האלה – נפקח עיניים לראות אותם, ולחבק.<hr>
אהבת ה’ – דרך אהבת ילדיו
כל נשמה היא ניצוץ אלוקי. גם זו שאיבדה אמונה. גם זו שלבושה אחרת.
-
להמשיך לאהוב, גם אם איננו מסכימים עם המעשים.
-
לדבר ברחמים, לא בזעם.
-
להיות שליחה של קירוב – לא של ניתוק.
<hr>
כלים מעשיים למטפלות – להעברה להורים וצוותים:
אתגר:הילד אומר: “אני לא מאמין”
תגובה מזיקה: “אתה מבייש אותנו”
תגובה מקרבת:”אני שומעת אותך. בוא נדבר. אתה תמיד הבן שלי.
***
אתגר: “תלמידה לא צנועה”
תגובה מזיקה: תתלבשי או תצאי”
תגובה מקרבת: “קשה לך עם הכללים? בואי נדבר.
***
אתגר: “הורה מתוסכל
תגובה מזיקה:”את חוטאת ופושעת””
תגובה מקרבת: ההתנהגות שונה מהציפיות. תוכלי להסביר לי למה?”
️ לא כדאי לדבר בזמן סערת רגשות. ניתן לומר: “נדבר כשנרגע.”
תזכורת: הצבת גבול – אינה סתירה לקשר.<hr>
כללים להצבת גבולות – ע”פ מרגוליס:
-
לא על כל דבר עושים “עניין”
בחרי את המאבקים. ותרי על שליטה – שמרי על תקשורת. -
הבדלי בין “הבית שלי” לבין “אני מוותר עליך”
️ כן: “אצלנו שומרים שבת.”
לא: “אתה כבר לא חלק מהמשפחה.” -
הטון – לא פחות חשוב מהתוכן
כאב אפשר לבטא בלי להכאיב. -
גבול = שיח מתמשך, לא פסק הלכה חד-פעמי
“הבית שלנו כשר, איך נוכל לשמור על זה יחד?” -
לעולם לא חרם, לעולם לא ניתוק
“שמרו על השולחן פתוח – גם אם הילד לא יושב לידו.”
<hr>
לסיום:
שברי הלוחות – שייכים לארון הקודש.
כך גם שברי הדרך של ילדנו.
לא זורקים, לא שופטים, לא שורפים גשרים.בונים נשמה באהבת חינם – גם כשהיא נסדקת.
וכשאנחנו אוהבות ילד בשיא חולשתו –
אנחנו בונות את בית המקדש בליבו.<hr>
“הלוואי והייתי מכירה את הכלים האלה לפני שנים…”
ככל שאני לומדת, אני רק מבינה שזו עבודת חיים.
ולא קריאה ח”פ.
בואו נפיץ את הכלים. נפיץ חום. נפיץ אהבה.
ובע״ה – נזכה לגאולה שלמה.שלכם,
אביגיל קולר<hr>
-
עוד לא נכתבו תגובות לדיון זה.
Log in to reply.