התלבטתי באיזה קהילה לשתף ולהוציא לאור התמודדות שלי כאמא לילדת ASD

קדם Forums טיפול ואימון התלבטתי באיזה קהילה לשתף ולהוציא לאור התמודדות שלי כאמא לילדת ASD

  • התלבטתי באיזה קהילה לשתף ולהוציא לאור התמודדות שלי כאמא לילדת ASD

    פורסם ע"י אסתי כץ  טיפול on 02/12/2024 ב11:32 pm

    ולבסוף החלטתי לשתף גם בקהילה זו, כי כאן יש משוב, נראה לי יותר מכל הקהילות, ואני זקוקה לזה כדי לקבל דירבון להמשיך לכתוב פרקים נוספים בהתמודדות כאמא לילדה על הרצף בתפקוד גבוה,

    משחררת לכם טעימה קטנה, ואם זה יטעם לחיככם, אשמח לשמוע ולהטמיע אתכן עוד.

    • <b class=””>מסע ברצף/טור שיתוף מאמא לילדה על הרצף האוטיסטי.

      קודם כל הקדמה,

      “מה זה בכלל רצף? “אוטיסטית?” “אמאלה..היא נושכת?”

      אלו חלק מהתגובות שאני מקבלת כשאני מספרת שהבת שלי אוטיסטית. או בהגדרה המקצועית: ASD על הרצף בתיפקוד גבוה.

      נעים מאד, שמי אסתי.

      עד לפני שנתיים הייתי אישה רגילה,

      עומדת בכל הסטנדרטים של החיים. זוג עם שישה ילדים,

      עובדת כמורה, מחנכת דגולה.

      אמא גאה למלי הבכורה, ילדה רגילה ואפילו מוכשרת מעל הממוצע

      אמנם היו קשיים, במיוחד מול מלי שניסתה אותנו,

      אך גם אנחנו ניסינו עליה בחזרה שיטות שונות.

      וכיאה להורים חינוכיים שכמונו. גם התייעצנו במהלך השנים עם דגולות וגדולות.

      והיו פה ושם הצלחות, אמנם יותר כישלונות.

      עד אותו היום. שהשמיים נפלו עלינו.

      היום שבו התקבלה האבחנה.

      שינתה לנו את ההגדרה

      מרצף של ילדה נורמלית אולי קצת מאתגרת, לקצה הרצף:

      א ו ט יס ט י ת.

      בינתיים מלי המשיכה את התנהגותה הרגילה,

      התפרצויות הזעם היו ונמשכו

      הסירוב לקבל הוראות בלי להבין עד הסוף

      הקיבעון והקושי להתגמש

      חוסר ההבנה לנהוג כמקובל

      והשתיקות הארוכות שמתחלפות בפתאומיות להתלהבות לא מאוזנת.

      אך מאותו יום, שנודעתי.

      פתאום הבנתי שאני לא עוד אמא מבולבלת,

      שמחפשת את השיטה הנכונה מול המתבגרת.

      נפל בי כרעם ביום בהיר, ההבנה הפשוטה ש..

      שהילדה שלי מתמודדת

      ומאז התחלתי לחיות

      אחרת.

      כי ידע שווה כלים

      שמובילים למסע

      רצוף בתובנות.

      מוזמנות להצטרף אלי למסע מרתק

      שבו נכיר אנשים שונים

      שחושבים אחרת

      ומתנהגים בייחודיות משלהם, אנשים ברצף.

      אזהרת מסע:

      יהיו נפילות לצד הצלחות, תסכולים לצד חיוכים(אמנם,הומור שחור לפעמים), יציאה מהכלים לעומת הבנה והכלה.

      הכל יש שם, ובקיצוניות השמורה לאנשים על הספקטרום האוטיסטי.

      מתחילים בפרק הראשון.

    • פרק – “בעוד שעה, חמש דקות ועשרים שניות אני יוצאת לבית הספר…”

      מלי כל בוקר אוהבת לצאת מהבית לבית הספר דווקא 5 דקות ו: 20 שניות לפני שמונה.

      ואם תחשבו שזה סתם דקות מזדמנות שהיא בחרה באקראי,

      טעיתן, מן הסתם שאינכן עדיין מכירות מקרוב ילדת חמד ברצף.

      שעה זו נבחרה בקפידה לאחר מחקרים ובדיקות,

      אין ספור מעקבים אחר שעונים שונים ועד למסקנה הסופית וסיכומו החגיגי של המחקר,

      נבחרה השעה שצריך לצאת מהבית על מנת להתייצב בשמונה אפס אפס בכיתה,

      ואז אין אפילו אחוז אחד של סיכוי לאיחור.

      איך מבצעים מחקרים מסוג זה? למלי הפתרונים:

      ביום הראשון מלי יצאה מן הבית 4 דקות לפני שמונה, אך גילתה שלעיתים ההמתנה בכביש אורכת עוד כחצי דקה

      ביום השני כשיצאה 4 וחצי דקות לפני, הלכה בהליכה איטית יותר כי הייתה עייפה ובשביל לא לקחת סיכון לימים של עייפות היא הוסיפה עוד חצי דקה,

      ומה בקשר לתוספת של ה: 20 שניות?

      זה כי הדלת של הבית לעיתים נתקעת,

      ולאחר בדיקה מדוקדקת מול סטופר של שניות, נמצא כי זמן ההיתקעות אורכת עד 20 שניות.

      ומכאן הגענו לזמן זה.

      שהחיינו וקיימנו…

      רגע, א”א עדיין לברך ולהודות

      הצרות ממש ברגע זה מתחילות.

      כי אם התפספס בטעות 20 שניות , ולא עלינו נותרו רק 5 דקות לפני שמונה

      מלי דורשת שנכתוב לה פתק איחור, למרות שאני מנסה ללכת בדרכה, (עם פלספן תתפלסף, עם רצפית, תתרצף..)ומוכיחה לה שתשעים אחוז שהיום הדלת תחליק, והמכוניות לא יעכבו אותה ושעדיין נותרו לה לפליטה 2 דקות ב”ספייר”,

      לא את מלי תנסו לסובב, היא האחרונה שתתפשר ותיקח סיכונים מרחיקי לכת (כהגדרתה המדוקדקת)

      ובתוך הדקות הלחוצות של הבוקר, נלווה לשם לחץ וצעקות נוסח מלי,כרקע חדגוני ושיגרתי, עד שפתק האיחור מוכן והדלת בשעה טובה שוב נפתחת.

      ועכשיו אפשר כבר לברך בשם ומלכות:
      “שהגענו לזמן הזה.”

    אסתי כץ הגיבה לפני 38 דקות 5 חברות · 6 תגובות
  • 6 תגובות
  • פנינה רוזן

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    03/12/2024 ב8:03 am

    אסתי יקרה,

    כתיבה מיוחדת! חייכתי ודמעתי🙂

    ב”ה התמודדויות מוכרות

    נשמע שיש לך ילדה מאוד מאוד חכמה! אצלנו מתבטא בצורה קצת שונה וקיים גם קושי קוגנטיבי..

    את סיפור הפתקים פתרנו בקלות, הכנו מראש ערימת פתקים ואם יש צורך שולפים פתק מוכן.

    יש דברים שיודעים לצפות מראש, שם אפשר למצוא פתרון מהיר ונוח, יש כ”כ הרבה בלתי צפוי ששווה להשקיע בפתרונות לפחות לחלק מהצפויים שניתן לפתור.

    הרבה נחת ובשורות טובות!

  • פנינה רוזן

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    03/12/2024 ב8:07 am

    ובעיני התובנה והמשחררת והמקלה ביותר, היא ההבנה שאת אמא טובה!

    מתמודדת בגבורה ושהקב”ה בחר בך ונתן לך הכוחות להתמודד ולגדל נשמה גבוהה.

    נשמע שעברת תהליך משמעותי ומעורר השראה, חיזקת אותי!

  • שירה אלג'ם

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    03/12/2024 ב11:45 am

    וואו, טור כואב אבל מתוק. דבר ראשון, חיבוק ענק. דבר שני, שליחות מדהימה מצידך
    להראות לעולם את העולם של הASD בתפקוד גבוה. כגננת בגן תקשורת אני רואה כמה
    הצורך הזה במודעות חשוב ומשמעותי

  • סירי גולדמן

    טיפול
    חברה
    03/12/2024 ב11:46 pm

    אסתי,

    עומדת מולך דום.

    ד’ בחר בך לחתיכת תפקיד…

    אין לי מילים, באמת.

    חוץ מזה שהצורה בה את מביאה את הדברים – מבחינת הכתיבה ועוד יותר מהזוית בה את מביאה אותם, מדהימה.

    הרבה נחת, ממנה ומכולם!

  • רותי בן אדיבה

    טיפול
    חברה
    04/12/2024 ב1:20 pm

    מגיבה כאחות לאוטיסטית…

    תודה על השיתוף, קרעת לי את הלב💔

  • אסתי כץ

    טיפול
    חברה
    05/12/2024 ב2:40 am

    מעלה פרק נוסף, החלטתי להעלות גם בקהילת הכתיבה, אך גם בקהילה זו, לא מוותרת על המשוב שמקבלים כאן.

    סופרים שפיות עד חנוכה”

    “איזה חג את הכי אוהבת כיום?” שאלתי את עצמי ,מחפשת את התשובה שתחזיר לי את האור,

    פעם אהבתי את ימי החנוכה, כי זה חג של אורות וסופגניות, מסיבות עליזות, סביבונים ולביבה חמה.

    אבל מאז שמלי הפכה את ימי החנוכה לימי “הספירה” ,אווירת החג הפכה לכבדה ולחוצה , והכל בגלל הסביבונים,

    למלי מנהג קדוש. ביום שבו שולפים את קופסת הסביבונים, היא מזנקת לעבר הקופסה ,אבל היא לא רק פותחת את הקופסה אלא פותחת עולם של חוקים נוקשים,

    היא מתחילה בטקס יומיומי של ספירה מדויקת, היא חייבת לדעת את כמות הסביבונים כדי שאם חלילה יקרה אסון, וסביבון קטון יצא לו במחול ויאבד אי שם, היא צריכה לדעת כדי לחפש ולמצוא, שלא יחסר לא עליכם ולא עלינו. (רק זה חסר לנו שיהיה חסר…)

    כל בוקר, לפני שכולם מתעוררים, היא פותחת את הארון ומוציאה את הקופסה הקדושה, יושבת על הרצפה ומונה את הסביבונים בדביקות.

    וכשחוזרת מבית הספר, היא מזנקת מהדלת לקופסת הסביבונים ואמירת השלום בתקופה זו כמובן מוחלפת ל: “איפה הסביבונים?”

    לאחר הספירה היומית, כשהיא מגלה שהכמות נותרה כמות שהיא, אין כמוה שמחה ועולזת,

    מסתובבת במחול כמו סביבון,

    אך מה קורה אם סביבון שובב נעלם לו מהקופסה?

    אזעקה. מתחילה סערה.

    האחים והאחיות יודעים שבעת אזעקה, עדיף להימלט לאיזה חדר מקלט ולשמור מרחק במקום מוגן.

    אווירת לחץ ומתח באוויר.

    מלי נכנסת להתקף חרדה ומאבדת שליטה.

    בצעקות אימה היא דורשת מכולם להירתם לחיפושים קדחתניים

    “מי איבד את זה”? , היא זועקת וקוצפת על כל מי שבסביבה. התינוק בן השנה פורץ בבכי מבוהל (איך הוא לא התרגל במשך שנה לסגנון הזעקות שקורות מספר פעמים ביום? תעלומה)

    היא רצה לעבר חדר שינה, אמנם אמא ישנה, אך להרגשתה, פיקוח נפש דוחה שינה

    וצועקת בקול שנשמע שקורה ברגע זה “נפילה”-, “אמא, נאבד סביבון”!!!

    מתוך שינה, אני מבינה שאכן קרה האסון ממנו חששנו,

    אני מנסה לשדל אותה להפסיק את החיפושים הנואשים תוך הבטחה שעל כל סביבון שיעלם, אשלים לה בכפל כפליים אך זה לא משכנע אותה.

    היא חייבת כאן ועכשיו את הסביבון הנעלם.

    וכך ממשיכים להם ימי הספירה עד לחנוכה כאשר בכל יום ובכל שעה מזדמנת, מלי רצה לקופסה, מונה סביבונים וסופרת. ועל כל סביבון שנעלם- ליבי נעתק ממקומו, עד למציאתו השלימה ואמירת מזמור לתודה.

    באחד הימים נצנץ במוחי רעיון ומיהרתי לבצע אותו,

    רכשתי בחנות סביבונים רבים נוספים כמו שיש לי בבית כדי שברגע שיאבד סביבון (לא עלינו) , אני “אמצא” אותו ובחשאי אשלוף את הסביבון הזהה לו,

    אך דבר אחד לא לקחתי בחשבון,

    מנחשות מה קרה כשמלי גילתה את הסביבון האבוד הנוסף מתחת לספה?

    אחסוך מכם הפעם את התיאור,

    רק אגלה לכם שהתחלתי למצוא את עצמי נוהגת כמלי ומתחילה לספור..

    אני סופרת ימים עד לסיומם של ימי החנוכה,

    מזכירה שוב לעצמי לעשות שאלת רב על ביטול מנהג הסביבונים בביתנו

    ומבטיחה ששנה הבאה בעז”ה ובלי נדר, יהיו סביבונים,

    אבל לא אצלי. אולי אצל השכנים.

    ההיגיון שמאחורי השיגעון

    ילדים עם אוטיזם (ASD – Autism Spectrum Disorder) עשויים להתנהג באופן חזרתי ,ולעיתים דרך חיבור למספרים או ספירת חפצים,

    דבר זה מאפשר להם תחושת רוגע וביטחון וסדר בעולם שמרגיש להם לא צפוי ומעורר חרדה.

    כפי שנרגיש אנו כשהאדמה רועדת
    תחת רגלינו, נחפש דבר יציב להחזיק,

    אף מלי נתפסת לעולם של מספרים שאין כמותם יציבים ומדויקים.

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן