המושג עיצוב חזיתות אינו מושג אינטליגנטי. אדריכל מקצועי יביע הסתייגות למשמע המושג, שכן עיצוב החזית מהווה חלק אינטגרלי משלב התכנון והוא תוצר ישיר של תכנון איכותי.
אבל.. כהנדסאית מתוך השטח , כולנו יודעות שמעטים המקרים בהם נוכל לתכנן מבנה חלומות בו המסה והגושים ישתלבו יפה זה בזה וינפיקו חזיתות מרשימות. בד”כ, אנחנו כפופות לתנאים מגבילים המכתיבים את התכנון , ונדרשות לסנכרן אותם עם חלומות יזם שלעיתים מנותקים מהשטח.
התמהיל שנוצר, מורכב, ומוביל אותנו לרוב לחזיתות של “בדיעבד”
בפרויקטים בתחום תוספות בניה או תמ”א 38 תוספות, הרי שהאתגר גדול יותר.
במאמר נתיחס לתכנון חזיתות כאשר התכנון מוכתב בבנין חדש ובתוספות, האתגר שונה אך העקרונות אחידים.
- אז איך נגשים לתכנון חזיתות?
מהמאקרו למיקרו:
>תכנון גושים, מסות וקומפוזיציה
>בחירת סגנון עיצובי בהתאם למסה המתוכננת ולאופי המבנה
>התאמת חומרים ופרטים המייצגים את הסגנון שנבחר
תכנון גושים, מסות וקומפוזיציה
ראשית, נאבחן את המסה הגולמית של המבנה וננתח את הייחודיות לעומת הבעייתיות.
לדוגמא- מבנה שטוח ורחב עם חזית רחוב עמוסה, מבנה גבוה וצר מידי, צורניות מורכבת, חבור קירות בזויות, מסה מאימת מידי, גובה יוצא דופן ביחס לאזור, מרפסות סוכה זיזיות רבות, תאום בין שימור לתוספת חדשה.
בשלב השני, ננסה כמה אופציות רעיוניות לחלוקת החזית לגושים (במודל עקרוני/ בשרטוט ע”ג החזית). הסקיצה עקרונית בלבד והיא מבטאת חלוקה צורנית של מסה בנויה לעומת ניתוקים, וללא כניסה לפרטים כגון פתחים. אני נוהגת לבצע את החלוקה באמצעות מקטע כהה (חיפוי קל), ובהיר (אבן)
בשלב זה כדאי ורצוי להיעזר בתמונות השראה של מבנים. (אופן נתוח תמונות השראה- במאמר אחר..)
נבחר את הקומפוזיציה האיכותית ביותר המחמיאה לבניין ומשתלבת בסביבה. חשוב לבדוק נראות ונצפות של המבנה גם מגובה הולך רגל ברחוב. לעיתים נקודת המוצא הזו משנה החלטות.
מעט טיפים וכללים:
*כשהמבנה מורכב מגושים המתחברים בזוית, המקטע בינהם יקבל אופי קל ושקוע, מעין “מפרק”
*במבנה עם פרופורציה רוחבית נשלב מוטיבי גובה, ניתן ע”י ניתוקים לגובה המבנה
מוטיבי גובה וניתוקים במבנה רוחבי מלצר אפריל אדריכלים |
*במבנה גבוה וצר מידי נשלב מוטיבי רוחב- גגונים, חלונות סרט, מרפסות, חיפוי אופקי בין חלונות, הדגשת הפינות.
שבירת מגדלי ממ”דים באמצעות חלונות סרט אדריכלות: אסתי קליין הדמיה: טובי שווימר |
*בכל מקרה בה המסה מאיימת ניתן לרככה ע”י חיפוי בחומרים קלים
ריכוך מסה עגולה באמצעות מקטעים קלים, לעומת “הכנסת” המרפסות למקטע הבנוי אדריכל אלכס אוסטרובסקי |
ריכוך מסה עגולה באמצעות חיפוי קל אדריכלות: אסתי קליין הדמיה: Chess סטודיו – יעל צ’סקין |
בחירת סגנון עיצובי
כעת, כאשר המסה מחולקת באופן נעים לעין, נבחר סגנון עיצובי בתאום עם הלקוח.
למקצב הפתחים יש משמעות רבה ביצירת הסגנון העיצובי. בפרויקט שכלל קומה טיפוסית עם 13 יח”ד קטנות, התבקשתי לעצב חזית בסגנון שנלר. התוצאה לא ספקה את הלקוח, כיון שבדירה קטנה יש שני סוגי פתחים- חלון סלוני במפתח מקסימלי, וחלון ממ”ד. אם ננתח את סגנון הבניה של שנלר- מעבר לקישוטיות הקלאסית, הרי שעיקר הסגנון מיוצג באמצעות מקצב הפתחים בפרופורציה אנכית ובעלי מעקה צרפתי. הקישוטיות העדינה, הקרניזים והפרזול אינם חלק מהמהות העיצובית של החזית. ולכן, מבנה עם פרופורציות שונות יקבל אופי דומה אך לא מתקרב לרמת האיכות.
נתוח סגנון “שנלר”- *מבנים בעלי דופן רציפה לכל הגובה *פתחים בפרופורציה של 1:3 או 2:3, במקצב אחיד *פרטים קלאסיים בסגנון נקי *פרזול כהה ובולט |
שלב אבחנת המסה של הבנין ובחירת הסגנון העיצובי שלו , מסונכרנים ביניהם כאשר לעיתים הבעיתיות משליכה על בחירת הסגנון.
כאשר מדובר בתוספת למבנה היסטורי קיים, נדרשת מיומנות בהתאמת התוספת.
שמוש באתגר העיצובי כגימיק
כאשר קיים אתגר בעיצוב החזית, כדוגמת מרפסות סוכה זיזיות רבות, “מגדלי” ממדים ומדרגות ועוד,
רצוי להפוך את האתגר לרעיון העיצובי של החזית.
שמוש בסוכות כגימיק עיצובי: חפוי מקטע הקיר האחורי בחיפוי שונה, כך שמדרג המרפסות מתקבל עליו ויוצר ענין בחזית. ניצול האלכסון לעיצוב |
בחירת חומרים ופרטי בנין
פרטי בנין איכותיים הם אלו שמשדרגים מבנה מפשוט למרשים. פרט איכותי- *מתוכנן בחסכון ובתאום עם יועצים. *מעוצב ברמה גבוהה *מבוצע היטב . לפרטי בנין ראוי לייחד כתבה נפרדת.
ככלל, אזורי “מסד” נחפה בחומר עם נוכחות כבדה (הדגשת שורות אופקיות בחיפוי אבן, לדג’) , מסה בנויה נחפה באבן, ואזורים ” קלים” יקבלו את שלל החומרים הקלים הקימים בשוק- זכוכית/ מסך, אלומיניום, לוחות, עץ , משרביות , טיח וכד’
קומת מסד על גבול מגרש- הדגשה באמצעות חיפוי מיוחד. חניון הלאום, קולקר- קולקר אפשטיין |
רצוי לתכנן את החיפויים במשמעות של “גושים” הנכנסים זה בזה, או של “קופסאות” אחת בתוך השניה, כאשר לכל קופסא חיפוי שונה. הקופסאות מבטאות שינויי מישורים בחיפוי.
עקרון ה”קופסאות” |
עקרון “חדירת צורות” הצעה עקרונית לאסתי קליין |
איכות הפרט נמדדת בחיבורים ובניתוקים, וכמובן ברמת היצירתיות.
כיום מקובל לבצע פרטי אבן איכותיים במיוחד בווריאציות שונות, כתחליף לחיפויים קלים.
תמ”א 38 הרצוג, ירושלים |
פרטי חיפוי מיוחדים דלה פרגולה אדריכלים |
פרטי אבן נקיים ומרשימים דלה פרגולה אדריכלים |
לסכום:
חזית המבנה מייצגת את רמת האדריכל, והיא זו שמשווקת את הבניין. בתהליך הדורש חשיבה וסבלנות ניתן להגיע לתוצאה מרשימה . מאחלת הצלחה!
יפי אברהם
תגובות
מורתי!
מאמר מאלף ומעלה געגוע.