תרומתה של הגרפולוגיה לתחום העסקי והניהולי

מאת: עפרה הר כסף גולדשטיין,
מנהלת מכון לאבחון וייעוץ גרפולוגי “קו נקודה”

יפעת מנהלת מחלקה בחברה גדולה, אישה אסרטיבית. לא קל להביך אותה.
אבל הפעם זה קרה.

יפעת מיינה כל כך הרבה טפסים של קורות חיים, ראיינה מתוכם שמונה מועמדות, ארבע באות בחשבון.  ואולי… אולי בעצם לא…כי היא לא באמת יודעת מי הן, גם אחרי הראיון.

כן, היא שאלה את השאלות הצפויות ( משהו כמו -מהן המטרות שלך לטווח ארוך, כיצד את מתארת את עצמך, מה הן החוזקות שלך, מדוע את מעוניינת במשרה הזו, תארי לי את התפקיד האחרון שביצעת ) היא הייתה קשובה לכל אחת, אבל המועמדות למדו היטב את התשובות לאותן שאלות צפויות, והיא ראתה:  התשובות שלהן משקפות כמעט רק את ההמלצות שהן קיבלו…

הפעם יפעת נלחצה באמת, לא פחות מהמרואיינות. בעצם, גם היא עומדת למבחן! היא “נבחנת ” בחברה בה היא עובדת. עליה לסנן את המועמדות כראוי, לזהות את המתאימות, לא לטעות בדחיית מועמדות טובות, לעמוד בזמנים, לייצג נכון את דרישות התפקיד והחברה…

יפעת “מטפסת על קירות חלקים” כבר שבוע, משוכנעת שבלי רוח הקודש, אי אפשר להגיע למסקנה. להתלבטויות שלה אין סוף, ומזמן, לפי המון פרטים והשערות היא כבר הלכה לאיבוד בין ההשוואות…

הפעם, יפעת האסרטיבית, מנהלת המחלקה המוכשרת, טעתה. הגרפולוגיה מתמודדת היטב בתחום הזה, ובעוד כמה תחומים רלוונטיים לתחום העסקים והניהול.

הליך האבחון הגרפולוגי הוא קצר, נגיש, וזול למעסיק. לפי המחקר, רמת הדיוק באבחון מועמדים הייתה זהה לזו של צוות הפסיכולוגים, אבל העלויות קטנות בהרבה, ויותר מכל, אחרי שהשאירו חומר לאבחון, אין צורך לפגוש שוב את המועמדים. ואולי, הראייה הטובה ביותר עבור המהססים, היא שהגופים שנעזרו בגרפולוגיה, ממשיכים לשלם עליה לאורך שנים. משתלם להם.  (לי אישית, יש דרך מעולה להוכיח את זה).

האבחון הגרפולוגי מניב הרבה מאד מידע, וזה הדבר החשוב ביותר בפעילות העסקית והניהולית. כמו בהרבה תחומים עלינו לסמוך על האינטואיציה שלנו. אנחנו מצליחים להתנהל איתה לא רע בהרבה מקרים, אבל עדיין קשה לנו לסמוך רק עליה. כולנו מחפשים בטחון שהאינטואיציה שלנו נכונה.

מה יכול לרצות איש עסקים יותר, מאשר לדעת אם השותף הפוטנציאלי שלו ישר והגון? אם הוא נותן משרת אמון לאדם שאכן ראוי לכך?… קל לאסוף נתונים מדידים, כמו מספר שנות ותק או ציון בגיליון הערכה.

אבל מידע על יושרה, לדוגמא, יכולת התמודדות, או חוסן בפני פיתוי כלכלי- נותרים עמומים בשיטות הרגילות למיון והשמה. הם מהווים תנאי לקבלת המשרה או הקמת השותפות, ודווקא לגביהם הידע מעורפל. בשימוש בגרפולוגיה, נתונים כאלה, אינם נותרים עמומים.

אותו חוסר וודאות לא הכרחי, המלווה את הפעילות העסקית, הוא ההופך אותה לרוויות מתח ומכבידה.

משום כך, כדאי לבחון את אמינותה של הגרפולוגיה. האם היא אכן ראויה לשמש ככלי עבודה אמין? האם אפשר לסמוך על תוצאות אבחון גרפולוגי, כחלק מהשיקולים וההכרעות שלנו? יש שמפקפקים באמינותה, ואכן, הגרפולוגיה אינה כל-יכולה. אחרי שנבין מה בגרפולוגיה נמצא אמין דיו, והיכן גבולות היכולת שלה,  נבחן את תרומתה של הגרפולוגיה למספר פונקציות בתחום העסקי והניהולי.

מידת האמינות של אבחון הגרפולוגי

כתב היד נוצר במוח. הוא מתחיל את דרכו ממרכז הכתיבה שנמצא באזור השפתי של המוח, ליד האונה הרקתית השמאלית. אלא, שבכדי לייצר כתב – יש צורך בתזמורת שלמה של פעילויות מוחיות. בבדיקות MRI תפקודיות (המראות תהליך ולא רק מצב) נראית פעילות עצבית באזורים שונים של המוח בשעת כתיבה. יוצא, אם כך, שהכתיבה היא תוצר נוירולוגי של המוח. מכאן, שכל מה שהמוח חולש עליו נמצא בכתיבה. הקושי הוא לזהות את מובן המבע, וזהו מקצועו של הגרפולוג.

הידע כיצד לזהות, איזה סימן מביע איזו תכונה או הרגשה, תפישת עולם, או זיכרון- נסמך על ניסוי וטעייה, ואין סוף לכמה אפשר להמשיך ולחקור בעניין זה.

הגרפולוגיה מתפתחת מאד בד בבד עם חקר נפלאות המח. הבעיה היא עם תחומים שנחקרו פחות מדי. תחום הבריאות בכתב היד למשל, לא נחקר מספיק על מנת לסמוך רק עליו (ובכל זאת כולם שומעים על גרפולוגים שמזהים מחלות, אפילו טרם התפרצותן, ואבחונים מרשימים אחרים. אחרי הכל, רובו המכריע של הידע והניסיון שהצטבר, הוא בעל ערך רב- גם אם עוד לא הוכח במחקר). אכן, יש גוף ידע מספק, בכדי להגיע לתוצאות שניתן לעבוד איתן, ולדייק.

תת המודע משתמש בדרכים שונות על מנת לבטא את עצמו (כמו חלומות למשל) אבל הכלי המובן ביותר הוא הכלי הגרפי. זוהי שפה, שכשלומדים להבין אותה, שומעים אמירות ישירות מפנימיות הכותב. האבחון הגרפולוגי מיטיב לאפיין את אישיותו של הכותב, תוך התייחסות לתכונותיו,

עם זאת, הדוח הגרפולוגי מלווה את הראיון האישי, ולא מחליף אותו. ראיון עם דוח ביד, מאפשר לדעת במה להתמקד, ואת מה להבהיר.  גם אלו שמראיינים לפני שהם שולחים כתבי יד לאבחון, פוגשים את המועמדים פנים אל פנים.

יש בגרפולוגיה גישות שונות לאבחון, תת התמחויות, ורמות שונות של גרפולוגים. לא דומה מי שמתמחה בהשואת מסמכים וגילוי זיופים שעובד במעבדה, ליועץ חינוכי שהתמחה בגרפולוגיה. כשאנשי עסקים מוצאים גרפולוג איכותי עם ההתמחות הנכונה, הם מתחברים לידע החסר להם.

עבור מה משתמשים במידע גרפולוגי בעסקים ובניהול?

תכנון אסטרטגיה למו”מ/ גישור על סמך נתונים אישיותיים

כשאת יודעת מי יושב מולך, מה חשוב לו, מה הן הרגישויות שלו, מה הוא חולם לממש בעצמו, באיזה מערך הגנתי הוא משתמש ועשרות פרטים נוספים, את מגיעה מוכנה, ובעיקר עמידה בהרבה. את מובילה במו”מ, כי יש לך יתרון, יש לך יותר מידע. אם את מודעת, מה נחשב אצלו

“לעלות על יבלת”, את יכולה להימנע. אם את יודעת מה מניע אותו, את בוחרת טקטיקה נכונה כדי להוביל את המו”מ למטרה שלך.

אבל אל תשכחי: “בשביל לרקוד טנגו- צריך שניים” אומר פתגם עממי. המודעות שלך גם לעצמך, שוקלת פה לא פחות. מה מניע אותך, איזה חוליה היא הפחות חזקה אצלך? מה הן החוזקות עליהן כדאי לתכנן את האסטרטגיה שלך?…

קבלת העובד המתאים ביותר מבין המועמדים

פרופיל מפורט של אישיות ויכולות של מועמד, מאפשר בחירה מושכלת בהרבה. פעמים רבות אין עובד “אידיאלי” לתפקיד. ההכרעה, עם איזה חסרונות את מוכנה להתמודד תמורת אילו יתרונות, נותרת בידך, אבל לפחות את יודעת את מה הם…( לדוגמא, מכל המוני הפרמטרים הנבדקים לגבי כל מועמדת למשרה, את מבינה בסופו של דבר, שאצל רבות מהן יש התאמה להרבה מהנתונים שנבדקו כחיוניים למשרה, אלא, שהראשונה, נאמר, מסודרת ועקבית, אבל אינה בעלת מעוף ותושייה. לשנייה, המון רעיונות, אבל היא לא חזקה בסיום משימות עד הסוף. השלישית…)

וקיים גם קושי בבסיס: האם מי שיודע למכור קרח לאסקימוסים וחול לבדואים בתשלום, אב-טיפוס של איש מכירות, הוא הטיפוס של נוצר הסוד הנאמן..? מי שמערבב את הלקוחות בלשונו, איש מכירות מוכשר וכובש שווקים, הוא לא הטיפוס האופייני של נוצר הסוד הנאמן, ששומר בכל מחיר על המוסר הפנימי שלו.

במצב הזה, היה צריך קודם לכל, לערוך מחדש את הציפיות, ולהטעים מדוע יש לארגן את השגת המטרה שהמנכ”ל הציב, בצורה שונה. מה אנחנו מחפשים, מה חשוב לנו יותר ממה? על מדרג הציפיות, להלום את צרכי התפקיד.

הכוונה להשמה האידיאלית

השמה נכונה היא המפתח לעובד מסופק, שנשאר לאורך שנים ומניב תפוקה גבוהה. פעמים רבות, לא הכישרונות הנדירים מובילים להצלחה, אלא הנטיות הקטנות, שלרוב לא מופיעות גם בגיליון ההערכה. האבחון הגרפולוגי מתייחס למכלול, ומסוגל בהליך פשוט וזול לספק יותר מידע, ביותר תחומים, מההערכות של חברות ההשמה או ההתרשמות של המעסיק.

לדוגמא, מועמדת שבדקתי, נמצאה כמתאימה (לפי רוב הפרמטרים שקיבלתי מהארגון – כדרישות להצלחה בתפקיד). אלא ,שגליתי מכתב ידה, שכאשר היא נתקלת באי צדק היא מאבדת את האיזון האופייני, ופועלת, איך נאמר זאת…מתוך להט הרגש. סוג של אובססיה. הארגון שהציע את המשרה הוא גדול ותיק ומסורבל, ואיך נאמר זאת…קשה למצוא בו דווקא צדק.

במקרה אחר מהזמן האחרון, מצאתי סימנים שיכולים להעיד שהכותב משקר במילים מסוימות. בדף שקיבלתי, היו קורות חיים בכתב יד. ביקשתי שיבדקו אם מה שכתב בשורה 6 ובשורה 10, אכן נכונים. הם ניסו לאמת את זה, ואכן התברר שאלה היו שקרים שהמועמד המציא כדי להתהדר בנוצות לא לו.

יצירת יחסים תקינים בין עובד-מעביד/שותפים.

כולם כולל כוווולם, נמנעים מלגייס עובד שלא מקבל מרות, או מפתח מאבקי כח. לגייס עובד שמטבעו הוא משוכנע שהוא תמיד צודק, זה לגייס לעצמך..בוס, או צרות. כך שהדרך הטובה ביותר ליחסי עובד מעביד תקינים, מתחילה בסינון מועמדים נכון.

חשוב לזכור ששותפות או ניהול עובדים, אינה מצב, או תמונה סטטית. שותפות או יחסי עבודה, הם יחסי גומלין. הכפיף/השותף, מגיב למה שאתה משדר, וכך גם הפוך. לכן, אם נאבחן את כתבי היד של שני הצדדים, נוכל להתאים תחומי אחריות וצורת עבודה, שנעזרים ביתרונות, ונמנעים מלהציב את החסרונות למבחן…ביחסי עובד מעביד, יש פחות בחירה של תחומי האחריות מאשר  בין שותפים. עם זאת, חשוב לדעת מה הן הרגישויות של העובד וכיצד הוא מפרש את מה שאתה משדר.

סיכום

מידע אמין על יכולות כישורים ואופי תורם למנהל ואיש העסקים את הדבר החשוב ביותר עבורו: את הביטחון שיש לו מספיק נתונים מספיק מדויקים, בכדי לבחור נכון. בין שמדובר על בחירת אסטרטגיה למו”מ, ובין על בחירת העובד המתאים ביותר, או השמה מושכלת, המידע המפורט מסייע לקבל החלטות בלי אי השקט וההיסוס המלווה את הפעילות העסקית בדרך כלל.

עכשיו נותר רק לבחור גרפולוג מתאים לייעוץ עסקי, ומנוסה דיו.

לפרטים ולשליחת חומר לאבחון 
www.kavnekuda.co.il[email protected]  | 02-5618127

אולי יעניין אותך

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן