אולי אדייק את עצמי לאור התגובות. מה שברור לי זה שתואר ראשון טיפולי פותח יותר דלתות בכמה וכמה מקומות טיפוליים. גם אם מבחינה מהותית זה לא תמיד מוצדק, יש התייחסות אחרת הכרה אחרת והתקבלות אחרת למי שהוא עו”ס/פסיכולוג לעומת מי שרק מטפל באומנויות ללא תואר ראשון טיפולי. עו”ס שהוא גם מטפל באומנות – מסתכלים על התואר הטיפולי, והטיפול באומנות היא כעין בונוס. טיפול באומנות כערוץ טיפול בלעדי עדיין לא מוסדר בחוק. יתכן שבמקומות חינוכיים ההיפך – דווקא הרקע החינוכי יכול להיות יתרון.
מבחינת המהות – כלומר איך ייראה הטיפול ובאלו כלים המטפל ישתמש וכמה הוא יהיה עמוק – אז אולי זה מתחיל בלימודי התעודה בראשית המסלול המקצועי של המטפל – אבל זה בעיקר תלוי באישיות המטפל, בכישורים שלו, בהשקעה ובדרך שהוא עושה, בהתאמה שלו לצרכי המטופל, וגם ואולי בעיקר בתפיסה הטיפולית שלו – שממשיכה להתפתח ולהתעצב בלימודי ההמשך וההדרכות.
יתכן שהפסיכולוג עובד ב CBT שזה לכאורה יותר מילולי, והמטפל באומנות אולי משתמש בכלים אומנותיים כאמצעי טיפול עיקרי אבל מבין אותם באופן דינאמי. יתכן גם שפסיכולוג יהיה מאוד דינאמי ויעבוד עם ילדים באמצעות משחק ויצירה, ואילו מטפל באומנות ישלב באומנות כלי CBT, ישתמש גם באומנות אך ישים דגש על השיח והתקשורת שלו עם המטופל. ויתכן עוד אלפי ווריאציות.
אמנם לטיפול באומנות כגישה יש ייחודיות של כלי הבעה ויצירה בהם היא משתמשת, ויש גם רציונאל תיאורטי מאחורי זה – יש גישה שרואה את הטיפול באומנות כערוץ טיפול ייחודי ובלעדי שעומד בפני עצמו. עם זאת בעיניי הטיפול באומנות הוא תוספת לתפיסה טיפולית עיקרית שמתייחסת בכלל לגבי מהות הטיפול ומה צריך לקרות בטיפול, ולרוב היא מתבססת באוריינטציה דינאמית ו/או קוגנטיבית התנהגותית. (בעיניי הן שונות, למרות שיש דרכים לשלב ביניהן).
כשלומדים תואר שני טיפולי בהחלט נוגעים בתיאוריה הטיפולית הכללית של מה זה בכלל טיפול, אבל מושקע הרבה מאמץ וזמן לרכוש את כלי ההבעה והיצירה, ואת התיאוריה שביסוד השימוש בכלי ההבעה ויצירה בטיפול. במידה מסוימת היא משלימה את התפיסה הטיפולית הכללית כשלעצמה (משתלבת מאוד עם וויניקוט, למשל). ועדיין בהתרשמות שלי מפגישה עם עו”סיות (אולי דווקא עו”סיות קליניות?) ועוד יותר עם פסיכולוגיות שהוסיפו בהמשך המסלול כלי הבעה ויצירה לטיפול (כמו שצויין עו”ס+מטפל באומנות) נראה לי שהתשתית של התפיסה הטיפולית – מה זה טיפול (ולאו דווקא עושר הכלים) – התבססה אצלם באופן יותר יסודי ומסודר (ואולי אני טועה בעניין. זו בהחלט ההתרשמות שלי).
מעבר לזה היות ובטיפול אתה מביא את מי שאתה עם כל הניסיון והחוויות שלך, אז כל התנסות, ובוודאי עם אנשים- תורמת ומעשירה את ההבנה הטיפולית.
ברור שמורות שהתנסו במגוון של קשרים בינאישיים עם תלמידות, צוותות, הורים, ומכירות את המערכת “מבפנים”, מביאות תחום ידע מאוד משמעותי שיש לו השלכות רבות על הבנת הנפשות והסיטואציות והעולם החיצוני בהן הן פועלות.
יחד עם זה, זה גם מאתגר כי התפיסה הטיפולית שונה מהתפיסה החינוכית. באופן מאוד כללי – התפיסה החינוכית שמה דגש רב יותר על התפקוד במציאות בעוד התפיסה הטיפולית חותרת ושמה דגש על העולם הפנימי של האדם ואת זה להבין בתוך ההקשר של המציאות בה הוא נמצא. בטיפול חשוב לראות שהמציאות שעלולה להיות מאוד דומיננטית לא תאפיל או תצמצם את האפשרות של המטופל להביא את העולם פנימי שלו ולהיות בו. הטיפול חותר לתת מספיק מרחב לעולם הפנימי לצאת או להגיח בקצב שלו…. (ולפעמים לשם כך צריך באופן זמני לשים את המציאות “בצד”) לפעמים “הנחות יסוד” מהעולם החינוכי והדגש שלה על המציאות החיצונית עלולות לצמצם את המרחב להיות באופן נקי בטיפול, ומקשה על המטפל למצוא בתוכו את העמדה הטיפולית הנקיה ומדויקת.
זה באמת מאוד יפה ומוערך בעיניי כשאכן מצליחים לתרגם את השפה הטיפולית לשפה חינוכית, ולהצליח למצוא את הדרך להטמיע את הטיפול בתוך מערכת חינוכית. כי אכן המטרה בסופו של דבר היא באמת לחבר בין העולם הפנימי לבין המציאות, זה גם מסייע לקבל את אמון המערכת, כשאתה “מבפנים”. יחד עם זה השילוב הזה מהווה אתגר משמעותי לטיפול וחשוב להיות מודעים אליו כדי שזה אכן יעשיר את הטיפול ולא יפריע לו.