זיהוי יושרה והגינות בכתב היד

קדם Forums טיפול ואימון זיהוי יושרה והגינות בכתב היד

  • זיהוי יושרה והגינות בכתב היד

    פורסם ע"י עפרה הר כסף גולדשטיין  יעוץ אימון והנחיה on 07/06/2021 ב10:25 am

    דיון : זיהוי יושרה דרך כתב היד

    עפרה הר כסף גולדשטיין- מכון קו נקודה

    רוב המעסיקים הפונים לגרפולוגים על מנת לקבל דוח על מועמד, מבקשים להתמקד בשאלת האמינות. זו שאלה מורכבת מכל בחינה- תיאורטית ומעשית.

    יושרה מוגדרת מקצועית בתחום התעסוקה, כהיצמדות לקוד של ערכי מוסר( מי מגדיר אותם?) ומילוי אחר חוקים, נורמות ( שמי קובע אותן? ) ומדיניות של הארגון. מעסיקים חותרים לסנן מועמדים שעלולים לגלות התנהגויות בעייתיות בעבודה., ולמנוע מראש קשיים ונזקים. מספיק עובד אחד שמפזר הבטחות ללא כיסוי ללקוחות, בשביל לגרום נזק תדמיתי וכספי ניכר, ויש מקרים אפילו עד כדי איום על הישרדות הארגון.

    שאלוני היושרה בהם משתמשים מבוססים על מידע מהמועמד עצמו וערכן ירוד.

    בניסוי, הורו לעובדים לבחור מה מאפיין אותם יותר: “אני מציית לחוקים” או “אני אוהב חידושים” (האמירה הראשונה מתארת אדם שתכונתו הבולטת היא יושרה, השנייה מתארת אדם שתכונתו הבולטת היא חדשנות) מסתבר, שדווקא האנשים שבחרו ביושרה, נטו להיות מפוטרים על רקע של הפרת נהלי החברה, באחוזים גבוהים לאין שיעור מבוחרי החדשנות…

    השימוש באבחון הגרפולוגי חוסך את ההסתמכות על דיווח עצמי בקביעת מידת היושרה, ובעיקר, אופיה ( כלומר, באיזה תחום או מצב עלול העובד ליטות מהיושרה המקובלת)

    ההשערות גם כאן לא פשוטות שהרי היושרה מושפעת מכל מיני נתונים. למשל, עובד עייף יתקשה להילחם עם עצמו פי כמה מעובד ערני. או דוגמא הפוכה: עובד עם דימוי עצמי של אדם טוב, ישתדל להצדיק אותו! שמירת הדימוי העצמי של ה”ילד הטוב” חשובה לאנשים רבים, הרבה יותר ממה שמפתה אותם לנהוג בחוסר יושר (תיאוריית ההתפתחות המוסרית של קוהלברג) מכאן שיצירת אוירה של אמון בעובדות היא דרך יעילה להעלאת הסיכוי שהן תנהגנה ביושר.

    מה שקרה בעבר בוודאי מקשה עליך להאדיר את האימון שאת נותנת בעובדות, ועובדה זו עלולה לעמוד לך לרועץ, ביצירת האווירה המתאימה מול העובדות. גישה זו של יצירת כבוד ואמון כלפי העובד, מוכיחה את עצמה כיעילה יותר מסוגי פיקוח שנים.

    בספרו, קובע ר. סאודק (גרפלוגיה נסיונית 1929) שאפשר לקבוע אי מהימנות של אדם, אם מופיעים ארבעה מתוך עשרה סימני אי – יושר בכתב ידו. בגרפולוגיה המודרנית נוטים שלא להשתמש בגישה כזו שהייתה מקובלת באירופה בעבר. רבים טוענים, שרשימת סימנים- ואפילו נבדוק גם את הרמה או איכות הסימן, ואפילו נבדוק כמה פעמים הוא מופיע, עדיין אינה עבודה גרפולוגית.

    לשיטת אבחון זו קמו מבקרים קשים. ביניהם, אורסולה אווה ללמנט, פסיכולוגית ומייסדת אסכולת “הגרפולוגיה הדינמית”, שערכה אף היא מחקר מקיף בקרב אסירים, וממצאיה מרתקים.

    אחד הטיעונים המעניינים נוגעים לתרבויות בהן אמות המידה של המוסר משתנים עם הזמן.

    מחוץ לעולמה של תורה, סולם הערכים משתנה מחברה לחברה ומתקופה לתקופה. במצב זה לא ניתן להציב סולם ערכים מחייב, ולהתאים לו סימנים גרפיים באופן אבסולוטי. (לדוגמא, מה שנראה לנו רצח כפשוטו, נראה כמעשה נעלה, לערבי שנקם את דם אחיו.)

    רבים, ואני ביניהם, טוענים שצריך להבין את המכלול של מבנה אישיות כדי ליצפות באיזה תחומים יהיה אותו אדם חלש, לעומת התחומים בהם יפגין חוזק ועמידות, נאמנות וכו’. כדי לדעת עד כמה הכותב אמין, יש להבין למשל, מה מפתה אותו, האם ועל מה הוא מוכן “להמר”, תמורת מה הוא ימכור סוד מקצועי וכו’. כך יוצא, שכאשר אנו נדרשים לתת מידע על היושר וההגינות של מאובחן, נוכל לאפיין את מוסריותו, על פי הבנת המכלול. לא יספיקו רק סימנים מסוימים בכתב, שאינם שייכים למכלול הבנת המשק-הנפשי הייחודי של הכותב.

    כלומר, יש לבחון את האדם כמכלול ושלמות בכדי לדייק את האבחנה. לדוגמא, מועמד לעבודה שמרגיש שהכל מגיע לו, שהעולם שייך לו- להרגשתו ולדעתו, כדאי שיימנע מעיסוק שבו יש פיתויים כלכליים וסיכון גבוה למעידות יושר אחרות, כיון שהגבול בין מה ששלי ומגיע לי, לבין מה שאינו שלי, אינו ברור וחזק דיו. דוגמא אחרת, אדם שיאשים אחרים בכישלונותיו, גם במחיר אמירת שקר. יש אנשים שמוכרחים להיות, לפחות בעיני עצמם, זכים ונקיים. מושלמים. אם הוא אינו מסוגל להתמודד עם ביקורת, עובד כזה נראה בתחילה כעובד אידיאלי, כי הוא חותר לשלמות, אבל הגרפולוגיה תגלה את הנטייה.

    שאלת היושרה מתפרשת גם על פי אמות המידה של המאבחן, המשתנות מתרבות לחברתה ומאדם לאדם, וכאן נקודת התורפה הקשה.

    כמובן, שיש רוב של מקרים, מוכרעים וברורים כשמש בצהריים. איתם אין בעיה. הקושי נמצא באבחון יושרה של אישיות שנטייתה לא בולטת, והעיוות ביושרה לא ממש מודגש. המאבחן המיומן יותר, יראה הרבה דברים, אבל בחלק מהמקרים יתקשה לשער מתי המאובחן יסטה מדרך המוסר ,או תמורת מה, “יחצה קווים”.

    הגרפולוגיה אינה מעבדה ואינה כל-יכולה, עם זאת, יש בידה גוף ידע עצום שבכוחו להכווין את הלקוח.

    לשאוב מהכתב מידע רב ערך ומדויק, פירושו לתת ביד הלקוח יתרון עצום.

    ליאורה מזל לוי הגיבה לפני 2 שנים, 11 חודשים 2 חברות · 1 תגובה
  • 1 תגובה
  • ליאורה מזל לוי

    יעוץ אימון והנחיה
    חברה
    18/06/2021 ב11:34 am

    שלום עופרה,

    ראשית אני שמחה שיש עוד גרפולוגית בפורום.

    המאמר שכתבת, כתוב באופן ברור ומדוייק ובהחלט נותן הצצה לעולם הגרפולוגיה.

Log in to reply.

מעוניינת בפרסום

חשוב: לא כל פרסום מאושר, נא לפרט בדיוק במה מדובר

ניתן לפנות גם במייל ל: [email protected]

מה את מחפשת?

מילות מפתח פופולריות לפי תחומים

ניתן לחפש גם מילות מפתח , תפקידים וכישרון מיוחד שאינם מופיעים ברשימות - "נהגת", "ציור בחול" וכדומה.

דילוג לתוכן