אומנות הבמה והפקות תוכן
ציבורי קהילה
ציבורי קהילה
פעילות אחרונה: לפני 43 דקות
איגוד כל נשות הבמה ואירועי התוכן במקום אחד לשתפים מוצלחים וקידום מקצועי. שמנה לב! פתחנו פה בנוסף גם... פירוט נוסף
ציבורי קהילה
המוזיקה ,הסרטים ורוח התרבות לאן????????
קדם ‹ Forums ‹ הפקות במה ותוכן ‹ המוזיקה ,הסרטים ורוח התרבות לאן????????
-
המוזיקה ,הסרטים ורוח התרבות לאן????????
פורסם ע"י C M כללי on 29/08/2023 ב1:17 amכדאי היה באמת לפתוח שרשור חדש … הועלו נושאים חשובים . הדיון הזה נפתח על מנת לא להוציא מהקשר דיונים אחרים . יש לך משהו לכתוב בנושא? תגיבי
הדס שאול הגיבה לפני 1 שנה, 2 חודשים 34 חברות · 80 תגובות -
80 תגובות
-
רובנו צורכות – מה שקוראים לזה תרבות.
זה מתחיל בבית ספר וממשיך בסמינר ובכל כנס נשים/ערב חיזוק/קייטנת אימהות
יש מקרן/מצגת/קליפ/פלייבק/זמרת/רקדניות שמלוות את השיר וכו’…
זה עובדה.
(אומרים במוסדות חינוך שזה כדי שיהיה מספיק “אקשן” “בפנים”. ולא יחפשו “בחוץ”. אני לא נכנסת לנושא החינוכי)
מכאן לאן זה מתקדם?
כמובן בבחירת השירים/המוזיקה/התוכן/ הדמויות על הבמה וכו..
כל בית ספר/סמינר/ארגון וכו’… מביא תוכניות לפי הרמה הרוחנית של המוסד. ויש מנעד רחב מאוד של רמות רוחניות.
איפה מתחיל הבעיה?
בבלבול
תוכנית /סרט/הקרנה/ ערב הוואי/קייטנת אימהות שמשווקת לציבור “החרדי” אז לכאורה זה מתאים לי.
לא?
הרי אני חרדית.
אבל יש המון סוגי חרדים.
ואם אני לא יודעת מי עומד מאחורי הערב- מי אמר שזה מתאים לרמה הרוחנית שלי?
יש הקרנות שכתוב “מאושר ע”י נשות חינוך” מי ה”נשות חינוך”? מהסמינר שלי? דודה של המפיקה?
כנגד יש קהילות שלמות שלא דורכות ב”סרטים הטמאים” שמוקרנים בחול המועד.
יש נשים שממש אוהבות לצאת לערבי הוואי וגיבוש. ערבי שירה . הקרנות וכו…
ויש נשים שלא זקוקות לאוורור הזה ואוהבות רק לקפל כביסה/לפטפט בניד ולקרוא לילדים סיפור וכו…
וכולנו בנות יקרות ואהובות של ה’
וחוזרת לדילמה-
שלא תמיד מה שכתוב “ערב חרדי” זה מתאים לרמה הרוחנית הספציפית שלי.
ולא תמיד יש לי דרך לדעת זאת
ויותר מזה
לפעמים מביאים מישהי שמתלבשת בצניעות לכבוד המעמד. אבל ביומיום היא ממש לא מתאימה למגזר.
פעם הביאו בשכונה איזה סטנדפיסטית שלבשה צנוע. אבל מישהי הראתה לי סרטון שלה בהופעה לפני ציבור אחר עם שרוול קצר וסגנון חילוני…. הבנות הלכו בשמחה להופעה. זה הרי שווק ע”י המתנ”ס ה”קדוש” שלנו. אך למרות הבגד הצנוע- הסגנון היה מאוד רדוד…. למבוגרות התוכן ממש הציק. הצעירות לא הבינו מה הבעיה. “היה צחוקים. לא?”
בקיצור (אחרי כל האירוך..:))
יש מודעה? תפעילו את שיקול דעתכן.
בהצלחה ושנה מבורכת לחברות ומנהלות “קדם”
ולכל בית ישראל
ויהי רצון שמשיח צדקינו יגאלינו במהרה
-
התוכנה גזרה את המשפט
יש מקרן/מצגת/קליפ/פלייבק/זמרת/רקדניות שמלוות את השיר וכו..
ושמה XXXXXXXXXXXX במקום
-
בשרשור הקודם מישהי כתבה שבנות שנחשבות איכותיות ישבות ושרות שירים לא ממש משלנו , ואני שואלת , למה שזה לא יקרה ????
מישהו מקפיד שההמנונים וכל השירים שהסמינר ים מוציאים לתוכניות וכו’ , שיהיו ממקור טוב? שלא יהיו מלאי טרנסים ?
למה אני צריכה לשבת במסיבת סיום של הבת שלי ולהרגיש בגונגל באפריקה?????
ואם זה ככה במוסדות חינוך, אז למה שהבנות תחשבונה שצריך להיות אחרת?
אם לסמינר מותר לשים טרנסים כאוות נפשו , אז גם להן מותר לשמוע איזה שירים שהם רוצות…
ולגבי, הטענה “צריך לתת להם קצת אצלנו כדי שלא ילכו לרעות בשדות זרים” מה הקשר??????
אז אולי ניתן להן ללכת עם חצאית קצרה כדי שלא ילכו עם מכנסיים ??
לאן הגענו?
אם המוזיקה והסגנון מתאימים לנפש היהודית – אז מצוין , למה לא, זה מקרב אותנו לקב”ה .
אל אם לא , אז לא!!! אי אפשר לומר נפתח קצת כדי שישארו אצלנו…
ובכלל, מזמן כבר חשבתי שצריך פשוט לתת כשרות לשירים , לא כל מה שכל זמר עולה לו למוח וכל סגנון של כל פרחח , אמור להיקרא “שיר חסידי” , וכנ”ל בסמינרים , מסיבות , תוכניות , לא כל אחת שמפיקה מסיבה , יכולה להכניס כל כך בקלות את המסיבה למוסדות שלנו , זה צריך לעבור בקרה של אנשים בעלי אוזן רגישה וכו’….
-
מצחיק, נושא קודם הייתי פחות או יותר בדעה של כולם, נראה שעכשיו ההיפך……..
לדעתי – אם לא יכניסו כלום-כלום, ההמנונים יהיו אך ורק במנגינות של פריד, סרטים לא יתקיימו בכלל, והכל יהיה קודש-קודשים מבית היוצר של נשים כשרות וטהורות – ולא, אני לא צינית – המטרה לא תושג, חותמת לכן. הבנות ילכו לחפש במקומות אחרים.
לדעתי יותר חשוב להכניס למודעות, שכל הדברים האלו זה לא החיים שלנו. מותר לכם להנות. אבל תזכרו את המטרה ואת המקור.
פייגי, איך תתני כשרות לשירים? ‘הבד”ץ’ יהיה לוורדיגר, ‘הרבנות’ לעקיבא? נו, באמת. הדברים האלו לא יעבדו.
אגב, בקשר לשירים – אירוני להמליץ על זה, אבל יש בקול חי מיוזיק באתר ערוצי השמעה שונים לפי בחירה, ואפשר לסמוך עליהם שהכל מסונן.
-
מותר לנו להנות , חובה עלינו להנות , אבל לא בדברים שפוגמים בנפש , מוזיקה שבאה ממקורות לא ראויים , או שגורמת לנו לרקוד בסגנון חילוני , זה לא מהדברים שמותרים בהנאה!!!!!
לגבי הכשרות , לא שם הזמר או שם המעבד ירכיבו את הכשרות של השיר, שיר כשר זה שיר שמקרב אותך לקב”ה (אבל באמת , לא שטחי…) שיר כשר זה לא שיר שגורם לך להניע את הגוף וכו’
-
הרב אלישיב אמר בעבר ששיר כשר זה שיר
של בנ”א בעל יראת שמיים והולך לפי דעת רבנים!
-
-
לדוגמא מרדכי בן דוד
כל השירים שלו מקוריים שלו בלי לקחת חלק משירים שלא שלנו
והוא בסדר לגמרי-כולנו יודעות את זה:)
-
יש לו שיר שהוא גיור לשיר תורכי על ג’ינגיס חאן – ידעת את זה?
יידען, למי שמכירה.
-
-
-
-
קול חי לא הכל מסונן!!
בסופו של דבר זה רדיו וזה נגד דעת רבנים!
את לא יכולה לומר את זה בפלטפורמה זו!
סליחה על ההודעה:)
-
קודם כל נתת פה נקודה חשובה וכולנו ניקח לתשומת ליבנו דברים שעלולים לקרר.
אך יש דרך לומר את הדברים🙂
את כותבת “הולך לפי דעת רבנים…”
איזה רבנים? שלך? שלי? בעיני רב א’ מותר להישמע/ להתראיין לרדיו
ובעייני רב ב’ לא.
וגם כתבת:
בסופו של דבר זה רדיו וזה נגד דעת רבנים!
האם התכוונת שרדיו זה נגד דעת רבנים?גם אם לא רוצה לנסות להעביר נקודה… בכל מקרה
אפשר להדגיש רבנים שאני הולכת בדרכם הם נגד.
אבל לא כל הרבנים. (אגב יש כמה וכמה רבנים שמעבירים שיעורים ברדיו)
(וממש ממש לא רוצה לפתוח על זה נושא.) רציתי להדגיש נקודה
זה שטח אפור.
רוצה רגע להציב מראה..
הרבנים שנגד רדיו מן הסתם גם נגד אינטרנט
או שוטטות/התמכרות לאתרים למייל וכו..
אפילו מסונן מאוד
איך היית מרגישה אם הייתי כותבת פה:
אינטרנט מייל ושוטטות באתרים זה נוגד דעת רבנים!!
כל אחד יכול להיכנס ולכתוב כל העולה על רוחו
כולל כפירה! ואיסורים! רח”ל (זה שאתר עושה השתדלות מסנן וכו . בסוף ימחוק זה זה טוב
בפוטנציאל? זה באינטרנט הכל חשוף.
“כל דכפין יטה ויכתוב…”וכולםם יכולים לראות.
עלול להביא להתמכרות!!
וזה שאת כותבת באתר בכלל נותן לגיטימציה לבנות ישראל !
מבינה?….😶
הייתה פה הסכמה כללית לא להיכנס לשטחים אפורים.אף אחת לא רוצה לקרר אף אחת אבל גם לא לתת הרגשה
“הרבנים שלי יותר חרדיים” או הרבנים שלי זה הרבניים היחידים.
וזה גם לא עניין של רוב הרבנים..
שורה תחתונה כל אחד מקשיב לדעתו ולפי רבו.
גם אם כל הרבנים יהיו בעד x והרב שלך לא
אז לא תעשי את זה.
אפשר להגיד גם בדרך נעימה,
בעייני ובעיני הדעת תורה שאני הולכת רדיו זה עניין בעייתי.
אין בעיה זכותך
אבל לא זה נוגד דעת רבנים!
יש עוד רבנים חוץ משלך… 🙂-
כשהרב אלישיב אומר בדעת רבנים הוא מתכוון מסתבר לאנשים רמי מעלה וכולנו יכולות להבין בלי לשחק ראש קטן!!
-
אני ממש לא מסכימה איתך
אם הרבנים הגדולים (שלצערינו כבר כמעט ולא קיימים היום) אמרו שאסור=זה אסור
וזה שיש כמה שמתירים את זה -זה נוגד את דעת גדולי ישראל לרוב אם אין סיבה מוצדקת!!! ויש הבדל גדול מאד בין גדול הדור לרב שפוסק, מעביר שיעורים וכו’
אני לא באה להקטין ח”ו אף אחד! אבל אני חושבת שמי שמחפש התרים יכול להשיג אותם היום אולם זה ממש ממש לא מלכתחילה ומחייב בדיקה (יכול להיות שזה נכון לגבי בנ”א מסוים אחד ולך לא:)
אני כתבתי כאן נטו מה שגדולי הדורות האחרונים השאירו לנו ובזה אף אחד לא יכול להתווכח🙂
-
לא רוצה להיגרר אבל הנה נגררת… ובזה אסיים בעז”ה, כי אם אין עניין לקבלולהקשיב זה שיחת חירשים,
אתחיל בהסכמה
באמת תלוי אם יש לך רב אחד או כל פעם “זה הרב נוח” (בעניין למצוא היתרים)
-יש הבדל גדול מאד בין גדול הדור לרב שפוסק, מעביר שיעורים וכו –
ברור שיש הבדל… אבל לא רואה איך זה רלוונטי לדיון.
סופו של דבר כל אחד הולך לפוסק שלו. רב שלו ולא הרוב קובע… עשה לך רב לא רבנים
צריך כמובן להיזהר לא להכשיל בדברים שהם חד משמעים אסורים.מרגיש לי שלא קראת מה שאמרתי בעניין אינטנרט כי גם את זה הרב אלישיב לא התיר לגמרי. גם לא מחשב
והננו כאן… אז…..🙂
אמש ביקרה משלחת מטעם הוועדה לתקשורת אצל מנהיג הפלג הליטאי,
הרב יוסף שלום אלישיב, שאמר להם כי "מניעת מכשולי המחשב היא הסרת תועבה וקיום צו התורה:
'וביערת הרע מקרבך'". הרב אלישיב עודד את אנשי המשלחת ב"מלחמה בנגעי המחשב,
ואת בלימת סכנתו המרובה מלפגוע בבתי ישראל המבוגרים ובצעירי הצאן".ואם התיר זה פרנסה, כמו שציינתי הדיון הזה לא פרנסה,
כמובן שתוכלי לענות: למה שתשפטי אותי אני צריכה א.. ב.. ג
ורב x התיר לי…
אגיד לך את צודקת! ולכן את אל תשפטי אחרים…
ותגידי בלי שום ציטוט או מקור ש”רבנים אמרו”
וגם אם תתני…
מי איך מתי? זה הרב שלי בכלל?יש פה גם ספרדיות, וגם אשכנזיות, ועדות המזרח לא לפי אשכנז. ואשכנז לא לפי עדות המזרח.
כמו שאגיד הרב עובדיה יוסף זצוק”ל אמר y כמובן תכבדי אבל זו לא דרכך ומנהג אבותייך.
או אגיד רבנים אוסרים בתכלית האיסור דג עם חלב…
איך אתן אוכלות???
אז כמובן תעני… תשמעי זה רק עדות המזרח וגם לא כולם.. מבינה?
לי זה אסור בתכלית האיסור.. למיש אחרת כן וכן הלאה.הייתי שמחה שתעני וכל אחת פה לעצמה בלי לשפוט את עצמה או אחרות אם מתאים לה:
על עניין השוטטות באתרים, כו’ והשתתפות בדיונים לא לצורך פרנסה
קבוצות מייל גם אם הם הכי “כשרות” בעולם .. לא רק צניעות זה בעיה והמבין יבין.
או פשוט לקרוא לילד בשמו
התמכרות, אובססיה… 80% מהזמן.. כמובן לא לכולם ולא תמיד (ושאר ירקות ותירוצים והסברים…)אנא אל נעצום עיינים 👑
ושכל אחת תחשוב מה עושה נחת לאבא שבשמיים😇 (סליחה על החרוז)
בסופו של דבר זה רגש יהודי 💖 וכל אחד בליבו מודע למצב הרוחני שלו
ויודע מה אסור מה מתאים מה לא מתאים, מה יכול להועיל לו ומה יכול להזיק לו..
התפקיד שלנו זה להיות עם היד על הדופק,להקשיב לרגש היהודי ולא להתעלם “קול דודי דופק…”
(סליחה על הפרשנות הפתוחה)
ולחנך✨ קודם את עצמנו ומשפחתנו -
זה נכון לגמרי שאינטרנט נועד לצורכי פרנסה בלבד!
אבל זה ממש לא קשור למה שאני אמרתי
זה שכתבתי את מה שהרב אלישיב אמר לא אומר שאני מצליחה לעמוד בזה אך כמובן שזה לא עניין של אף אחד חוץ ממני!
כן הבאתי את זה בפלטפורמה הזו כי צריך לדעת את זה!
האם את מצליחה לעמוד בכל 613 המצוות שניתנו לנו? אם כך אשרייך!
כל מי שאני מכירה לא מלאך וכן עובר לעיתים על לאוים מפורשים אבל זה לא אומר שהוא לא יודע את האמת.
אם מישהי כותבת כאן ז”א שהנושא חשוב לה והיא מביאה דברים שהיא יודעת ,לא בטוח בכלל שהיא מצליחה לעמוד בזה אבל כן יש לה רגש יהודי.
-
אני ממש שמחה שהגענו להסכמה 😀
והצלחתי להעביר את הנקודה
והבנה שכל אחד מה הוא עושה זה עניין שלו.
-כל אחד יודע את האמת..- “והאמת שאין אמת אחת או שתיים…”
אופססססס סליחה. נפלט לי 😉 (המבין יבין ובטוחה שיש פה “מבין” בקהל.)
פשוט מדברייך זה היה נשמע מעט שפיטה, “וחינוך” שיש דעה אחת וזהו.
שמחה שהסברת שבסך הכל רצית
לעלות למודעות, אשרייך.
ואאחל שנה טובה ומתוקה🍎 של התעלות, אהבה, והצלחה בכל מעשה ידייך 😇 -
והאמת שאין אמת אחת או שתיים…”
אופססססס סליחה. נפלט לי 😉🙃
-
-
-
-
תודה על הדיון החשוב , אני מסכימה מאוד, יותר מכך בתור בוגרת סמינר בית יעקוב שמתי לב שמורות ומפיקות מתוך הסמינרים משתמשות בקאברים לשירים מהעולם החיצוני – לעיתים אפילו בשירים עדכניים והאקטואליים כך שאין אפילו אינטליגנציה לפנות למוזיקה ישנה יותר ופחות מוכרת ,כך שזה נותן לגיטימציה לכל השאר, לכן בעיני אין מקום לתרעומת על זה .
נקודה נוספת היא שבעיני כמו שפעם חוגי מחול ובלט נחשבו ל״מוקצה״ וכיום מצאו את המסגרת הנכונה לקיים אותם , אותו תהליך קורה בעולם התרבות , במקום להיבהל ולאסור בלי סיבה מוצדקת אלא מפחד מהלא מוכר , יושבים לבדוק כל דבר לגופו מה מתאים ומה לא
-
-
-
לא רוצה להמעיט מחשיבות שמירת פח השמן הטהור…
אבל תסלחו לי, אם היו עושים לנו בסמינר המנון עם שיר לא בקצב עדכני ותוסס, זה פשוט לא היה תופס!
אז מה עדיף?
המנון במקצב קצת סוער\רחובי\חילוני או בנות שלא רוצות להשתתף בפעילות המיושנת של הסמינר ויושבות חודשיים בשיעמום בבית או ברחובות?
-
מענין מאוד מה שאת אומרת , לא היית מגיעה למחנה אם ההמנון לא מספיק טרנסי? אלו השיקולים כשאת חושבת אם לבוא לתוכנית ?
חוץ מזה, לא אמרתי שלא יהיה תוסס , אבל יש דרך ארוכה בין תוסס, קצבי , כיף ומקפיץ לבין טרנסי ורחובי…..
-
ובתור רכזת חברתית לשעבר
אף אחד לא באמת חושב
שההמנון מעביר את המסר
יש שירים שכן אבל בודדים
קודם כל העולם לא צועד קדימה
אלא הולך אחורה
-
כל כך נהניתי לראות איזה נשים איכותיות יש כאן
מסכימה עם כל מילה
השירים והסרטים וכל ה’תרבות’ שמכניסים כיום במעטה של ערבי התעוררות וסליחות…
חרג מזמן מהגבול.
לא מזמן היה בקו של ‘אמהות למען אמהות’ דיון על נושא המוזיקה
(ואגב מי שמחפשת תוכן יהודי אמיתי וטהור הקו הזה מדהים)
לי אישית מאוד צורם שחול המועד וחופשת חנוכה הפכו לזמן סרטונינו
כל ערב סרט אחר והפקות בכורה
בימים הכי קדושים ללכת ולראות דברים כ”כ רדודים
אבל “כולללללללללם הולכים” זה טענה שקשה לעמוד מולה
הרי הכי חשוב בעולם להיות כמו כולםםםםםםם
תמיד תהיתי מיהן אותן ‘נשות חינוך’ שמאשרות את זה
למה אין את חתימותיהן?
אבל מסכימה עם זה שהיום הרבה מזה נכנס דרך הסמינרים והבתי ספר אז מה לנו להלין על השאר?
העולם היום רץ אחורה – לבאר שחת
כל מי שיש לו רגש יהודי יכול לאות בבירור ולא חובה להסחף אחרי העולם
בהצלחה!
-
בטוחה בזה?
מרגישה צדיקה בסדום….
בדיוק אתמול דברתי עם חברה, וציינו את השירים של הסמינר, וואו ענק!! שירים עם תוכן ומסר
איפה החברות שלי? בואו תצילו את כבודם האבוד של הסמינרים!
-
מצטרפת לכל מילה,
אנחנו זוכרות את שירי הסמינר בגעגועים!!!
בעיקר שירי אלול אבל גם השירים של המחנות!!
זאת אומרת שאפשר למצוא דרך לעשות שירים יפים ואהובים שמכניסים מסרים,
רק צריך את האדם המתאים- מישהי שיודעת לכתוב שירים ברמה שמדברת לבנות.
ולכי תדעי אם אנחנו באותו סמינר…
-
-
-
הכל טוב ויפה כשמדובר על עצמי, להחמיר להיזהר ולהציב גדרות וסייגים ולשמור על אווירה נכונה
אבל כשמדובר בילדים\אנשים אחרים – חושבת שצריך זהירות רבה ושיקול דעת
ואולי עדיף שיר טרנסי מאשר דברים גרועים יותר…
-
איך זה הגיע למצב שהבנות שלנו ילכו לרעות בשדות זרים?
כל כך משעמם לבנות שלנו בסמינר?מה הן עושות שם 8 שעות?
איפה שיעורי היהדות שעד היום אני זוכרת אותם כי היו לנו מורות שהיו דוגמא שמלאו אותנו בתוכן אמיתי (למדתי בוולף)
ברור, שמורות בסמינר הכי טוב מגיעות עם רכב צמוד
שעורי היהדות נשמעים בהתאם, ולפי מה שאתן מדברות כאן
הפכתן את התורה שלנו עם כל העומק שבה
לריקה מתוכן רחמנא לצלן.. עובדה אם לא נגייר לחומרה את כל הטומאה שבחוץ
הן תחפשנה מקום אחר…
-
ווואו, הלכת רחוק מאוד!!!! מאוד!!!
אני לא רחוקה כ”כ מהסמינר… מורות עם רכב???? לא יודעת מאיפה שלפת את זה!
והשיעורי יהדות באמת מאלפים, אבל בגלאים הצעירים יותר הם תופסים פחות מקום
התוכניות הם דרך מעולההה להעביר את המסרים בדלת האחורית, אצלינו עשו את זה מצוין!
וכן, בסמינר חייבים להיישיר קו עם מה שקורה בחוץ, אין הרבה בררות!
-
-
הסמינר לא נועד כדי לישר קו עם מה שבחוץ , בשביל זה יש את החוץ!!!!!
ומשום מה התורה לא אומרת שכדי שאנשים לא יתפתו למשהו גרוע נתיר קצת דברים אסורים, אין זו דרכה של תורה!
ואב, מישהו אמר פה לא לעשות תוכניות ? אפשר לעשות תוכניות , מדהימות אבל זה לא צריך להיות בסגנון חילוני (שלצערנו הרב נקרא היום חסידי).
אני גם לא כל כך רחוקה מהסמינר, והיו לנו תוכניות מדהימות נהננו עד הגג, ולא היה לנו טרנסים ומוזיקה זרה , ותוכניות סטנדאפ רדודות.!!!,
-
לא יודעת איפה את גרה ואיפה למדת
בסמינרים רבים בירושליים
המורות עם רכב…
על אחד הסמינרים כבר אומרים שעוד מעט הם יצטרכו לבנות חניה פרטית למורות…
וזה סמינר די מבוקש..
ןלמה שיעורי יהדות היום בגיל צעיר תופסים פחות מקום?זה לא היה ככה לפני 20 שנה
-
באמת שלא הבנתי איך קשורים הרכבים והדעה האישית שלך בעניין,
לדיון חשוב ומכבד.
-
-
להרבה מהמורות יש רכבים לא כולם רואים בזה פסול..
זה ענין של סיגנון אצל החסידות זה ממש אסור.
אך יש כאלה אם יש צורך למשל להגיע לעבודה לפזר ילדים למוסדות אין בעיה
-
צודקת ! לפעמים אני באוטובוס צפוף מהרהרת אם לא היה עדיף לסוע ברכב במקום להידחף עם אנשים זרים… בכל ציבור מקובל דברים אחרים , אבל מכאן ועד לשפוט בצורה מחמירה אנשים שלא עוברים את קו ההלכה רק בגלל ״ מה יגידו״ ו ״ מה מקובל ״ למה ?
-
-
אנחנו בכל אופן מצפים ממורה
להיות ברמה רוחנית גבוהה יותר מהתלמידות
(איך שכנה שלי הגדירה את זה,קצת יותר יאכנע..)
בדור קודם מורה ידעה שיש בגדים שהיא לא תלבש לעולם גם אם זה אופנתי וצנוע,
יש מקומות שהיא לא תלך כי לא מתאים שהתלמידות יראו אותה כך (ברכה למשל..)
היא לעולם לא תשים צלליות בעיניים (זה גם היה בעבר חלק מהתקנון בסמינרים)
דמות שאמורה להשפיע חיבת להיות יותר מהתלמידות שלה מבחינה רוחנית
וזה לא מסתדר לא עם נהיגה ברכב, פאה באורך הגלות, וכו
-
אני קצת לא מסכימה איתך,
צריך להבדיל בין דברים שהם הלכה, ושם אני מבינה שמורות אמורות להיות מעבר,
אבל יש דברים שמשום מה נכנסו כמקובלות, נתת את הדוגמא של הבריכה ואני אמשיך איתה,
למה למורה לא מתאים שהיא תלך לבריכה???
יש הלכה כזו באנשהו??
אם את מורה ולא נעים לך ללכת לבריכה כי אולי תפגשי שם תלמידות (זה מה שלדעתי מנע בעבר מהמורות ללכת לבריכה) זה משו אחד, אבל מורה שרוצה ללכת בריכה ואין לה בעיה עם אי נעימות אין שום מניעה שהיא תוכל ללכת!!!!
אני חושבת שצריך מאד לשים לב, מה זה מותר ואסור, ומה הוא בגדר מקובלות, אין ענין לצמצמם במקומות שמותר ואז להרגיש שזה כבר יותר מדי, אדרבה מה שמותר ונחמד לעשות! לא להיכנס למשבצת של מקובל או לא.
זו לפחות דעתי בענין… (בתור מורה בחיתולים…)
-
כל מילה בסלע , לצערי זה גם מה שגורם לבנות להתרחק אפילו יותר , כל התנהגות או מחווה של ביטוי עצמי מתקבעת בראש כירידה מהדרך , כי ההסתכלות על בנות היא כאילו הן רק מחפשות לעזוב הכל ,המשחק הפך לחברתי והוא ממזמן לא עוסק במה התורה דורשת
-
-
-
זה נראה לך מתאים שתלמידות יראו את המורה שלהן
כמו שנראים בבריכה?
אם את מוכנה לשחות בברכה עם חלוק ארוך
אז אוקיי זה בסדר
אבל שמורות נכנסות חופשי עם חולצת טריקו קצרה
מעל בגד ים,או רגליים חשופות
לא יודעת,זה גורם לתלמידות להתיחס למורה כאילו היא חברה שלהן..
המורות ששלנו מעולם לא נכנסו אתנו לברכה או לים! בטענה שזה לא מכבד אותן,
ונכון צריך היום קשר טוב וכו
אבל עדין ההירארכיה צריכה להשמר לטובת הבנות שלנו,
וחוץ מזה שהבאתי כאן רק דוגמאות
וכל אחת יכולה לקחת את זה לאן שהיא רוצה,
אבל הרעיון הוא הדיסטאנט, ההתנהגות המכבדת שלא נותנת לתלמידה את ההרגשה של אני והמורה שוות,
ככה זה היום, שאני שומעת איך בנות מדברות היום למורות
אני חושבת שזה קשור לזה,
-
אושרת, הלכת רחוק!!
אפשר לשאול שאלה אישית?
כמה שנים עברו מאז שהיית בסמינר? 🙃 🙃
כל מה שאת אומרת זה מסיפורים ששמעת או שחווית וראית בעצמך?
לגבי המורות שנוהגות – נראה לי קצת הגזמת…. אולי מדובר במורות של מסלול, לא של לימודי קודש.
ולגבי מכובדות – אולי מורה פעם לא הייתה נכנסת לבריכה, אבל פעם זה פעם, היום זה היום….. פעם בחורי ישיבות היו גם מכבדים הרבה יותר את עצמם, ומתלווים עם הכו”ח לכל מקום……. היום? איפה את רואה את זה? מעטים הולכים עם זה כל הזמן…….. שלא נדבר על בחורים שהולכים היום עם תיקי גב בגאון, או האלו עם הכובעים צרי-שוליים להחריד. מה קרה? למה זה ככה?
התשובה פשוטה….. היום אנשים הרבה פחות מכבדים את עצמם! הנושא של המכובדות ירד ממש.
אבל,
אני יכולה להגיד לך על עצמי, בתור בת שהתחנכה בסמינר מעולה – פשוט לא הייתי מסוגלת לקבל ביקורת או חינוך ממורות שלא ‘יורדות לעם’. אז לא, אני לא דורשת שייכנסו אתנו לבריכה….. 😉
אבל שידברו ברמה שלי, בשפה שלי, שהמחשבה שלהם תהיה על הציר שלי! בקיצור – שיבינו אותי.
זה קשה וכואב לקבל את השינוי ההזוי שקרה בשנים האחרונות. אבל להתעלם מזה, ולהישאר מורה כמו לפני 30 שנה – לדעתי זו טעות טראגית!
-
הבריכה לא ממש קשורה לנושא
אבל אם כבר זה עלה – יש הבדל ענק בין להכנס לבריכה ביחד עם התלמידות, במסגרת הסמינר
לבין חופש הפרט וזכותה הלגיטימית של המורה להשתחרר ולהנות בברכה, גם אם היא מורה בישראל
(ואגב, היום יש את הבגדי ים הארוכים יותר שמאוד מקובלים ובהחלט נותנים מענה, לדעתי לפחות)
ואין שום סתירה בין הררכיה לבין לדבר בגובה העיניים מתוך הבנה להתמודדויות של הדור
מישהי כאן מכירה את הרבנית דיסלדורף למשל?
כבר לפני 8 שנים היא עמדה ודברה אצלנו בשיעור על “ועשתה ציפורניה”… (הגדרה שלה)
כי להמשיך להצמד להתמודדויות של פעם ולדבר על נגנים עם/בלי רדיו זה נחמד, אבל לא רלוונטי בעליל
-
-
הלו הלו למה לדבר על הבחורי ישיבות הצדיקים שלנו ככה???
לא יודעת איפה את גרה אבל אני גרה במרכז ואני כמעט לא רואה בחורים בלי כובע וחליפה
הפוך תמיד בשיא הקיץ אני ברחוב מסתכתלת עליהם ומעריצה איך הם נשארים ככה ולא מורידים…
סליחה פשוט דווקא זה הקפיץ אותי
-
נו נו,
או שכן או שלא.
לי יש גם שאלה, למה לדבר על הבחורות הצדיקות שלנו ככה?? 🙃
-
-
במענה לכותרת.. יש לי מה לכתוב בנושא
אומרת את דעתי האישית בלבד ומה בעייני מבקשת סליחה אם זה ישמע למישהי צורם מעט
או אם יהיה קושי לקבל אשתדל לעשות את זה מכובד.
אלול. זה הזמן להתעורר
הדיון של שטח אפור (רישיון ..בריכה.. פאה..)
בעייני יוצר אינטריגות מיותרות ולא מוביל שום מקום.מבינה שיש פה נשים שהן מתנגדות לנושא הגיורים בתרבות.
אוקיי.
גם אתר זה מגויר
וזה בא מהתרבות החילונית ולא החרדיתכמו שירים מגוירים (לא נכנסת מתאים או לא.)
אך רואה פה סתירה רצינית מעצם הדיון לאן הגענו.. “ורוח התרבות”
שוב שהרעיון של לבלות באתר זה מ ותרבות חילונית
רואה בעוד דיונים שנשים כותבות שלא עושות אתר לצורך העניין
כי אינטרנט אצלן זה רק לפרנסה. שבפועל הן מגיבות ופעילות בהרבה הדיונים
ולא כל הדיונים פה הם לפרנסה.
אגב, בכל מקרה לבלות באתרים או אתר שעות זה גם לא הכי מומלץ. ולא רק מבחינה דתיתשוב לא נכנסת אם זה לתועלת או לא.
ויכולה לענות באותה מטבע… איך זה נראה שאישה חרדית (ובטוח יש כאן מורות) מבלה באתרים..
לאו דווקא על האתר הזה. וכשרים ככל שיהיוכי גם על זה בטוח מישו <i style=””>חרדי אי שם חולק… ויגיד
שלעשות את זה לא חרדי.
מבינות? אין לזה סוף😕בואו נבין שיש הגדרה כללית לחרדי וזה מתחלק לעדות סגנון איזור וכו..
יותר חרדי פחות? נו .. נו.. נתון למחלוקת זה יגיד א’ זה יענה ב’
תשדלו להוסיף “בעייני”ובהמשך לנושא שטח אפור:
יש דבר שנקרא שטח אפור כל אחת והשטח אפור שלה (דובר כבר..)
יש מורות שמחשב גם בלי אינטרנט זה ה’ ישמור
ויש מורות לגרפיקה…וכו
נאמר פה “בדורי זה לא היה כך”
הדור השתנה ומשתנה
לא אומר שצריך להתיר מה שאסור אבל למצוא דרך להנגיש את זה יותר מותאם וטוב לדור.
אגב פעם, גם פעם היה מקובל להעניש פיזית תלמיד וכו<b itemprop=”headline”>הדור מתדרדר:
משלי י , יג – “בא חבקוק והעמידן על אחת – וצדיק באמונתו יחיה”חבקוק או דוד אין לנו להתיר
אבל הבנה שהדור השתנה וצריך גישה אחרת זה גם מובן
פעם לא התמודדו עם המכה של האינטרנט כמו היום, ועם מה שהולך בחוץ.ובדור של היום יש מורות שיכולות להציל בנות פשוטו כמשמעו
כי הן מדברות בגובה העיניים. כן , כמעט כמו חברות
לא סתם צדיקים אמרו בדורות קודמים שהם לא רוצים להיות בדור הזה
לכן אנא חברות אל תשפטו אף אחד. ותגידו דברים בסגנון של:
“מה?? לעשות ככה זה מזעזע! (זה הטון שנשמע לי לפחות)כל אחת ומקומה וניסיונה ודרכה 💕
ואני לא שופטת אף אחתאך להיכנס לנושאי רישיון בריכה פיאה… ושטח אפור בכללי זה באמת כל אחת ודרכה.
ולא סתם מנוגד לחוקי האתר.
מקווה שדברים שיוצאים מהלב יכנסו ללב❤לא בעד לא נגד. באתי להניח מראה, כולל לעצמי🙂
שנתחזק ונתעלה כולנו!
לא חייבות להסכים אך אל תיפגעו אם לא אשיב לכן.
כי לא בכוונתי לפתוח דיון על מה שכתבתי
אלא רק לפרוק. ולהניח רגע-
@markperach מסכימה עם כל מילה!!!
זה תלוי בכל כך הרבה פרמטרים,
אנחנו מרגישות שמשהו צריך חיזוק?!
אדרבה -בואו נחזק את עצמנו ובבית שלנו
בשביל זה יש לנו את אלול
לעשות בדק בית,
את מורה, רכזת, אמא לבת סמינר,
רואה את עצמך בעלת השפעה
(מאמינה שכל אחת מאיתנו כזו…)
בבקשה- לקום ולעשות!
תחשבו כמה בנו יש כאן,
אם כל אחת רק תעשה בעצמה את השינוי ולא משנה באיזה נושא היא בוחרת משלל הנושאים שהועלו כאן,
הרי ששינויים קטנים יכולים להוביל למהפך
ויוכיחו כל המהפכות השקטות
שהיום אנו רואים את הפירות שלהן.
זה נושא חשוב, לכל אחת לעצמה, מדי פעם לבדוק אם הצורת חיים שהיא חיה,
האורח חיים שהיא מנהלת, ככה היא רצתה/ רוצה שזה יראה?
או שהמצפן שלה קצת איבד כיוון
זה בסדר שנבדוק,
וזה בסדר שנשנה אם אנחנו רואים שמשהו קצת התפספס…
-
-
משתפת בכמה מחשבות שעלו לי בעקבות הנושא של הדיון (מוזיקה,סרטים וכו’)
* כל ההתפלספות סביב מה צריך / לא צריך לעשות בסמינרים, בכנות, קצת הצחיקה אותי. במוסד לימודים שמכבד את עצמו אמורה להיות בקרה חינוכית גם (ואולי בעיקר) על הנושאים האלה – המנגינות של ההמנונים, אופי הפעילות החברתית, הקרנות שכן/לא מביאים וכו’.
כהורים, המקסימום שאנחנו יכולים זה לשלוח למוסדות שאנחנו סומכים על שיקול הדעת שלהם, ואם היה משהו שהפריע לנו בהתנהלות – להציף מול הגורמים הרלוונטיים
* בפורום כ”כ רחב וציבורי יש נשים ובנות מכל החוגים, וכל אחת במקום שלה יש לה התמודדויות אחרות. כמו שכתבה @markperach זה לגמרי שטח אפור, אין תשובה אחת לשאלות שעלו פה, ואין פה מישהי שקבלה תפקיד לחנך את האחרות.
מה שכן חשוב לדעתי זה לחדד את המודעות ולהבין שלבן – זה לא. יכול להיות שמישהי מסויימת, במקום שלה, מרגישה שנכון לה להשתתף באירוע כזה או אחר, אבל לפחות שנהיה מודעים לזה שיש מקום לשאוף ליותר, ושכל התרבות הזו שנכנסה אלינו מהדלת האחורית – היה טוב אם היינו יכולים להשאיר אותה שם וזה לא לכתחילה.
* בלי קשר למקום שבו כל אחת נמצאת, יש מושג של אחריות סביבתית. אם מישהי מרגישה צורך ללכת לסרט בחול המועד – שתלך, אבל בואו נקח אחריות ונשים לב שלא לקרר את מי שלא שם. תגובה אחת לפה או לשם יכולה להשפיע על החלטות שיקבלו אנשים אחרים, וזה מחייב!
* ספציפית לענין המוזיקה – היו על זה כבר כמה וכמה שרשורים ארוכים, מי שמעניין אותה יכולה לחפש. בשתי מילים בתגובה לאמירות שעלו פה – במוזיקה הסיכון הוא הרבה יותר גדול כי היא נוגעת במקום עמוק מאוד בנפש. לא דומה הבעייתיות שבסרטים לבעיתיות שבמוזיקה ממקור לא טהור. זה לא בר השוואה בכלל
והעיקר שתהיה לכולנו שנה טובה ומרוממת
כל אחת מהמקום שלה 🙂
-
לא הולכת להגיב לכל המסביב, אבל על הדיון הראשוני יש לי מה לומר והרבה,
אני הרגע סיימתי סמינר עדיין טריה בכל מה שהולך ורץ בהימנונים, ושירים פטריוטיים
ואני חושבת שבאמת קצת עברו גבולות
יצא לי לאחרונה לשמוע שיר שהוציא ארגון כלשהו חשוב ומכובד ואני קצת הזדעזעתי
השיר היה במנגינה של זמר לא חרדי, מבחינתי הוא אפילו חילוני, אבל יש שיאמרו שהוא שנוי במחלוקת ויכניסו אותו תחת קטגוריה דתי בפשרה.
זה זמר שהרבה מבנות הסמינר שומעות שירים שלו, אבללל אני הייתי מזועזעת, כי עצם זה שבחורות בסער גיל הנעורים שומעות אותו זה ענייין אחד ושהם יתחשבנו על זה עם עצמם,
אבל בתור ארגון חשוב שמכבד את עצמו זה פשוט לא מתאים לעשות שיר במנגינה של זמר שרוב השירים שלו בכלל לא כשרים.
אני מודה ומודעת שהעולם מתקדם ולכן לא חושבת שנכון לצפות מבת ביסודי ואפילו בחורה בת 20 רק לשבת ולהקשיב להרצאות,
וכן חושבת שתוכנית שרוצה להצליח צריכה להתאים את עצמה לדרישות של העולם כיום, המצב שכדי שתוכנית תרוץ צריך קליפ, ומסך וחוויות שיתכן שעד לפני כמה שנים לא היו מצויות בכלל בציבור שלנו, זה מציאות, היא קיימת ואין אופציה להתכחש אליה.
אבל צריך לראות איך אנחנו מתוך המציאות הזו יוצרים תוכן איכותי וברמה שתתאים לנו ולרוח ולא תקרר אותנו….
בקשר לשירים לא טובים שבנות סמינר יושבות ושרות זה מציאות שלא נובעת מההמנונים שיש בסמינרים ותיכונים, אלא להיפך היום לבנות יש יצר הרע לשמוע שירים לא טובים, ואם את לא מבינה את זה אשריך ומה טוב חלקך.
ומה שנהיה זה שבנות התרגלו לשמוע שירים סורי על הביטוי ‘מזעזעים’ באמת שחלקם אפילו אסורים הלכתית, זה יצא מציאות שהרגישות לצערינו ירדה ולכן שיר שפעם לא היה עובר היום נחשב שיר ממש טוב…..
וסתם אני יודעת מידיעה שסמינרים ותיכונים לא כזה מהר נותנים אישור לכל שיר שרץ ומסננים ובוררים בפינצטה.
והשיעורים בסמינרים ב”ה מלאים וממלאים בתוכן, ואם רק תפתחו את העיניים תראו כ”כ הרבה בנות שרוצות להיות טובות ומחפשות באמת לעלות ולהתקרב להקב”ה, על אף ולמרות שיש קשיים והרבה הרבה יותר קל וקורץ לצאת לרחוב שבחוץ.
אני חושבת שבאמת צריך להצדיע לכל בת שנשארת במסגרת החרדית ולא יוצאת לבחוץ.
ועל כל אחת מוטלת החובה לשמור על עצמה ולבחון כל דבר מה מתאים לה לראות, לשמוע ולבלות.
ולעולם המפיקות לשים לב, לפתוח עיניים לפני שהם מוציאות שירים לתוכניות שלהן האם זה מנגינה שתעשה להקב”ה נחת רוח או שחלילה תצער אותו….
-
רות
לא הלכתי רחוק
אני עובדת עם סמינרים ויודעת בדיוק מה קורה שם
המורות שנוהגות הן גם מחנכות..
וכן סימתי סמינר לפני 20 שנה
אבל זה לא אומר שאני מוכנה שהילדים שלי יגדלו לתרבות הרחוב של היום
אני שואפת ומתפללת כל הזמן לילדים שיפארו את כותל המזרח של עולם התורה
זה לא יקרה אם אני יסכים לתרבות של היום להכנס לבית שלי,,
ועוד משהו,אנחנו בית של חזנים וגם הילדיםש לי עתידים להיות בעז”ה
ואני כל הזמן אומרת להם בבית של חזנים לא שומעים את השירים שלה היום (סוג של גאווה)
והם מקבלים את זה (מקהלת מלכות ופיטנים זה מה ששומעים אצלנו הכי הרבה)
כל אמא לדעתי יכולה לחפש את הסיבה שאצלנו לא שומעים…ואצלנו לא מכניסים ולא הולכים ומתוך גאוות יחידה
זה תלוי בנו בלבד!
-
כל הכבוד על השמירה והטוהר,
אבל לכל אחת יש את דרך החיים שלה, וזה לא נכון להגדיר דרך חיים כזו כסטנדרט.
במיוחד שאין שום איסור הלכתי לשמוע שירים של זמרים אחרים,זו כמובן ההלכה מבחינת פסק הלכה, אבל רובנו משתדלות בעזה”ש לא להכניס כל דבר הביתה, להכניס רק דברים שבאמת מתאימים לרמתנו הרוחנית.
בואו נשתמש במילה “אסור” רק במקומות ששייך להשתמש בה. ובמקומות אחרים אפשר לשים “לא ראוי” / “מאוד לא מתאים” / “לא מכובד” וכד’. ככה לא נפגע במי שלא חושבת / נוהגת כמונו, ושומרת על ההלכה במקומות שמתאימים לה ובקצב ההתקדמות הרוחני שלה.
ובמיוחד בקטע של הבריכה וכו’, הדיון מיועד לדבר על התוכן שמונגש לתלמידות, ולא על חייהן הפרטיים של המורות, שלא יזיק אם האמהות ילמדו את הבנות שלא צריך לדחוף את האף לפרטיות של בנאדם.
כן, לא כולנו באותה רמה.
וגם אם חלקנו באותה רמה, לא כולנו באותה דעה.
אז לתת דוגמאות אישיות מכל אחת – זה בכלל לא רלוונטי ולא נותן כלום, כי לכל אחת יש את הסגנון שלה.
זה אפילו קצת פוגע בבנות אחרות, שכן – קשה להן עם המוזיקה החסידית הישנה והטובה, הן לא מתחברות אליה, אז הן שומעות דברים אחרים, שהם ממש לא אסורים הלכתית. (וגם לא השקפתית… אופס! זה שטח אפור.)וגם מבחינת מסגרת סמינרית, יש את “קו הנורמה”, שהוא הולך כלפי מטה עם השנים, ותכלס אין שום דרך לשנות את זה. אחרת בנות לא ישתפו פעולה בתוכניות בסמינר, והיו דברים מעולם.
שומרים על כללי בסיס, יש זמרים וקצב שממש לא מתאים שישמיעו בסמינר – אז לא משמיעים. אבל נורמטיבי בהחלט לדעתי שייקחו מנגינה של עוד שירים חוץ מ”מה טובו אוהליך יעקב” ו”עבריות אנחנו”…
-
“אין שום איסור הלכתי לשמוע שירים של זמרים אחרים,” אולי אין כזאת הלכה מפורשת , אבל יש מושג של מה שמקרב אותי לקב”ה ומה שמרחיק אותי….
ואיך זה יכול להיות שהיכל הנגינה קרוב להיכל התשובה והוא גם קרוב לגיהנום ?
אולי זה בדיוק זה , השאלה איזה שירים בן אדם שומע, מוזיקה זה דבר שמחבר בין אנשים (בינינו, כמה בחורות מתוסבכות על זמרים???) ואף אחד לא מעונין שהחיבור יהיה לכאלה שאינם ברוח שלנו….
עוד דבר, המוזיקה עצמה לאן היא מביאה אותי?
שמת לב לב פעם איך הריקוד משתנה ברגע שמוסיפים טרנס למשל ??? איך הגוף מתחיל לזוז? ?
זה הההבדל בין קרוב להיכל התשובה לקרוב לגיהנום….
-
אמרתי את זה בהקשר של להגיד “אסור” על דבר שהוא מותר, ואולי לא ראוי.
והמוזיקה הזו, הלא חסידית ולא ממש מקובלת בסמינרים טובים, לטעמי מתחלקת ל-2:
1. מוזיקה גרועה ממש – טראנסים, שירים של זמרים חילוניים (מדברת על המותר – דברים בלי חוסר צניעות או כפירה), וכל מיני דברים שרובנו לא שומעות בעצמנו וכמובן רוצות ומתפללות שילדינו יתרחקו מזה כמו מאש.
2. למוזיקה השניה ההגדרה הכי טובה שעולה לי בראש זה “משהו שלא ראוי לבחורת סמינר / בחור ישיבה לשמוע”, אבל זה לא ברמה גרועה כמו הסוג הקודם.
אני חושבת שיש מה להפריד גישות בין שני הסוגים, גם לעניין ההתייחסות בבית וגם לעניין ההתייחסות של הסמינרים.
אף אחד לא ירוויח מזה אם נהיה מדיי קיצוניים, כי בסופו של דבר לא כולן מתחברות למוזיקה הישנה והטובה,
ויש כאלה שממש לא מתחברות, ומעדיפות שירים מסוג 2.יכול להיות שהבחורה לא נהנית משירים חסידיים, אבל יש שירים מסויימים של זמר דתי כלשהו שממש מחזקים אותה והיא מרגישה קרבת ה’ אמיתית כשהיא שומעת אותם.
אי אפשר לאסור לה את זה כאילו זה טריפה.וגם מי שחלילה נמשכת לסוג 1 – יש דרך ויש גישה, ו”חנוך לנער על פי דרכו”. אני מסכימה עם זה שסמינרים ממש לא אמורים להביא את סוג 1 גם בעקיפין (המנונים וכד’).
כמובן שהטוב ביותר זה ללכת על הכי טוב, כמו שהשימוש באינטרנט מותר בתנאים מסויימים – אבל הכי טוב בלי…
אני יודעת גם שהגבולות הם שונים בין אנשים, ויש שירים שהם מאוד מקובלים בקהילה מסויימת ובקהילה אחרת לא שומעים אותם. (אגב, לא בהרכח נכון ולא בהכרח את, אבל יכול להיות שאת מגדירה “טראנסי” משהו שאחרות יגדירו “קצבי”… סתם נקודה למחשבה) אבל כמובן כשבוחרים סמינר צריך לדעת מראש שיש לו סגנון וצריך ליישר איתו קו.
-
-
-
-
הזמרים של מקהלת מלכוות
שלא מופיעים בערבי שירה
שכל הלחנים שלהם על טהרת הקודש וכו,
ויש להם שירים; יפים באמת גם לדור שלנו…
-
את אולי חושבת ככה, ממבט של בוגרת שכבר עברה דבר-שניים בחיים….
תחשבי על נערה בת 16-17, מסביב מתנגנת גם מוזיקה אחרת. לא רק מקהלת מלכות ונפתלי קמפה……
צעירים בדרך כלל אוהבים להתעדכן, להיות בעניינים, להרגיש כמו כולם.
והבנות המוזיקליות – איך הן ירגישו שהן מכירות רק מקהלת מלכות וכלן סביב שרות דברים אחרים? אני יכולה להגיד לך מניסיון שיש כיתות שהאווירה בתחום הזה נוראית. נכון, זה סחף חברתי. השאלה האם נכון להיות כ”כ קיצוניים?
אז לא ביקשתי ח”ו שיכניסו לבתים שירים לא טובים במוצהר, אבל יש שירים שהם פשוט רדודים, לא מכובדים, לא שיש בהם תוכן שהוא לא טוב. התוכן פשוט לא מתאים. (ס’פאסט נישט 🙂) ואת הגבול הדק הזה, פחות אוחזים בגיל 16.
ועוד משהו – אני זוכרת שאני הייתי בגיל הזה, הבאתי שירים מחברות, שהיו שירים נחמדים, אבל הרבה פחות ברמה ממה ששומעים אצלנו בבית, וההורים שלי – פשוט לא עניין אותם הנושא. רוצה לשמוע? תשמעי בנגן שלך. אבל לנו לא נחמד לשמוע את השירים האלו, אז אל תדליקי את זה בבוקסה של הבית.
ניסיתי לחלוב מהם מידע האם הם מרוצים או לא…. התשובה שלהם הייתה “אנחנו סומכים עלייך”.זה לדעתי קצת נותן פרספקטיבה נכונה לילד, מהי הדרך הנכונה והאמיתית. וביננו, כמה אפשר לשמוע מוזיקה פחות איכותית? אז זהו, שמעתי במשך תקופה מוזיקה שהיא פחות, וחזרתי למקור…… ואני רואה את זה גם אצל אחים שלי, כל אחד בתורו.
-
-
התשובה לשאלה בכותרת: לא למקום טוב יותר.
העובדה שהצרכים היום אחרים וחייבים מענה מכזה סוג, היא תעודת עניות.
אין מדובר בתרבות שיש לנפנף בה.
יש נשים ובנות שזקוקות לכך, ולכן אי אפשר לאסור ברמה הציבורית.
מה שכן בידינו – לשמור על הרגישות, ולא לחשוש לפתח את חוש הביקורת.
אישית, אני לא הולכת לחשוף את הבת שלי מרצון לתכנים כאלו, אך כמובן גם לא למנוע ממנה בכוח.
אם הסמינר/בי”ס מביא תוכניות כשהקו המנחה הוא להיות כמה שיותר דומה למה שקורה בחוץ, לא משנה מה הסיבה, יכול להיות שמבחינתו, מוסד הלימודים עושה את הדבר הנכון, יחד עם זאת אני כאמא לא אחשוש להצביע לביתי על דברים שלדעתי פחות מתאימים לסגנון שלנו.
-
כולנו צורכות תרבות כל אחת והתרבות שלה זה שהסמינר שם בהמנון שירים מסוימים
סוף סוף באמת מתחילים להבין מה קורה לבחורות בנגן … ורק ככה אפשר בהמשך להשפיע
באופן חיובי הרבה יותר מאשר לומר אנחנו לא מכירות שירים / סגנון מסוים ולסגור את הסיפור!
-
מישהי כתבה שקול חי מיוזיק זה סינון מצוין , כנראה היא לא שומעת אותם , קול חי מיוזיק מכניסים המון מוזיקה של זבל לציבור שלנו!!!!
-
קול חי הוא ערוץ רדיו שיש שם שירים “חרדים”…
ואמנם יש סינון אבל השאלה מי מסנן..
ואני חושבת ששירים זה מאד עניין של רגישות,
זה לא יעזור להגיד לבנות “אל תשמעו את השירים האלו..”
כי זה סתם יכעיס אותם והם לא יבינו למה…
פשוט צריך להחדיר בהם את העדינות והרגישות ואז הם לא ירגישו בנח לשמוע אותם וגם לא ירצו.
-
אהה, ולכן הדגשתי, שבאתר של קול חי מיוזיק, יש חלוקה לערוצים שונים, לפי אמנים מסוימים – פריד, וורדיגר, קרליבך…. לא דיברתי על השידור עצמו, שם באמת מכניסים כל מיני שטויות.
-
-
כותבת בזהירות רבה, ומניחה שרבות לא תזדהינה איתי. בכל זאת, מכיוון שאני מאמינה שתהיינה כאלו שכן, מקווה שתשתדלו לקחת את הדברים באופן הנכון.
יש בנות שנבראו עם נפש אמן. זה יכול להתבטא במוזיקה, בכתיבה, בשירה, בציור, בכל תחום אומנותי.
ולבנות (או לנשים, או לגברים) כאלה, יש צורך נפשי חזק מאוד בחשיפה לתוצרים אומנותיים ברמה גבוהה.
ולפעמים, בנות כאלו מרגישות שהיצירה החרדית אינה מספקת את הרמה האומנותית שהן זקוקות לה.
יש נטיה לומר ש”יש לנו הכל, ואין בכלל מה לחפש בחוץ, וזה סתם תירוץ ונחיתיות”. אבל לא תמיד זה נכון.
מטבע הדברים, בעולם הכללי ישנה תחרות רבה יותר, ויש אמנים רבים יותר, וכך ישנה גם סבירות לאמנות גבוהה יותר. האמן החרדי גם מוגבל מאוד ברמת הכנות והמורכבות הרגשית שיותר לו להעביר ביצירותיו.
אני לא באה לומר מה נכון לבנות כאלו לעשות, בעיקר מכיוון שאני לא יודעת. אבל שמנה לב לכך שיש כאלו שיש להן ניסיונות גדולים יותר בתחומים מסויימים. וניסיון אמיתי, לכל החיים, לא כזה שיעבור בתום גיל ההתבגרות.
וכן, יש שטח אפור. טכנית, כל יצירה קלאסית (כמעט) היא מוזיקה גויית. למרות זאת, לא נראה לי שזה נאסר במיינסטרים החרדי (אני לא מדברת על מוזיקה שהיא נוצרית במובהק, אלא על קלאסית-חילונית).
וכמו שניתן להבין את זה, ניתן גם להבין את ההרחבה של הנ”ל.
כולנו שונים, ולכולנו ניסיונות שונים וצרכים שונים.
אני לא באה לומר מה נכון או לא לעשות, זו שאלה אינדבידואלית ולפעמים קשה.
אבל תנסו להכיל את השוני של השנייה, שאולי מתמודדת עם ניסיון שלא חשבת עליו בכלל.
ולעולם אל תבטלו את כובד הניסיון של אדם אחר.
-
את אומרת שיש כאלה עם נפש אומנותית שלא מספיק להם האומנות שבעולם החרדי , תשאלי כל מוזיקאי מתחיל והוא יגיד לך שהמוזיקה הזולה של היום זה לא מוזיקה בודאי לא אומנות!
ואגב,ח”ו אף אחד לא מנסה לשפוט את השני בניסיונות שלו.
אני התכוונתי לומר שהמוסדות לימוד , צריכים לקחת קצת יותר אחריות על מה שהם משמיעים ומכניסים , ואם הם לא עושים את זה , אז הם לא יכולים לבוא אח”כ בטענות למה בנות שרות שירים שלא לרוחנו.
-
אני לא מדברת על הפסבדו-מוזיקה שאליה התכוונת, וגם לא על שירים רדודים.
אני מתכוונת למוזיקה אמיתית, ולשירים עם עומק, שאינם תמיד הבחירה הטובה ביותר מבחינה יהודית.
אכן, יש דבר כזה.
-
-
-
אם כבר שירים….
אז סתם ליידע, שיש שירים טובים של זמרים וחלקם אפילו מושרים בסמינרים (לצורך שירת נשמה כמובן..) והם שירים גויים לחלוטין!! (קרה לנו כמה מקרים שמשפחה מורחבת לא דתיים, התחילו לזמזם עם השירים שלנו (בהרבה אשכנזית…, מילים של תפילה… עד כדי כך…), ומתברר שזה בכלל שיר גויי- אפילו לא חילוני ).
ללמדך שיכול להיות שירים טובים לזמרים פחות….
סתם הערת אגב…
Log in to reply.