אשמח לעצה לגבי תלמיד פרטי שמתקשה בקריאה

קדם Forums הוראה למידה ועזרים אשמח לעצה לגבי תלמיד פרטי שמתקשה בקריאה

  • אשמח לעצה לגבי תלמיד פרטי שמתקשה בקריאה

    פורסם ע"י ש ק  הוראה רכזות וחינוך on 09/11/2023 ב5:26 pm

    היי אם מישהי תוכלי לתת לי עצותאני ממש אשמח, יש לי תלמיד פרטי בכיתה ג’ שאני אמורה ללמד קריאה, הקריאה שלו ממש איטית לגיל שלו- 30 מל”ד והוא קורא, די מצרף ומידי פעם מנחש מילים, בנוסף העברית שלו יחסית מאוד דלה- הוא מגיע מרקע דו לשוני והשפה העיקרית שלו זה אנגלית, יכול להיות שזה יושב גם על זה,

    על מה הייתם ממליצים להתמקד איתו, ואני צריכה רעיונות לפעיליוית חוויתיות שיכולות לקדם אותו כי הוא מאבד עניין די מהר, ויש למישהי רעיונות לפעיליוית להעשרת שפה, אוצר מילים ומורפולוגיה? אשמח לשמוע תודה!

    איריס כהן כהן הגיבה לפני 5 חודשים, 2 שבועות 5 חברות · 4 תגובות
  • 4 תגובות
  • אושרת ישראלי ישראלי

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    09/11/2023 ב6:01 pm

    ברור שזה יושב על זה

    כי הוא לא תמיד מבין מה הוא קורא

    יש הרבה משחקים בשוק להעשרת שפה והכי טוב לעבוד דרך זה

    ואם אפשר משחק בקבוצה כדי שיפתח דיאלוג בעברית

    סביר להניח שאחרי שהוא יתקדם בשפה גם הקריאה שלו תשתפר

    • איילת פוקס

      הוראה רכזות וחינוך
      חברה
      10/11/2023 ב7:33 am

      30 מל”ד ז”א שנתיים פער מגילו, לפעמים זה כבר מראה שאולי הוא מתאים לכיתה מקדמת אם מתקשה גם בהבנה וחשבון ומילוי המשימות בכיתה. העובדה שהוא דו-לשוני היא רק מוסיפה לבעיה, אך לא הגורם, עןבדה שיש הרבה ילדים דו לשוניים שרצים עם הקריאה.

      כנראה יש פה כמה דברים- קושי בשיום ושליפה/מודעות פונולוגית לקויה/קשב וריכוז ואימפולסיביות המשפיעה על מנגנון הבקרה /זיכרון שמיעתי לקוי/קושי שפתי ומורפולוגי. חייב המון מניפולציות פונולוגיות לשפשף את המנגנון הפונולוגי.

      מעבר לזה, חשוב מאוד לעשות לו מבצע קריאה בשיתוף פעולה עם ההורים לתת לו כל יום סיפור קצר ברמה יותר קלה מגילו, המורכב ממילים שחוזרות על עצמן, ושיקרא את הטקסט פעמיים.

      השיטה של שולמית שרייבר וגד דואר יכולה לעזור לך מאוד.

      • דבורה חזקיה- נעים בלמידה

        הוראה רכזות וחינוך
        מובילה
        10/11/2023 ב8:12 am
        מנהלת קהילה בקדם

        מסכימה עם אילה והוסיף גם את דעתי

        אין קשר בין שני התחומים

        גם ילד שלא מבין לגמרי את השפה יכול לקרוא בשטף.

        אגב אם זה בן שלמד במסגרת חרדית אז הפער יותר גדול משנתיים-

        מגן חובה הם כבר אמורים לקרוא.

        ממליצה לך קודם כל לבדוק מה התנועות שמתקשה בהם ולהקנות בחזרה-

        אוטומטית הוא יקרא יותר מהר ברגע שידע טוב את כל הניקוד.

        (הוא יעבור מרמת פיענוח לרמת קריאה)

        ובמקביל כדאי לחפש לו קלינאית תקשורת שתעזור לו בפיתוח שפה ואוצר מילים.

        בהצלחה!

  • איריס כהן כהן

    הוראה רכזות וחינוך
    חברה
    10/11/2023 ב8:48 am

    בס״ד

    בתהליך הקריאה מעורבים 4 מעבדים: הפונולוגי – שאחראי על ההתייחסות לכל צלילי המילה לפי הסדר, האורתוגרפי – שאחראי על ההתייחסות למילה מבחינה צורנית – חיצונית ומורפולוגית, תפיסת המילה על כל מרכיביה. הסמנטית – שאחראי על ההתייחסות למשמעות המילה, והתחבירית – שאחראי על ההתייחסות לקריאת המילה בהתאם להקשר שבו היא נתונה.

    כל ארבעת המעבדים חשובים לפעילות קריאה תקינה, הן מבחינת הדיוק והן מבחינת הקצב.

    אצל התלמיד שלך, יתכן שהגורם השפתי פוגע בעיבוד הסמנטי, אבל שאר המעבדים – אמורים לסייע לו לשפר הישגים. אפילו בעיבוד המורפולוגי לא נמצא הבדל משמעותי בין דו לשוניים לבין דוברי עברית כשפת אם (כך שמעתי בהרצאה בנושא).

    יש פעילויות מגוונות שניתן לבצע בכל אחד מהמעבדים על מנת לשפר שטף – להאיץ קצב כך שלא יבוא על חשבון הדיוק.

    אם תרצי לקבל הצעה לכלים ספציפיים בנושא, פני אליי באישי:

    [email protected]

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן