מה שקורה בעבודה
ציבורי קהילה
ציבורי קהילה
פעילות אחרונה: לפני יום אחד
חיפוש עבודה, השתלבות בעבודה, דילמות תעסוקתיות, זכויות עובדים, התייעצויות ושיתופים על ”מה... פירוט נוסף
ציבורי קהילה
קצת על טיפוסי מנהלות… פוסט מס’ 1
קדם ‹ Forums ‹ מה שקורה בעבודה ‹ קצת על טיפוסי מנהלות… פוסט מס’ 1
-
קצת על טיפוסי מנהלות… פוסט מס’ 1
פורסם ע"י רבקי גרינוולד כללי on 10/09/2024 ב11:15 pmפרופסור יצחק אדיג’ס פיתח תאוריה, ולפיה המנהלים מתחלקים לארבעה טיפוסים עיקריים: תפוקתי/משימתי, בירוקרטי/מנהלי, יזם, ומתכלל.
בכל מנהלת (וגם בכל עובדת), יש מאפיינים מכל ארבעת הטיפוסים, אולם לרוב נראה אצל המנהלת טיפוס אחד שולט, והשאר באים לידי ביטוי בצורה פחות דומיננטית.
באופן כללי ניתן לומר כי המנהלת התפוקתית מתעניינת בתוצאות, הבירוקרטית- בנהלים ובסדרים, היזמית- ברעיונות, והמתכללת- מתעניינת באנשים.
לכל אחד מהטיפוסים יש מעלות וחסרונות, ואם הטיפוס הספציפי מוצב למשימה המתאימה- כולנו הרווחנו.
אבל לא תמיד זה קורה…
לפעמים מוצבת מנהלת מתכללת דווקא כשצריך מישהי קשוחה שתעמיד אנשים במקום, לעיתים מוצבת מנהלת מינהלית היכן שנדרשת יצירתיות (אבוי!), ולעיתים מוצבת מנהלת יזמית היכן שנדרשות תוצאות מהירות.
העובדת הכפופה לעיתים מוצאת את עצמה תוהה- מה למען ה’ קורה עם המנהלת שלי? היא לא מבינה עברית? כמה פעמים אפשר לומר לה ש… / לבקש ממנה ש…?
בעזרת ה’, בימים הבאים אעלה כאן המשכים לדיון הזה, המשכים שיעסקו בכל טיפוס בפני עצמו ויתנו לנו כלים איך לגשת למנהלת מכל סוג. מוזמנות לקרוא ולהשתתף.
רבקי גרינוולד הגיבה לפני 2 שבועות, 2 ימים 9 חברות · 29 תגובות -
29 תגובות
-
עוד על טיפוסי מנהלות- פוסט מס’ 2
מכירות את המנהלת שתמיד עסוקה? זו שמגיעה ראשונה ועוזבת אחרונה, זו שמאמינה בעבודה קשה, זו שאכפת לה מהעשייה הניכרת בפועל, מהתוצאות? זוהי המנהלת התפוקתית/ המשימתית.
מנהלת משימתית היא מעולה היכן שנדרשות עבודה קשה, תוצאות בשטח, תפוקה גבוהה.
סגנון קבלת ההחלטות שלה הוא מהיר ופסקני. היא תמיד שולטת בתמונת המצב העדכנית של מה שקורה בעבודה, ו… תמיד תמיד תמיד היא עסוקה. המשפט שתשמעי ממנה הכי הרבה הוא: אין לי זמן.
אז איך בכל אופן אפשר לגשת למנהלת תפוקתית, שמטבע הדברים עסוקה מאוד?
דבר ראשון- ייתכן שהדרך הכי טובה לתפוס אותה לשיחה היא במסדרון, בעמידה.
כשאת ניגשת אליה לשוחח, תהיי ישירה ולעניין. בלי הסברים, נימוקים והרחבות- אלא קצר וקולע.
כדאי לדבר במונחים של מטרות ושל תוצאות, ולהיות עניינית ועסקית במשך השיחה. (כן, בלי סמול טוק).
מנהלת כזו צריך לתפוס כשהיא בכניסה לחדרה ולומר לה ישירות: “הי שרה, אני צריכה ממך משהו, חצי דקה.”
מהרגע שהשגת את הקשב שלה אל תבזבזי זמן. התמקדות בעיקר, ענייניות, דגש על מטרות ותוצאות- ובעזרת ה’, תוכלי לתפוס את תשומת ליבה של המנהלת התפוקתית/משימתית.
יצא לך לעבוד בכפוף למנהלת משימתית? שתפי את כולנו בטיפים ותובנות, כאן גם המקום להתייעץ ולשאול שאלות.
-
וואו איזה פוסטים מעניינים
אני מכירה מנהלת תפוקתית שכזאת.
חבל שלא קראתי את מה שכתבת פה בזמן שעבדתי איתה,
זה היה עוזר לי מאד.. 🙂
-
וואו אמאלה אני מרחמת על המנהלות
ככה מנתחים אותן והן מנהלות שהם משולבות
אני חושבת שלכל המנהלות יש הכל ואין בדיוק כמונו
ואנחנו בתור עובדות יכולות לנווט אותן איך הן התייחסו אלינו
כמו בחברה שיש את האלה שעל כולם מתעצבנות ועל אחת מסתדרות מעולה
נראה לי צריך לפתוח פוסטים גם על סוגי עובדות😜
ככה זה יעזור לנו לראות את הקיצוני וללמוד איך לא להיות
כי את המנהלת אני לא יכולה לתקן את עצמי כן אם אני יהיה עובדת טובה ואכופף את הראש
אז יהיה לי מנהלת טובה כי היא רוצה להרגיש הבוסית ושלא יהרהרו לה על התפקיד
אם היא רואה שמכבדים אותה בתור בוסית והיא המילה האחרונה וניגשים אליה בכבוד
מניסיון היא משתנה מהקצה אל הקצה אין לה סיבה להראות את עצמה….
-
וואו את ממש צודקת!!!
אולי כדאי לכתוב גם על סוגי עובדות
כי מדובר בקבוצה של שכירות.
-
כוכבה ומרים- אולי לא היה מספיק ברור שהמטרה של סידרת הפוסטים הספציפית הזו היא לתת לעובדת כלים איך לגשת למנהלת בצורה אפקטיבית. אשתדל לתקן בפוסטים הבאים, תודה לכן על המשוב.
-
-
-
עוד על טיפוסי מנהלות- פוסט מס’ 3
שוחחנו על המנהלת התפוקתית, המשימתית.
ומה עם חברתה המסודרת, השיטתית, חובבת הנהלים, זו שיש לה סדרי עדיפויות ונהלים ברורים לכל דבר?
זוהי המנהלת המינהלית.
המנהלת המינהלית היא אישה מסודרת, מאורגנת, מתוכננת, ממוקדת בפרטים, זהירה ומחושבת, שמרנית ושיטתית. שאלה שמאפיינת אותה היא “איך”? אכפת לה באיזו צורה הדברים נעשים.
מנהלות מטיפוס זה מתאימות מאוד היכן שצריך סטנדרטיזציה, צמצום השונות; כשצריך עקביות, השלטת חוק וסדר, השגת יעילות, הן הטיפוס המתאים.
לפגישה עם מנהלת מינהלית צריך להתכונן מראש:
* להכין נתונים, נתונים, ועוד נתונים- ולמעשה את כל המידע הרלוונטי לנושא הפגישה. * לארגן את הנתונים בצורה שיטתית. * לחשוב מראש על התנגדויות שהמנהלת עלולה להעלות- ולהכין תשובות שמבוססות על עובדות ולא על דעות, ובטח לא על גימיקים. * השכנוע הכי טוב יהיה ע”י הוכחה שדברים כאלה (לדוגמה, העלאת שכר במחלקה שלך 😀) כבר נעשו.
פגישה עם מנהלת מינהלית תתקיים, כמובן, רק לאחר שנקבעה מראש בצינורות המקובלים. הפגישה תתחיל בזמן וגם כאן- לא יהיה סמול טוק אלא גישה מיידית לעיקר. אבל- לא טוב יהיה ללחוץ לקבלת החלטה מהירה, מכיוון שמנהלת מינהלית זקוקה לזמן כדי להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות. (אפשר, בסיום הפגישה, לסכם על מועד לשיחה או פגישה נוספת בעניין).
לסיכום- למנהלת מינהלית כדאי לגשת עם עובדות יבשות, נתונים, דפוסים ותקדימים, ובעזרת ה’ כך ניתן יהיה לתפוס את תשומת ליבה.
יצא לך לעבוד בכפוף למנהלת מינהלית? שתפי את כולנו בטיפים ותובנות, כאן גם המקום להתייעץ ולשאול שאלות.
-
המנהלת היזמית- פוסט מס’ 4 בסידרה!
הכרנו את המנהלת המשימתית, ואת חברתה המינהלית- ומה עם המנהלת הנלהבת והיצירתית? זו שמעריכה פעלתנות שוקקת, זו שמחפשת דברים חדשים ודרכים חדשות, מפציצה רעיונות על ימין ועל שמאל, לוקחת סיכונים בקלות? זוהי המנהלת היזמית.
המנהלת היזמית היא אישה יצירתית, נלהבת וכריזמטית. היא לא נבהלת מסיכונים, ואכפת לה מהדברים החדשים שאפשר לעשות ועוד לא עשינו, ואיך אפשר לעשות את הדברים הקיימים בצורה חדשנית. כשהיא חוזרת מחופשה- תמיד יש באמתחתה כמה וכמה רעיונות בומבסטיים (שאולי גורמים למנהלת המינהלית להיאנח בשקט), וסגנון קבלת ההחלטות שלה הוא רגעי ועכשווי, בהתאם לסיטואציה הנתונה.
מנהלת כזו, כמובן תתאים היכן שצריך להרים פרויקטים מאפס ולהחדיר התלהבות ומוטיבציה.
מבחינה מסויימת, עם מנהלת יזמית הכי קשה לדבר כדי להשיג דברים. היא עסוקה ברעיונות גרנדיוזיים ולא תמיד שמה לב לפרטים הקטנים, וגם אם שמה לב- עלולה לשכוח מהם בקלות. כל זה גורם לכך שיהיה קשה לקבל את המחוייבות שלה לטווח ארוך.
אבל גם עם מנהלת יזמית, ניתן לדבר ולהשיג הישגים, אם מדברים בשפה שלה.
מצד אחד, חשוב להציג לה את הדברים בגדול, בצורה מלהיבה ומרגשת, באופן כללי ביותר בלי לרדת לפרטים, וכדי לשכנע- יש להשתמש בסיפורי הצלחה מהשטח. חשוב מאוד להתחיל מהשורה התחתונה, מהתוצאה- מהשאלה מה ייצא מזה בסוף.
מצד שני, היא עלולה להתבטא בשליפה מהמותן בלי להתכוון באמת, ולכן כדאי להקשיב לה היטב ולבחון את מצב רוחה לאורך השיחה כדי לאתר את נקודת הזמן שבה יש להכות בפטיש. כשמגיעים איתה להסכמה- חשוב לרדת לפרטים ולסכם את האותיות הקטנות בצורה מדוקדקת, כדי למנוע פערים בהמשך. ולאחר הפגישה- יש לשלוח סיכום פגישה ולעקוב אחר קיום ההחלטות שהתקבלו. לפעמים יכול להיווצר לה שם של מי ש”לא מקיימת הבטחות”, אבל לרוב, זה פשוט סגנון החשיבה וההתבטאות שלה <font color=”#00bcd4″>שגו</font>רם לאחרות לראות הבטחות במה שהיא רואה רעיונות מעניינים ותו לא.
יצא לך לעבוד בכפוף למנהלת יזמית? שתפי את כולנו בטיפים ותובנות, כאן גם המקום להתייעץ.
-
וואו איך אני אוהבת את המנהלות היזמיות
איך חיכיתי שתדברו עליה
אני חושבת שכזאת מנהלת יש לה סיכוי ע-נ-ק להתפתח
תודה על כל הפוסטים רבקי אין עלייך:)
-
לי הכי קשה עם אנשים כאלו, הם לא רק בעבודה אלא בכל החיים
את מסכמת איתם משהו, ופתאום ברגע האחרון הם משנים תוכניות, כי ככה בא להם הרגע,
כמו שאמרת, אין להם כבוד למילה שלהם
הם מלאי רצון טוב, אך הם אומרים על אדם כזה: הוא הבטיח, אבל לא הבטיח לקיים…
-
חשוב להדגיש שמנהלים יזמיים אלה לא אנשים שלא עומדים במילתם, אלא אנשים שלא רואים את הפרטים הקטנים.
ולכן, יכולה לקרות סיטואציה שהעובדת מבקשת משהו, והמנהלת מסכימה איתה כדי להיות נחמדה, אבל בעצם הראש שלה עסוק בפרויקט התורן או ברעיון הבא שהיא הולכת להעלות בישיבת ההנהלה, והיא לא תזכור מה היא אמרה.
יכול גם לקרות מצב שבדיון על נושא מסויים המנהלת מביעה הסכמה כי בתור רעיון זה נשמע לה בסדר, אבל ליישם- זה יחכה בתור אחרי כל הפרויקטים האחרים שהראש שלה עמוס בהם.
ולכן כדאי לעובדת לפנות למנהלת בצורה שתיארתי בפוסט הקודם.
מנהלים יזמיים הם אנשים שפועלים גדולות ונצורות ולכל טיפוס מנהל יש מעלות וחסרונות- ברגע שהם מוצבים בפוזיציה הנכונה נוצרים דברים מדהימים!
-
כי אני מכירה אנשים כאלו שמרוב שהם יצירתיים וספונטניים, הם מתכננים משהו, מודיעים לכולם, ותוך כדי משנים דברים בשטח בניגוד למה שאמרו,
זה יכול להיות שעת סיום הארוע שהודיעו שזה יהיה עד 23:00 בפועל הם יסיימו ב 00:30 רק כי פתאום היה כדאי גם וגם..
זה יכול להיות שאת מסכמת איתם על ביקור ואז 5 דק’ אחרי ההגעה הם פתאום יוצאים כי מישהו הודיע להם שהוא יוצא עם רכב לקברי צדיקים וממש חבל להם לפספס…
כך אני מכירה את האנשים האלו,
את התכוונת למשהו אחר???
-
אמאלה וואו זה נכון ברמות
מסכימה על עצמי להודות
אני כזאתי ברמות
גם במעלות
וגם בחסרונות
-
התכוונתי למנהלות, שהתפקוד שלהן כמנהלות, הוא עם המאפיינים שתיארתי.
בחיים, ועם אנשים שאת מכירה, כשם שאין פרצופיהם שווים כך אין דעותיהם שוות, ואנשים מתנהגים בצורות מסויימות מסיבות שונות. (ויש מגוון התנהגויות מרגיזות, לא רק מה שתיארת…)
אם את נתקלת במנהלת יזמית ורוצה לפנות אליה בצורה שתשיג תוצאות- כדאי לך להלהיב אותה עם דברים גדולים, להתמקד ברעיונות, וכמו שתיארתי בפוסט לעיל.
-
מנהלים הם אנשים כמונו – לא?!
ואם את מחלקת את המנהלות ל 4 סוגים,
זאת אומרת שאת חושבת שהאנשים מתחלקים ל 4 סוגים. (כמובן שתמיד ניתן לחלק בכל מיני אופנים, אבל בחלוקה הזו – זה כך)
ולכן אני מנסה להבין אם האופי הזה מחייב התנהגות כזו, או שסתם נפלתי על אנשים אם נטייה ספציפית.
-
מנהלים הם אנשים כמונו, אבל המודל הזה מתייחס לאנשים כאשר הם ממלאים תפקידי ניהול (ולא מתייחס לדוגמה, לתיפקוד שלהם כבני זוג, כהורים, ככפיפים, כאזרחים וכו’….)
החוקר שפיתח את החלוקה הזו זיהה ארבעה טיפוסים עיקריים, ולכל מנהל יש טיפוס אחד בולט, עם “כנפיים” מטיפוסים אחרים.
יכול להיות שאם סוגי ההתנהגות הללו מפריעים לך מאוד, יהיה פחות מתאים בשבילך לעבוד בכפוף למנהלת יזמית.
-
-
-
-
-
-
-
המנהלת המתכללת- פוסט מס’ 5 בסדרה!
האחרונה והחביבה מבין ארבעת המנהלות- המתכללת.
זו שאכפת לה שהצוות יהיה מגובש, שיהיה איזון בין הצרכים הפרטיים לצרכי הצוות,
זו שרגישה לזולת, סבלנית ומקשיבה, רוצה שכולם ירגישו אהובים ומקובלים- זו המנהלת המתכללת.
זו אולי המנהלת שהכי קל להשיג ממנה את מה שרוצים, אם רק עושים זאת נכון.
למנהלת הזו צריך לגשת בצורה מעט “רגשית”. בכל שיחה איתה, יש לפתוח בסמול-טוק ובהתעניינות בחייה. זה לא מיותר, זה מה שיפתח את ליבה.
צריך להקשיב לה, ללמוד אותה ואת מטרותיה, ולגלות כלפיה סבלנות ונחת-רוח. (אל דאגה, זה גם היחס שהיא נותנת בחזרה, ובד”כ מאוד נעים להיות איתה בקשר. לעיתים קרובות נשארים איתה בקשר חברי גם לאחר שנפרדים ממקום העבודה עצמו).
לרוב, היא מאוד תעריך מחוייבות וכנות, ותכבד קואליציות שנבנו על בסיס הסכמה רחב.
אבל מה שמשכנע אותה יותר מכול, זה הדעות והרגשות של האנשים המעורבים בעניין, ולכן כדאי לגשת אליה בצורה כנה ופתוחה, ולא לחשוש לומר “אני מרגישה ש…”
כדאי לשים לב- זו לא סתם מנהלת נחמדה, חביבה ורגישה, אלא זו ש”עולה לה בבריאות” לראות שיש הרמוניה בין העובדות,
זו שתעבוד קשה כדי למצוא איזון בין האינטרסים השונים בצוות.
במצבים קיצוניים- היא תפחד מאי הסכמות ומאי הבנות, ותעדיף להשאיר נושאים בלתי פתורים כדי לא להיקלע לאי הנעימות של בירור הפערים.
יצא לך לעבוד בכפוף למנהלת מתכללת? שתפי את כולנו בטיפים ותובנות, כאן גם המקום להתייעץ ולשאול שאלות.
-
-
כבי את צודקת שברגע שזה מנהל גבר, זו עלולה להיות התמודדות לא קלה מבחינה רוחנית.
למעשה, כל אחד מטיפוסי המנהלים עלול להיות בעייתי כשהוא גבר, אבל אין ספק שהמתכלל הוא המאתגר מכולם.
כמובן שאם נתקלים בכזה מנהל (או בכל מנהל שנוצרת איתו בעיה רוחנית), צריך לעמוד על המשמר שלא ניכשל, ובאופן כללי זה עניין לשאלת רב.
בחיי היום יום, צריך להיזהר עם המנהל הזה מכמה דברים:
א. לשמור מרחק פיזי ולהקפיד מאוד מאוד על כל דיני הייחוד
ב. לא לנהל איתו שיחות של שחוק וקלות ראש, אלא לדבר איתו רק בענייני עבודה, וכשהוא משתף מחייו האישיים להיזהר לא לפתח את השיחה מעבר למה שצריך
ג. לא לבקש ממנו עזרה בצורה “רגשית” מדיי, לא לומר “אני צריכה את העזרה שלך” אלא להתבטא במתינות (לדוגמה: “תוכל לראות מי יוכל לעזור בנושא הזה?”)
אבל בעיקרון הכול בראש, כל אחת צריכה לשמור על עצמה וכמובן- להתפלל.
-
100% לכן עזבתי את העבודה הקודמת!!
(שלא תחשבו שחייבים לעזוב זה היה אחרי שאלת רב למקרה ספציפי שלי
כל דבר לשאול רב כמובן רב שעוסק בשאלות אלו וידע למקד בשאלות ספציפיות)ותודה לד’ הביא לי עבודה בלי שהספקתי לחפש פי שתיים יותר טובה!!!!
-
-
-
-
אויי, רבקי—זה טוב!
אהבתי….כזה נכון…בטוחה שהרבה מזדהות!
תודה!
-
וואו, מאוד מעניין ופותח מחשבה!
גם כתוב בצורה נעימה לקריאה, מובנת, מתומצתת וקולעת.
תודה רבה!
-
ולסיום- פוסט מס’ 6 ואחרון.
קראנו על טיפוסי המנהלות, הכרנו את המשימתית/ תפוקתית, המינהלית/ בירוקרטית, היזמית, והמתכללת/ אינטגרטורית.
אם קל לך לדעת לאיזה טיפוס משתייכת המנהלת שלך- חצי מלאכתך עשויה, ויש לך כיוון מהיכן לגשת אליה.
אבל גם אם את לא בטוחה- לאחר התבוננות תוכלי להבין אינטואיטיבית מה הדרך הנכונה לגשת למנהלת הזו (עם נתונים, עם רעיונות, עובדות, רגשות, הוכחות… וכן הלאה).
אני אישית- לפני שיחות משמעותיות, פשוט מתפללת. מכוונת חזק בשחרית- ותננו היום ובכל יום לחן ולחסד ולרחמים (ומקווה שאשא חן וחסד ולא אזדקק לרחמי בשר ודם…),
כששיחה משמעותית מתקרבת אני משתדלת לומר פרק תהילים, וממש בכניסה לפגישה מבקשת: ה’ שפתיי תפתח, וגו’.
ואחרי הכול, לא נשכח- יש מישהו אחד שמנהל את העולם, והוא הטוב והמיטיב לכול. כל מה שנקבל מכל מנהלת שהיא- יהיה למעשה מידו הפתוחה והרחבה.
בהצלחה רבה לכולן!
זה המקום לשתף בכל מה שיש לכן לומר על הסידרה,
ואני מנצלת את ההזדמנות לשאול- אני רוצה להביא תוכן בנושאים שיהיו רלוונטיים עבורנו חברות הקהילה. אם יש לכן העדפות לנושאים שיעלו בסדרות הבאות, כאן המקום לשתף, אשמח מאוד לשמוע.
-
דבר ראשון רבקי ממש תודה על הכל זה נתן לי ראייה מרחבית…
דבר שני אשמח שיהיה פוסט על כל מיני מצבים בעבודה
איך מתמודדים בתור עובדת חרדית
לדוג’ יש יציאה לכבוד שאחת העובדות יוצאת לפנסיה אז נפרדים יפה
אבל רגע למה את יוצאת או יוצאת ובצד וכו’ מה את שמחה שאני עוזבת אותך?
ככה כל מיני מקרים שיכולים לקרות בעולם העבודה שאפילו לא חשבת עלייהם
כי את עובדת טרייה מהלימודים או כי את עבדת עד היום רק במקומות חרדיים
ופתאום יש כל מיני סיטואציות שרגע לא הספקת לשאול רב ואת כבר צריכה להתמודד
אז אשמח שתעלי המון סוגי סיטואציות שקורות ככה נדע להתכונן מראש
ולברר מה הרב שלנו אומר לגבי זה ושנגיע לניסיון (אל תביאנו לידי ניסיון) נצליח להתמודד ונדע מה עושים
ושוב תודה ע-נ-ק-י-ת רבקי היה ממש מעניין לקרא ולנסות להבין את הבן אדם השני שפשוט קצת שונה ממני…
-
רעיון טוב, גם לי היו המון התמודדויות בנושא הזה, בעיקר בתחילת הדרך
נראה מה עוד יגיבו כאן ולפי זה אתאים את התוכן בעזרת ה’
-
Log in to reply.