בס”ד
אכתוב כאן כמה רעיונות שהפקתי במסגרת ערכות הלמידה מבית “שבילים”, ואם תרצי תוכלי לפנות באישי ולהתעניין על החומר המוכן:
1. ברמת צירוף – את לוקחת לוח צירופים רגיל, אבל אומרת לילד לקרוא רק חלק ממנו. אם את רוצה לתת חיזוק לדימוי העצמי שלו כקורא – תני לו לקרוא רק משהו שהוא שולט בו. אם את רוצה לחזק גורם שהוא מתקשה בו, תני לו דווקא משהו מאתגר. בכל אופן – זה שהוא צריך לקרוא רק חלק, כבר נותן לו הרגשה טובה. דוגמאות: רק צירופים שבהם שומעים את הצליל ס’, או רק צירופים שבהם שומעים כוח אי וכד’.
2. ברמת מילה – את לוקחת כרטיסים של מילה + תמונה, ובמקום לשחק את המשחקים השגרתיים של לוטו, זיכרון וכד’ – את מניחה על השולחן את כל הכרטיסים של התמונות, ובידיים שלך – המילים. מראה לו למשך מספר שניות מילה, ואח”כ הוא נדרש לחפש את התמונה המתאימה בין הכרטיסים שעל השולחן. במשחק שיצרתי (בשם “מילה בשנייה”) דרגתי את המילים גם לפי תנועות, ושילבתי מילים דומות: פִּלְפֵּל, פַלָּאפֶל – כך שהילד צריך להיזהר כשהוא קורא מהר…
3. ברמת משפט – את כותבת משפטים שבהם מילים מאתגרות, שואלת שאלות פשוטות שמחייבות את הילד לקרוא מדויק כדי לענות תשובות. למשל: צמח הפסיפלורה יעיל להרגעה. – למה יעיל צמח הפסיפלורה? איזה צמח יעיל להרגעה? אח”כ הוא שואל אותך, ושוב דרך המשחק הוא נדרש לקרוא מדויק.
המייל שלי לרעיונות נוספים: [email protected]