פינת הריאיון המוזיקלי

קדם Forums אולפן וסאונד פינת הריאיון המוזיקלי

  • פינת הריאיון המוזיקלי

    פורסם ע"י ענת אלון  אולפן סאונד ונגינה on 28/01/2023 ב9:02 pm

    הפינה הזו נותנת מקום למוזיקאיות המוכשרות שביננו, ננסה לטעום קצת
    מהאישיות, הרוח והכישורים שבודאי יתנו לנו השראה ולא רק מקצועיות.

    נתחיל מהשופטות היקרות שנתנו מזמנן להקשיב ללחנים בתשומת לב,
    כדי ללוות את הפרויקט באופן מקצועי אך גם רגיש ומתחשב.

    ואיתנו היום שרי ברנסדורפר @brsari16

    ספרי לנו קצת על הרקע המוזיקלי שלך

    התחלתי ללמוד כינור בגיל 8, למעשה זה היה הגשמת חלום של אמא שלי.
    בילדותה לימודי מוזיקה היו דבר יקר שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו. המשכתי ללמוד במזמור ,
    ואחר כך ברון שולמית, שם התמקצעתי בחינוך מוזיקלי ובהוראת כינור וסיימתי ברסיטל קלאסי.
    כיום, חוץ מהוראת כינור, מרכזת מגמת מוזיקה בסמינר גברא, מנגנת בהרכבים,
    לבד או מצטרפת לזמרות, מלחינה וכותבת עיבודים להרכבי כלי, וגם מדריכה תלמידות בהלחנה
    ובעיבוד בסיסי כדי להביא את הלחן שלהן למשהו יותר מובן, קליט ונעים להאזנה.

    על איזו מוזיקה גדלת?

    מוזיקה חסידית שכללה בעיקר פרחי מיאמי ופרחי לונדון, אברהם פריד, מרדכי בן דוד.

    את המוזיקה המזרחית לא הכרתי כלל, נחשפתי אליה יותר מאוחר, בגיל התיכון.
    בהדרגה עברתי מסגנון ים תיכוני קליל להיכרות עם מוזיקה מזרחית כבדה.

    את רצינית? כמה כבדה?

    ג’ו עמר ומשה חבושה למשל. חקרתי קצת את הנושא וחיפשתי עוד חומרי האזנה שלא היו מוכרים לי.
    הגעתי למסקנה שכדי לשלוט במוזיקה המזרחית צריך להיוולד עם זה..

    אבל לדעתי אדם אוהב את המוזיקה שגילה בעצמו יותר מאשר את המוזיקה שגדל עליה.
    חברה שגדלה על מזרחי סיפרה לי שמתחברת למוטי שטיינמץ כי את הסגנון הזה לא שמעה בבית בכלל…

    מוזיקה קלאסית היתה ברקע בילדות?

    לא הלכתי לקונצרטים בגיל 3, אבל כן הייתי שומעת מוזיקה קלאסית, ידעתי שזה משהו אמנותי והערכתי את זה.
    ומגיל 9 בערך כבר השתתפתי בקונצרטים והכרתי קלאסי. בעיני מוזיקה זה אמנות ויופי.
    אני רואה (שומעת) בזה משהו שכלי, מתוחכם. אני יודעת שיש כאלו שנהנים מהרגש שהמוזיקה מביאה,
    אני נהנית מהאינטלקטואל של המוזיקה.

    איך את מגדירה את המוזיקה של היום?

    יש שיגידו שהיא רדודה. אני סבורה שגם בעבר לא הכל היה ברמה טובה. מבחן ההיסטוריה מעיד איזו מוזיקה
    תישכח ואיזו תיזכר. בכל זמן היו חומרים טובים או פחות.

    אבל היום יש איזשהי זילות בקשר ל’מי יכול להיות זמר/יוצר/אמן כלי. כמעט כל אחד יכול להוציא סינגל או לתפוס גיטרה ולכנות את עצמו ‘זמר ויוצר’, ‘כוכב עולה’ וכד’. מצד שני המצב הזה נותן הזדמנויות לגלות כישרונות ולפתח אותם.

    אני מחבבת מוזיקה יהודית ישראלית.
    מתחברת בעיקר למוזיקה עם טקסטים טובים. בעיני, שיר טוב, לחן טוב צריך שיהיו לו גם מילים ראויות.

    מהו החלום שלך, או מה מפריע לך בקשר למוזיקה?

    נתייחס להפקות אולפן.

    מפריע לי ששום דבר לא אמיתי על הבמה. זה לא מייצג שום דבר אמיתי.

    אבל מה ההבדל בין אמנות חזותית ששם את רואה רק את התוצאה.
    הרי את לא באמת יודעת איך האמן יצר את זה. באילו רפרנסים השתמש,
    כמה הוא תיקן ועיבד את היצירה עד שקיבלת את התוצר המושלם. למה זה שונה?

    תלוי מהי המטרה. אם התפקיד של הבנות על הבמה זה רק להזיז ידיים ורגליים, אז הכל בסדר.
    אבל כשבת מחזיקה מיקרופון, והיא כאילו שרה, ומהרמקולים שומעים זמרת אחרת, זו בושה.

    היו מקומות מסויימים שאמרו לי ככנרת, רק לעמוד על הבמה, ולנגן ‘בכאילו’ שלא על מנת לשמוע
    וזה הפריע לי מאד. סליחה? התאמנתי, השקעתי. למה שלא ישמעו אותי? לא סומכים עלי?

    ומקרה דומה עם תלמידה פסנתרנית, שהתבקשה בהופעה לשבת על הבמה ולנגן ‘דמי’,
    כאשר ברקע מושמע פלייבק. עמדתי על כך שזה לא יקרה. היא התאמנה,
    שברה את האצבעות שלה על סונאטות של מוצרט. למה שלא ישמעו אותה?

    לשיר או לנגן בכאילו- בעיני זו השפלה.

    מה החזון שלך. מה היית רוצה שישתפר בקשר להפקות מוזיקה?

    הייתי רוצה שישימו יותר דגש על הפקה משובחת. שישקיעו בהבעה, בפרטים הקטנים של הביצוע.

    ודבר נוסף,

    פניה חמה למוכשרות.

    יש כאלו שקיבלו מתנות משמיים. כישרונות גדולים. לפעמים הן חושבות שזה הדבר היחיד
    לו זקוקה מוזיקאית/זמרת.
    (ואז אני שומעת אמירות כמו ‘אני לא רוצה/צריכה ללמוד פיתוח קול, שלא ייהרס לי הקול’ או ‘יש לי את זה’ )
    אז מוכשרות יקרות, לכנה ללמוד. כישרון זה לא מספיק, וזה עצוב שמשתמשים כל כך הרבה באינטואיציה
    בלי להבין מה עושים. (כמו לבנות טרצה על טרצה על טרצה, בלי לדעת בכלל שיש כזה דבר קונטרפונקט, זה חבל).
    רק כשלומדים מבינים כמה זה נותן, וכמה בעצם, יש עוד ועוד מה ללמוד.
    הרמב”ם כבר אמר: תכלית הידיעה – שנדע שלא נדע…

    הלימודים לא מיועדים רק לבינוניים. אם את מוכשרת ותלכי גם ללמוד- את תהיי בליגה.
    ולא משנה בכלל באיזה תחום מדובר. זה נכון תמיד.

    והראייה לכך – המקצוענים לעולם לא ינפנפו באמירות: אני מקצוען. הם תמיד אומרים
    שאדרבה – יש להם עוד הרבה מה ללמוד….

    שילת לוי הגיבה לפני 1 שנה, 10 חודשים 8 חברות · 10 תגובות
  • 10 תגובות
  • Frumi Brayer

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    28/01/2023 ב9:45 pm
    10
    20
    חברה חדשה

    ענת, ראיון ורעיון נהדר!

    תמשיכי. זה מרתק ומועיל 🙂

    • ענת אלון

      אולפן סאונד ונגינה
      מובילה
      29/01/2023 ב12:22 am
      חברה חדשה

      תודה שכתבת פרומי!

  • y.y

    כללי
    חברה
    29/01/2023 ב12:57 am
    חברה חדשה

    נהנתי מאד לקרוא!

    תודה על היוזמה

  • רחל R Y

    כללי
    חברה
    29/01/2023 ב1:19 am
    8
    חברה חדשה

    וואו כתוב נהדר:)

    אני לא מעולם המוזיקה אבל נהנתי מאוד לקרוא,

    ראיון שווה עם טעם של עוד😇

  • ד. בלוי

    מיתוג שיווק ופרסום
    חברה
    29/01/2023 ב9:36 am
    חברה חדשה

    גם אני לא בעולם המוזיקה

    אבל נהניתי ממש!

    תמשיכו לעשות חיל..

  • שולמית אורלנציק

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    29/01/2023 ב10:03 am
    12
    6
    חברה חדשה

    אני לא רק מעולם המוזיקה, אני חיה ונושמת ומתבטאת מוזיקה!

    ואל תחשבו שאני זמרת/נגנית מומחית פשוט אוהבת מוזיקה ברמ”ח איברים ותרפיסטית במוזיקה

    נהניתי מאווווווווווד מהראיון עם שרי, חותמת על כל מילה!

    ענת השארת אותנו עם טעם של עוד!

  • ענת אלון

    אולפן סאונד ונגינה
    מובילה
    29/01/2023 ב10:14 am
    חברה חדשה

    תודה תמר, רחל, דסי ושולמית על התגובות החמות והמתעניינות.
    מעריכה כל מי שקראה וגם השאירה סימן:)
    שרי באמת מיוחדת ולכן גם דבריה חזקים ונוגעים בכל אחת שמתעניינת ואוהבת מוזיקה.

    הראיונות הבאים יעלו בלנ”ד בכל שבוע, ואשמח מאד לתת במה לכל אחת שנותנת מזמנה
    למען כולן.
    שבוע מבורך ובשורות טובות.

  • הודיה אלבאז

    אולפן סאונד ונגינה
    חברה
    30/01/2023 ב1:41 pm
    חברה חדשה

    נהניתי מאוד לקרוא את הריאיון.

    שרי, אני מאוד מסכימה איתך בעניין היחס למוזיקה והקריאה למוכשרות,

    מרגישה שצעקת גם את צעקתי.

    ובהקשר הזה- מאוד אוהבת שהבמה שניתנת כאן ניתנת לכאלה שהן נשות מקצוע.

    יישר כח ענת על הרעיון והביצוע

    וד”ש לך, שרי.

  • ענת אלון

    אולפן סאונד ונגינה
    מובילה
    04/02/2023 ב8:28 pm
    חברה חדשה

    והערב איתנו מרים ברשנקו, השופטת השניה שלנו. מי שלא שמע את מרים על פסנתר,
    לא באמת יודע מה אפשר להוציא ממנו.

    ספרי לנו קצת על הרקע המוזיקלי שלך.

    קודם כל אני חייבת הכרת טובה גדולה להורים שלי, שהשקיעו בפיתוח המוזיקלי שלי. עוד לפני לימוד הנגינה,
    הם קנו לי פטפון וכל כמה חודשים כשהיה יוצא תקליט הם היו קונים לי אותו. הקשבנו בעיקר לאלבומים של ‘פרחי’, והרבה למוזיקה קלאסית. אמא היתה יושבת לידי ומסבירה לי איזה כלי מנגן ואיך קוראים למוזיקה הזו וככה למדתי
    על כלי נגינה, מלחינים וסגנונות מוזיקלים. גם בארוחת ערב היינו שרות יחד כל האחיות קנונים.

    נשמע שיש לאמא רקע מוזיקלי נרחב

    כן, הם למדו הכל בבית הספר בצרפת.

    ומתי התחלת ללמוד נגינה?

    התחלתי ללמוד פסנתר בסביבות גיל 6-7. גם אז אמא חיפשה במשך שעות את הפסנתר עם הצליל הטוב ביותר.
    למדתי לאורך שנים ארוכות עם כמה מורות. מתווים, שמיעה, תיאוריה של המוזיקה והרמוניה.

    ספרי לי קצת על האולפן האנאלוגי

    הייתי בין הראשונות שהקימו אולפני נשים. זה היה אולפן אנאלוגי. ההקלטה אמנם לא התבצעה על סלילים כמו בעבר אלא על הארד-דיסק, אבל היו לי רק 16 ערוצים, וכל הציוד היה חיצוני, שזה אומר- מיקסר שבו כוונו את ה-EQ ,
    הצידוד והווליום, ומכונות אפקטים. ארון של מכונות אפקטים וקומפרסורים. כמובן שנדרשו כמה קומפרסורים,
    כי צריך לחבר כל ערוץ לקומפרסור נפרד ולפי הצורך הספציפי שלו. כל החיבורים היו חיצוניים.

    אילו מגבלות היו באולפן כזה?

    א. מגבלת הערוצים. יש לך 16 ערוצים ולא יותר ולא יותר. את לא יכולה להקליט על ערוץ אחד ולהעביר לשני.

    ב. פעולת העריכה היתה מאד מורכבת ומדויקת, כי אם לא- היו שומעים את זה.

    ג. הלקוחות היו צריכים להגיע מוכנים ולשיר את מה שרצו לשמוע. לא היה אוטוטיון. למרות שהמכשיר הזה קיים
    לפחות 25 שנה, הוא היה חיצוני כמו כל המכשירים באותה תקופה. וגם יקר מאד, באופן כזה שרק אולפנים גדולים
    יכלו להרשות לעצמם להחזיק אותו. חוץ מזה שהיו שומעים את העבודה שלו. גם היום אני שומעת את התיקונים.

    ד. לא היתה אוטומציה. בשביל לשלוט בעצמה של ערוץ מסוים, היה צריך לזכור באיזה ערוץ ובאיזו שניה צריך לשנות עצמה ולבצע את זה בתהליך השפיכה (הכוונה לתהליך שמקביל לייצוא, בסוף היו מסכמים את המיקס לשני ערוצי סטריאו. ע.א.)

    מורכב.

    איך עובדים על כמה פרויקטים?

    ההארד דיסק היה יכול להכיל כמות מסוימת של פרויקטים בהתאם לנפח האחסון שלו. אבל לעבוד אפשר רק על מיקס אחד. מסיימים מיקס, שופכים ועוברים לשני.

    מתי התחלת לארגן את ערבי השירה לנשים?

    לפני 4 שנים בערך התחלתי לארגן מידי פעם ערבי שירה לנשים, זאת חוויה שמשמחת אותי מאד.
    מגיעות נשים מכל הסגנונות, שרים שירים ולפעמים אני גם מקשרת את השירים עם דברי תורה.

    זה מקום מיוחד ליצוק את הלב.

    וואו.

    מה את אומרת על המוזיקה של היום?

    למוזיקה של היום אי אפשר כל כך לקרוא מוזיקה… האמת היא שבעבר היו מפיקים דיסק פעם בחצי שנה. אולי גם היום, פעם בחצי שנה שומעים משהו טוב.

    ככה? מה כל כך מפריע לך?

    ההקלטות לא מקצועיות. בעבר האנשים שהיו עובדים על המיקסים היו באמת מקצועיים. מי שכתב את המוזיקה ישב
    עם תווים וכתב תפקידים לכל הכלים ולחברי המקהלה. הייתי מרגישה שאני נשאבת ומתענגת על כל צליל.
    וזה לא קורה היום.

    בימינו בגלל האפשרויות הטכנולוגיות, מוותרים על ביצוע מוקפד וסומכים על התיקונים שיסדרו את הכל.
    We’ll fix it when we’ll mix it . גם ההשקעה הכספית בעבר היתה גדולה. מחיר של הפקת דיסק היה יכול להגיע למחיר של דירה, אבל היוצרים היו מחזירים את ההשקעה בגדול, כי הם הביאו משהו באמת טוב ושווה (עד שהתחילו עם ההעתקות. ע.א)

    מה בכל זאת טוב, מרים?

    ב”ה הציבור גדל, ויש התפתחות מוזיקלית רחבה יותר. יש הרבה יותר אנשים שמבינים מוזיקה. יש הרבה כשרונות ואנשים שיודעים גם לנגן ולשיר קולות שניים.
    אמא שלי אומרת שזו הכנה לימות המשיח. כדי שנוכל להבין יותר את שירת הלווים.

    גם בבתי כנסת ליטאיים, שלא היו שרים בעבר התחילו לשיר בתפילות.

    מהו החלום שלך, מה לדעתך יעשה טוב למוזיקה?

    הייתי רוצה שיצמצמו את השימוש במאסטרינג. צריך להבין שהקומפרסור נוצר בשביל להתגבר על הבעיה של הרעש הנלווה להקלטה האנלוגית. בצורה כזו הגדילו את יחס האות רעש כדי שהרעש לא יבלוט. היום, כדי להרים את המוזיקה גבוה יותר מהרעש של הרכב, ביטלו את דינאמיקה וזה הרס.

    מבחינתי, ואני יודעת שהרבה לא מסכימים איתי, החכמה של המיקס זה להביא תמונה טבעית. אם שומעים את העבודה שלך זו בעיה. כל דבר שלא יכול להיות בטבע- הוא לא אמין.

    אני חושבת שיש ליוצרים אחריות. באיזשהו מקום הם קובעים את הלך הרוח במוזיקה. נכון שיש דרישות גם מהציבור, אבל לא רק. היוצרים צריכים להחליט שיש דברים שלא מכניסים. בואו תבדקו את המוזיקה שאתם יוצרים. האם נצא מהשיר הזה טובים יותר?

    • שילת לוי

      אולפן סאונד ונגינה
      חברה
      05/02/2023 ב3:48 am
      חברה חדשה

      וואו מרתק

      קראתי בשקיקה

      תודה על ההצצה לחיים העשירים של המוסיקה

      ושנזכה ונצליח
      שאף אוזן מקצועית בעולם לא תשמע את התיקונים וההעריכה שלנו:)

      תודה רבה!!

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן