רכישת אבני דרך התפתחותיות

מה מצופה מילד בגיל 5,6 מבחינה התפתחותית?

מ.גסה: מיומן בכל מתקני החצר, עליה וירידה במדרגות עם חפצים בידיים, עליה בסולם ברגל מסורגת, הליכת עקב בצד אגודל אחורה, גלגול קדימה, רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר, תפיסת כדור ללא עזרת החזה, בעיטה למטרה, כדרור, עמידה על רגל אחת ל8-10 שניות.

מ.עדינה: פאזלים-20, העתקת צורות פשוטות, בשלות חציית קו אמצע.

אחיזה: משתמש באחיזת עיפרון יציבה. Dynamic tripod grasp

גרפו-מוטוריקה: קיימת העדפה ברורה ליד אחת. העתקת משולש, העתקת צורות מורכבות, העתקת כוכבית. ציור דמות- מלאה עם פנים (8-12 פריטים). העתקת שם מהזיכרון, תחילת העתקת אותיות, כתיבת מספר אותיות וספרות אקראיות. כיתה א- ללא כתב ראי.

מצייר ציור המורכב מצורות גרפיות (פרח מעיגולים, בית מריבוע ומשולש ועוד).

פעילויות לחיזוק:

(חלק מהפעילויות נלקחו מתוך מסמך שכתבה סיון אלעד, מרפאה בעיסוק)

תרגילים:

  • זחילה על 4, 6-  קדימה/ אחורה, כנ”ל/ תחרות עם ילד נוסף
  • זחילת גחון
  • הליכות שונות של חיות (דוב, נחש, קנגרו וכו’)
  • הליכת מריצה- קדימה/ אחורה, על מסלול/ לעבר מטרה (להביא חפץ, להיכנס לאמבטיה וכד’)
  • הרמה של בקבוק מים (ליטר וחצי) ממולא 2/3 מים
  • קליעת טבעות למטרה, עדיף מטרה בגובה הכתפיים של הילד. אם קשה אפשר להתחיל מהרצפה/גובה נמוך ועם הזמן להעלות לגובה גבוה יותר ב 10 ס”מ כל פעם.
  • זחילה מעל ומתחת לכיסא
  • הקפצת כדור במקום
  • איסוף חפצים במלקחיים גדולים
  • איסוף חפצים בפינצטה

פעילויות בתוך שגרת הבית:

  • סידור מצרכים במקום לאחר קנייה ביתית- 1) אחיזה/סחיבה של משקל למרחק קצר: חב’ סוכר, בקבוקי שתיה, שמן, קופסאות שימורים. 2) הרמה לגובה כתף ומעלה: פסטה למדף, תבלינים למדף גבוה במקרר, מוצרי ח”פ וטואלטיקה וכד’
  • העברת/ גרירת חפצים או רהיטים קטנים ממקום למקום בבית- גרירת כסא לטיפוס כדי להוריד חפץ ממדף, גרירת ארגז משחקים מחדר לחדר, העברת ערימת ספרים מחדר לחדר, גרירת גיגית עם כביסה רטובה וכד’

משחק:

  • משחק גוגו (סוכריה)
  • מטקות
  • משיכות חבל
  • טיפוס בסולם
  • מתיחות על מתח
  • טיפוס על מגלשה (מלמטה למעלה), גלישה על הגחון
  • קפיצה בדלגית (חבל)
  • קליעת כדור לסל
  • באולינג

יצירה:

  • קריעת ניירות בטקסטורות שונות לחתיכות שונות וקטנות (טישו, קרפ, עיתון יומי, עיתון צבעוני, נייר דק, בריסטול). והדבקתם בצורה חופשית ו/או לפי דגם נתון (צורה הנדסית, שם הילד, אותיות, מספרים)
  • העתקת צורות/ כתיבת שם/ ציור וכד’ על גבי משטח אנכי, בעזרת שבלונה/ לוח גירים/ לוח מחיק/ נייר פרגמנט 
  • יצירת כדורים מפלסטלינה/ רידוד בר-בצק במערוך/ קריצת צורות מפלסטלינה
  • מריחת פלסטלינה על ציור בדף/ כל משטח אחר
  • כתיבה/ ציור עם עפרון בתוך פלסטלינה
  • צביעה בגואש/ מילוי שטח גדול בצורה צפופה כך ש”לא רואים לבן”

שאלות/מבדק האם הילד שלי בשל לכיתה א׳

ילדים עם קושי בתחום זה לרוב ימנעו מביצוע משימות גרפיות ובמידה ויבצעו מטלות כאלה העשייה תתבצע באופן שטחי, באיכות ורמת דיוק נמוכה. לדוגמא: ילד שמתעייף מהר בעת ביצוע משימה בגן ומתקשה להשלים אותה: ילד שקצב עבודתו איטי באופן בולט; ילד בגיל הגן שמתקשה בציור וצביעה; ילד בגיל בית ספר שמתקשה בכתיבה ובהתארגנות במרחב דף ושורה. במקרים אלה מומלץ לפנות לאבחון בריפוי בעיסוק.


בביליוגרפיה

ויקימילון, 2020

מסמך סיון אלעד

מצגות סוניה מאיר

תורג’מן, א’ וגלבוע, י’, (2020). הקשר בין מיומנויות גרפו מוטוריות לתפקודים ניהוליים בקרב ילדי גן. כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק 29(1). H41-H53. 

גרפומוטוריקה, (א.ת.). אוחזר מתוך https://yeladim.sheba.co.il/%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%94 


הצטרפי לקבוצה!

רשימת תפוצה תוססת ומקדמת המונה מאות אמהות גננות ומורות.

הנהנות מתוכן מקצועי

טיפים שווים, סודות מקצוע, ורעיונות מעניינים לקידום הילדים הצעירים

להצטרפות לחצי כאן – זה הקישור

או שלחי מייל [email protected]

אולי יעניין אותך

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. תודה רבה!
    ממש מועיל.
    יש לי ילד בן 9 חודשים שנולד עם טונוס שירירם גבוה.
    יש תרגילים שאני יוכל לעשות איתו? הוא קטן לתרגילים הנ”ל.
    תודה

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן