הבידול הוא נושא חם ומדובר, ככלי לצוף בעולם צפוף ומלא מתחרים. זה לא סוד שלא קל היום לאדריכליות ולמעצבות. כבר כמה שנים יוצאים מחזורים שלמים, מקורסים ומבתי ספר שונים, וממלאים את השוק הצפוף עד אפס מקום.

ואז אומרים לך, מעצבת או אדריכלית: בידול! תבדלי את עצמיך משאר המעצבות. תמצאי נישה, ביקעה להתגדר בה. תגדירי את הייחודיות של העסק, כך שיוכל לספק ללקוחות פוטנציאלים סיבה לבחור דווקא בך. בד”כ מוסיפים לדוגמה את ההבדל בין רופא משפחה לבין אורטופד מומחה לברכיים. אממה, מה עושים עם המילים היפות, לא ממש ברור. איך אני מחליטה על בידול?!

נתחיל מאיך לא:

בידול  לא יכול להיות הנחתה מבחוץ. ולא יכול להיות מלאכותי.

יש יועצים שיוצרים משוואה, X+Y=Z  

את אדריכלית + אבא שלך גבאי בביכנ”ס= אדריכלית לבתי כנסת

את מעצבת פנים + עיצבת מהמם את הסלון שלך= מעצבת לסלוני יוקרה.

זה לא מצחיק בכלל. זה בהקצנה, אבל יש כאלו שזו הגישה שלהם לבידול. מה רע בזה? קודם כל כי בהצבת נוסחה כזו את לא באמת שם. לכי, חפשי את הלקוח הזה. בנוסף, אין כאן משהו שעמד במבחן ואומת. אבל אם בודקת את עצמיך תוך כדי תנועה, לדג’ עיצבת כמה יחידות דיור, והיחידות מאד הצליחו, הן מבוקשות ומאוכלסות והלקוחות מרוצים עד הגג- את מגלה שיש כאן משהו, ואת כבר שם. בשוק הזה.

בידול לא יכול להתהוות בשלב מוקדם מידי.

ההתפתחות המקצועית היא בעצם תהליך. בתחילת הדרך אנחנו עדיין לא מכירים את עצמנו מספיק בפן המקצועי, וזה הזמן להתנסות במגוון עבודות. בשלב הזה אין מה להתאמץ להמציא בידול שאיננו. בכלל, לא מומלץ להיות לחוצים מכל מה שאנחנו שומעים שעסק צריך לעשות. אל תפלו ל’צריך’ הזה. צריך מיתוג, צריך בידול, צריך אתר. תתחילו, תראו איפה יחסית קל לכם  להשיג לקוחות, ופשוט תתחילו. לאט לאט דברים מתבהרים, אנחנו מקבלים פידבק, והבידול מתחיל להתהוות. גם אז, אני לא ממליצה למהר ולהצהיר על בידול. כשמחליטים על בידול בשלב מידי מוקדם, מפספסים הזדמנויות. כבר יש כיוון, אבל זה עדיין לא בשל מספיק. וצריך להיות פתוחים לעוד אפשרויות. למשל,  יוצרת הדמיות אדריכליות, שמצאה את עצמה מכינה שוב ושוב הדמיות חוץ לתמא 38, ואמרו לה שזה הבידול שלה. זה היה מוקדם מידי לקבוע זאת. קודם כל, כי העבודה הזו היתה מלקוח עיקרי אחד, שהוא קרוב משפחה, עדיין לא מגוון של לקוחות. בנוסף, רק כשהתנסתה יותר, היא גילתה כמה היא מתאימה להדמיות פנים דווקא, עם הרגישות הרבה לפרטים, כשרון גדול באיור, והכשרתה כמעצבת פנים.

בידול לא מצמצם אפשרויות, אלא מעניק ייתרון תחרותי.

צריך להיזהר מנישה מידי נישתית וצרה. היא יכולה להיות מדויקת. מאד. ומרוב שהיא מדויקת, לא יימצאו לקוחות. למשל, מעצבת שהמליצו לה לעצב משרדים לעורכי דין ורו”ח. אז מה אם אבא שלה עו”ד והיא עיצבה לו את המשרדים שלו.

בידול הוא לא סוף פסוק.

גם כשכבר ישנו בידול, צריך להיזהר לא לעשותו מידי חזק והרמטי. בואו נאמר כך: זה לא משהו אל חזור. אנחנו חיים בעולם כ”כ משתנה, אנחנו עצמינו מתפתחים כל הזמן, והשוק גם הוא מתפתח ומשתנה. חייבים להיות קשובים וגמישים לשינויים ולצרכים. גם אם הגענו לבידול טוב ואמיתי, מה שהיה נכון לאתמול, לא בהכרח יהיה טוב למחר.

איך כן יוצרים בידול?

  1. הבידול הינו תהליך ברור, והוא תולדה של מודעות אישית וסביבתית.

היכולת לראות את המכלול האישי בראייה אוביקטיבית. כוללת  את היכולת לזהות את עצמנו, את התכונות, היכולות, כמו גם החולשות שלנו., וגם את היכולת להקנות משמעות למאפיינים שלנו אם יש לי אופי גמיש, מה זה אומר.

התפתחות המודעות מורכבת משתי נקודות מבט משמעותיות ומשלימות:

ככל שגדלים ומתפתחים, מתפתחת היכולת להסתכלות פנימה בלי התלות בסביבה.

כשתינוק לומד את עצמו, הוא מתחיל זאת דרך משקפי הסביבה. כשהוא רואה את התגובות לפעולה שלו, הוא לומד מה נכון, מה פחות. הוא לומד איך העולם עובד ולומד איך לתפקד בחברה שבו הוא גדל.

גם בתהליך הבידול, אנחנו לומדים את עצמינו תוך כדי תנועה, וגם מקבלים משוב מהסביבה, שעוזר לנו מול החוויה הסובייקטיבית שלנו. ולאט לאט נהיה לנו ברור יותר ויותר מי אנחנו, מה אנחנו מוכרים באמת, במה אנחנו מאד טובים, במה פחות. מה אנחנו אוהבים לעשות, מה פחות.

בידול לא חייב להיות בקהל היעד. הוא יכול להיות בצורות שונות. לדג’:

  •  שרות מסוים
  • אחריות שונה
  • צורת תמחור שעונה לצורך מסוים של קהל יעד, כמו בטחון.
  • איחוד או פיצול שירותים.
  • תהליך עבודה ייחודי
  • איתור צרכים לא מסופקים- ע”י הקשבה ללקוחות ניתן לאתר צרכים לא מסופקים, ולמלא אותם בדרך ייחודית.

שלבים ביצירת בידול:

  • התנסות במגוון זירות וסוגי עבודות
  • בודקת מה את אוהבת, מה נותן לך תחושה של הצלחה.
  • מבקשת משוב מהלקוחות. ממה הם מרוצים במיוחד, על מה הם ממליצים לחבר.
  • בודקת מה עוד חסר ללקוחות שלך, ואת יכולה למלא.
  • מגדירה את הבידול כטיוטה המועדת לבחינה
  • מקבלת משוב מהסביבה, ומדייקת.

אחת לשנה לפחות, בודקת את עצמיך למול הביצועים שלך,

ולמול בקשות וצרכי הלקוחות, ומבצעת התאמות בעת הצורך

חנה שטמר I יעוץ ארגוני וקידום עסקים          [email protected]

אולי יעניין אותך

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן