בינה מלאכותית, אל תפספסו את הדבר הזה! מדריך למתחילות

שמעתן כבר על AI ו-ML? אלו שתיים מהטכנולוגיות הכי מגניבות שיש כרגע, והן משנות את העולם! בואו נצלול פנימה ונגלה במה מדובר.

רק כדי לעשות לכן חשק לקרוא, את רוב המאמר הזה- כתב רובוט לפי הוראות שנתתי לו 🙂 ואת התמונה הדהימה הזאת צייר רובוט בפחות מדקה – לפי בקשה שנתתי לו (אני מתכנתת, גרועה בלצייר, אז תאמינו לי 🙂 שימו לב לכפות הידיים של הקוסם, שם הוא קצת פישל, נסלח לו. הפקודה הייתה “צייר לי קוסם נלחם בעולם התחתון אולטרה ריאליזם אור כהה” ובאנגלית wizard fighting in underworld ultra realism dark ligh

Artificial Intelligence (AI)

בעברית אינטליגנציה מלאכותית – מתייחס לרעיון של מכונות שיעשו דברים שבדרך כלל דורשים אינטליגנציה אנושית, כמו לשחק משחקים, לזהות דיבור, לקבל החלטות ולפתור בעיות. זה כמו שיש רובוט סופר חכם לצידך! ניתן לחלק את הבינה המלאכותית לשני סוגים: בינה מלאכותית צרה narrow AI, שנועדה לעשות דבר אחד ספציפי, ובינה מלאכותית כללית general AI, שהיא כמו שיש רובוט חכם ברמת אדם שיכול לעשות הכל.

Machine Learning (ML)

בעברית למידת מכונה– היא תת-קבוצה של AI שעוסקת בכך שמכונות ילמדו מנתונים. זה כמו שיש לך תלמיד רובוט שהופך להיות חכם יותר וטוב יותר ככל שהוא מתקדם. במקום שמתכנת אנושי יתכנת מכונה לעשות משהו, ML משתמש באלגוריתמים ומודלים כדי לתת למכונה להבין דברים בעצמה. כך, המכונה יכולה להשתפר במשימה לאורך זמן מבלי שיגידו לה מה לעשות בכל שלב של הדרך. ישנם שלושה סוגים של ML: למידה בפיקוח, למידה ללא פיקוח ולמידת תגבור. (supervised learning, unsupervised learning, and reinforcement learning)

AI ו-ML נמצאים בשימוש בכל כך הרבה דרכים מגניבות! משיפור חיי היומיום שלנו עם מכשירי בית חכם, ועד למהפכה בתחום הבריאות, הגרפיקה והשיטור, האפשרויות הן אינסופיות.

דוגמאות למערכות מפורסמות המשתמשות ב- Machine Learning :
חיפוש גוגל: מנוע החיפוש של גוגל משתמש ב-ML כדי לספק תוצאות רלוונטיות יותר למשתמשים על ידי הבנת שאילתות החיפוש שלהם וההקשר של החיפושים שלהם.
טסלה: המכוניות האוטונומיות של טסלה משתמשות ב-ML כדי לקבל החלטות לגבי איך לנווט בכבישים ולהימנע ממכשולים.

עוד טכניקות בינה מלאכותית (חוץ מ-ML) מגניבות

1. עיבוד שפה טבעית Natural Language Processing (NLP): עוסק בסיוע למכונות להבין ולהשתמש בשפה אנושית. תחשבו על זיהוי דיבור, הפיכה של טקסט לדיבור ותרגום שפה. NLP זה כמו שרובוט מתורגמן יעמוד לצידך 🙂 יש היום תוכנות כאלו, תכלס זה מפחיד כי אפשר ממש לקחת את הקול שלך לכתוב טקסט חדש – והנה התוכנה יוצרת הקלטה שלך עם משפטים שמעולם לא אמרת. דוגמא: סירי ואלקסה הן דוגמאות לעוזרות וירטואליות המופעלות על ידי NLP המשתמשות בזיהוי דיבור וטכנולוגיית טקסט לדיבור.

2. ראיית מחשב: זוהי טכניקת הבינה המלאכותית המאפשרת למכונות “לראות” ולהבין מידע חזותי. זיהוי תמונה ווידאו וזיהוי אובייקטים. עם ראייה ממוחשבת, מכונות יכולות להבין על מה הן מסתכלות! דוגמא: תוכנת זיהוי הפנים המשמשת רשתות חברתיות כדי לתייג אוטומטית אנשים בתמונות.

3. רובוטיקה: רובוטיקה ובינה מלאכותית הולכים יד ביד! רובוטיקה כוללת שימוש בבינה מלאכותית כדי לשלוט ולנהל רובוטים, לעזור להם לנווט, לתפעל אובייקטים ולהבין את הסביבה שלהם. דוגמא: שואב האבק Roomba הוא דוגמה ידועה לרובוט שמשתמש בבינה מלאכותית כדי לנווט ולנקות בתים.

4. למידה עמוקה Deep Learning: למידה עמוקה היא סוג של ML שמשתמש באלגוריתמים מיוחדים הנקראים רשתות עצביות. האלגוריתמים האלה נוצרים בהשראת הדרך שבה המוח האנושי פועל (כמו רשת נוירונים), והם עוזרים למכונות ללמוד ולקבל החלטות. דוגמא: למידה עמוקה משמשת חברות כמו גוגל ואמזון כדי לספק המלצות מותאמות אישית למשתמשים בהתבסס על התנהגותם והעדפותיהם בעבר.

5. אלגוריתמים אבולוציוניים: בדיוק כמו בטבע, אלגוריתמים אבולוציוניים משתמשים בתהליך הברירה הטבעית כדי למצוא את הפתרון הטוב ביותר לבעיה. זה כמו שיש לו מדען רובוט שעושה ניסויים כדי למצוא את התשובה הטובה ביותר. דוגמא: מערכת AutoML שפותחה על ידי גוגל. קצת יותר מסובך להסביר, תוותרו לי 🙂

6. מערכות מבוססות כללים: דמיינו שיש לכם מערכת כללים כמו ספר מתכונים שעוזר למכונה לקבל החלטות ולפתור בעיות. זה מה שקורה במערכות מבוססות כללים! מומחה אנושי רושם את הכללים והמכונה פועלת לפיהם. דוגמה למערכת מבוססת כללים היא מסנן דואר זבל – ספאם- עבור האימל. הוא משתמש במערכת כללים כדי להחליט אם הודעת דואר אלקטרוני היא ספאם או לא.

7. מערכות מומחים: מערכות הבינה המלאכותית האלה הן כמו שיש לך מומחה לצידך שיודע הכל על נושא ספציפי. הם משתמשים בשילוב של מערכות מבוססות כללים ומערכות מבוססות ידע כדי לקבל החלטות כמו מומחה אנושי. דוגמא: אחת ממערכות המומחים המפורסמות ביותר היא כלי האבחון הרפואי, MYCIN, שפותחה בשנות ה-70. היא השתמשה במערכת כללים וידעה לדווח על מחלות זיהומיות כדי לעזור לרופאים לאבחן זיהומים.

אלו הן רק כמה דוגמאות של טכניקות AI רבות ושונות שיש בחוץ, ותמיד יש דברים חדשים ומרגשים שמפותחים. עם AI וטכניקות שכאלו, השמיים הם הגבול!

אגב יש גם מערכות שמשתמשות בכמה טכניקות ביחד. לדוגמא: ChatGPT המפורסם הוא סוג של מודל שפת בינה מלאכותית המשתמש בשילוב של 3 טכניקות (1+4 שהזכרתי למעלה +GPT) כלומר NLP, DL ו-GPT כדי ליצור תגובות דמויות אדם לקלט טקסט.

להגיד את האמת,

פעם היו סיפורים ואגדות שדיברו על רובוטים שמשתלטים על העולם, מרגיש שאנחנו מתקרבים לשם. יש להם יכולות אדירות (מי שמכירה chatGPT וmidjourney רק כדוגמא שפשוט הטריפו את כל החושים שלי כשנתקלתי בהם). אם לא הייתי אדם מאמין, הייתי מבוהלת. אמרתי לבעלי לא מזמן שמרגיש לי שזו מין הכנה לביאת משיח. אז נוכל לשבת ולעסוק בתורה ומעשים טובים בזמן שהרובוטים יעשו בשבילנו הכל. יש לי כל מיני מחשבות בנושא אבל זה כבר למאמר אחר… 🙂

אם יש שאלות אפשר להשאיר למטה. ב”הצלחה

אולי יעניין אותך

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מרתק!
    פשוט להבין מהבסיס…
    תכתבי עוד על הנושא וכן נשמח לפוסט ספציפי על הAI לגרפיקה (כך קוראים לו?)

  2. היי תודה על הפוסט זה סידר לי את מה שאני כבר יודעת וחידש לי הרבה. הסברת בצורה ברורה וקולעת.
    אני אשמח לדעת איך ואם אפשר להתחבר ל-ChatGPT בלי לקבל קוד אימות ב-SMS…

    1. היי מירי, יש עכשיו בכל העולם שיח לגבי זכויות יוצרים של תוצרים שנעשו ע”י מי שאינו בן אנוש. תנאי זכויות היוצרים של Midjourney קצת לא ברורים, אבל בתור חבר משלם זה נראה שאין בעיה (מידג’רני בעצמם קיבלו תביעות מכל מיני גופים ואמנים שטענו שהם השתמשו בעבודות שלהם כדי ללמד את המכונה איך לצייר בסגנון של צייר X וכו’). בכל מקרה צריך להבין שלמרות שנראה שאת כביכול ה”בעלים” של התמונה, את מעניקה בעקיפין גם לכל משתמש אחר את הזכות להשתמש בתמונות שאת יוצרת. בכל אופן אין בתשובה שלי הנחיה משפטית רק זה מה שהבנתי עד כה ובכל מקרה כמו שכתבתי בהתחלה עדיין לא ברור והנושא נידון. כנראה שגם יש הבדל בין מדינות וכו’.

  3. מי שרוצה להתחבר לGPT וצריכה SMS –
    ברוב המוחלט של הסטיקים יש חלון שעולה כשנקלט הסטיק במחשב וזוהי התוכנה של הסטיק.
    שם יש אפשרות לקבל/לשלוח SMS (כי בעצם סטיק זה סים עם מספר!)
    אם את לא יודעת מה המספר של הסים זה יותר בעיה
    ב019 זה כתוב בחשבונית למטה

    1. בעצם כל הרובטים למינהם (“רובי” “פולי” ודומיהם) כולם מבוססים על הטכנולוגיה הזו של הchatGPT .. רק שהם נותנים לה הוראות/הדרכות, והופכים לעברית כדי להנגיש לקהל “פשוט” + הישראלי

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן