מאת: תמר אהרוני מרפאה בעיסוק, דבורה חזקיה מנהלת קהילת הוראה למידה ועזרים
מאמר ראשון בסדרה
מהי מוטוריקה
מוטוריקה = תנועה. היכולת להוציא לפועל תנועות גוף (ויקימילון, 2020).
מוטוריקה נחלקת ל-2 סוגים עיקריים:
מוטוריקה גסה- תנועתיות המפעילה מערכות שרירים גדולות ומרכזיות יותר בגוף (קרובות למרכז הגוף), ובדרך כלל נעשה בה שימוש לצורך תנועות גדולות ומהירות, וכן לצורך הפעלת כח רב. כמו כן, בשנות החיים הראשונות היכולת התנועתית לרוב הינה תנועתית גסה והפעלה של מערכות שרירים גדולות. עם השנים נראה כי הילד לומד לפתח שרירים קטנים ורחוקים יותר ואז נוכל לראות תנועות קטנות יותר ועדינות יותר, כאלה אשר לעיתים נראה כי לא התקיימה תנועה כלל.
מוטוריקה עדינה- הינה תנועתיות הגוף באיזורים המרוחקים מאזור מרכז הגוף, והיא מתרחשת אודות ליכולת להפעיל שרירים קטנים ואף חלקים מסוימים מתוך שרירים. לרוב אני נתקלים במוטוריקה עדינה כשהיא מתקיימת באזורי אצבעות הידיים וקצות האצבעות.
המוטוריקה הגסה “אחראית” לפיתוח גוו (גב+בטן ובית חזה) יציב גמיש שיכול לפעול בכל מישורי התנועה ועל שיווי משקל, ובכך להוות בסיס איתן לפעילות הגפיים והמוטוריקה העדינה. השילוב בין המוטוריקה הגסה והמוטוריקה העדינה מאפשר תנועה זורמת וחלקה המותאמת ומתוזמנת ע”פ הצרכים המשתנים של הגוף והפעילות בסביבה בכל רגע נתון. כאשר בתוך כך נעשה שימוש בקצוות המרוחקים של הגוף (למשל כפות הידיים) בצורה המיטבית כפי הנדרש (כתיבה, גזירה, אחיזה חזקה או חלשה על פי הצורך).
גרפו-מוטוריקה- מיומנויות הקשורות לכתיבה ו/או הכנה לכתיבה וכוללות פעילות ידנית עם עיפרון או עט, וכן כלי כתיבה אחר. בספרות מיומנויות גרפו-מוטוריקה מופיעות כתת קבוצה של מיומנויות מוטוריקה עדינה הנדרשות לכתיבה, ושאינן כוללות הפקת אותיות מן הזיכרון. מיומנויות גרפו מוטוריות תקינות, חיוניות להתפתחות בריאה של ילדים וכן להשתתפות מוצלחת בפעילויות אקדמיות ופעילויות יום-יום.
פעילות גרפומוטורית תיחשב כיעילה כאשר מתקבל תוצר איכותי, קצב העבודה הוא יעיל ומידת המאמץ שמשקיע הילד היא מינימלית. יכולות גרפומוטוריות טובות מתבססות על תשתית גופנית יציבה ובשלה, על כן יש חשיבות גדולה לחשיפה והתנסות במגוון פעילויות בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה כבר מגיל צעיר.
יציבות וחוזק חגורת כתפיים נכללים תחת התפתחות מוטוריקה גסה.
מכיון שהתפתחות אזורי מרכז הגוף והחלקים הקרובים יותר למרכז הגוף מהווים בסיס להתפתחות המוטוריקה העדינה ויכולות הגרפו-מוטוריות הנדרשות בכיתה א’, נתמקד במאמר זה בנושא חגורת הכתפיים.
התפתחות המוטוריקה
בתקופת הינקות ולאורך הילדות מתפתחים אזורי הגוף השונים בסדר מסוים:
1) בתהליך אורכי- מכיוון הראש לעבר הרגליים: הרמת הראש> הישענות על המרפקים> ישיבה> עמידה> הליכה> וכו’
2) מקרוב לרחוק- אזור מרכז הגוף (צוואר, בית החזה, גוו) ולאט לאט מתפתחים האזורים המרוחקים יותר של זרוע, מרפק, אמה, שרש כף יד, אצבעות, קצות האצבעות.
3) תנועות גסות לפני תנועות עדינות- הפעלה ואינטגרציה של קבוצות שרירים גדולות מתפתחת לפני הפעלת קבוצות שרירים קטנות. תהליך זה תורם לעידון התנועות וליכולת להפריד תנועות של איברים שונים בגוף. מכיון שכך אזורי הידיים שייכים בד”כ למוטוריקה עדינה כי שם יש שרירים יותר קטנים, וגם שם אפשר להפעיל חלקים מסוימים מתוך שרירים (נקרא סיבי שריר) ולהפריד בין שרירים קטנים ושונים ובין סיבי שריר שונים (בשלבי התפתחות יותר גבוהים).
דגשים בהתפתחות המוטוריקה
*רצף וסדר התפתחות הדפוסים המוטוריים זהה אצל הילדים, אך קצב ההתפתחות שונה מילד לילד
*כל תחום התפתחות עשוי להתפתח בקצב שונה
*ההתפתחות היא לפי סדר קבוע וכוללת רצף של שלבים. כל שלב הוא הכנה לשלב הבא
*התפתחות הינה מצטברת- כל שלב חדש צריך לכלול את השלב הקודם
*התפתחות צריכה להיות בכיוון חיובי, וצריכה להתאים לגיל הכרונולוגי
*כל ילד מגלה יכולות מוטוריות ייחודיות מסוגים שונים
*יש ילדים שהמוטוריקה העדינה שלהם מפותחת כבר מגיל צעיר מאוד
*יש ילדים הזקוקים לשיפור המוטוריקה באמצעות עבודה ותרגול, עידוד וחיזוק
*חשיפה ותרגול של פעילויות רבות ככל האפשר הקשורות במוטוריקה עדינה משפרות את היכולות והמיומנויות הדרושות לכיתה א’
*יש ילדים הזקוקים לשיפור במוטוריקה העדינה, אך גם לאחר תרגול רב קיים הקושי ויש צורך בהתערבות של איש מקצוע
*איחור בתחום התפתחות אחד עשוי להשפיע על התפתחות שאר התחומים
הצטרפי לקבוצה!
רשימת תפוצה תוססת ומקדמת המונה מאות אמהות גננות ומורות.
הנהנות מתוכן מקצועי
טיפים שווים, סודות מקצוע, ורעיונות מעניינים לקידום הילדים הצעירים
להצטרפות לחצי כאן – זה הקישור
או שלחי מייל [email protected]
תגובות
וואו, איזה הסבר מפורט!!
תודה רבה!
בשמחה חני!