תגובות הפורום שנוצרו

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    16/07/2022 ב11:15 pm בתגובה ל: מה את יודעת על אבחון מוקסו?

    אי אפשר לבצע את המבדק בשני ימים שונים, כיוון שבצורה כזו הוא מאבד מאמינותו-
    ייתכן שילד נסער מאיזושהי סיבה באחד מהימים, ויום אחר נינוח יותר, ייום אחד
    עייף יותר, ועוד, לכן חשוב מאוד שהמבדקים יתבצעו באותו יום. כמובן שכמו בכל
    דבר- ייתכנו חריגות.
    לשאלתך איך ניתן לבצע מבדק עם ריטלין לפני הפנייה לנוירולוג- פונים לרופא
    ילדים, ומבקשים מרשם לכדור אחד לפי משקל הילד, לצורך ביצוע מבדק מוקסו.
    לגבי הבקשה לדוגמאות נוספות של פענוח בלתי מקצועי- ערכתי פעם, בתחיל דרכי מבדק
    מוקסו כפול לילדה שיצאה בלתי תקינה במבדק הראשון.
    במבדק השני היה שיפור משמעותי. לכאורה- בעיית קשב, והריטלין משפר תוצאות.
    לאחר שישבתי לפענח את התוצאות הבחנתי שבמבדק הראשון אמנם יצאה בלתי תקינה, אך
    נצפה שיפור בסוף המבדק, ואם כך- צפוי שבמבדק השני תתפקד טוב יותר, בלי קשר
    לריטלין, כיון שכבר מכירה את המטלה.
    וכלל לא ברור שהריטלין הוא זה ששיפר את תוצאות המבדק.
    ערכתי מבדק שלישי! ללא ריטלין, *והיה שיפור גם במבדק זה,* מה שאומר שלא
    הריטלין שיפר תוצאות, אלא ההיכרות עם המבדק. בעקבות כך הסיכום היה שהסבירות
    להפרעת קשב נמוכה, וכפי הנראה קשייה נובעים בצורך בהסתגלות למטלות חדשות.
    (צורך זה יכול לנבוע מקשיים רגשיים, מקשיי למידה- קושי בהבנת המטלה, וגורמים
    נוספים)
    הערת אגב- זו הייתה הפעם האחרונה בה ערכתי 2 מבדקים לנבדק שהראה שיפור בסוף
    המבדק.
    ישנם דוגמאות רבות נוספו לצוורך בפענוח מקצועי, אך מורכב מידי להסבירם על במה
    זו.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    14/07/2022 ב1:45 pm בתגובה ל: מה את יודעת על אבחון מוקסו?

    שלום לכן, שמי טובה גברא, אני בתפקידי מורת שילוב, מורה בכיתות חנ”מ, מאבחנת
    דידקטית, ומעבירה מבחני מוקסו מזה 8 שנים (כמעט מאז שהחל השימוש בהם).

    התבקשתי לשתף אתכן מעט לגבי מבחני המוקסו.

    כפי הנראה, רובכן בוודאי שמעתן על מבחן המוקסו, ההולך ותופס תאוצה בשנים
    האחרונות, ואולי מעוניינות לדעת עליו מעט יותר.

    אז מהו באמת מבחן המוקסו? למי הוא מיועד? מדוע יש נוירולוגים הדורשים אותו
    ויש המתנגדים לו בתוקף? מתי מומלץ לפנות למבדק זה?

    ננסה לענות כאן מעט על שאלות אלו, ועוד. ואם תשארנה לכן שאלות- תוכלנה לשלוח
    ואשתדל לענות.

    לפני תיאור המבדק חשוב להבהיר: מבדק המקצוע *לא בא לשמש כתחליף לאיש מקצוע,*
    אלא ככלי עזר *נוסף*, לבירור היתכנות הפרעת קשב וריכוז. ככלי עזר נוסף יש לו
    מעלות רבות, עליהן נרחיב בהמשך, אך בשום אופן הוא אינו מהווה תחליף לפניה
    לנוירולוג/ רופא ילדים המתמחה בהפרעת קשב/ פסיכיאטר.

    מתי מומלץ לפנות למבדק המוקסו?

    1. אם בנכם/ ביתכם נכשלים בלימודים, ואתם מרגישים שיש להם יכולות, אבל הם
    מתפספסים, הם פעם יודעים, ופעם לא, לפעמים הם נראים חולמניים מעט/ בוהים/
    מנותקים, אתם צריכים לפעמים לחזור על אותה הוראה מספר פעמים, ולא בגלל בעיה
    בהבנה, או חוסר רצון לבצע.

    2. ייתכן שקיימות גם בעיות התארגנות, מרבה לאבד דברים, מתקשה לשמור על סדר
    וארגון בחדרו/ה ובחפצים אישיים, קשיים בעמידה בלוחות זמנים.

    אם מרבית הפרטים באחד מהסעיפים הקודמים נכונים לגבי הילד/ה שלכם- ייתכן שסובל
    מבעיית קשב וריכוז, אף אם אינו קפיצי, ויש מקום לבירור מעמיק יותר של נושא
    הקשב.

    פעמים רבות ילדים מסוג זה יהיו קשים יותר לאיתור כיוון שהם ילדים טובים
    ונוחים, אינם מפריעים למורים בשיעורים וממילא אינם מושכים תשומת לב. הורים
    רבים מתלבטים האם לילדם לקות למידה או קשיי קשב, בהתלבטות זו מבחן המוקסו יכול
    לסייע רבות.

    3. סוג נוסף של ילדים שהמוקסו יכול לסייע בזיהויים אלו ילדים תנועתיים,
    שובבים ותוססים, ששובבותם משפיעה על תפקודם הלימודי וההתנהגותי. במקרים אלו
    מבחן המוקסו יכול לסייע בהבחנה האם מדובר פשוט בילד פעיל ואנרגטי הזקוק
    לגבולות, או שמדובר בבעיה אמתית המצריכה בירור מעמיק יותר.

    תיאור המבדק:

    מבחן המוקסו הינו מבחן קשב ממוחשב שאורך בין 14-20 דקות (תלוי בגיל הנבדק),
    ומטרתו לתת תמונה על מצב הקשב של הנבדק תוך התייחסות ל4 מדדים: קשב, תזמון,
    אימפןלסיביות, היפראקטיביות.

    במבחן מוצגת לפני הנבדק תמונה, ועליו ללחוץ בכל פעם בה רואה את אותה התמונה,
    תוך התעלמות מתמונות דומות, רעשי רקע, ותמונות מסיחות.

    המבדק מחולק למספר שלבים- בתחילת המבדק אין מסיחים כלל, בהמשך נוספים מסיחים
    מסוגים שונים, ובסוף המבדק שוב אין מסיחים.

    בפענוח המבדק נבדוק האם היה לנבדק קושי באחד מ-4 מדדי הקשב, ואם כן- האם הקושי
    התגבר לאורך המטלה, או שדווקא היה שיפור, וכן האם מסיחים שונים הגבירו את
    הקושי, או דווקא הפחיתו.

    עד כאן תיאור המבדק.

    צריך לשים לב שמבדק המוקסו הוא בעצם סיטואציית מעבדה. לנתון זה מעלות וחסרונות.

    המעלות של מבדק המוקסו: א. היותו כלי נייטרלי שאינו מושפע מנטיות של מורה זה
    או אחר.

    ב. הבחנה בין קושי בקשב לקשיי למידה. ישנם ילדים עם קשיי קשב שאינם מתאפיינים
    בהיפר אקטיביות, בילדים אלו קשה לעיתים קרובות לעשות הבחנה מבדלת- האם הילד
    מתקשה להבין את הנלמד בשיעור עקב קשיי קשב, או כתוצאה מלקות למידה. כאן מבדק
    המוקסו יכול לסייע רבות באבחנה המבדלת.

    לעיתים ניתן לגלות באמצעות מבדק המוקסו אף היתכנות לקשיי תחושה.

    ג. יש ילדים שיתפקדו במוסד הלימודים כילדים היפראקטיביים מסיבות שונות, למרות
    שאין להם הפרעת קשב, לעיתים מבדק המוקסו יסייע בהבחנה זו.

    ד. ישנה אופציה לבצע את מבדק המוקסו פעמיים בהפרש של שעה וחצי- שעתיים, הראשון
    ללא תרופה, והשני- תחת השפעה תרופתית, ולבדוק עד כמה הטיפול התרופתי אכן יעיל.

    חשוב לציין שכדי להפיק את התועלת ממבדק המוקסו, חשוב שמי שמפענח את המבדק יהיה
    אדם מקצועי שיודע אכן לקרוא את הגרפים ולהבין אותם, אחרת עלולים למסקנות
    שגויות, ואף הפוכות.

    בררו כמה נסיון יש לעורך המבדק, והאם ברשותו תעודת מפענח מוקסו בכיר.

    (דוגמא לנזק פענוח לא מקצועי: ייתכן שלנבדק אורך זמן להסתגל למטלות חדשות,
    ולכן ייצא בלתי תקין במדדים, אך נראה שיפור בהשוואה בין תחילת המבדק לסופו.
    במקרה זה הסבירות להפרעת קשב היא נמוכה, אך מפענח בלתי מקצועי, ייראה מדדים
    בלתי תקינים, ויאמר שיש הפרעת קשב).

    חסרונות של מבדק המוקסו:

    א. כפי שכבר ציינו המבדק נעשה בתנאי מעבדה, ולכן:

    ייתכן שהנבדק היה עייף/ מוטרד/ לא מרוכז מסיבה אחרת, למבדק המוקסו אין דרך
    לדעת מהי הסיבה לחוסר הריכוז. אם ברגע המבדק הנבדק לא היה קשוב- תוצאת המבדק
    תהיה הפרעת קשב, אף אם בזמנים אחרים הנבדק מסוגל להיות מרוכז מאוד.

    לכן יש חשיבות גדולה לביצוע המבדק בתנאים אופטימליים- בשעות הבוקר, לאחר שינה
    טובה, וכאשר הנבדק במיטבו.

    ב. המבדק אף פעם לא יעמוד בפני עצמו אלא יהווה כלי עזר לאבחנה כפי שציינו
    בהתחלה, כיון שאין תחליף לשאלון מקיף ולקבלת תמונה מלאה על המתרחש בכיתה
    ובבית.

    ג. יש מכונים שונים שמעבירים את מבדקי המוקסו על ידי טכנאים שלא עברו
    הכשרה מספקת כדי להוזיל עלויות, ואז, כמו כל אבחון לא מקצועי התוצאות עלולות
    להיות שגויות.

    ד. במידה וערכתם רק מבחן אחד- קחו בחשבון שהמבדק מעט פחות אפקטיבי.

    לשאלות נוספות- תוכלו לפנות כאן, או, לשאלות אישיות תוכלו לפנות אלי
    לטל:0527148331, אם אוכל- אשמח לעזור.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    08/07/2022 ב12:45 pm בתגובה ל: אני רוצה להשיג את לקרא מן השורש

    אשמח להתרשם מהספר- איך אפשר? מישהי יודעת?

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    06/07/2022 ב11:15 pm בתגובה ל: מומחית בתחום מסוים?

    אני מאבחנת דידקטית, מפענחת מבדקי מוקסו בכירה מזה למעלה מ10 שנים, וכן בעלת
    נסיון רב בהוראה מתקנת.
    בנוסף, בעלת נסיון רב בהוראת אנגלית בכיתות מקדמות בתחום זה אין לי אמנם
    התמחות ספיציפית מלבד נסיון, אך כיון שאין חומרים כמעט בתחום- נדרשתי בערך
    להמציא את הגלגל, ולכן אני מרגישה שיש לי בהחלט מה לתרום לעובדות בתחום.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    30/06/2022 ב9:45 am בתגובה ל: מעניין אותי לקרוא מה דעתך

    לא יודעת מה כולם הגיבו, אבל תרשינה לי לחלוק עליכן.
    לדעתי, ומנסיוני פחות חשוב כמה יפה השכפול מעוצב מקצועי ועל רמה, ויותר- שיהיה
    מאוורר, לא עמוס מידי, מסודר, וברור לבנות.
    מנסיוני בתור מורת שילוב ומורה בכיתות חנ”מ, ראיתי שהיו שכפולים בכתב יד, אבל
    נעימים לעין, ההוראות שלהם היו ברורות, והמטלה לא היתה מורכבת מידי, והבנות
    נהנו מאוד למלא אותם.
    השכפולים שלי באופן אישי מוקלדים, אבל פשוטים מאוד, ולא מעוצבים מי יודע מה,
    והבנות ממש, אבל ממש אוהבות להשלים בהם, כי הם ברורים, ומותאמים לרמתן.
    לעומת זאת ראיתי שכפולים, ספרי לימוד, וכרטיסי ניווט שהושקע הון בהכנתם, יש
    בהם איורים של ציירים ידועים, אבל, הם פשוט- ע-מ-ו-ס-י-ם, והבנות ממש נרתעות
    מהם.
    לא אצרף דוגמאות להמחשה, בגלל לשה”ר😉, אך כך אני רואה את הדברים.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    20/06/2022 ב11:15 am בתגובה ל: כמה לוקחים היום לשיעור פרטי והוראה מתקנת???

    לדעתי אין שום קשר בין מחיר שלוקחת מאפרת או מורה לנגינה לבין הוראה מתקנת.
    המקצועות הנל הם מותרותת ומאפרת היא מישהי שהולכים אליה פעם בחודש.
    ילד שזקוק להוראה מתקנת- בד”כ זהו צורך חיוני, והורים פעמים רבות לוקחים זאת
    על חשבון הלחם והחלב, פשוטו כמשמעו.
    לא תכנני לחשוף כא ן כמה אני לוקחת, אך כאב לי לקרוא את הסכומים האלו.
    אני מורה 17 שנה, מאבחנת דידקטית, מפענחת מוקסו בכירה, ובכנות- מקצועית *מאוד,
    *וב”ה עם הצלחות מוכחות בשטח, גם עם תלמידות מתקשות מאוד, גם באנגלית וגם
    בעברית.
    למרות זאת אני לוקחתסביבות ה90 ש”ח לשעה, אם מדובר ב2 שיעורים בשבוע, כי אני,
    בתור מורה שהיא גם אמא, מרגישה שגם את זה קשה מאוד להורים לשלם.
    בעיני מורה שהיא מתחילה יחסית אמורה לקחת מחיר התחלתי, ועם הנסיון,
    הותק וההתמקצעות להעלות את המחיר בהדרגה.
    אין הצדקה לקחת סכומים כל כך גבוהים כשכמעט אין נסיון. רחמנות על ההורים!

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    19/05/2022 ב4:30 pm בתגובה ל: קישוט לחדר הוראה מותאמת

    אני עיצבתי לעצמי בעבודה חדר יפהפה המחולק לפינות וקישטנו עם מדבקות קיר
    שהזמנו מילדות מתוקה.
    יצא מתוק ממש!
    פינה לדוג:
    [image: image.png]
    אם מעניין אותך אוכל להעביר טלפון שלהם ומייל.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    11/05/2022 ב8:15 am בתגובה ל: מורה לאנגלית? נתחיל להחליף ידע וחומרים!

    ננסה להסביר, דבר ראשון ההבדל בין few- little, הוא ש few זה ספיר, ו- little
    לא ספיר, ההבדל ביןa little-little כשאני רוצה להדגיש שהכמות שיש לי מועטה
    אשתמש ב-little’ few’ אך כשאני מציינת את הכמות סתם -alittle’ afew

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    09/05/2022 ב7:45 am בתגובה ל: להשאיר שנה בגן חובה

    מנסיוני בתור מורת שילוב בהחלט הבשלות משמעותית מאוד! זה נכון שהיא אינה פותרת
    בעיות קשב משמעותיות, אך א. לעתים יש ילדים קופצניים שמתאזנים ככל שגדלים. ב.
    ילדים שאינם בשלים מתקשים פעמים רבות בלקיחת אחריות על הכנת ש”ב ועל הציוד
    האישי שלהם, ילד עם קשיי קשב יתקשה לקחת אחריות גם בגיל גדול יות, והשארה שנה
    נוספת בגן לא תעזור לו בכך, אם הילדה אינה עם הפרעת קשב אמיתית אלא רק לא
    מספיק בשלה- שנה נוספת בגן יכולה לסייע לה מאוד.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    29/03/2022 ב9:04 am בתגובה ל: מחפשת יעוץ לקנית תוכנה לבנות הלומדות על מחשב

    אשמח לעזור,0527148331

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    10/01/2022 ב10:29 pm בתגובה ל: המרפ”ד התחיל לפעול!

    ישלי חומר להעלות- דפי עזר לתרגול קריאה במקביל לספר ופ ופ רקשגןמע שהכנתי לכיתות מקדמות- רמה בסיסית מאוד. אעלה אותם בשמחה למרפ”ד, אך לא לגמרי הצלחתי להבין כיצד.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    10/01/2022 ב10:20 pm בתגובה ל: ריטלין כן/ לא

    ראיתי בנות רבות שניסו את כל התחליפים הטבעיים האפשריים.

    תכל”ס אחרי שמיצו הכל עברו לריטלין.

    לא מכירה משהו טבעי שמהווה תחליף אמיתי.

    א-ב-ל, ויש בהחלט אבל, חשוב מאוד להיות ערניים, ולשמור על קשר הורה-מורה צמוד עד למציאת הפתרון המושלם:

    – פעמים רבות יש לריטלין תופעות לוואי שונות שחשוב לתת עליהן את הדעת ולמצוא את הטיפול שיהווה מענה אמיתי.

    -בנוסף, לעיתים הילד/ה מתפקד כילד עם בעיית קשב, בעוד הגורם לבעיה אינו ADHD, אלא גורם רגשי, או בעיות תחושה, ואז טיפול בריטלין ודומיו רק יחריף את המצב. (במבדקי מוקסו שאני מעבירה על ילדים ראיתי תופעה זו פעמים רבות. הילד/ה תפקדו במבדק ללא טיפול תרופתי כילדים עם בעיית קשב, אך כשערכנו מבדק נוסף עם טיפול תרופתי התפקוד היה נמוך משמעותית מאשר במבדק ללא התרופה. משיחה עם ההורים עלו גורמים נוספים לקשיים כנ”ל,) ואז הטיפול יהיה בהתאם לבעיה- טיפול רגשי/ ריפוי בעיסוק לבעיות תחושה.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    31/12/2021 ב1:54 pm בתגובה ל: איפה השבלולים?

    אני גם לא מלמדת מדעים, אך אצלנו ברחוב (אמרי ברוך, בני ברק) לאחר כל גשם הם יוצאים. תנסי לחפש כמה שעות אחרי שמפסיק הגשם.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    25/11/2021 ב2:06 pm בתגובה ל: חומרים להוראה מתקנת באנגלית

    תשלחי לי מייל לכתובת [email protected] ואשלח לך בל”נ.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    24/11/2021 ב10:53 am בתגובה ל: חומרים להוראה מתקנת באנגלית

    לפי איזה ספר? יש לי מקביל לUPUP READING

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    26/10/2021 ב11:04 am בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    תודה על הרעיונות. הסיפורים הנבנים לא נפתחים לי, אשמח אם תשלחי לי למייל [email protected]

    תודה רבה!

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    11/10/2021 ב9:20 am בתגובה ל: מוכנות לכתיבה

    חיזוק חגורת כתפיים, תפיסת פינצטה, העתקת דגם, ובגדול רוב המיומנויות הנדרשות כבסיס לכתיבה.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    10/10/2021 ב11:26 am בתגובה ל: מוכנות לכתיבה

    החוברת מקסימה, יש בה הפעלות שונות ומגוונות, אך חלקם יותר מתאימים לבית מלמסגרת לימודית.

    אם ההורים משתפים פעולה אולי ניתן לשלוח הביתה פעילויות אלו.

    מה שכן- בגדול מתאים יותר לגיל הצעיר.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    06/10/2021 ב8:34 am בתגובה ל: הוראה מתקנת של שגיאות כתיב

    למנוחה ברלין יש שיטה מדהימה לעבוד על שגיאות כתיב לפי מבנים מורפולוגיים, היא מחלקת את המילה לתבנית ושרשים, כדאי לך להציץ על הספרים שלה.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    31/08/2021 ב2:21 pm בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    ראשית, תודה לכל המגיבות, אנסה אכן ליישם את העצות.

    דבורה, קריאה מצרפת בגיל הזה היא אכן מאוד נפוצה, אך בד”כ רוב תלמידותי בגיל זה (בביה”ס אני עובדת עם בנות, הוא מגיע פרטי), מצלמות מילה לאחר מס’ פעמים של קריאה מפענחת, הזרחת המילה בטקסט, משחק זכרון וכדו’, הוא- לא.

    לגבי הכדור- הם ניסו אטנט, ריטלין LA, ריטלין רגיל, בינתיים עדיין לא הגיעו למינון הנכון.

    לגבי מיקוד ראיה- הם אכן בהמתנה לרופא עיניים.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    26/08/2021 ב11:25 am בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    כן.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    24/08/2021 ב11:25 am בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    הילד עבר בדיקת ראיה ושמיעה- תקין.

    קשב- מטופל.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    22/08/2021 ב2:23 pm בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    1. הילד נמצא בכיתה רגילה בת”ת רגיל.

    2. אם הראיתי לו את המילה שלום 10 פעמים- ייתכן שיזהה אותה באותו שיעור, אך בשיעור הבא כבר לא.

    3. לוח צירופים- הכוונה לוח של אותיות שונות מנוקדות בכל התנועות- הוא שולט במרבית האותיות, (לעתים מחליף בין ד’-ז’) ובמרבית התנועות, השורוק-קובוץ עדיין אינם מבוססים לגמרי.

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    22/08/2021 ב1:31 am בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    שלום וברכה,
    רציתי לברר מדוע לא קיבלתי את השאלה ששלחתי לפני מספר ימים, ולא שום תגובה
    בקשר אליה?
    תודה רבה!

  • טובה גברא

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    26/08/2021 ב9:45 pm בתגובה ל: הוראה מתקנת בקריאה

    הכדור עדיין לא מספיק עוזר.
    הקריאה שלו אכן עדיין מצרפת, אשמח לשמוע פתרון.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן